|
Post by rogerh on Oct 26, 2013 10:50:51 GMT 1
|
|
|
Post by rogerh on Oct 26, 2013 11:17:23 GMT 1
Gitarren är lite speciell. Såld i Göteborg och den ser gammal ut, ca 1900-1910. Ovanligt nog är både botten och sidan laminat. Sidan och locket är väldigt klent byggda, locket är bara 2.0 - 2.3 mm tjockt och sidan 1,5 mm tjockt! Det tunnaste lock jag stött på. Dessutom har den genomgått en omfattande renovering där botten varit av och greppbrädan bytts ut. Den sida som blev värst mosad i frakten har reparerats tidigare, det finns t.om. flera patchar inlimmade för att täcka hål. Det tunna locket och den lagade sidan var det första som gav med sig, gitarren var hel innan frakten men ovanligt ömtålig. Att få bort botten och halsen gick ganska bra. Greppbrädan var lätt att få lös och sen ångade jag lös halsen innan jag sprättade lös botten. Vid den förra renoveringen monterades en träbjälke framför stallet in för att få den spelbar! Tog inga bilder på limningen av sidan, men jag tog varje spricka för sig och limmade 5-6 gånger innan bitarna satt ihop kant-i-kant. När sidorna höll ihop tog jag bort ribborna. Bottenribborna var smäckra och fint formade. De två träplattorna under stallet värmdes med lilla strykjärnet och sen lirkade jag lös med stekspaden doppad i vatten. Halsen var också reparerad tidigare, den var i två bitar när greppbrädan plockats av. Limmade ihop med hudlim. Små träkilar kan man köpa i byggbutiken, praktiska ibland. Botten hade en riktig knäck vid halsklossen, men ganska "hel" i övrigt. Två lösa lockbitar vid kinderna limmades i varsin limning. Här limmas locket vid ena kinden. Efter ett tiotal limningsomgångar liknar den en gitarr igen. Locket är alldeles för tunt och sprickigt, jag beslöt att limma in en stor granpatch med ådringen åt samma håll som locket. Ett halvt ukulelelock tunnades ut till ca 2 mm innan limningen. Kommer att fortsätta med den här "vid sidan om". Ska bli intressant att se vad som gick att göra med den.
|
|
|
Post by lonewonder on Oct 26, 2013 11:28:21 GMT 1
Jisses! Går det verkligen få någon ton i den där? Märkligt med antikaffärerna. Om det är några som borde ha respekt för gamla saker, så är det väl dom.
|
|
stinkey
Jag är en forumsnörd
|
Post by stinkey on Oct 26, 2013 12:02:06 GMT 1
Dom är bara intresserade av pengar! Var inne på Bukowski i Malmö och provspelade på en Levin Pugh när nasaren frågade om jag höll konsert! Jag upplyste honom om att det var ett musikinstrument och måste provas som ett sådant. Vill man ha nått att hänga på väggen har butiken betydligt intressantare föremål till salu. Vilket djävla stolpskott!
|
|
|
Post by rogerh on Oct 26, 2013 15:24:26 GMT 1
Gjorde en mall för ett 0.6 mm lönnfaner med papper och sax. Formade lönnfaneret med samma sax. Kapade till små mothåll för tvingarna, man måste klämma på nästan hela ytan när man limmar på insidan av sargen. Patchen på mitten gör locket 3,5-4 mm tjockt. Kommer att tunna lite till.
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
|
Post by peterd on Oct 26, 2013 18:30:40 GMT 1
Nu är Du inne på samma lösning som jag tvingades testa för ett halvår sedan när jag renoverade ett Gibson J-40-vrak som hade ett lock som var kex. Jag blev faktiskt nöjd med resultatet. Ljudet blev riktigt bra trots att det man gör är att göra ett, åtminstone partiellt, "fanerlock". Skall bli spännande att höra vad Du tycker om ljudet i den här gitarren när den är klar.
|
|
|
Post by rogerh on Oct 26, 2013 18:45:07 GMT 1
Utan att veta (har inte testat förut), så tror jag att en patch som den här med ådringen åt samma håll limmad med hudlim kommer att låta bra. Den vanliga korslagda plywooden ger inte samma frihet åt virket, en helt annan sak. Dessutom är det bra att locket är tunt runt kanterna och kraftigare på mitten. Ska bli kul att höra hur den blir, jag tror den blir kanonbra Men än är det många limningar kvar.
|
|
|
Post by Klangfix on Oct 27, 2013 1:22:02 GMT 1
Herregud vilket projekt!!! Jag har visserligen själv en mosad archtop som jag just nu pysslar med, men den har ju bara sprickor i locket. I din gitarr var det inte mycket som var helt. Jag önskar all lycka med patienten!
|
|
|
Post by Laer on Oct 27, 2013 10:05:22 GMT 1
Posten... :/
|
|
stinkey
Jag är en forumsnörd
|
Post by stinkey on Oct 27, 2013 10:39:26 GMT 1
Paketeringen av avsändaren!
|
|
sfe
Besserwisser
Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Oct 27, 2013 10:40:29 GMT 1
Roger! Jag har en gitarr som du kanske skulle kunna fixa? Min krystade humor tillskriver jag att jag är sjuk. F´låt!
|
|
sfe
Besserwisser
Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Oct 27, 2013 10:50:38 GMT 1
Tråkigt när sånt här händer. Man skulle kunna tänka sig att säljaren i fråga gjort en kostnadsbedömning av affären, dvs. låter de billigaste varorna handhas och skickas av den billigaste personalen - de som jobbar där tillfälligt och varken vet eller vill veta nåt om branschen. Trots att du fått pengarna tillbaka kanske säljaren ser affären som totalt billigare än om gitarren packats och skickats på vad vi anser vara korrekt sätt? Arbetstid kostar och lägger man en halvtimma på att packa och skicka en sån här gitarr blir det kanske totalt rena förlustaffären att sälja den överhuvudtaget?
På plussidan för säljaren ligger trots allt att de lämnat tillbaka pengarna. Det är inte alla som gör det.
Som vintageentusiast känns det här extra tråkigt."Pengar tillbaka - va fan gör det för skillnad," liksom.
|
|
|
Post by rogerh on Oct 27, 2013 12:19:45 GMT 1
I det här fallet var det paketeringen som var kass. Hittills har jag bara goda erfarenheter av bussgods och även av DHL. Tror att posten med alla sina nya sorteringsmaskiner är farligare. Problemet med antikaffärer är att de inte verkar bry sig, de är okunniga om hur man packar musikinstrument rätt. Sen är de fast i forntiden och har inte hängt med när posten i det närmaste försvunnit, det är inte som förr. Återbetalningen är "bokad", men har inte dykt upp på kontot än. Pengarna tillbaka är bra, men det hjälper inte det faktum att en gammal klenod massakrerats.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Oct 27, 2013 14:18:27 GMT 1
Blir ju spännande att se hur den gitarr jag köpte av samma säljare ser ut när den kommer fram...
|
|
|
Post by rogerh on Oct 27, 2013 15:34:47 GMT 1
Jasså, du köpte den? Det är bara att hoppas på turen. Var det den här?
|
|