|
Post by rogerh on Nov 19, 2013 17:44:26 GMT 1
Jag har limmat lite på sidorna och lite mer på locket. I väntan på nästa batch av GammelGura då jag gör en hel massa ribbor samtidigt (och till denna) ligger den så fint på sin hylla. När jag har nåt nytt om den ska jag lägga upp bilder
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Dec 8, 2013 17:33:27 GMT 1
Ok, nu har jag tröttnat på att vänta och vill härmed rekommendera er att vara försiktiga med följande säljare på Tradera: Conny Liljekvist (Huskvarna Antik) Smedstorpsgatan19 56135 Huskvarna Sverige Telefon: 0704-787278 Han verkar ha en hemsida också: www.vtterstadensantik.se/Gillar inte att hänga ut folk men samtidigt vill jag inte gärna att ni forumsvänner får uppleva samma mosade gitarrleveranser som Roger och jag. Jag har skrivit flera mail och även sms:at utan något svar mer än det första svaret då han var villig att betala tillbaka pengarna. Några pengar har dock ännu inte kommit tillbaka och nu hittar jag inte längre köpet på mitt traderakonto. Verkar som om man bara kan titta på sina köp max 60 dagar tillbaka. Jag lyckas inte heller hitta någon möjlighet att lägga något omdömme..... Självklart kommer jag tala om när och om det hela löser sig, vilket jag hoppas på. Inte för att det rör sig om en förmögenhet utan för att det är en hederssak som för mig är viktigare.
|
|
|
Post by rogerh on Dec 8, 2013 17:35:27 GMT 1
Tråkigt Tyko! Synd att du inte hann ge honom en fet röd negativ kommentar! Samma man som sålde min mosade gitarr. Se upp.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Dec 8, 2013 17:40:31 GMT 1
Jag har ju såklart inte haft en aning om att det var tidsbegränsat och tiden har sprungit iväg väldigt fort vilket den lätt kan göra för en man med mycket tålamod.....
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Jan 12, 2014 15:52:54 GMT 1
Nu har jag till slut fått tillbaka pengarna. Jag förstår inte riktigt varför det skulle behöva ta så lång tid men när jag skrev ett mail och talade om att jag ämnade tala med Tradera för vidare åtgärder så kom pengarna in på mitt konto. Han kanske bara har haft en dålig period, man vet ju inte vad andra människor går igenom. Slutet gott alltså!
|
|
|
Post by rogerh on Jan 12, 2014 19:05:35 GMT 1
Bra så! Har du sett den än? Och börjat reparera?
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Jan 13, 2014 0:09:57 GMT 1
Jag såg den i julas när jag var hemma hos brorsan. Jag hade dock lite andra instrument att ta ned den gången så den får vänta i sin papperspåse tills en annan gång. Den ska såklart repareras någon gång men när ligger döljt i dunkel....
|
|
|
Post by rogerh on Jan 13, 2014 1:20:44 GMT 1
...har också "ett antal" såna objekt! Den "mosade" är i alla fall på väg. Har fått på ribbor i både lock och botten och den kommer att låta bra som det verkar Får lägga upp några bilder imorgon.
|
|
|
Post by niklasc on Jan 13, 2014 8:55:30 GMT 1
Ok, nu har jag tröttnat på att vänta och vill härmed rekommendera er att vara försiktiga med följande säljare på Tradera: Conny Liljekvist (Huskvarna Antik) Smedstorpsgatan19 56135 Huskvarna Sverige Telefon: 0704-787278 Han verkar ha en hemsida också: www.vtterstadensantik.se/Gillar inte att hänga ut folk men samtidigt vill jag inte gärna att ni forumsvänner får uppleva samma mosade gitarrleveranser som Roger och jag. Jag har också sett en del intressanta objekt från den säljaren men aldrig köpt något. Å andra sidan har jag ju förmånen att bo bara ett par mil bort så jag kan ju hämta på plats om det skulle bli aktuellt. Hittar ni något intressant där igen så kan jag kanske hjälpa till med frakt. Inte för att jag sitter på något stort lager av bra kartonger men det verkar ju inte vara särskilt svår att packa bättre en det där.
|
|
|
Post by rogerh on Jan 14, 2014 21:55:28 GMT 1
|
|
|
Post by lonewonder on Jan 14, 2014 22:18:56 GMT 1
Bra jobbat Roger! Ser stabilt ut!
|
|
|
Post by rogerh on Jan 14, 2014 22:25:30 GMT 1
Ja, det känns bra. 0.6 mm lönnfaner runt den väldigt tunna sidan gav bra effekt, även granpatchen mitt på locket. En lång extra ribba bakom en stor stallplattan hjälper till. Bra klang i lådan! Inget fel med 2 mm tjockt lock på sidorna däremot. Behövs limmas lite extra kerflingbitar också, locket är inte ljustätt än.
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
|
Post by peterd on Jan 15, 2014 7:58:06 GMT 1
Snyggt och prydligt!
Hur pass tjock är gran-patchen?
Skulle vara kul att höra hur det påverkar ljudet. Har själv gjort lagningar där jag varit tvungen att lägga på ganska mycket nytt trä. Min erfarenhet är att ett gammalt sprucket lock, (utöver värdet som finns i att spara det ursprungliga) ofta ger bra (bättre) ljud även med många lagningar och mycket nytt trä pålimmat. Frågan är var gränsen går, innan man tvingas göra ett nytt lock?
|
|
|
Post by rogerh on Jan 15, 2014 8:10:20 GMT 1
Som jag kommer ihåg ca 1 mm. Kring 3 mm +- några tiondelar är ett sorts magiskt värde för locket där det både håller och låter bra.
Min erfarenhet är precis densamma. Ju mer uttorkat och fnöskigt virket är (med sprickor som följd) ju bättre låter den när den är reparerad. Finns nog ingen gräns för att inte rädda ett gammal lock förutom den tid man måste lägga ned på det. Det här locket var felkonstruerat med sina 2 mm tjocklek, det verkar bli väldigt bra ändå. Värre faktiskt om det är för tjockt, såna lock får man aldrig igång - måste hyvlas ned på insidan för att det ska hända saker. Man behöver inte vara blyg med trä att laga med heller så länge det är gran av bra kvalitet.
|
|
|
Post by rogerh on Jan 19, 2014 19:46:11 GMT 1
Börjar närma sig bottenlimmning. En bild på en av två extra kerflingbitar som behövde limmas in. Använder smarta tvingar köpt på Jula där man kan dra åt så hårt man vill och sen släppa tvingen med en spärr. För att nå ned till kerflingen och få tryck 45 grader använder jag små plywoodbitar.
|
|