stinkey
Jag är en forumsnörd
|
Post by stinkey on Jan 3, 2016 0:20:15 GMT 1
Stallet på min Wretling sitter med maskinskruvar. Antagligen lim också.
|
|
|
Post by rogerh on Jan 3, 2016 15:18:27 GMT 1
Många har känt sig kallade att ha skruvar i stall. Helt onödigt. Med rätt lim håller det många årtionden och när den börjar lossna är det lätt att lossa och limma om stallet. Man vinner nästan ingenting med skruvade stall. Botten hade krympt lite. Den enklaste och bästa lösningen då botten bara krympt lite är att knipa ihop sidorna vid midjan en aning så att botten sticker ut ca 1 mm där. Omkretsen minskar och man kan få resten av den krympta botten att passa. Överskottet vid midjan skrotas bort. Man kan knappast se det om man inte mäter. Alternativen är att lägga in en mittsticka eller lägga på mer trä ytterst på botten vilket för det mesta är större ingrepp. Skrotade kanten på botten efter limningen, blev bra. Lade in en lönnshim i luckan för gitarrhalsen. 3 mm tjock vilket gör att intoneringspunkten på stallet hamnar rätt utan att behöva skjutsa upp greppbrädan. Limmade både mandolin och gitarrgreppbrädan med hudlim.
|
|
|
Post by rogerh on Jan 3, 2016 22:08:05 GMT 1
Mer än tusen tittar! Limning av mandolinhals.
|
|
|
Post by rogerh on Jan 4, 2016 21:16:42 GMT 1
|
|
|
Post by rogerh on Jan 5, 2016 0:20:04 GMT 1
Tror att Levin inspirerade sig själv med hjälp av mandolinguitarren när det gjordes nya modeller på 1930 talet. Huvudet på mandolinen är misstänkt lik huvudet på de billigare parlor gitarrerna med platt huvud som kom då. Den jättedåliga idén att limma fast det flytande stallet tog man också på samma gång!
|
|
|
Post by rogerh on Jan 5, 2016 17:16:17 GMT 1
Kilen som den blev när den limmats. Gitarren har fått en "overspray" med cellulosalack ovanpå spritlacken. Som tur är en tunn sådan. Sedan har man kladdat på med färgad cellulosalack vid spricklagningarna och här och var. Med ett rakblad gick det bra att skrapa bort det värsta. Dags för lite färgfix och lackning med spritlack
|
|
remi
Nybörjare
|
Post by remi on Jan 5, 2016 17:39:23 GMT 1
Extra cool (bland mycket annat) på mandoguran är den ofärgad strimma runt båda soundholes, tycker jag. Men hur ska den låta? Tråden är spännande och förväntan stor - tack Roger!
|
|
|
Post by rogerh on Jan 5, 2016 20:18:19 GMT 1
Ringen längst in vid ljudhålet är obetsad gran, resten av locket har färgats in. Kan kanske mörkna lite med ny lack ovanpå, men jag ska slipa lite extra så att granen tittar fram bakom den gamla lacken innan jag lackar.
En sak gjordes helt rätt vid den oavslutade renoveringen, alla större sprickor i locket har fått stickor i gran inlagda på helt rätt sätt. Kommer att betsa den vita granen innan jag lackar på.
Hur ska den låta? Vi får höra när den är klar! Jag tippar bra.
|
|
remi
Nybörjare
|
Post by remi on Jan 6, 2016 7:16:27 GMT 1
Om jag minns bra, ser man på en foto att lite rött bets har läckt på insidan vid ljudhålet: kan det då betyda att locket betsades först, innan man putsade ringarna på utsidan för att avrunda kanterna av ljudhålet?
|
|
|
Post by rogerh on Jan 6, 2016 7:39:39 GMT 1
Mest troligt!
|
|
remi
Nybörjare
|
Post by remi on Jan 6, 2016 11:42:19 GMT 1
Jag tänkte på de lutande twin towers i Bologna och undrade: är båda halsar riktigt parallela på mandoguran?
|
|
|
Post by rogerh on Jan 6, 2016 12:46:41 GMT 1
Ser likt ut! Nja, har inte kollat men helt parallella är de nog inte. Men jo, det är de faktiskt när jag mätte
|
|
|
Post by rogerh on Jan 6, 2016 20:29:06 GMT 1
Lackar två lager spritlack som sen ska mattas ned. Gjorde hälkappor i ebenholts till de två halsarna. Originalen var i skröpligt eboniserat trä, den på gitarrhalsen hade börjat bytas ut men var inte klar vid den förra renoveringen.
|
|
|
Post by Klangfix on Jan 7, 2016 10:03:20 GMT 1
Hur har man gjort med mandolin-plektrumskyddet? Är det limmat ovanpå locket, eller är det infällt i locket? Är det celluloid eller möjligen riktig sköldpadda?
|
|
|
Post by rogerh on Jan 7, 2016 13:13:57 GMT 1
Det är celluloid (tror jag!) och den är infälld i locket.
|
|