Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Jan 7, 2016 13:28:22 GMT 1
Fint att se en av dom udda varelserna fa nytt liv! Men vad det gäller den stora fragan som alla verkar ställa om hur det ljudmässigt kommer att fungera vore det intressant med en liten rapport fran dom tva andra som vara forumsvänner refererar till. Eller är dom kanske inte i spelbart skick?
|
|
|
Post by rogerh on Jan 7, 2016 13:32:19 GMT 1
Vore intressant att få omdömen. Den här kommer i alla att fastna på en video när den är klar och spelas in med bra ljudprylar. Ska släppa lös polare Mats som är överdängare på både gitarr och mandolin. Vi får se vad han hittar på. Lite svårt att kompa sig själv är det ju! Kunden vill ha mässingsband (då de är bäst!). Har beställt smalare band till mandolinhalsen, under tiden lägger jag på de vanliga på gitarrhalsen. Det viktigaste när man bandar på är att spåren har precis rätt bredd. Har skaffat några olika japansågar med olika tjocklek som passar perfekt till mässingsbanden och ebenholt och rosewood brädor (spåret i den mjukare rosewood'en kan vara en aning smalare). Garanterar rätt djup med stewmacs ställbara mothåll och såg. För att skydda brädan från märken från mothållet har jag en tunn aluminiumplatta. Det värsta misstaget man kan göra är att såga i locket när man sågar skårorna för de nedersta banden, använder alltid två järnplattor för att inte göra det misstaget! Gjorde en liten hållare för färdigkapade bandbitar Lät locket till mandolinstränghållaren åldras med hjälp av vitvinsvinäger i en sluten plastburk med locket liggande torrt i ett glasfat inuti lådan. Det värsta blänket försvann över natten.
|
|
|
Post by Peter on Jan 7, 2016 14:26:52 GMT 1
"vitvinsvinäger i en sluten plastburk med locket liggande torrt i ett glasfat inuti lådan" Nästan så att man kan tro att Povel Ramel kommit på den här remsan
|
|
|
Post by rogerh on Jan 7, 2016 15:01:59 GMT 1
Två olika lock!
|
|
|
Post by Pelle on Jan 7, 2016 15:20:51 GMT 1
Kunden vill ha mässingsband (då de är bäst!). Har beställt smalare band till mandolinhalsen.... Härligt jobbat, den här tråden har varit en av helgens bättre underhållningar! Vilken dimension på band använder du? Leverantör?
|
|
|
Post by rogerh on Jan 7, 2016 20:39:25 GMT 1
Kul med alla påhejningar. Tack för det! Det är Dunlop 6180 och jag köper den på spole i den här affären. Finns att få tag på i förkapade bitar också. Dimensionen är nån sorts medium både på höjd och bredd.
|
|
|
Post by Pelle on Jan 8, 2016 8:34:26 GMT 1
Det är Dunlop 6180 och jag köper den på spole i den här affären. Finns att få tag på i förkapade bitar också. Dimensionen är nån sorts medium både på höjd och bredd. Tack för tipset.....band beställda!
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Jan 8, 2016 10:48:07 GMT 1
Kul med alla påhejningar. Tack för det! Det är Dunlop 6180 och jag köper den på spole i den här affären. Finns att få tag på i förkapade bitar också. Dimensionen är nån sorts medium både på höjd och bredd. Det är samma band som jag använder som standard. Träffade just en gitarr jag byggde för 2007 och som spelats hyfsat flitigt. Inte minsta lilla grop pa banden någonstans! Fast jag har inte lyckats hitta nagra Dunlop för mandolin dock.
|
|
Calle
Allvetande
|
Post by Calle on Jan 8, 2016 11:33:36 GMT 1
Inte många kommentarer till tråden. Är alla Levin nördar i chock?! Härlig tråd och spännande att följa. jag har ju haft fullt upp med ett av mina nya jobb sedan min son dog i somras så besöken här på forumet har inte duggat tätt precis.
|
|
|
Post by rogerh on Jan 8, 2016 12:55:00 GMT 1
Mässingsbanden är en bortglömd hjälte. Fanns på de flesta europeiska parlor gitarrer från 1900 och framåt, men efter kriget ville man ha samma silvervita nickelband som på på de amerikanska gitarrer. Fast de är sämre på de flesta sätt Greppbrädan på 100 år gamla europeiska parlor gitarrer kan ha spelgropar på nästan en mm högst upp men mässingsbanden är fortfarande nästan som nya! Har nu spänt upp Newtone Heritage 0.12 på gitarrhalsen med provisorisk översadel och stallben i form av borrar. Geometrierna känns bra och halsen är i det närmaste spirak med strängar på. Hur låter det då? Bra vill jag säga! Lite ovan klang, "rymlig" och lite "ihålig" ton från den jämförelsevis stora kroppen. Mest annorlunda är att klangen har ovanligt mycket diskant. Jag tror det beror på att de dubbla ljudhålen har större area än normalt. Gitarren ljudhål är inte liten, 83 mm i diameter. Inga problem att få in armen! Lägg sen till arean för mandolinens ljudhål på det. Tror jag ska göra översadel och stallben i svart buffelhorn för att dämpa diskanten, kan bli lite väl mycket klirr med ben. Efter lunch ska jag stränga upp mandolinen också Beställde smalare mässingsband för mandolin via eBay från en kinesisk tillverkare. Vi får se hur de verkar när de dyker upp.
|
|
|
Post by rogerh on Jan 8, 2016 22:32:16 GMT 1
Fick på mandolinsträngarna också, ett 0.09 set. Den andra halsens strängar resonerar när man spelar. Lite strängreverb från mandolinsträngarna, mer från gitarrsträngarna. Ett inbyggt reverb som är rätt trevligt faktiskt Ändrar mig om tonen, det var de sprillans nya strängarna som lurades lite. Gitarren låter kanonbra, mandolinen bra den också om man gillar reverbet. I helgen bär det iväg till Umeå för preproduktion av svenska låtar som ska spelas in. Bra att den får stabilisera sig och att lacken får torka några dagar. Gitarren justeras på måndag, när mandolinbanden dyker upp ska den göras helt klar.
|
|
|
Post by Peter on Jan 8, 2016 22:43:33 GMT 1
Vilket fantastiskt renoveringsjobb Roger.
Tänk om Herman Carlson Levin har fått upplevt det här nu.
|
|
|
Post by Klangfix on Jan 9, 2016 0:53:03 GMT 1
Otroligt arbete på ett unikt instrument. Hatten av!!!
|
|
|
Post by rogerh on Jan 9, 2016 1:31:15 GMT 1
Såja. Nu tar vi det lugnt med berömmen, är inte riktigt klar än. Tack i alla fall. Det gick rätt bra med den här får jag erkänna, börjar få rutin
|
|
Calle
Allvetande
|
Post by Calle on Jan 9, 2016 6:39:31 GMT 1
Roger, pinka på jantelagen. Du är värd allt beröm du får
|
|