Oj oj oj vad fin! Detta är nog en av de mest lockande renoveringarna jag sett på mycket länge. Tack för alla fina bilder. Jag ser även fram emot ritningar i framtien. Jag har börjat leta material.... :-)
Låter PRECIS som en mandolin, fast med en hel del strängreverb från gitarrsträngarna
Och tvärtom också förmodar jag, när man spelar på gitarrhalsen? Just denna effekt har jag funderat en del över: Hur störande är det? Är det tom så mycket att man kan uppleva det som att instrumentet bara är användbart i vissa speciella sammanhang? Är det som att alltid spela med ett jättereverb? Denna fråga är en av anledningarna till att jag är mycket intresserad av att få höra ett ljudprov.
Det där var överkurs! Gitarren får nästan inget reverb från mandolinen, däremot blir det mycket strängreverb från gitarrsträngarna när man spelar på mandolinhalsen.
Det är kanske mer intressant hur mycket strängarna fran det andra instrumentet sjunger vidare när man spelar snabba noter och dämpar pa den halsen man spelar pa för tillfället. Jag utgår fran att strängarna fran det andra instrumentet da kommer att ljuda vidare pa samma vis som strängarna ljuder vidare bakom stallet pa en mandolin om man inte dämpar dom bakom stallet. Det är för mig ganska störande att spela pa ett instrument med stränghallare där strängarna inte dämpats bakom stallet. Det handlar för mig alltså inte sa mycket om den extra klang man hör när man spelar utan mer om den klang som sjunger vidare när man dämpar strängarna.
Man kommer väl inte undan med att ha en halvan av instrumentet ostämt, för då blir det väl som en nyckelharpa med ostämda resonanssträngar. Men kommer man störa sig på att mandolinen än kvintstämd, med vad det innebär i jämförelse med gitarren?
Simple-system 8-key flöjt, Clementi London
Munspel, flöjter, mandolin, gitarr
Mandola, Ashbury
Fick till den video som Mats Byström spelade in helt apropå senast med Levin guitarrmandolinen från 1901 hos TonTeknik Recording i Umeå. Videon gjordes med Windows gratisprogram MovieMaker och en inspelad WAV fil. Här hör man hur strängreverben, mandolinen och gitarren låter. Gitarren är stämd till ett ackord som matchar spelet på mandolinen. På slutet hör man lite hur bra ljud det är i gitarren.
Måste säga att den här blev nog topp 5 bland alla GammelGura jag renoverat upp. Väldigt bra ljud i båda instrumenten! Inget fel på volymen heller. Bra projektion, antagligen för att det sammanlagda ljudhålet är stort.