|
Post by way2loud on Jan 9, 2015 12:28:58 GMT 1
Min Levin W32 från -75 har sedan några år fått 2 små sprickor i locket från greppbrädan fram till ljudhålet, se bild. Sprickorna har blivit gradvis större, och lock plus rosett verkar skjutas nedåt. Har för mig att detta är ett vanligt problem som har redovisats i andra inlägg. Under locket mellan ljudhål och halskloss finns redan två tvärgående ribbor som sträcker sig ända ut till sargen. Dessa har inga sprickor och limningen mot locket verkar intakt. Se bild, jag har placerat en spegel på botten för synlighet. Halsinfästningen uppvisar inga synliga sprickor för övrigt heller. Gitarren förvaras i normalt klimat utan extremt låg/hög rel fuktighet. Hur ska man stoppa denna process och förhindra ytterligare sprickor? Vilken typ/storlek av ytterligare förstärkning är bäst? Edit: Tilläggas kan att det inte finns mycket plats att limma in någon större platta e.d. mellan halskloss -ribba - ribba - ljudhål
|
|
|
Post by svenake12 on Jan 9, 2015 12:35:52 GMT 1
|
|
|
Post by rogerh on Jan 9, 2015 14:09:00 GMT 1
Det som har hänt är att strängdraget (för tunga strängar?) pressat på och locket har spruckit på ömse sidan om greppbrädan. Limfogen under ribborna har gett sig eller lossnat. Möjligen har halsklossen lossnat i fogen mellan kloss och lock. Du får kolla.
Lossa strängarna och testa om limfogen under ribborna är lös. Annars pressa in en spatel under ribborna så att fogen är lös nån cm utanför sprickan tvärs över greppbrädan. Använd sen Titebond och kladda in i under ribborna. Försök dra tillbaka halsen innan du drar åt ribborna så att virket i ljudhålet kommer i ursprungsläge vid omlimningen. Har du två jättelånga tvingar (knektar) kan man dra framåt och bakåt samtidigt i ljudhålet på ett kontrollerat sätt (två mothåll på ett bord som man tvingar fast kan man ta spjärn från). Man bör göra en liten rund träkloss med samma radie som ljudhålet och ha som passbit mellan tving och ljudhålskant och inte dra för hårt.
Man kan sen limma in en ca 3 mm tjock granplatta med fibrerna tvärs över sprickorna i en andra limning där det finns plats under greppbrädan.
|
|
|
Post by way2loud on Jan 9, 2015 14:23:13 GMT 1
Tack för tipsen. Strängarna har alltid varit samma som original, tror det är vanliga 011. Jag kan inte se några lossnade fogar, men jag får lossa strängarna och kolla extra noga med en sond. Vilken typ av Titebond menar du? Tidigare har jag limmat sprickor mm med hudlim, går inte det här?
Har för mig att jag sett en annan tråd med bilder som beskriver nåt liknande men jag hittar inte den nu. Någon som kan vägleda?
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Jan 9, 2015 14:43:35 GMT 1
Det som Roger skriver kan jag i princip instämma i. Dock är det inte säkert att du kommer att hitta nagra lösa limfogar da limmet eventuellt har mjuknat vid värme (tex en varm sommardag) och sedan stelnat igen i fel läge. Reparationsprocessen kan ga till såsom Roger beskrivit men du maste fa tillbaka locket/halsklossen till rätt läge sa att ingen förskjutning syns vid ljudhalet. Om du inte lyckas med detta är reparationen meningslös och kommer istället bara fixera det hela i ett felaktigt läge vilket bla kommer innebära felaktig halsvinkel. Om du inte är säker pa att lyckas är det bättre att inte göra någonting. Förmodligen är det nu fixerat i det läget som det är och även om det rör sig lite mer blir det inte någon nämnvärd mer skada. Gitarren bör repareras men en förstärkning och limning och fyllning av sprickor är alltså meningslös sa länge inte allting kommer tillbaka i sitt rätta läge. För att fa tillbaka allt kan du behöva lossa flera friska limfogar med viss risk för träskador. Bara sa du vet riskerna.
Liknande skada finns också i varianter med enbart sprickorna men där locket inte har förskjutits. I sådant fall kan en lagning av sprickorna räcka.
|
|
|
Post by rogerh on Jan 9, 2015 15:09:04 GMT 1
Det gäller förstås att skjutsa tillbaka locket till sitt ursprungliga läge och sen limma fast i den positionen. För att kunna göra det behövs åtminstone ribborna ovanför ljudhålet lossas i området runt greppbrädan. Vit vanlig Titebond är bra för sånt här då den kladdar fast i gammalt lim och inte torkar så fort som hudlim (man behöver joxa med diverse tvingar en stund). Ska man använda hudlim gäller det att rensa fogen från gammal "titebond" lim vilket inte är så lätt.
|
|
|
Post by way2loud on Jan 9, 2015 15:36:16 GMT 1
Eftersom det inte verkar finnas några sprickor eller lösa limningar invändigt hade jag i början en annan tanke:
På denna är ju greppbrädan av ebenholz och limmad mot locket med en bred, stark limfog. Vill minnas att jag läst att ebenholz uppför sig helt olika jämfört med gran när fuktighet och temperatur ändras. Olika längdutvidning skulle i så fall kunna göra att granlocket skjuvas loss just under greppbrädan. Sprickornas placering verkar ju sammanfalla helt med greppbrädans bredd.
Eller jag är helt fel ute?
|
|
|
Post by rogerh on Jan 9, 2015 19:54:47 GMT 1
Inte helt fel. Sprickorna på ömse sidor sidan av greppbrädan är vanliga, men Per Marklund visade i ett inlägg på forumet att det är geometrin med ett platt lock i kombination med lockets rörelse när den torkar och fuktas som är den stora boven. Helst ska locket ha en lite kurvatur på både längden och bredden för att hålla. Greppbrädan kan bidra till sprickbildningen om den krymper mer än granlocket.
På din gitarr har först locket spruckit sen har strängdraget pressat fram locket under greppbrädan in i ljudhålet.
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
Posts: 6,787
|
Post by magnus on Jan 10, 2015 11:23:45 GMT 1
Bryan Kimsey beskriver i text och bild på sin hemsida sina tankar om såväl bakomliggande orsak som lämpligaste åtgärd/reparation under rubriken "Popsicle brace": www.bryankimsey.com/popsicle/Jag har haft dessa sprickor på gamla Levinare och då har jag som Roger beskriver försökt lösgöra limfogarna mellan lock och tvärribbor i området under greppbrädan och sedan satt halsen i spänn för att sakta tvinga halsblocket "tillbaka" samtidigt som jag har en värmelampa liggande i gitarrkroppen under greppbrädeöverhänget. Man kan isolera mot botten med papp och eventuellt ugnsfolie och jag har för mig att jag använde en "smal 15W"-lampa. Bevaka under värmning så att det inte blir för varmt, det behöver bara vara varmt och inte hett... LÄMNA INTE UTAN BEVAKNING. Jag har använt flytande hudlim vid sådana här lagningar. Med sprickan i korrekt läge (går att se vid rosett och ljudhålskant) så limmar man tillbaka befintliga ribbor och därefter kan man överväga typ av extraföreställning. Personligen så tror jag att huvudproblemet är att krafterna i halsinfästning/halsblock långsamt pressar halsblockets topp mot ljudhålet och om limfogarna mellan lock och tvärribbor inte håller emot av någon anledning så börjar det röra sig, och då är det längs greppbrädan det spricker. Jag har använt olika former av extraföreställning, såväl fulla extraribbor över hela lockets bredd som kortare ribbor som bara går en bit utanför greppbrädans bredd. Jag tror huvudsaken är att få hygglig limyta för att förhindra fortsatt rörelse. Att en Popsicle brace skulle bidra till sprickbildning vilket vissa hävdar tror jag inte ett ögonblick på.
|
|
|
Post by way2loud on Jan 10, 2015 12:50:11 GMT 1
För säkerhets skull har jag lossat strängarna, jag spelar inte så ofta numera på denna gitarr. Vilken metod är bäst för att lossa limfogen mellan tvärribbor och lock? Ska man förutom att fysiskt pressa in en tunn spatel el likn även använda värme eller fukt?
Per Marklund tycker ju man ska använda en krysslaminerad platta som förstärkning, det tycker jag verkar vettigt. En platta med enbart fiberriktning vinkelrätt mot lockets fibrer komprimeras ju lättast vinkelrätt mot fiberriktningen. Då hindrar den inte att locket skjuvas av i alla fall.
Synd att man inte kan limma en platta ända från halsklossen fram till ljudhålet (nästan) Men det innebär att man måste göra motsvarande urtag i de två tvärribborna.
Edit: jag kollade limfogarna och limspillet på nära håll. Det har en vit mjölkaktig färg, verkar inte vara hudlim
|
|
|
Post by rogerh on Jan 10, 2015 15:59:17 GMT 1
Man kan pressa in en tunn spatel. Man kan doppa den i vatten också, limmet som finns på de här är av nån typ snickarlim men fukt påverkar den.
Området under greppbrädan är en ovanligt död punkt, man kan förstärka den nästan hur mycket man vill utan att påverka tonen. Så varför inte kryssfanér? Har inte läst att Per rekommenderar det.
|
|
|
Post by way2loud on Jan 10, 2015 16:36:33 GMT 1
Tack för påpekandet och ursäkta, Per Hallgren ska det vara, fel av mig. www.hallgrenguitars.com/Per_Hallgren,_Gitarrbyggare/Blogg/Poster/2013/9/8_Greppbrädessprickor_.html "Den platta som limmas under locket bör ha fiberriktningen vinkelrät mot lockets fiberriktning, men den bör gärna också vara “kryssad”, dvs bestå av två krysslimmade plattor eller på annat sätt ge locket längsgående stabilitet."
|
|
|
Post by rogerh on Jan 10, 2015 16:43:52 GMT 1
|
|
|
Post by way2loud on Jan 10, 2015 18:04:43 GMT 1
Håller med, väldigt intressant och inte minst fina skisser som förklarar vad som menas. Dock är ju ett välvt lock svårt att åstadkomma i efterhand. Återstår att jobba med det som finns efter bästa förmåga.
|
|
|
Post by way2loud on Jan 10, 2015 20:52:37 GMT 1
|
|