|
Post by rogerh on Jan 10, 2015 22:47:39 GMT 1
Inte mycket som var likt där.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Jan 11, 2015 23:17:04 GMT 1
Området under greppbrädan är en ovanligt död punkt, man kan förstärka den nästan hur mycket man vill utan att påverka tonen. Så varför inte kryssfanér? Har inte läst att Per rekommenderar det. Omradet under greppbrädan är inte en ovanligt död punkt salänge man inte väljer att döda det omradet genom att fylla det med tjocka ribbor och förstärkningar....Man kan bygga annorlunda och pa det viset fa en stabilare konstruktion samtidigt som man far mer vibrerande lockyta. Ja, Per Marklund gjorde en bra översättning av den pedagogiska förklaringen som ursprungligen gjordes av (inklusive bilderna) gitarrbyggaren Willi Henkes fran Blazer & Henkes i Tyskland. Dom bilderna förklarar ganska bra vad det handlar om för krafter.
|
|
|
Post by rogerh on Jan 12, 2015 4:07:13 GMT 1
Det är en ovanligt död punkt av locket tack vare den pålimmade greppbrädan ovanpå. Precis som området av locket under stallet.
Det här med dubbla ribbor ovanför ljudhålet är ingen bra idé, bättre med en ribba nära ljudhålet och en platta med uttunnade kanter under greppbrädan som precis tar sig förbi greppbrädans kant. Bäst är ändå en A-frame som jag ser det.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Jan 12, 2015 21:01:20 GMT 1
Det är en ovanligt död punkt av locket tack vare den pålimmade greppbrädan ovanpå. Precis som området av locket under stallet. Nja....den ytan som greppbrädan är limmad mot är ju onekligen lite av en "död punkt" om man jämför med resten av locket. Men det är en ganska liten yta, mer intressant är resten av ytan ovanför ljudhalet. Ofta far den hyffsat stora delen av locket en stämpel som en död yta vilket alltsa inte är hela sanningen. Med lite smartare konstruktion kan man istället utnyttja den relativt stora ytan som tonmässigt viktig del av locket. Om man även later greppbrädan sväva fritt över locket istället för att envisas med att limma den pa locket sa kommer man bort fran hela problemet med sprickor runt greppbrädans överhäng och kan även utnyttja den lilla plätten under greppbrädan som tonalstrande yta. Sa gör jag helst.....
|
|
|
Post by rogerh on Jan 13, 2015 0:10:30 GMT 1
På gamla gitarrer är det vid överhänget som greppbrädan rasar iväg snett åt nått håll. Sen blir det en lite annan geometri på hela gitarren då greppbrädan kommer upp en bit ovanför locket. Jag har sett sprickor på samma ställe på såna gitarrer också, rotationen måste hållas i schack och greppbrädan på locket håller emot en hel del (så länge locket inte spricker).
Allt det där kan man ju ta hänsyn till och göra rätt när man bygger en helt ny gitarr. Finns fina material att styva upp överhänget med och halsklossen kan man staga upp eller göra kraftigare. Är övertygad om att du hittat rätt i konceptet, varför inte dra nytta av allt lockträ?
Annars är jag djupt imponerad av min Elis Marbo med dubbellock á la Gelas. Här är hela locket där stallet sitter helt fritt från trycket från strängarna och halsen. Den kraften tas upp av det övre locket. Låter verkligen kanonbra i helt orenoverat skick och med rostiga strängar! Hm. Man borde kunna vända ådringen åt andra hållet på det övre locket på en sån...
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Jan 13, 2015 10:36:58 GMT 1
Klart att du kan vända den övre lockbiten pa en Gelaskonstruktion men da mister du den stabilitet som du ville åt....sprickbildningsrisken minskar på kostnad av stabiliteten.
Att lock kan spricka överallt och hur som helst är såklart ett faktum men när greppbrädan är limmad mot locket ökar risken att det spricker just runtom det stället. Dessutom far man ofta problem med att den limmade delen av greppbrädan rör sig med locket i olika klimat och därav får man ofta problem med strängrassel på sommaren då locket pga högre luftfuktighet reser sig. Detta kan man dock undvika genom att låta greppbrädeöverhänget dyka nedåt något så att där finns marginal. Så gör en stor del av dom medvetna tillverkarna för att befria kunderna från "sommarproblem".
|
|
|
Post by rogerh on Jan 13, 2015 13:25:52 GMT 1
Jag har sett kluriga 1800 tals gitarrer med lockets ådring i 45 grader. Någon blev lite galen
|
|
|
Post by way2loud on Jun 29, 2018 15:16:53 GMT 1
Väcker liv i den här gamla tråden eftersom jag tog fram gitarren och fick dåligt samvete för att inget har blivit gjort åt locksprickorna. Efter en kontroll med en vass tunn spatel konstaterade jag att inga som helst limfogar mellan ribbor och lock är lösa, ej heller vid halsblocket. Återstår teorin om att gitarren uppsträngad utsatts för värme och att då limfogarna mjuknat och sedan stelnat igen i fel läge. Det är inte helt otänkbart om jag rannsakar minnet.
Kan man räkna med full vidhäftning och hållfasthet om man försiktigt värmer med lampa inuti gitarren och sedan drar fogarna rätt och låter svalna? Kanske även kompletterar med en platta mellan ribborna och närmast halsklotsen efteråt.
Eller det bästa är att inte göra nåt alls? Skjuvningen har ju inte blivit mindre senaste åren, så risken är att man efter ytterligare tid förstör dekoren runt ljudhålet.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Jun 30, 2018 1:30:47 GMT 1
Nej, inte lita på att limmet blir hållbart efter en värmning även om du såklart kan försöka. Bäst är annars att ta bort ribborna, rikta upp och limma tillbaka ribborna när allt är i rätt läge.
|
|
|
Post by way2loud on Jun 30, 2018 20:11:12 GMT 1
Jag fick ett infall: Har någon försökt att värma limskarvar genom att lägga över en plastpåse delvis fylld med kokhett vatten? Man kan ju komplettera på limskarven med fritt vatten också vid behov. Det blir ju aldrig mer än 100 grader och värmeeffekten är ganska långvarig och det värmda området är lätt att begränsa och isolera med torra trasor etc. Fördelar - nackdelar - annat?
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Jul 2, 2018 2:04:44 GMT 1
En intressant idé!
|
|
|
Post by rogerh on Jul 2, 2018 6:57:41 GMT 1
|
|
|
Post by way2loud on Jul 2, 2018 9:01:54 GMT 1
Jag tänker mej ett plastmaterial som är tunt och anpassningsbart för att få god kontakt och lätt att återförsluta. Första infallet var en liten vanlig plastpåse (inte fryspåse) med en plastklämma. Man kan ju behöva byta till varmare vatten..... Men det finns ju andra tunna, starka och formbara behållare i plast/gummi t.ex ballonger, handskar, kondomer (!) etc etc
Om man ska lossa ett stall t.ex kan man göra en enkel rektangulär 5 cm hög sarg som ställs över stallet och som man sedan ”häller” ner en delvis fylld plastpåse i. Övers en trasa som isolering. Samma princip bör kunna användas inuti gitarrer. För värmning av lock och ribbor får man väl då lägga gitarren med locket neråt på ett isolerande material och plastpåsen med ev sarg inuti. För att slippa jobbet med att tömma/fylla på nytt, varmare vatten kan man ju värma hela påsen lämplig tid i mikron (obs risken med ångbildning i den slutna påsen)
Räcker denna metod för att lossa en hel greppbräda, dvs blir limmet tillräckligt mjukt vid 60-80 grade?
|
|
|
Post by niklasc on Jul 2, 2018 14:45:37 GMT 1
Nu har jag inte tänkt särkilt långt så jag skjuter lite från höften, men... sandsäck... Borde gå att få upp i högre temperatur än vatten och lagrar också värme länge. Men avger kanske inte värmen så villigt som vattnet. Bara en tanke på lite samma tema. Och sand är ju lite mindre riskfyllt än vattten med tanke på läckage.
|
|
|
Post by way2loud on Jan 16, 2019 19:56:38 GMT 1
Äntligen har jag fattat mod och börjat med gitarren. Använde en tunn böjlig smörkniv och lossade de två tvärgående ribborna från locket mellan ljudhålssprickorna. Det gick lätt mha värme och vatten. Limmet verkar vara type Titebond original e.d. Dock rör sig denna del av locket inte alls när man försöker pressa halsen bakåt. Halsklossen är ca 20 mm bredare än avståndet mellan sprickorna. Behöver man även lossa den del av halsklossens limfog som är utanför sprickorna för att kunna flytta tillbaka locket mellan sprickorna?
Det verkar bökigt att peta in lim mellan ribbor och lock när man ska limma tillbaks ribborna. Därför tänkte jag ta loss bägge de tvärgående ribborna helt mellan ljudhål och halskloss och ersätta detta med ribbning typ A-frame. Ska toppen av A-frame förankras/limmas i halsklossen? Ska man även förstärka med en platta över ljudhålet?
|
|