rainer
Nybörjare
Spelat sen 1981...kan numera ta ett Dm.
|
Post by rainer on Feb 25, 2008 19:58:09 GMT 1
Ålder : 41 i år. Bor: Fårbo, en liten by utanför Oskarshamn. Äger följande gitarrer: Bjärton La Rita 1976,Bjärton Verona1955, Levin Ambassadör1951,Landola J-12LS.Squier JV strata 1982. Harmony elbas, vet inte modellnamn, Crafton mandolin. Bygger gitarrer? Näe inte alls. Hur länge ni spelat gitarr 1981 tror jag det var...dragspel innan dess. Spelar ni live,i band,hemma,heltid,låtskrivande,mm mm Spelat i band och ensam. Nuförtiden ensam. Är ju inte så mycket musiker, gör egna låtar, spelar in en massa hela tiden nere i källaren.Funderar ofta på att lägga ner alltsammans,men sen går det inte i alla fall! Biten en gång,biten för alltid! (Spelar gärna live,men har inga kontakter i branschen) Största influenser Ritchie Blackmore,George Harrison,Tony Iommi,Johnny Cash,Roky Erickson,Ironmaiden,KISS,Juice Leskinen,Nick Drake,Steve Earle,Ramones,Hurriganes. osv osv...listan kan göras hur lång som helst! Och till sist,gärna en bild på hur ni ser ut ;D 
|
|
|
Post by hawa on Feb 25, 2008 20:16:48 GMT 1
Ålder 35
Bor Frösön, Jämtland
Äger följande gitarrer Martin D-41, Manuel Rodriguez sr, Gibson Les Paul mm
Bygger gitarrer? Nej, kommer aldrig att bli av heller. Justerar och fixar gärna med elgitarrer dock.
Hur länge ni spelat gitarr Drygt 20 år.
Spelar ni live,i band,hemma,heltid,låtskrivande,mm mm Är bandlös(!) just nu, så det blir mest spel hemma på kammaren och förstås en jädra massa gitarrspel på jobbet som musiklärare på gymnasiets estetiska program.
Största influenser Har lyssnat mycket på Julian Bream, Segovia, SRV och Beatles. Vet inte om det hörs när jag spelar.
|
|
|
Post by jabbe on Feb 26, 2008 20:18:14 GMT 1
Ålder :50 nästa januari Bor:Täby, stockholmo Äger följande gitarrer:Landola 12:a -73, Scheckter strata -82, harmony les paul copy -82, Levin 340- (64-66 förmodligen), Dean resonator Chrome, nylonare, SX bas, Bygger gitarrer? påbörjat , har SG och les paulritning. Tänker prova Stewmacs 000:a någon gång sam deras mandolin. Hur länge ni spelat gitarrfick första gitarren när jag var 18 och då började det Spelar ni live,i band,hemma,heltid,låtskrivande,mm mmGjort coversvängen i ett antal år, några duogrejor på pub. Största influenserclapton, stevie ray, lee ritenour, mike stern, dicky betts, min kompis lelle under uppväxten,( grym jazzgitarist) också många ackespelare. influeras nu av många countrygitarister. 
|
|
|
Post by rogerh on Apr 1, 2008 7:42:38 GMT 1
Bumpar.
|
|
nils
Musiker av rang

|
Post by nils on Apr 1, 2008 19:49:49 GMT 1
Ja, men då passar jag på då. Bättre sent än aldrig. Ålder: 39 Bor: I Gävle, sedan några år. Dessförinnan Umeå, Sundsvall, Mariestad, Frankrike som liten Äger följande gitarrer: ett gäng orkester-Levinare, ett gäng Gibson, en Larrivée, tele, strata, basar, banjo + lite annat Bygger gitarrer: Det finns inte ord för hur lite jag bygger gitarrer, och hur lite jag mekar, lagar eller renoverar. Svaret är alltså inte alls. På sin höjd kan jag byta strängar. Ibland finner jag till och med det lite för tekniskt avancerat  . Hur länge har ni spelat: Cirka 25 år. (och inte fan är man så pass bra som den tidsrymden, ett kvarts sekel(!) rimligtvis borde resultera i). Spelar ni live, i band, hemma, heltid, låtskrivande etc: Jodå, då och då live, i lite olika konstellationer. Hemma, förstås, skriver låtar i olika genrer. Har cirka 200 låtar i varierande färdighetsgrad. Spelar inte på nåt sätt på heltid, även om jag ofta önskat och drömt att det kunde vara så i perioder. Största influenser: Stört omöjligt att svara heltäckande på. Django Reinhardt i lika hög grad som Slayer, Doc Watson, Bill Monroe, Rosenberg trio, Georges Brassens, Metallica, AC/DC, Blind Blake, Black Sabbath, Reverend Gary Davis, Jerry Reed, Merle Travis, Hank Williams, Tony Rice, Billy Joe Shaver, Flatt and Scruggs, Stanley Brothers och miljoner till; det tar aldrig slut. Rent akustiskt, bluegrass, fingerpicking (blues och country), gipsyjazz och liknande hot trettiotalsjazz. Ja, och så en bild då: Med sonen Leonard vid frukostbordet: 
|
|
zamn
Jag är en forumsnörd
singer/songwriter/poet/dreamer
|
Post by zamn on Apr 3, 2008 17:29:47 GMT 1
Ålder34 BorLidköping Äger följande gitarrerBernhard Lindfors 000 1947 Alhambra C-1 1973 Alhambra C-2 1979 Gallagher Jim Hurst 2010 Bygger gitarrer?Nej. Hur länge ni spelat gitarrSedan 1999 ungefär, fast mer "på riktigt" de senaste åren. Spelar ni live, i band, hemma, heltid, låtskrivande, mm mmSpelar hemma och hos kompisar. Mestadels av tiden spenderar jag åt att skriva låtar och spela in i min primitiva hemmastudio. Önskar att jag hade mod att spela ute lite mer  Vore kul att hitta nån att spela med också. Så bor ni i närheten av Lidköping och vill vara med på lite inspelningar eller spela live så hör av er! Min Youtubekanal: www.youtube.com/user/reinejonsson(Kommer komma upp lite mer där inom kort.) Övriga intressen?Fotografi framför allt, men även att samla på saker, som tex gamla tv-spel, dvdfilmer, vinylskivor, serietidningar m.m. Här kan ni kika på min online foto portfolio: www.zapper.seStörsta influenserTownes Van Zandt, Lucinda Williams, Jonathan Richman, The Doors, Eric Bibb, Skip James, Son House, John Hurt, Jens Lekman, Mary Gauthier, Bright Eyes, Will Oldham, Nicolai Dunger, Scott Miller och Josh Ritter. Och till sist, gärna en bild på hur ni ser ut
|
|
|
Post by danove on Jul 15, 2008 18:49:32 GMT 1
En Bump igen!  Många nya (och gamla) har ännu inte hittat hit. Kanske någon också vill uppdatera sin presentation.....? EDIT: Påminner om att alla ev kommentarer placeras i kladdtråden ncane.com/r0i
|
|
|
Post by bluesified on Jul 15, 2008 21:56:42 GMT 1
Ok, får hive meg på her! Alder: 44 år. Bor i Snåsa, Nord-Trøndelag midt i Norge. Gitarer: Loef parlor "Kuutamo", Babicz Identidty dreadnaught, Cort Earth 900 parlor, Ovation Custom Legend fra -75, Yamaha FG 412 12-strenger, Yamaha CG 100 nylonstrenger, Johnson tricone resonator og G&L Tribute ASAT special (Telecaster på steroider ;D) + Olympia akustisk bass og en Ozark "pannekake" mandolin Bygger ikke gitarer, har Cumpiano og Natelsons bok, men har mine tvil om jeg kommer lenger enn det.  Spilt i snart 30 år, men det tok ikke av før for et par år siden, (40 årskrise??!!!  ) Med 2-3 unntak har jeg bare spilt hjemme, og mest alene. Forbilder og påvirkning? Oj, oj, denne er vanskelig, det er mange og skifter etter hvert som jeg oppdager ny musikk og nye musikanter. Nå går f.eks. John Reischman på spilleren, er veldig inne på mandolin for tida, bluegrass, swing, jazz, choro you name it, I go for it, elsker musikk!!! Og så bilde av "The man in Black": 
|
|
|
Post by oggy on Jul 17, 2008 9:41:10 GMT 1
Okej då, eftersom ni tjatar... Ålder 32 BorUmeå Äger följande gitarrerAtkin J-45 samt en Washburn. Mandolin Pomeroy F5. En gammal fiol byggd av någon snubbe vid namn Danielsson på 30-talet. Bygger gitarrer? Nix pix. Lägger hellre den lilla tid jag har som tvåbarnsfar på att SPELA. Önskar i och för sig att jag hade mer kunskap i fråga om att kunna sköta grundskötseln av de instrument jag har. Hur länge ni spelat gitarrGitarr sedan 1991, mandolin sedan 2004, fiol sedan 2005. Spelar ni live,i band,hemma,heltid,låtskrivande,mm mm Spelar i ett bluegrass/countryband vid namn Sandy Hill String Band. Vi försöker hålla det på en lagom nivå och tar bara några spelningar per år, på typ caféer eller någon festival. Det som jag tycker är roligast är dock att träffas med kompisar och jamma förutsättningslöst. Vad gäller låtskrivande så är det något som jag håller på med i stort sett hela tiden, självklart med vissa toppar och dalar. Jag skriver både låtar med gitarr och sång samt mer instrumentala alster i huvudsak på mandolin. Största influenserPå gitarr: David Rawlings, Tony Rice, David Grier, Michael Daves. På mandolin: Chris Thile, Mike Compton, Don Stiernberg. På fiol: Vassar Clements, Stuart Duncan. Som låtskrivare: Townes Van Zandt, Gillian Welch, Guy Clark, Tom Waits, John Hartford, Darrell Scott, Bruce Springsteen, Nick Drake, Paul Simon. Och till sist,gärna en bild på hur ni ser ut Sitter i köket och jammar med min son Vilgot. Han är som ni ser mycket fascinerad av dobros! Har man bara lite fantasi så kan även en ukulele tjäna som en resonator gitarr. 
|
|
|
Post by Archy on Jul 18, 2008 8:38:27 GMT 1
Bäst jag hakar på... Ålder 30 BorUmeå Äger följande gitarrer2005 Martin HD28 2006 James Adams Curly Maple Pro Dobro 50-tals(?) Akustisk "Tord Lundgren" Bygger gitarrer? Önskar verkligen att jag gjorde. Jag drömmer fortfarande om att bygga en squareneck dobro. Hur länge ni spelat gitarrGitarr i 12 år ungefär skulle jag tro, Dobro sedan 2005. Spelar ni live,i band,hemma,heltid,låtskrivande,mm mm Spelar även jag i Sandy Hill String Band men mest hemma och i olika jam-situationer. Skriver litegrann, jobbar på det. Största influenserJerry Douglas, Rob Ickes, Andy Hall, John Hartford, David Rawlings, Gillian Welch... Och till sist,gärna en bild på hur ni ser ut Forstätter på Oggys tema, hans son Vilgot fortsätter visa sitt dobrointresse på denna bild. Lägg märke till de korrekt placerade fingerplektrumen.  
|
|
|
Post by danove on Sept 21, 2008 13:00:33 GMT 1
|
|
piotr
Jag är en forumsnörd
Ugnsgratinerade parenteser?
|
Post by piotr on Sept 21, 2008 14:28:00 GMT 1
(Ralph) Peter Hackman, f. 23/8 1944 i Engelbrekts Församling i Stockholm. Sedan 1970 bosatt i Linköping. Pensionär sedan den 1/8 2006. Gitarr sedan 1957 eller 1958, mandolin av och till sedan 1966 eller 1967. Spelar och skriver i stilar som andra får benämna. Säger jag "beyond category" skryter jag om min originalitet. Säger jag namnet på ett känt idiom skryter jag att jag behärskar det. Bäst att säga ingenting alls. Diggar new acoustic, en del jazz, diverse klassiskt. Jag äger flera gitarrer. Spelar mest på min Gréven F, byggd i Nashville, Indiana, 1992. Vilka som influerat mig på gitarr har jag dålig koll på, men min enda medvetna influens är Charlie Christian, vilket bara jag hör. Min största influens på mandolin är John Duffey en.wikipedia.org/wiki/John_duffey eftersom han 1969 limmade tillbaka halsen på min mandolin, när den var på väg att lossna. Här är jag tillsammans med Isabel Hackman. Bilden är tagen av hennes pappa: www.huthyfs.com/isabel.jpg
|
|
|
Post by matse on Feb 25, 2009 12:10:32 GMT 1
deleted
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Feb 25, 2009 13:43:25 GMT 1
, alltså, är jag för nollband. Och kan rabbla alla fördelar med dessa i sömnen.  Varmt välkommen skall du vara..... 
|
|
|
Post by mattews on Feb 25, 2009 19:21:58 GMT 1
Kul idé. Ålder35 BorLjusdal Äger följande gitarrerTanglewood-tw15, en gammal skruttig levin och en Maison nyloare och till sists en strata. Bygger gitarrerNej, det har jag inte testa än, men ska gå kurs hos sandén nu i sommar. Hoppas lära mig en del nyttiga saker då. ;D Hur länge ni spelat gitarrVet inte om det får kallas att jag spelar, använder den mest till att låta lite i bakgrunden när jag sjunger. Spelar ni live,i band,hemma,heltid,låtskrivande,mm mm Det blir mest jag och soffan som lirar tillsammans, det händer att mina bröder är med, men då får jag bara sjunga. Största influenserOj, säger väl Alison Krauss, The Wreckers, John Mayer. Bilden får vänta på sig. 
|
|