|
Post by rogerh on Dec 25, 2015 15:47:52 GMT 1
På den jag har hemma sitter ingenting speciellt under de tre hålen som strängfästet en gång satt i, bara locket och lite ribbor i vanlig ordning runtom. Bilder kommer så småningom.
|
|
sfe
Besserwisser
Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Dec 25, 2015 16:07:21 GMT 1
Åhå.... Ser fram emot bilderna.
|
|
|
Post by rogerh on Dec 25, 2015 23:27:28 GMT 1
Kunde inte hålla mig utan spenderade tre timmer på att få isär mandolingitarren. Det är ett lätt bygge, botten och lock 2.8 – 3 mm, sidan 2 mm. Definitivt inte överbyggd! Största problemen (som alltid) var den påbörjade men inte avslutade renoveringen. Gitarrhalsen var omsatt och satt dessutom med två skruvar inifrån. Blev fintad av den ena som inte syntes genom ljudhålet. Fick lös den till slut även om jag får jobba lite extra med halsfickan som fick stryk då limmet var modernt och satt mer den borde. Greppbrädan var kapad vid 12:e bandet, så gjorde man förr då man inte visste bättre och satte om halsar. Mandolinbräda och hals var orörda gick väldigt lätt att få lös utan skavanker. Gitarrhalsen är i al, mandolinhalsen möjligen i lönn. Det får bli en kolfiberstav i gitarrhalsen. Greppbrädorna i fin brasse rosewood. Den itusågade brädan ska jag shimsa ihop i skarven så den blir lika stark som innan den sågades itu. Halsarna är för övrigt väldigt sköna att hålla i med min favoritform, ett mjukt V. Halsklossen för gitarren är al (syns på den gröna färgen), medan den för mandolinen verkar vara i gran. Kerfingen i al och gjord enligt den amerikanska traditionen, senare Levin parlors har en heldragen björk eller lönnlist som användes i Europa (bättre!). Det märks att gitarren inte förvarats på bästa sätt. Virket känns trött och skört. Alla bottenribborna var lös till hälften. Kanske smartast att ersätta ribborna i locket med replikas i nytt och segt virke då locket är både tunt och svagt. Samma mönster förutom att lönnstickan under stallet tvärs över locket byts ut till en granribba för bättre ljud. En platta under fästet för mandolinens stränghållar ska också monteras. Åtminstone de två bottenribborna som syns genom ljudhålen låter jag vara original. Stämskruvarna är kanonfina allihop. Hög kvalitet och bra skick. En av kuggskruvarna på en av mandolinstämskruvarna har ersatts med en träskruv (antagligen gängade originalet upp sig). Ska se om jag har en passande gängad skruv i skräplådan. Lacken kommer att bli bra, att den var ful beror på att man aldrig slutförde renoveringen. Med skrapning och putsning och nytt lager spritlack kommer den att se bra ut. Stallet satt också ordentligt men fick lös den. Lite träfibrer följde med det moderna limmet. Kommer att fylla ut med slipdamm och superlim så att ytan blir jämn. Använder ett gammal Levin pyramidstall och gör en replika på den i rosewood. Man ser att man använt röd bets för att färga in hela instrumentet, lite kladd på insidan av locket. Fina små "stoppklossar" vid två av bottenribborna som antagligen limmats om. Halsfötterna(!) och halsfickan har den fina böjen som Levin hade i början av tillverkningen, bara de allra äldsta är gjorda på det viset. Det blir snyggt men svagare och förstås svårare att tillverka. Man gick över till en rakare sida efter några år.
|
|
|
Post by Klangfix on Dec 26, 2015 0:59:30 GMT 1
Åhh så fina intressanta bilder! Det ska bli riktigt spännande att följa detta. Det här är något av det intressantaste som hänt inom Levinkretsar på länge.
|
|
|
Post by Klangfix on Dec 26, 2015 1:06:13 GMT 1
Förresten ser det ut som om det är ett specialtillverkat exemplar som finns på musikmuseet. Det har samma inläggningar i änden av locket, såsom det exemplar som var avbildat i 1902 års katalog där bilden visar en mässmonter fylld med Levininstrument. Kanske är det just det instrumentet?
|
|
|
Post by Björn A on Dec 26, 2015 11:36:26 GMT 1
Hej Roger
Vilket spännande renoveringsprojekt! Skall jag absolut följa. Bilder på stränghållaren har du nu på mailen.
Med vänlig hälsning Björn A
|
|
|
Post by rogerh on Dec 26, 2015 12:50:45 GMT 1
|
|
|
Post by rogerh on Dec 26, 2015 13:17:08 GMT 1
Intressant att alla andra mandolingitarrer jag sett på bild har en stränghållare även för gitarren. Den här har fast stall
|
|
|
Post by rogerh on Dec 27, 2015 11:00:57 GMT 1
Några mått.
Tjocklekar mm Lock: 2,5 - 2,8 Botten: 2,5 Sida: 1,8 - 2
Vikt gram 1525
Totallängd cm Gitarr : 93,3 Mandolin : 75,8 Kropp : 46,7
Hals längd cm Gitarr : 47 Mandolin : 29,5
Lock största bredd cm Greppbräda: 29 Midja : 24,7 Stall : 34,4
Sarg djup cm Hals : 8,9 Midja : 9,7 Ändplugg : 10,2
Greppbräda bredd mm
Gitarr Översadel: 47 Ände : 61
Mandolin Översadel: 31 Ände : 43
Ribbor mm Lönnsticka: 330 x 32 x 3,1 Triangulär ribba lock: 9 x 11,5 (3,5 bred vid toppen), platt Triangulär ribba botten: 8,5 x 11 (4,9 bred vid toppen), svag radius
Halskloss/bottenkloss mm
Gitarr (al) Längd: 116 Bredd: 20
Mandolin (gran) Längd: 53 Bredd: 11
Botten (mahogny) Längd: 85 Bredd: 16
Strängpinnhål mm Centrum till centrum E strängar: 56
Mensur Gitarr 63 cm Mandolin 34 cm
Band Gitarr 2 mm bred, 0,5 mm hög. Vit metall
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Dec 27, 2015 20:49:38 GMT 1
Intressant att alla andra mandolingitarrer jag sett på bild har en stränghållare även för gitarren. Den här har fast stall Den på musikmuseet har fast stall.
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Dec 27, 2015 20:52:13 GMT 1
Förresten ser det ut som om det är ett specialtillverkat exemplar som finns på musikmuseet. Det har samma inläggningar i änden av locket, såsom det exemplar som var avbildat i 1902 års katalog där bilden visar en mässmonter fylld med Levininstrument. Kanske är det just det instrumentet? Jag har inte kollat mot serienummret (49330) men det står att den på musikmuseet är från 1921. Den kom till museet samma år vilket är lite spännande.
|
|
|
Post by rogerh on Dec 28, 2015 15:28:54 GMT 1
|
|
|
Post by rogerh on Dec 29, 2015 13:31:41 GMT 1
|
|
|
Post by rogerh on Dec 30, 2015 14:51:37 GMT 1
|
|
|
Post by rogerh on Dec 31, 2015 18:56:45 GMT 1
Klar med ribborna invändigt. Gitarr greppbrädan är solid och fin. Slaktade en enkel mandolin stränghållare till något som liknar originalet och skruvade fast. Mätte mensuren på gitarrhalsen och såg ut ett ämne att göra replikastallet av (ska kortas innan tillverkningen). Temporär placering av halsar, botten behöver limmas.
|
|