|
Post by rogerh on Jan 1, 2016 15:01:53 GMT 1
|
|
|
Post by rogerh on Jan 1, 2016 15:03:14 GMT 1
Inte många kommentarer till tråden. Är alla Levin nördar i chock?!
|
|
Patrik
Besserwisser
Spela framför allt!
|
Post by Patrik on Jan 1, 2016 15:13:10 GMT 1
Inte många kommentarer till tråden. Är alla Levin nördar i chock?! Japp, totalchockad! Kul i alla fall med företag som inte har stängt på nyårsdagen! Jag följer projektet med stort intresse, även om jag sällan skriver något här nu för tiden... Gott nytt år!
|
|
sfe
Besserwisser
Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Jan 1, 2016 15:34:26 GMT 1
Vi studerar dina inlägg i stum förväntan. Jag kan meddela att tack vare ditt projekt här så har mitt egna replikaprojekt kommit åtskilliga steg närmare ett genomförande. Jag och kompisen, som tjatat på mig om detta ett tag, diskuterade i närmare en timma igår. Det är inte färdigdiskuterat ännu men projektet är betydligt närmare ett genomförande nu än vad det var för bara några veckor sedan, tack vare denna tråd.
Vad jag verkligen är spänd på är att få höra hur en sån här låter. Jag har alltid befarat att strängarna på halsen som inte spelas kommer att ringa med och störa ganska mycket men förhoppningsvis har jag fel.
|
|
|
Post by rogerh on Jan 1, 2016 16:24:36 GMT 1
Tack för den positiva responsen! Jag är fullt medveten om att jag tar mig friheter med ett historiskt instrument, kanske jag går över gränsen ibland. Det är med blandade känslor jag gör en del av de moment jag gjort på den här. Jag tröstar mig med att det mesta sker bakom kulisserna och kommer inte att synas när renoveringen är klar. Det ska bli ett instrument som går att använda och som ska låta bra och då måste man göra en del kompromisser... Försöker dokumentera den så noga jag kan under tiden.
|
|
|
Post by danove on Jan 1, 2016 17:31:45 GMT 1
Inte många kommentarer till tråden. Är alla Levin nördar i chock?! Hej Roger! Kikar in här ibland för att inspireras. Alltid fint att se dina byggtrådar. En kulturgärning att rädda gamla guror! /Dan-Ove
|
|
|
Post by Klangfix on Jan 2, 2016 0:56:25 GMT 1
Klockan är 00.53 när jag lustfullt läser detta. Ja, vi är i chock och spänd förväntan. Hoppas su låter oss höra den spelas snart.
Tack för att du delar med dig!!!
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Jan 2, 2016 2:54:17 GMT 1
Även jag följer tråden med spänning.
Fråga om lönnstickan du ersatte med gran under stallet, den hade väl delvis funktionernas stallplatta? Behöver du inte något hårt som lönn för att stå emot strängkulornas tryck?
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Jan 2, 2016 2:55:53 GMT 1
Inte många kommentarer till tråden. Är alla Levin nördar i chock?! Hej Roger! Kikar in här ibland för att inspireras. Alltid fint att se dina byggtrådar. En kulturgärning att rädda gamla guror! /Dan-Ove Du ger dig tillkänna alltför sällan Dan-Ove, Du är saknad...
|
|
|
Post by rogerh on Jan 2, 2016 9:40:23 GMT 1
Även jag följer tråden med spänning. Fråga om lönnstickan du ersatte med gran under stallet, den hade väl delvis funktionernas stallplatta? Behöver du inte något hårt som lönn för att stå emot strängkulornas tryck? Det kommer att uppenbara sig
|
|
|
Post by rogerh on Jan 2, 2016 12:37:47 GMT 1
|
|
sfe
Besserwisser
Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Jan 2, 2016 18:14:00 GMT 1
Utav någon anledning fick jag för mig att du skulle skruva fast mandolinstränghållaren med träskruv, något jag var mycket skeptisk till. Jag ser nu att det var fel. Det här ser mycket bättre ut. Undrar om inte kompisens har träskruv? Men han har också en redig kloss under fästet. Tror jag. Om jag kommer ihåg rätt.
|
|
|
Post by rogerh on Jan 2, 2016 18:20:24 GMT 1
Jag tror originalet var fäst med träskruv i en kloss som du säger, det fanns skuggor efter klossar för varje skruv i locket på insidan. Maskinskruv och mutter är smartare (fast lite tyngre).
|
|
|
Post by Björn A on Jan 2, 2016 19:52:34 GMT 1
Jag tror originalet var fäst med träskruv i en kloss som du säger, det fanns skuggor efter klossar för varje skruv i locket på insidan. Maskinskruv och mutter är smartare (fast lite tyngre). Intressant tråd! Fantastiskt snyggt jobbat Roger!!!! P.S Mandolinstränghållaren på min Gitarrmandolin (1910) är monterad med tre skruv/mutter och en tunn plåtbit med tre hål. Spårskruv med kullrig skalle, modell äldre. Kan ev vara eftermonterat. Den fyrkantiga plåtbiten ligger uppe på en tunn fasad träkloss. Med vänlig hälsning Björn A
|
|
|
Post by Klangfix on Jan 2, 2016 23:48:07 GMT 1
Det ser ju jättefint ut såhär långt!
|
|