|
Post by rogerh on Jan 26, 2014 16:06:53 GMT 1
|
|
|
Post by rogerh on Jan 29, 2014 15:46:10 GMT 1
Alla halsar limmade på de sex GammelGura jag håller på med. Närmast den "mosade" som fått en ny greppbräda i Madagaskar rosewood. De två svensktillverkade bakom som också fick sina halsar limmade idag har spekulanter. Den "mosade" har en historia bakom sig. Greppbrädan var ersatt med en med längre mensur och tecken på tidigare lagningar fanns också inuti. Den har lagats förut. Dovtailen var ovanligt slarvigt gjord, det märks att det var ett fabriksarbete där utseendet prioriterades. Men den kommer att bli bra i alla fall när den är klar!
|
|
|
Post by rogerh on Jan 31, 2014 13:30:28 GMT 1
Har fått på mässingsbanden på den snygga rosewood brädan. Snart får man veta hur den låter!
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
|
Post by peterd on Feb 1, 2014 6:37:34 GMT 1
Ser väldigt fint ut. Är verkligen spänd på att få ett utlåtande om ljudet so sagt
|
|
|
Post by rogerh on Feb 1, 2014 10:15:24 GMT 1
Av mitt klassiska knep att ljuda i ljudhålet från bas till diskant och lyssna av hur mjuk övergången kring resonansfrekvensen är ska den låta riktigt bra. "Gausskurvan" kring resonansfrekvensen känns bred och mjuk. Eftersom den är lätt byggd i största allmänhet och har en härlig kurva på botten bör den bli en cool fingerspelsgitarr med lite lutklang i sig. Vi får se vad locket orkar med!
|
|
|
Post by Klangfix on Feb 1, 2014 11:35:48 GMT 1
Ja, när det gäller gitarrer med tunna lock har jag precis konstaterat att det ofta uppträder resonanser med högt Q-värde dvs resonansen kan vara extremt stark och smalbandig. I mitt senaste fall med en svindyr Meneghelli-gitarr från Schweiz, så ligger en resonans så illa till att den påverkar den klingande tonens frekvens. Detta fysikaliska fenomen är känt i många avseenden. Vid resonans lastas strängen i dess svängande system så mycket att den svängande massan blir annorlunda för just en viss ton. Det blir alltså fullständigt omöjligt att intonera gitarren för vissa toner om man inte styvar upp locket.
|
|
|
Post by rogerh on Feb 7, 2014 19:28:18 GMT 1
Nu är den klar. Fattas bara att vibrera in den, men jag tror inte effekten av det blir så stor då den är så lätt byggd. Finns inte mycket som stretar emot! Den låter jättebra kort sagt med NH 0.11 strängar. Ingen vargton att tala om och redan nu lättspelad och öppen. Lite skramlig kanske och viker ned sig om man tar i, så brukar väldigt lätt byggda gitarrer fungera. Låter kanon genom K&K micken (som vanligt). Halslimningen blev egentligen misslyckad då jag tänkte fräsa in ett stallben, men med ett stallband råkade alla mått bli rätt och så fick det bli. Bilder och ljudklipp blir det, kanske jag vibrerar den först
|
|
|
Post by rogerh on Feb 8, 2014 13:41:52 GMT 1
Färdigbilder. Antagligen hade den i original 610 mm mensur och en greppbräda i lönn. Nu har den 620 mm mensur och en extra förlängning högst upp. Botten är ovanligt krökt på den här. En 12 och en halv bandare! C.G. Källström musikaffär i Göteborg fanns mellan ca 1890 till 1920. Skulle tro att den här är från sekelskiftet 1900. Totallängd 92,5 cm Sidan 7,5 - 9 - 8,5 cm vid halsfot, midja och ändkloss. Lock 24,5 - 17,5 - 30,5 på de två bredaste ställena och midjan Översadel 4,2 cm Strängbredd stall 5,5 cm
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
|
Post by peterd on Feb 8, 2014 15:54:42 GMT 1
Fantastiskt bra blev det med tanke på utgångsläget. Kul att höra att ljudet blev bra. Lönar sig nästan alltid att reparera så länge locket är åldrat solitt trä. Man börjar undra var gränsen går
|
|
|
Post by rogerh on Feb 8, 2014 17:52:06 GMT 1
Lite planlöst plink på den mosade. Två småmebransmickar i 90 graders vinkel framför ljudhålet. Plink
|
|
sfe
Besserwisser
Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Feb 8, 2014 19:42:55 GMT 1
Den här tycker jag du skall göra ett bildkollage av. "Före/efter", typ.
|
|
|
Post by rogerh on Feb 8, 2014 20:03:05 GMT 1
Ja, varför inte? Har inte aktivt försökt dölja skadorna alls, bara limmat ihop den och fått det att fungera. Jag GILLAR att reparationerna syns, det är en del av historien. Samtidigt hade det nog krävts att locket och sidorna slipats och lackats om och de var ju tunnare än de borde redan från början. Fanns inte så mycket att göra egentligen förutom en del kosmetiska detaljer som jag undvek att fixa till
|
|
|
Post by rogerh on Feb 9, 2014 13:36:31 GMT 1
|
|
|
Post by Laer on Feb 12, 2014 9:14:13 GMT 1
Whoho!
|
|