|
Post by rogerh on Jan 17, 2016 11:45:32 GMT 1
Har faktiskt inget problem med batterierna på skjutmåtten. Däremot lite problem med att man får veta måtten för exakt, man glömmer lätt att en tiondels mm är väääldigt liten för det mesta På amerikanska ebay finns många auktioner på diverse olika pärlemor "dottar" till bra priser. För det mesta från Kina och Taiwan. Köpa från USA är svårare.
|
|
sfe
Besserwisser
Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Jan 17, 2016 13:41:39 GMT 1
Lite OT: Själv har jag absolut inga problem med noggranna mått och avrundning. Har jobbat med mätteknik i stort sett hela livet - blir 33 år i år tror jag. Däremot kan den här invanda reflexen skapa problem för mig i andra sammanhang. Exempel: När det handlar om luftgevär, som jag intresserat mig för de senaste 2 åren, så skall i Sverige licensfria sådana ge under 10 Joule på 4 meters avstånd. De flesta klubbar, för att inte säga alla, följer också detta i tävlingar m.m.: "Licensfritt - under 10J" och det är för det mesta endast på detta enkla sätt de uttrycker sig. Då börjar naturligtvis jag att fråga hur man avrundar mätvärdet (något jag inte borde frågat): går man efter antal decimaler - dvs att 9,? avrundas till 10 och alltså är 9,00J max, eller antal siffror - att max är 9,9J, eller efter ingen avrundning alls så att allt är OK så länge det inte står 10, eller över, på mätinstrumentet? Det var en "can of worms" jag inte skulle öppnat och efter några dagar såg jag mig tvungen att stänga min egen tråd på forumet då jag tyckte att det höll på att spåra ur fullständigt. Tydligen hade detta diskuterats många gånger förut och varje gång slutat i kaos och folk som blev ovänner. Men man lär sig så länge man lever. Ursäkta för OT.
|
|
|
Post by rogerh on Jan 17, 2016 13:56:29 GMT 1
I min värld avrundas 9,49 till 9 och 9,50 till 10. I lagen om luftgevär borde man ha 10.0 som fast gräns och inga avrundningar alls, men vad vet jag!
|
|
sfe
Besserwisser
|
Post by sfe on Jan 17, 2016 14:55:39 GMT 1
I min värld avrundas 9,49 till 9 och 9,50 till 10. I lagen om luftgevär borde man ha 10.0 som fast gräns och inga avrundningar alls, men vad vet jag! Håller med, men ingenstans har jag sett att man skrivit 10,0, man skriver 10 - varpå frågorna uppstår från mig och några andra. Detta om detta.
|
|
|
Post by Klangfix on Jan 17, 2016 23:32:58 GMT 1
Mycket inspirerande bilder och finurliga saker. Tack för att du delar med dig.
|
|
|
Post by rogerh on Jan 21, 2016 13:14:30 GMT 1
Jag gillar att vara finurlig! I väntan på mandolinbanden har jag vibrerar in kroppen i tre dygn och lagt in en kil under mandolinbrädan också. Var lite snabb att limma den halsen, en "slope off" på 1,5 mm på den korta sträckan som mandolinbrädan är limmad på kroppen är inte så bra. Nu ska greppbrädan bli helt rak efter planslipning innan banden monteras. Fick bli hudlim den här gången. Kan rapportera att gitarren låter jättebra. Top-of-the-line
|
|
|
Post by Klangfix on Jan 21, 2016 15:36:51 GMT 1
Då är den värd att kopiera då? :-)
Jag letar mabdolinhals just nu...
|
|
|
Post by rogerh on Jan 22, 2016 0:01:58 GMT 1
Har kalkerat kroppen och diverse detaljer på papper. När den är klar ska jag skicka lite ritningar. Tar lite bilder på lösa halsar också, ingen mandolinhals dock.
|
|
|
Post by rogerh on Jan 24, 2016 14:10:54 GMT 1
Dök upp ännu en mandolinguitarr i England. Kan vara lika gammal som den jag renoverar! www.pamelasmusic.co.uk/Library/Guitar%20collection%202.htm...tydligen en pre-produktion från 1899. Det var värst, byggd i USA. Inte konstigt egentligen då patentet togs i USA 1897! Då är den jag håller på med fortfarande den äldsta kända LEVIN mandolinguitarren byggd i Sverige
|
|
|
Post by rogerh on Feb 4, 2016 12:33:52 GMT 1
Fick hem mandolinbanden i mässing idag. Tog en stund, men det var ända från Taiwan.
|
|
|
Post by rogerh on Feb 6, 2016 11:27:41 GMT 1
Fick som sagt hem mandolinbanden. De visade sig vara lite jobbiga då taggarna på tangen var lite väl vassa och passade inte riktigt till min vanliga sågtjocklek. Slipade ned taggarna lite innan jag monterade banden. Sen var den slavigt ihoprullad och jag fick räta ut varje band innan monteringen också. Annars bra! Började med att vidga bandskårorna, originalbanden hade en väldigt tunn tang på banden. För att inte göra märken på brädan har jag en tunn aluminiumplåt som skydd mot mothållet på sågen. Plåtskydd på locket är ett måste, det är väldigt lätt att råka såga tvärs fibrerna på locket annars (mardröm!), speciellt med en så tunn bräda som denna! Efter att ha temporärt monterat band spändes gitarren fast i jiggen med uppspända strängar. Lite knepigt med ett så speciellt instrument! Rätt onödigt visade det sig då halsen knappast rörde sig alls när strängarna spändes på. Plockade i alla fall bort banden och planslipade brädan i jiggen. Nästa "jigg" där banden ska monteras med hammare och pressverktyg. Det är hittapå varje gång med diverse passbitar och tvingar, tar väl fem minuter. Banden var rätt besvärliga att få dit på den här, speciellt de längst ned. Innan jag stängde botten gjorde jag två specialmothåll under respektive greppbräda så jag i kunde dra åt tvingarna ordentligt genom ljudhålen. Besvärligt var det, men jag är nöjd med resultatet.
|
|
sfe
Besserwisser
|
Post by sfe on Feb 7, 2016 12:52:18 GMT 1
Uppdatering! Härligt! Vad vi har väntat..
Kan också nämna att under tiden har en diskussion om skjutmått där bl.a. batteritid diskuteras dykt upp på luftvapen.info. Relaterat till vad jag skrev tidigare i den här tråden alltså. Alltid skönt när man inte är ensam om sina problem.
|
|
|
Post by rogerh on Feb 7, 2016 17:23:10 GMT 1
Blir klar till veckan!
|
|
|
Post by rogerh on Feb 9, 2016 23:57:57 GMT 1
Nu är den klar och jag är väldigt nöjd Sista momentet var att tillverka en översadel och ett stall till mandolinhalsen. Började med att skära in skåror i översadelbenet. På bilden har jag gnuggat med stålull för att spåren ska synas. 2 mm från kanten till yttersta strängen, sen 2,5 mm mellan de två tunnaste strängparen och 3 mm mellan paren för de grövsta strängarna. För att hitta höjden på stallet klämde jag fast ett 0,3 mm tjockt bladmått med ett capo istället för att jobba med att få spåren i översadeln rätt. Lade shims under det temporära stallet till dess jag fick 1,2 mm vid 12:e bandet och tjockaste strängparet. Gjorde ett ämne i rosewood till stallet, som för det mesta använde jag valsputsen för att få en fin fyrkantig bit med rätt mått. För att fräsa in ett spår för ett stallben använde jag stewmac jiggen på ett annorlunda sätt. Drog fast biten i det lilla skruvstycket och fäste den den mot bänken med en tving och jiggen ovanpå mot lagom höga träbitar med fler tvingar. Ett första test där jag gjort spår för strängarna. Efter lite arbete var den putsad och oljad! Översadeln fick en puts också. Båda halsarna redo för spel. Det sista jag behövde göra vara att montera den fina benknoppen längst bak. Den hade tappat sin pärlemorinläggning, borrade upp och monterade en 5 mm pärlemordott. Imorgon tar jag lite finbilder, i helgen ska den spelas in i studio. Kommer att sammanställa lite ritningar och skicka efter helgen till de två som varit intresserad
|
|
|
Post by rogerh on Feb 10, 2016 22:13:01 GMT 1
|
|