|
Post by meatlof on Dec 16, 2011 19:47:16 GMT 1
Ålder34år BorÅre Äger följande gitarrerEn parlour/concert, en OM och en jumbo. Gran/björk, Mahogny/mahogny, Gran/mahogny. Gamla grejer, alltid något trassel tycker jag. Bygger gitarrer?Nej, tyvärr. Man bygger snabbt upp komplex när man är aktiv på det här forumet... Hur länge ni spelat gitarr23år. Musik är bland det bästa i livet. Balsam för själen. Spelar ni live,i band,hemma,heltid,låtskrivande,mm mmHemma, hobby. Strävar inte efter att "skriva" musik, men visst har det uppkommit en hel del egen musik när man sitter och klonkar. En del blir bandat, annat inte. För mig är min egen musik mest ett sätt att sätta ljud till rådande sinnesstämning. Största influenserHändelser och förhållningssätt, människor och natur. Många band/artister genom åren, men 3st sticker ut; Led Zeppelin, Neil Young och Cornelis Vreeswijk. Och till sist, gärna en bild på hur ni ser utUngefär så här "ser jag ut"/betraktar jag omgivningen. 
|
|
bakfot
Musiker av rang

|
Post by bakfot on Dec 23, 2011 14:24:38 GMT 1
Ålder: 50+ Bor: Östersund Äger: Furch S23SF, en superjumbo. En Levin W36 inköpt -78, har numer gått i arv till dottern. En Aria 12:a. Bygger: in my dreams Har spelat: sen 70-talet Spelar: hemma i källaren mest Influenser: är väl dom gamla hjältarna, Bob Dylan, Neil Young, Leonard Cohen, Joan Baez, Janis Ian, Fred Åkerström, Ole Paus. Men sen finns det ju så mycket att lyssna på.
Ser ut: vete f@n...
|
|
|
Post by Klangfix on Dec 25, 2011 1:04:20 GMT 1
(EDIT 2015-10-11) Ålderfödd 1966 Bornorr om Lund i Skåne Äger följande gitarrer13st Levingitarrer i varierande skick (de Luxe, Solist, 335, Royal ren. obj., Orchestra/hybrid, Orchestra ren obj., mod 185, Kansas, mod 14 Princess, Parlor nr 01 och nr7, nr62, Bolero ) en Levinmandolin nr54, en Levin-"banjolin", en Landola, två okända archtops, en gitarrbanjo, en hawaiigitarr, en Sigma elgura fr 1980, en 12-strängad Epiphone, en Strinberg stålsträngad kinesisk, En billig kinesisk nylongitarr med mikrofon, en Hopf, en ibanez elbas fr 1979 och numera även en fiol. Dessutom är jag gift med en celloägarinna som även har egen gitarr. :-) (Fast på sista tiden försöker jag aktivt trappa ner. Jag har faktiskt avyttrat två gitarrer under 2015, men samtidigt fått en gitarr jag inte kunde tacka nej till av en släkting.) Bygger gitarrer?Inte än även om en del renoveringar inneburit nytillverkning av väsentliga delar. Jag renoverar dock så ofta jag hinner. Just nu har jag fyra egna projekt och två som är goda vänners. Tiden är oftast en bristvara. Hur länge jag spelat gitarr?Sedan 1969 då jag stående i en fåtölj började "basa" med de tre tjockaste strängarna på fars orkestergitarr som hängde på väggen samtidigt som jag sjöng någon låt från en Kalle Anka-singel fr 1960-talet. Spelar jag live,i band,hemma,heltid,låtskrivande,mm mm ?Numera mest hemma, men det sker undantag. Annars är piano faktiskt mitt huvudinstrument. Jag spelar även piano i Jazz on five, som är en kvintett m kvinnlig vokalist (se bild nedan). Största influenserStevie Wonder, Jon Lord, Tommy Emanuel, The Real thing, 1940-50-tals-jazz i allmänhet. Och till sist, en bild på hur jag ser ut Jag är längst till höger... :-) Här är f ö en bild från i våras:  Till vänster: Alexander Lindkvist utanför hans Gitarraffär i Malmö, jag sittande på trappan, allas vår Peter Ahlin stående till höger.  Verkstan. Här hänger jag lite för ofta för att bara ha det som en hobby.... :-)
|
|
|
Post by niklasc on Dec 26, 2011 11:33:20 GMT 1
Jag antar att syftet med tråden inte är att ersätta divanen. I annat fall kan man sitta i timmar och fundera över frågan "vem är jag"....
Ålder 44år
Bor Habo (strax norr om jönköping, orten geléhallonen kommer från). Edit 151005: geléhallonen har numer tyvärr flyttat till Danmark.
Äger följande gitarrer En Seagull S6, en Martin Om-21, en Levin LG-17 (i gravt behov av renovering), två Levinmandoliner, en strata ,en tele samt en massa annat med olika mängd strängar/tangenter/blåshål
Bygger gitarrer? Nej! Har byggt ett par elgitarrer och en lapsteel, men ingen akustisk. Jag har dock lite virke på tork under sängen (till frugans förtret) för det tillfälle då tid, inspiration, lust och beslutsamhet infinner sig samtidigt. Lagar och reparera dock i mån av tid och behov. Edit 151005: påbörjade för ca ett år sedan bygget av en dobro efter Paul Beards ritning. Blir säkert klart innan jag fyller 60...
Hur länge ni spelat gitarr 32år. Piano något längre men aldrig offentligt.
Spelar ni live,i band,hemma,heltid,låtskrivande,mm mm Mest hemma numera. Har spelat i band men det senaste decenniet har det bara handlat om tillfälliga konstellationer. Mina offentliga framträdande nuförtiden sträcker sig till att ackompanjera mej själv eller andra i kyrkosammanhang. Skrivit något har jag inte gjort sedan tonåren men jag arrangerar en del för en liiiten kör jag sjunger I. Edit 151005: Spelar sedan 2,5år tillbaka mandolin I en folkmusikorkester. Har det senaste året också fuskat på bas och slagverk i samma orkester. Svårt att spela tre instrument samtidigt... Har också spelat några gånger med en liten ensambel som kör covers hemma i folks vardagsrum. Sättning sang, fiol, gitarr och mandolin. Värden väljer artist och vi tolkar. Har t.ex. spelat Robynlåtar och Depech Mode som vi tolkat i bluegrass, singer/songwriter, visa och western swing. Fantastiskt kul!
Största influenser Oj, det beror på vilket instrument det handlar om. Mitt elgitarrspel har inspirerats av Clapton, Robben Ford, Larry Carlton, Steve Lukather m.fl., mitt akustiska av Eric Bibb, Keb Mo, Johan Norberg och Lasse Englund, slidespelet av Bonni Rait och Jerry Douglas. Min sång coh musikaliskt i allmänhet inspireras av jazz och blues, eller vi kan säga den afroamerikanska musikkulturen.
Och till sist, gärna en bild på hur ni ser ut Nån annan gång, kanske...
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
|
Post by peterd on Dec 27, 2011 9:36:32 GMT 1
Ålder 60 år Bor Ängelholm, Vejbystrand Äger följande gitarrer Många: Amalio Bourguet, Gibson Les Paul, Melody Maker, J45, Hagström Swede, Bo Wretling, Granström & Sundqvist, några Leviner och Bjärton mm. Jag brukar hamna strax över 20 när jag räknar. Dessutom ett par el-basar och några manoliner. Har en förstående fru! Bygger gitarrer? Har provat, men det blev sådär. Däremot har jag renoverat rätt flitigt under de senaste 15 åren. En väldigt kreativ syssla som jag älskar. Har blivit ganska mycket senaste tiden eftersom jag blivit pensionist. Har slut på objekt, så om någon har något över, så hör av Er. Hur länge Du spelat gitarr 45 år. Började med mandolin när jag var 10 och fick min första gitarr när jag var 14. Sedan får jag väl medge att jag nästan inte spelade alls när barnen var små, så jag började egentligen om för 10 år sedan. Spelar även munspel och banjo. Till och med lite fiol, men aldrig offentligt! Spelar ni live,i band,hemma,heltid,låtskrivande,mm mm Jag är med i ett rockband som spelar mest 60-talsmusik. Vi har ett par framträdanden per år. Mest spelar jag klassisk gitarr och det blir för det mesta hemma. Har skrivit någon låt till bandet. Största influenser Vad gäller rock och blues: Bob Dylan, på första till 10:e plats. Sedan kommer Mark Knopfler, Clapton, Hendrix, Tommy Emmanuel, Santana, Robert Johnson, Peps Persson m fl. Vad gäller klassisk musik: Göran Söllscher, Carlos Bonell, Andres Segovia, Xuefei Yang. Och till sist,gärna en bild på hur ni ser ut Attachments:
|
|
|
Post by johnnycash on Dec 30, 2011 12:38:01 GMT 1
Ålder 22 Bor Falun Äger följande gitarrer Yamaha LL6 än så länge. Bygger gitarrer? Yeah right!;-) Hur länge ni spelat gitarr 9år, fast bluegrass har jag börjat tagit tag i på senare tid. Spelar ni live,i band,hemma,heltid,låtskrivande,mm mm Spelar hemma och på lite fester. Annars har jag spelat på lite 5i12 samlingar & andra skolevenemang. Största influenser Björn rosenström förut, då han fick mig att börja spela gitarr hehe. Annars, Tony Rice,Bryan Sutton & David Grier. Och till sist,gärna en bild på hur ni ser ut ;D 
|
|
Veso
Nybörjare
|
Post by Veso on Jan 7, 2012 17:05:21 GMT 1
ÅlderFödd 54 BorLinköping Äger följande gitarrerMartin D16RGT Bygger gitarrer?No way.. Hur länge ni spelat gitarrNästan 3 månader... Spelar ni live,i band,hemma,heltid,låtskrivande,mm mmDet jag gör med gitarren kan kallas för vad som helst - men inte spelandet! Största influenserDom dyker upp så småningom. Och till sist,gärna en bild på hur ni ser ut Tja, fiskebild.. Attachments:
|
|
|
Post by bengan on Oct 2, 2015 8:55:09 GMT 1
Ålder 50 BorKristinehamn Äger följande gitarrerOkänd troligen en Levin, 1910-1920 Levin Modell 22 Bolero, 1954 Clou, 194x Landola SL-23, 1973 Ibanez PF200 (el), 1978 Ibanez M342WN, 1980 Almirez AW4/12, 198x Cort AC70, 1989 Lugnås Topeka 9-strängad, 2008 Cort Earth70-12E, 2009 Weissenbornkopia, 2010-isch Bygger gitarrer? Har mest renoverat mina egna men har nu börjat bygga på en el och en akustisk. Hur länge ni spelat gitarrDrygt 40 år. Spelar ni live,i band,hemma,heltid,låtskrivande,mm mm Mest hemma i min egna lilla studio (man-cave). Ibland på förfrågan så trubadixar jag. Kan även helt obefogat plocka upp gitarren och spela för inte ont anande människor. Största influenserSantana, Paco de Lucia, Tarrega samt alla möjliga och omöjliga alster som kan spelas och sjungas av en människa. Gillar det minimalistiska. AnnatIntresserad av mycket men i huvudsak där jag kan lära mig något nytt. Annars återkommer jag för det mesta till musik, teknik och i viss mån sport. Kan totalt fastna framför TVn hela OS och fotbolls-VM. Till sist en bild
|
|
|
Post by Peter on Oct 2, 2015 11:32:44 GMT 1
Kul med förnyelse i en gammal tråd  Det kanske är bäst att uppdatera mitt inlägg 
|
|
|
Post by niklasc on Oct 5, 2015 7:41:12 GMT 1
Passade på att göra en liten uppdatering...
|
|
|
Post by Claescaster on Oct 5, 2015 17:03:16 GMT 1
Ålder Född 1980 Bor Barcelona Äger följande gitarrer 15 Levin: Levin Model 3 Royal (1951), Levin Model 32 (1946), Levin Model 65 (1942), Levin Model 13 (1950), Levin LT-14 (1965), Levin LT-16 (1966), Levin LS-16 (1963), Goya T-16 (1965) Goya T-18 (1966), Goya T-23 (1966), Goya Model 163 (1968), Goya Model GG-172 (1970), Levin Model 174 (1972), Levin LM-26 (1959), Levin W 12-36 (1978) 3 K. Yairi: K. Yairi YW-1000 (1973), K. Yairi YW-130 (1977), K. Yairi TG-40 (1977) 3 Morris: Morris W-50 (1970's), Morris W-40 (1973), Morris WL-35 (1970's) Fender Stratocaster (1979), Tokai SS-36 (1979), Tokai LS-55 (1991), Greco TE-500N (1977), Greco TL-500 (1979), Greco EG-600C (1980), Hagstöm B-60 (1974), Hagström HIIN (1975), Harmony Monterey H1325, Harmony H162, Harmony H162 Bygger gitarrer? Renoverar och fixar till gitarrer som jag köper och säljer. Har byggt lite Telecasters men ingen akustisk än. Hur länge ni spelat gitarr Sen 1993 Spelar ni live, i band, hemma, heltid, låtskrivande,mm mm Spelar mest med min fru hemma och ute någon gång då och då. Har precis satt ihop ett nytt band for att spela mina egna låtar så vi får se vad det blir. Största influenser Merle Haggard, Hank Williams, The Band, Crosby, Stills & Nash, Townes Van Zandt, Leonard Cohen, Jackson Browne, Little Feat, The Faces Annat Nja, vet inte. Jag gillar gitarrer, katter, bourbon, hattar, countrymusik och min fru Till sist en bild 
|
|
|
Post by Lars Christophersen on Oct 8, 2015 13:56:45 GMT 1
BorVadstena Äger följande gitarrerGibson ES-335, Martin D-28, Harmony H-165, Swedtone Cremona Bygger gitarrer?Inte precis. Hur länge jag spelat gitarrI över 40 år. Spelar du live,i band,hemma,heltid,låtskrivande,mm mmHar spelat en hel del live i olika konstellationer. Allt från punk över egensinnigare ny-rock till visballader. Aldrig annat än eget material. Använder gitarren mer som låtskrivarverktyg än något annat. Största influenserJohn Prine, Caitlin Rose och Elliott Smith

|
|
|
Post by slayerize on Oct 8, 2015 22:45:02 GMT 1
Bor Stockholm, ursprungligen från Örnsköldsvik. Äger följande gitarrer Levin model 1, 1908 (Gammelgura-revonverad) - Parlor Nässjö musikinstrument-fabrik, 1923 (Gammelgura-renoverad) - Levin Barcelona, (minns inte årtalet nu) - Levin tenor model 300, 1928 (Gammelgura-renoverad) -Stefan Sobell cittern, sent 70/tidigt 80tal - Fender American standard telecaster 2007 - Ganson les paul-kopia, mitten av 70talet kanske - En tysk mandolin, 40tal ca - En enklare levin mandolin, 50tal ca - En hemmabyggd mandolin som min farfars bror byggde 1942 - (+ en del renoveringsobjekt som ligger på hög) Bygger gitarrer? Nej. Skulle gärna vilja lära mig att reparera i alla fall, men tiden får utvisa. Hur länge jag spelat gitarr Sen jag var 15-16 så lite mindre än 10 år av och till. Spelar folkmusik i en duo som heter "Algot" där trakteras cittern. (Finns på spotify, sök på Algot med albumet "Inom". Spelar även slagverk i en folkmusikkvartett som heter "Bjäran", finns också på spotify med skivan "Ack ve" Skulle dock gärna vilja spela mer, skriver för ett projekt nu som kommer vara baserat på stråkinstrument, synthar, slagverk och vox/elektronik. Kommer nog bli kul, men det har inte riktigt dragit igång ännu. Största influenser Svårt att säga på rak arm. Återkommer när jag har funtat lite på't.
|
|
|
Post by Klangfix on Oct 12, 2015 7:07:59 GMT 1
Kan man inte limma fast denna tråd överst i listan, så kanske även nytillkomna hittar den.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Oct 15, 2015 19:34:46 GMT 1
(EDIT 2015-10-11)  Outstanding in your field? 
|
|