magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Jan 9, 2016 11:00:02 GMT 1
Roger,
Vad återstår på gitarrstallet, stallbenet ser "ofärdigt" ut...?
|
|
sfe
Besserwisser
Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Jan 9, 2016 14:28:37 GMT 1
Intonering kanske? Jag gör också som så nu för tiden att innan jag fräser för stallbenet på en gitarr så låter jag gitarren vara uppsträngad i några veckor med något slags temporärt stallben. Detta för att gitarrerna kan deformeras en hel del första tiden de har strängar på sig. Det kan handla om flera millimeter och det är en hel del när det handlar om stallbenets placering. På de första gitarrerna jag byggde för många år sen fräste jag stallbensskåran innan jag limmade stallet på gitarren med följd att de flesta gitarrer behövde göras om helt ang stallbenets placering när de varit strängade någon vecka. Innan jag fattade vad som hände var jag mycket förbryllad för jag VISSTE ju på vilket mått jag limmat stallet men när jag sedan mätte på den dåligt intonerade gitarren saknades det ibland flera mm på måttet som jag VISSTE att jag noga mätt in vid limningen av stallet. Sedan jag börjat med att fräsa för stallbenet först efter att gitarren varit strängad några veckor har detta problem helt försvunnit. Det är dessutom god rutin att stränga upp och testa gitarrerna innan man lackar dem. Då har man en möjlighet att rätta till och justera eventuella misstag innan gitarren är lackad, som t.ex. de misslyckade dragstängerna på mina senaste två byggen, vilket jag redovisade här för några månader sedan.
|
|
|
Post by maltjik on Jan 9, 2016 23:01:33 GMT 1
wow! har följt tråden sedan i julas. jätteimponerande
|
|
|
Post by rogerh on Jan 10, 2016 20:01:05 GMT 1
Det som är kvar är förstås att fräsa in ett stallben för gitarrhalsen, borrarna är lite väl opraktiska! Sen ska lacken mattas ned och ett bättre stall för mandolinen tillverkas. Mandolinhalsen ska också bandas om och justeras, båda halsarna ska få nya översadlar också. Men förutom det är den klar.
Med en kolfiberstav i halsen räcker det att ha på strängarna ett eller två dygn, sen har halsen krypt till sin slutgiltiga form. Även strängarna ska sitta på ett par dygn så att "överslängen" på nya styva och inte formade strängar där de böjs över översadel och stallben får sin slutgiltiga form. Justerar man översadeln med helt nya strängar som inte böjt sig klart kan det börja skramla dagen efter - det har jag lärt mig den hårda vägen.
|
|
remi
Nybörjare
|
Post by remi on Jan 10, 2016 20:25:58 GMT 1
En rad små men finurliga moment!
Vilken träslag till mandolinstall? Rosewood? Ebanon? Man kunde också undra storleken (jag såg stallen på amerikanska bowlback mandoliner - Vega tror jag - som var mycket bredare än de vanliga italienska modeller) men här har man spåret på locket som guideline, eller hur?
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
|
Post by peterd on Jan 11, 2016 8:33:57 GMT 1
Trevlig och inspirerande renoveringstråd som vanligt Roger. Och tydligt uppskattad! Över tvåtusen tittar har gjorts på den här tråden på så kort tid. Dina renoveringstrådar har saknats här, men å andra sidan är det väl många som tittar in på www.gammelgura.se i stället Det slår mig att jag, som spelar mandolin och gitarr och ibland byter instrument mitt i låtarna, skulle behöva en sådan här. Förefaller dock inte som om det vore helt inom rimlighetens ram att få tag i en Levin mandolingitarr från 1901. Någon som vet om det finns alternativ till rimliga kostnader? Vad letar man efter i så fall?
|
|
|
Post by rogerh on Jan 11, 2016 12:10:31 GMT 1
Har haft för mycket att göra, forumet har blivit lidande. Det tar lite tid med trådar även om det är ett kul jobb. Mandolin + gitarr är en ovanlig kombination, speciellt på akustiska instrument. Tror elgitarrvarianter är lättare att hitta.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Jan 11, 2016 13:20:39 GMT 1
Trevlig och inspirerande renoveringstråd som vanligt Roger. Och tydligt uppskattad! Över tvåtusen tittar har gjorts på den här tråden på så kort tid. Dina renoveringstrådar har saknats här, men å andra sidan är det väl många som tittar in på www.gammelgura.se i stället Det slår mig att jag, som spelar mandolin och gitarr och ibland byter instrument mitt i låtarna, skulle behöva en sådan här. Förefaller dock inte som om det vore helt inom rimlighetens ram att få tag i en Levin mandolingitarr från 1901. Någon som vet om det finns alternativ till rimliga kostnader? Vad letar man efter i så fall? Jag känner inte till någonstans där den kombinationen kan köpas färdig. Däremot vore det inga problem att bygga en sådan kombination. Vad menar du med "rimliga kosnader"? För dig vore det kanske enklare att hitta något renoveringsobjekt (finns ju uppenbart andra än Levin som gjort den kombinationen) men då for man hog hålla på att leta ett bra tag.
|
|
|
Post by Pelle on Jan 12, 2016 8:32:56 GMT 1
Varför nöja sig med 2 halsar.... Jimmy Page har setts med den här , byggd av British Luthier Andy Manson: Det finns flerhalsade att se här, men just en enkel kombination gitarr + mandolin verkar vara ovanlig : Flerhalsat
|
|
|
Post by Klangfix on Jan 12, 2016 12:50:06 GMT 1
|
|
|
Post by rogerh on Jan 12, 2016 23:38:33 GMT 1
Väntar på mandolinbanden, lär ska komma på torsdag. Kronade banden på gitarrhalsen idag. Halsen har inte rört sig alls sen jag strängade upp den. Kolfiberstav är bra.
|
|
|
Post by rogerh on Jan 17, 2016 0:53:29 GMT 1
Dax att få fart på tråden igen. Väntar på tunnare mässingsband till mandolinen, men det fanns ju en hals till att fixa. Lite bilder på min förbättrade jigg för att fixera gitarr och hals i det läge som instrumentet får när alla strängar är på och uppstämda. Det här är en metod som jag använder på alla instrument som bandas om. Börjar med att spänna fast gitarr kroppen mot locket på min jigg med tvingar. För att halsen ska få samma form som när man spelar öppnar jag locket på jiggen innan halsen fixeras. På en akustisk gitarr är skillnaden inte stor, men på en tung elgitarr eller bas är skillnaden betydligt större. I spelposition klämmer jag fast stöd under halsen på tre ställen och drar fast ordentligt. I uppfällt läge använder jag en tving för att trycka ned halsen överst mot stöden de tiondelar som halsen reser sig när den ligger platt. Det finns också en vrideffekt på huvudet från strängarnas vinkel, när strängarna släpps efter ökar vinkeln lite grand mellan greppbräda och huvud. Fixerar därför huvudet med ett smart spännband och en kil under huvudets topp så att halsen återigen vilar mot stöden. Nu kan strängarna lossas med geometrin på halsen bevarad då halsen "frysts" i sitt läge. Nu kan man plana och runda av topparna topparna på banden i förvissning om att det blir helt rakt när man spänner upp strängarna. Använder en "fret rocker" för att förvissa mig om att inget band sticker upp. Putsar med 400 papper och stålull. Banden färgas in på toppen med tusch så man tydligt ser när man börjar ta material på toppen av bandet.
|
|
|
Post by rogerh on Jan 17, 2016 1:01:45 GMT 1
En översadel i ben tillverkas. Strängar upp och dubbelkollar var intonationspunkterna för de olika strängarna finns. Noterar mått och märker ut stallbenets placering och vinkel på en vit maskeringstejp. Använder sen en Dremel och en jigg att fräsa upp spåret för stallbenet med. Ser till att stallbenet får en liten lutning bakåt vid fräsningen. Locket buktade in lite i ytterkanterna på båda ljudhålen, limmade in en liten gransticka i locket för att inte locket ska vika in sig på de svaga ställena. Gjorde en större bricka under mandolinstränghållaren. Nu kan man dra åt ordentligt
|
|
|
Post by rogerh on Jan 17, 2016 1:10:23 GMT 1
|
|
sfe
Besserwisser
Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Jan 17, 2016 11:36:19 GMT 1
Härligt! En uppdatering. Jag har väntat och väntat...... Ser att du har samma elektroniska skjutmått som jag har (Kjell?). Jag har problem med att det drar en hel del batteri. Byter batteri ett par gånger om året trots att jag är väldigt noga med att stänga av det varje gång. Har du några såna problem?
Har du nåt tips om var man skaffar pärlemordottar till överkomliga priser idag? Tack vare CITES är det ju inte alla som skickar till Sverige längre.
|
|