|
Post by mikjans on Nov 29, 2007 10:24:00 GMT 1
Ålder 51 (en av de famösa -56:orna!) BorUppsala Äger följande gitarrerTörs knappt säga det här, men jag har bara en "acke", en billig Yamaha nylonare. Dessutom en Guild CE-100D från -63, en Spirit av 335-typ (juste Korea-bygge), en 1966 Fender P-bas, en Hohner baspinne för livebruk, en specialbyggd kortskalig elkontra (se bilden), en Bjärton Swingmaster akustisk kontra, en Ashbory "gummibas". Bygger gitarrer? Nej, och min gamle slöjdlärare skulle säga att det var ett klokt beslut. Hur länge ni spelat gitarrDrygt 40 år, räknat från när jag gick till kommunala musikskolan med min nya Bjärton Minor. Bas sedan 1970. Spelar ni live,i band,hemma,heltid,låtskrivande,mm mm Spelar med 13-mannabandet Palladium sedan drygt 20 år (storbandsswing, jump & jive) plus ett jamband med bl a jazztrumpetaren Bosse Broberg (där jag bara sjunger). Största influenserPå elbas utan tvekan James Jamerson (Motown) och ståbas Ray Brown. Sång Frank Sinatra, Joe Williams och Nat King Cole. Och till sist,gärna en bild på hur ni ser ut 
|
|
|
Post by badbone on Nov 29, 2007 13:11:04 GMT 1
Ålder 43 BorSödertälje med sambo och några tonåringar som kommer och går (som de vill) Äger följande gitarrer3 Levinare: Parlor -25 Sevilla nylon -54 Nån stålhistoria -54 Strata JV -82 Tele: 2 st japanare, en med bigsby Danelectro U56 Gibson LP standard -76 Ett par lapsteels. 3 mandoliner av tveksam kvalité Och en massa annat skrot i pedal och stärkarväg. Bygger gitarrer? Inte alls. Lämnar ifrån mig allt till andra. Hur länge ni spelat gitarrCa 30 år. Spelar ni live, i band, hemma, heltid, låtskrivande, mm mmGiggar ute på nån slags halvtidsbasis i div coverband och det som dyker upp. Vill väldigt gärna lira mer akustisk blues å swamp å sånt. Nån annan som vill det oxå? Största influenserHm, David Glimour, Hendrix, SRV, Danny Gatton, James Taylor, David Lindley,,,,osv osv.. Alla dessa fantastiska dobro-snubbar som jag inte vet vad de heter. Eller alla dessa youtube-gitarrister som flimrar förbi.. Och till sist, gärna en bild på hur ni ser utHittade inte nåt med fisketema tyvärr ;D 
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Nov 29, 2007 22:31:49 GMT 1
Ålder 34 BorWinterthur i Schweiz tillsammans med min fru. Äger följande gitarrer21-23 st (kommer inte på just nu hur många jag har hos brorsan) Bygger gitarrer? Jo, det är ju det jag gör på heltid nu  . Hur länge ni spelat gitarr19 år. Spelar ni live, i band, hemma, heltid, låtskrivande, mm mmHar skrivit en hel del låtar och spelat in många av dom i min egen studio. Ligger lite lågt med skrivandet just nu dock. Spelar i div konstellationer emellanåt: Barnspelningar med teater och musik med Grabbarna bus (sång och div instrument som dom andra inte vill spela tex dragspel och klarre), div trubadurande (git, mandolin, munspel och sång) på bröllop, fester, pensionärsträffar och dans antingen ensam eller med min vän Anders eller med min bror eller bluesspelningar själv. Sedan spelar jag munspel i ett Swingband här i Schwiez. Största influenserMin mamma som uppfostrat mig och min bror med allsång till dragspel...... Och till sist, gärna en bild på hur ni ser utNära till fiskarna iallafall.... 
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Nov 29, 2007 23:26:34 GMT 1
Uppdaterad 2015: Ålder Född 1960 BorOnsala (en halvö i Kattegatt 3,5 mil söder om Göteborg) Äger följande gitarrerTappat räkningen... 2 Sigma stålsträngade 3 Levin Nylonsträngade (140, LG10, 112) 5 Levin stålsträngade (mod 240 1931, LT14 1967, LT17 1967, W36 1974, W32J 1977) 7 Goya stålsträngade (M22, T16, N21, F25, F27, 163, 174) 1 Goya TS5 12-strängad 1 Levin 335 orkestergitarr 1961 (omickad) 1 Levin Solist 1951 1 Martin 000-16SRGT 2010 (min vardagsgitarr) Div renoveringsobjekt, bl a en Clangiton 1937 Bygger gitarrer? Har inte bestämt mig riktigt, men reparerar egna i parti och minut. Hur länge ni spelat gitarrKöpte min första gitarr 1982, och har försökt lära mig sporadiskt sedan dess. Lite mer på allvar sedan 2005. Spelar ni live, i band, hemma, heltid, låtskrivande, mm mmHemma, lite med medborgarskolan, och hos goda vänner. Största influenserJag låter garanterat inte likt någon annan....  Akustiska favoriter: Joni Mitchell, Neil Young, Dan Fogelberg, Jack Johnsson, Jackson Browne, Eva Cassidy. En gammal Clifford T. Ward, Leo Kottke, Tommy E, och en massa fler... Bluesgitarrister: Clapton, Buddy Guy, Peter Green, Mick Taylor, Eric Bibb, ... Jazz: Ella F, George Benson,Lee Ritenour, Larry Carlton Pop/Rock: Beatles, Stones, Bowie, Pink Floyd, Genesis/Peter Gabriel, Led Zeppelin, Deep Purple (albumet Machine Head), Jethro Tull, the Who, Dylan, Fleetwood Mac, ..... Och till sist, gärna en bild på hur ni ser utHelst i båten, med vänner, hund och gitarr....   
|
|
|
Post by perhallgren on Nov 30, 2007 8:21:17 GMT 1
Ålder 48 år BorGråbo i Lerums kommun Äger följande gitarrerJosé Ramirez 1935 flamenco Francisco Barba 1982 flamenco Per Hallgren 2005 flamenco José Rodriguez 2006 flamenco Bygger gitarrer? Bygger bättre än vad jag spelar... På heltid sedan 1993 Hur länge ni spelat gitarrSedan 1976 men med ett uppehåll mellan 1983 och 2003 Spelar ni live,i band,hemma,heltid,låtskrivande,mm mm Spelar bara själv, endast i största ensamhet...Det är bara hunden som står ut... Största influenserJohn Renbourn,Julian Bream, Niño Ricardo, Paco Peña, Tomatito, Vicente Amigo Och till sist,gärna en bild på hur ni ser ut En typisk arbetsdag i min verkstad. En spelsugen gitarrbyggare, en bortglömd gitarr och en uttråkad hund... 
|
|
robbi
Jag är en forumsnörd
Gitarrn?rd och nykonverterad akustare
|
Post by robbi on Dec 1, 2007 13:35:49 GMT 1
Ålder 40 år. 1967 BorAlingsås Äger följande gitarrerEl: 3 strator Fender custom made. Akustisk: Takamine, 3 st. Sigma, Levin, 6 Bjärton, Raimundo Bygger gitarrer? Nja, har väl plockat ihop en el av delar någon gång. Hur länge ni spelat gitarr30 års jubileum! Spelar ni live,i band,hemma,heltid,låtskrivande,mm mm Spelar i ett heltidsband. Covermusik på irländska barer. Största influenserJimi Hendrix, Clapton, Blackmore, Schenker, BB King, Gary Moore Och till sist,gärna en bild på hur ni ser ut Hmm...fisketema?? Kanske fiskar efter något här??  
|
|
dew
Messersmither

|
Post by dew on Dec 1, 2007 21:13:26 GMT 1
BorSandviken Äger följande gitarrerMartin HD28VL Yamaha FG412LH Sigma Levin Solist Tacoma CB10CE7 (ackebas) Martin D-15 Goldtone BG250F (banjo) Bygger gitarrer? Nej Hur länge ni spelat gitarrSen jag var nio år. Spelar ni live,i band,hemma,heltid,låtskrivande,mm mm Spelar och sjunger live på min fritid, väldigt sällan som jag spelar in något. Sällan jag skriver något eget men det händer. Har spelat med många olika grupper och olika instrument genom åren. Men har valt nu att bara spela gitarr. Spelar gitarr och sjunger i lovsångsteam i Vallhovskyrkan. Totalt är vi 15 personer, varav 6 av oss spelar. Det är olika från gång till gång vilka som är med. Otroligt roligt och kommer fortsätta där. Spelar också i duo med en tjej, båda sjunger, hon sjunger stämma m.m och båda spelar gitarr eller hon spelar mandolin och jag gitarr. Låter grymt bra! Största influenserGillian Welch, Johnny Cash, Dan Tyminski, Grasstowne, Blue Sky boys, Blueridge, EmmyLou Harris, Dixie Chicks, Taylor Swift och många mer bluegrass och countyartister. Så här ser jag ut
|
|
|
Post by danove on Dec 2, 2007 3:52:41 GMT 1
Ålder 64 BorNorrköping Äger följande gitarrer4 Levin, 3 Bjärton, ett par Landola, och div annat. Majoriteten renoveringsobjekt, några utom all räddning.... Bygger gitarrer? kanske vågar mig på nåt mer omfattande, efter all inspiration från RogerH. Hur länge har ni spelat gitarrhela livet, men inte kontinuerligt Spelar ni live,i band,hemma,heltid,låtskrivande,mm mmGillar att jamma vid köksbordet. Söker de där magiska stunderna när allting lyfter och det är oftast där som sådant händer. Största influenserSjälvlärd - så jag har slurkat i mig allt jag kommit i kontakt med. Mest svensk folkmusik. Och till sist,gärna en bild på hur ni ser utLite suddig fuling, men min enda båtbild  (finns mer från acketräffen i somras)  /
|
|
|
Post by jonas on Dec 4, 2007 13:12:47 GMT 1
Ålder 28. BorUmeå. Äger följande gitarrerStanford OM5 - gran i locket, padouk i sarg och botten. Levin orkestergitarr modell 35 1945 - försöker göra en halsomsättning på skrället, men det är inte helt lätt! Levinbyggd klassisk (nylon) från "Förlaget filadelfia", 1960 - Brasiljansk jakarande i sarg & botten, gran i locket Greco Les Paul-kopia, tidigt 1970-tal En egenbyggd A5-mandolin, min "player" Levin mandolin modell 55 - den jag lärde mig spela mandolin på Bygger gitarrer? Nej, inte än åtminstone. Har byggt en mandolin från byggsats som blev riktigt bra. Har en annan mandolin i "pipen", från scratch denna gång. Men det har stått stilla i nästan ett år nu, har ingenstans att hålla till. Hur länge ni spelat gitarrSedan jag gick i 9:an (självlärd). Det blir väl typ 12-13 år nu... Spelat mandolin i ca 3 år eller nåt sånt. Spelar ni live, i band, hemma, heltid, låtskrivande, mm mmJag spelar lite här och där. Spelar en del i kyrkan som jag går till. Spelar live med min fru ibland, och jag håller precis på att skriva nytt material på engelska för detta ändamål. Spelar även ibland med ett bluegrassband som heter New Mountain Music, men det ligger lite på is nu. Jammar till höger och vänster när jag kommer åt. Skriver låtar både på svenska och engelska. Håller just nu på att försöka mixa färdigt en inspelning av egenskrivna psalmer som spelades in i vintras, det blir spännande! Största influenserJag lyssnar på massor av musik. Det blir mest amerikanskt dock: Gillian Welch & David Rawlings, Bill Monroe, Ralph Stanley & the Stanley Brothers, Mike Compton, Nashville Bluegrass Band, the Carter Family, Del McCoury Band, Tim O'brien, Mississippi John Hurt, Bob Dylan, Bruce Springsteen, Eric Bibb, Sufjan Stevens, Damien Jurado, Pedro the Lion, Joni Mitchell, Martha Scanlan & the Reeltime Travelers, Emmylou Harris, Dolly Parton, Alison Krauss, Dan Tyminski, Hank Williams, Lefty Frizzell, Doc Watson, Johnny Cash, Tony Rice, Dirk Powell, Stuart Duncan, Riley Baugus, Lauryn Hill, Anna Järvinen...... osv osv osv. Och till sist, gärna en bild på hur ni ser ut Eller den läskiga versionen... 
|
|
|
Post by Bert Deivert on Dec 7, 2007 20:20:16 GMT 1
Ålder 57 Bor Karlstad i med min fru och dotter. Äger följande gitarrer Mina favoriter är en sen 1930-tals Gibson HG-00, 1933 Gibson L-4 (rundhål), 1928 Style 2 Squareneck Tricone, och en 20-tals Stromberg-Voisinet, men jag har andra Stahl, Stella, Amistar, National, Lyon & Healy, Brauchli. Bygger gitarrer? Nej... för krångligt, och jag vill ha tid att spela. Hur länge ni spelat gitarr 42 år. Spelar ni live,i band,hemma,heltid,låtskrivande,mm Var heltidsmusiker i nästan 20 år men numera spelar jag bara när det känns som ett fint gig och för att det är roligt. Jag gör skivor när jag känner för det. Det var ett uppehåll i skivproduktion för mig mellan 1984 och 2003! Största influenser Sam Chatmon, Son House, Yank Rachell, Neil Young, Paul Brady en bild från ett gig i september med Gibson HG-00:an 
|
|
Calle
Allvetande
|
Post by Calle on Dec 11, 2007 17:52:22 GMT 1
Ålder 50 BorÖstervåla Äger följande gitarrerAlldeles för många!!! Bjärton, Levin, Hagström, Kalamazoo, Martin, Furch, Avalon, Epiphone, Larrivée, Fender m fl samt ca 50 st mandoliner Bygger gitarrer? Nej, men har börjat småfixa alltmera utifrån tips från er andra på forumet Hur länge ni spelat gitarrSedan 10 års ålder, Spelat mandolin i ca 9 år efter att jag ärvde en efter min far. Spelar ni live, i band, hemma, heltid, låtskrivande, mm mmJag spelar lite varstans såväl ute på privata tillställningar som kyrkokonserter men har haft mindre tid de senaste två åren p g a sjuk son. Största influenserAllt som gör mig glad och som får mig att vilja plocka fram en gitarr eller mandolin. Gillar bluegrass, country, all sorts folkmusik och alla svenska vispoeters verk. Och till sist, gärna en bild på hur ni ser utHär är jag tillsammans med yngste sonen Fredrik 
|
|
loef
Jag är en forumsnörd
|
Post by loef on Dec 11, 2007 18:03:45 GMT 1
i avsaknad av fiskebild är jag ännu inte "inlagd" här
loef
|
|
|
Post by danove on Feb 7, 2008 14:57:27 GMT 1
Bump, bump! Det fattas många här... ;D
/
|
|
Calle
Allvetande
|
Post by Calle on Feb 7, 2008 16:34:58 GMT 1
Bump, bump! Det fattas många här... ;D / +1 ;D
|
|
|
Post by herringbone on Feb 24, 2008 1:53:36 GMT 1
Okej, känner att jag väl också borde skriva nåt här: Ålder:Skriver som Taylor, 40- i stället för 30+ ;D Bor:Hägersten, södra Stockholm Äger följande gitarrer:Martin HD-28 Lars Bohman 1984, handbyggd klassisk gitarr Guild JF55-12 (tidigare ägd av en viss 'Abalone') ;D Bygger gitarrer?Nej, är 100% opraktisk Hur länge ni spelat gitarr:Beror på hur man räknar... Började väl försöka lära mig spela gitarr första gången nån gång i 18-årsåldern (dvs. för väldigt länge sen  ) men gav upp rätt snabbt då, och jag tror att en orsak till det var att en kompis som jag hade då började spela gitarr efter mig men blev ganska snabbt bättre än mig, och då trodde jag att jag inte hade någon talang och så struntade jag i det... Men på senare tid har jag insett att det kanske var lite förhastat. Man kan ju lära sig i olika takt, man behöver ju inte vara "sämre" för att man kanske lär sig lite långsammare... Hur som helst, för ca 3 år sen nu tog jag upp gitarrspelet igen, och har bl.a. börjat spela lite klassiskt, vilket är kul. Även om rockmusik väl fortfarande är det som ligger närmast om hjärtat... Spelar ni live, i band, hemma, heltid, låtskrivande, mm mm:Spelar till 99% hemma i vardagsrummet ;D De få gånger jag spelat inför publik har varit i samband med kurser och utbildningar (har nyligen gått ett år på musiklinje på folkhögskola). Försöker ibland skriva egna låtar också, men det är svårt Största influenser:Vet inte riktigt vilka som influerat mig mest, men det här är i af några band/artister/kompositörer som jag gillar... Led Zeppelin, Stevie Wonder, J. S. Bach, Pink Floyd, Jimi Hendrix, Joni Mitchell, Eagles, Neil Young, Queen, Bob Marley, Santana, Rush, Free, Simon and Garfunkel, Deep Purple, Jeff Buckley, P J Harvey, David Bowie, Traffic, The Doors, Kraftwerk, Blind Melon, Soundgarden, Lauryn Hill, Supertramp, Guns N' Roses, Erykah Badu, Dire Straits, Black Sabbath, Björk, UFO, The Allman Brothers Band Och till sist, gärna en bild på hur ni ser ut:Här är en ganska orepresentativ bild på mig  Dels är den några år gammal, dels är jag egentligen inte så intresserad av att resa som bilden kanske kan ge sken av.. Men jag hittade ingen bättre bild just nu  
|
|