|
Post by strordrulen on Mar 4, 2023 13:42:59 GMT 1
Det är något med lite äldre Gitarrer som lockar, så jag köpte mig en liten Levin Rondo från -58 för en mindre summa Svenska Riksdaler. Jag är förtjust i Gitarrer i Parlor storlek och här var halsbredden i närheten av vad jag sökte så det var bara att slå till. Översynen kommer förmodligen att bli en blandning av både lyckade tilltag och misslyckanden, det enda man vet med säkerhet är att man kommer att lära sig något på resan. Detta var en ganska billig Gitarr som Levin tillverkade på uppdrag av Musik AB Westin & CO och efter som detta är långt i från någon kulturskatt så det är inte hela värden om en lekman som jag går lös på den i hobby och lärosyfte. Levin RondoDen förefaller trots allt att vara byggd i solida material och har en T-stång i Aluminium i halsen, den ska tydligen kunna kläs med antingen Nylonsträngar eller Stålsträngar. Det finns lite nog att göra på den. 1. Stänghöjden är för hög vid 12:e band, måste fixas. 2. Tre av stämskruvarna är lite böjda, ska riktas. 3. Vreden till stämskruvarna är omaka, byts till nya i antikvit, eller möjligen pärlemorfärgade. 4. Banden i mässing är oxiderade och skitiga, men ser ut att vara utan större slitage. 5. Greppbrädan ser för sorglig ut, skitig och lite sliten. 5. Översadel och Stallben ser inget vidare ut, ser nästan ut som dom är målade, dessutom är spåren för strängarna ganska rymliga, byts förmodligen ut till nya i ben eller horn. 6. Div mindre slagmärken, kommer att ångas ut, sedan bättras på med bets där det krävs. 7. Lacken ser trött och sliten ut, åtgärder krävs. 8. En ribba i botten snett under under ljudhålet har en spricka, måste limmas. 9. Allmän uppfräschning. 10. Har lekt med tanken att montera Piezo mikrofon i den, på köpet blir man ju av med den fula plastknoppen. 11. Den har inga "band dottar" på halsens kant, kanske kommer den att få det. 12. Det dyker säkert upp någon överraskning under resans gång som måste fixas. Vi en första syning verkar lock, botten som sarg klarat sig utan kraftigare sprickbildningar, Ribborna verkar sitta hyffsat fast om man kör in handen genom ljudhålet och känner på dom, så med lite tur slipper jag öppna upp kroppen. Uppmäting av vad som orsakar den höga stränghöjden kommer. Lite osäker tidsmässigt när jag kommer att börja jobba med den, men nu är i alla fall tråden uppstartad. 
|
|
|
Post by strordrulen on Mar 4, 2023 13:52:12 GMT 1
|
|
|
Post by strordrulen on Mar 5, 2023 11:49:27 GMT 1
Köpet av Gitarren skedde på distans och enligt säljaren så tyckte denne att stränghöjden var väl hög och att det eventuellt kunde vara aktuellt med en halsomsättning.
Känslan är att gitarren var rejält torr, den kom från norra delarna av landet där klimatet är lite annorlunda än här i Mälardalen.
Så vitt jag kan se visuellt så ser halsen ganska rak ut utan större bananböjar och andra ojämnheter om man tittar efter banden, jag ska ordna med en lagom lång stålskala från jobbet så får man svaret.
Strängade upp med ett sett kasserade utspelade "Daddario coated phosphor bronze" som tidigare suttit på min Richwood P-40 från fabrik mest för att kunna mäta stränghöjd på Levin-Rondon.
Tunna e höll 0.25mm i diameter med digitalskjutmått vilket borde ge att det är ett 010 set ?
Nåväl, nyuppstämd och dags att mäta vilket inte är helt lätt att göra korrekt. Tjocka E har ett mått på 2,94mm från topp på band 12 till undersida sträng. Tunna e har ett mått 2,56mm från topp på band 12 till undersida sträng.
Verkar väl inte vara helt åt pipsvängen ? Jag skull nog kunna leva med den stränghöjden i alla fall.
Översadeln verkar vara i rätt höjd med efter vad jag kan bedöma, tycker man ner stäng E och e på band tre så går ett enkelt ark papper lätt i mellan sträng och band ett men ett dubbelvikt tar i strängarna.
Strängspace cc E till e mätte jag till 38,50mm
Den saknade strängar vi leverans, vi får se om måtten rör sig när den varit uppstämd ett tag.
|
|
|
Post by strordrulen on Mar 5, 2023 12:13:38 GMT 1
Jag tycker den låter ganska trevligt med ett levande ljud under snabbtestet trots kassa strängar. Får begrunda mera senare med nya strängar på, det finns hopp i alla fall.  Det finns ett lite surrande vibrerande ljud på stäng e, B och G som inte låter som strängrassel, kan möjligen vara den spräckta ribban i botten som skallrar och är boven ?
|
|
|
Post by strordrulen on Mar 5, 2023 12:46:17 GMT 1
Vreden till stämskruvarna är som sagt omaka, fem är runda i två varianter och en oval. Den ovala gick lätt att pilla lös och tappen på stämskruven är fyrkantig längst ut med måtten 1,45x1,30mm. Har inte sett några nytillverkade med så små hål så det blir förmodligen att köpa ohålade och borra upp. Vidare har nog stämskruvarna inte sett någon form av smörjning på årtionden, dom gick rätt trögt.  Jag såg även att någon har varit och naggat på skruvarna till dreven med dålig passande skruvmejsel så skruvspåren ser rätt trista ut, men det är ganska lätt fixat att få till nära nyskick igen i och med att det inte saknas något materiel med hammare, skruvdragare, nålfil, slipduk och blåneringsvätska. 
|
|
|
Post by strordrulen on Mar 5, 2023 15:26:59 GMT 1
Nya upptäkter. Nu när det har varit påsträngat och uppstämt några timmar uppdagas en liten springa mellan halsens häl och gitarrkroppen och stränghöjden vid band 12 har ökat = halsen måste sättas om. I och med att stränghöjden var bra till en början så behövs förmodligen ingen justering av halsvinkel utan bara att man limmar om den i samma läge, under förutsättning att jag tänker rätt och att inget är sprucket. Hittade även något som ser ut som en minimal glipa som är ca 30mm lång mellan botten och sarg som i så fall bör limmas. Lika bra att släppa på strängarna så halsproblemet inte förvärras. 
|
|
|
Post by strordrulen on Mar 25, 2023 19:32:25 GMT 1
Lite goda nyheter.😃 Kräksnöade ute så jag smet ner i hobbyrummet och pillade lite på Gitarren av ren nyfikenhet. Greppbrädan verkar vara i bättre skick än vad en första anblick gav sken av. Jag skickade med ett knivblad mellan banden i fiberriktningen och oj vad skit som släppte. Gnuggade lite på mässings banden med 0000 trollull. Sedan masserade jag in Ballistol-Klever med en tandborste, det finns hopp om att slippa demontera banden för en omslipning. 
|
|
|
Post by svenake12 on Mar 26, 2023 0:08:49 GMT 1
|
|
|
Post by strordrulen on Mar 26, 2023 10:47:25 GMT 1
Tack för tipset.😃 Vi har div fräsar och "Granlundare" på jobbet, ska rota lite i gömmorna och se om det inte går att få till något. 👍
|
|
|
Post by strordrulen on Apr 2, 2023 18:27:06 GMT 1
Sicklade färdigt greppbrädan och se på 17, under all smuts kom det till slut fram Rosewood. Mässingsbanden var i stort behov av inslipning då några var lite lägre än dom anda. Slipade med ett långt bryne, sedan rundade jag av banden med våtslippapper i olika grovlekar. Avslutade med polering med Dremel och filttrissa, sedan puts med trollull 0000. Skyddade greppbrädan med plasttejp under bandslipningen. Till sist oljades den torra greppbrädan med Ballistol. Banden är inte färdiginslipade på övre bilden där man kan se att hörnen är ganska "vassa" och tenderade att sticka ut något utanför kanten på vissa ställen, blev trevligare efteråt. Mätte av nyfikenhet locktjockleken, den var 2.3mm Näst på tur står att värma bort halsen för lackstripning, slip och ytbehandling innan senare omstättning. Även stallet ska bort och sedan ska hela locket rensas på lack och alla små tryckmärken värmas ut med lödkolv och vått tyg.  
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Apr 3, 2023 9:45:34 GMT 1
Jag råder att du inte förstör lacken utan istället polerar upp den till önskad glans. Ett gammalt instrument ska ha kvar sin orginallack. OM du vill ha ett instrument som ser nytt ut föreslår jag ett köp av nyare gitarr helt enkelt. Lacken är en väldigt stor del av själen hos ett instrument. Där ligger hela instrumentets historia och liv. Om gitarren berövas på sin lack tar du bort största delen av charmen med ett gammalt instrument och du minskar dess värde med hälften. Inte för att det är mycket pengar i det här sammanhanget men det talar om värdet på orginallacken. På gamla Les Paul eller Strator kan det röra sig om upp emot 100.000:- i värdeminskning pga att någon trodde dom skulle "förbättra" genom att förstöra orginallacken.... Dessutom är det väldigt svårt att få det till att se bra ut med en ny lack på ett gammalt instrument. Där krävs det åratal av övning, bra talang och god känsla för att lyckas få till det. I dom flesta fall där amatörer försöker sig på detta konsstycke blir det bara ett blekt och halvdött resultat. Så behåll orginallacken och polera upp den så gott det går. Dom små skadade ställena kan du punktlaga. Det är så man gör med lack.
Vad det gäller stränghöjden indikerar dina mått att det är för hög stränghöjd. Det ser dock ut som att du skulle kunna ta av en del på stallbenet men om du ändå ska sätta om halsen vore det bättre att korrigera problemet där. När du sedan sätter tillbaka halsen kan jag rekommendera att du istället för lim använder en skruv inifrån eller utifrån. Om du väljer utifrån kan du maskera skruven genom att sätta en bandknopp på den.
|
|
|
Post by strordrulen on Apr 3, 2023 20:17:59 GMT 1
Tack för dina synpunkter och tips Tyko, det är välkommet. Om vi börjar med halsen så måste den sättas om då den börjat glipa mellan hälen och sargen. Planen är lämpligt skruvförband från insidan genom halsblocket som greppar i hälen (tror jag det kallas), antingen en trägängad kopplingsskruv eller liten egentillverkad sargsprint och maskingängad skruv. Fast jag hade nog tänkt att kombinera ovan med flytande hudlim efter att jag sett att vinklarna stämmer.   När det gäller att bevara äldre sakers utseende, historia och patina håller jag i stora drag med dig men med vissa förbehåll. Då jag tidigare restaurerat några jaktvapen har jag insett att det finns välanvända, vackert slitna och patinerade föremål men även av oaktsamhet och vanvård orsakade skavanker, slitage och skador. Generellt har ena har i min värld ett värde att bevara medans det andra inte har det. Denna gitarr tillhör i mina ögon inte det förstnämnda utan har islagnings hack, repor, ingrott smuts, skrap av målarfärg osv som gör att den ser rätt sunkig ut. Sett till att det ekonomiska, historiska och samlarvärdet på detta instrument är nära nol och den har för mig dessutom inget affektionsvärde då den inte tillhört någon släkting eller någon jag ens vet vilken det är. Sammantaget gör detta att jag inte känner att jag skulle begå någon större form av helgerån om jag ersätter lacken med något annat. Jag har dessutom planer på att prova något helt annat än lack på halsen efter att jag gjort den trären.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Apr 19, 2023 20:59:11 GMT 1
Gör gärna skruvförbandet utan lim. Rätt gjort håller det utmärkt utan lim och underlättar när du nästa gång behöver justera. Vad det gäller lacken vidhåller jag att orginallacken ska behållas. Pröva först att rengöra ordentligt och få bort den målastänk som du skriver om. Polera sedan upp lacken ordentligt så ska du se att gitarren ser betydligt bättre ut samtidigt som den kommer att ha sin orginallack kvar. Om du bestämt dig för att pröva oljad hals kan du skrapa bort lacken enbart på halsen för att kunna behandla den delen som du vill.
|
|
|
Post by way2loud on Apr 20, 2023 10:00:28 GMT 1
En stor fördel med skruvförband är att man kan stränga på och mäta samt ev justera halsvinkeln utan att limma. Om man förändrar halsvinkeln eller ribban under lockets övre del kanske även stränghöjden på greppbrädan över locket ändras. Ev kan man behöva kompensera för detta med en kil eller genom att slipa. Som Tyko säger sitter halsen väldigt bra med enbart skruvar om halsfickan är jämn och har bra passning. Men jag tycker (med min begränsade erfarenhet) att gitarren låter och känns ännu bättre om man även limmar efteråt. Limningen blir ju enklare med skruvarna vilket är bra om du ska köra med varmlim. Förutom principerna du beskrivit ovan ovan kan man använda s.k. rampamuffar som brukar finnas på större byggvaruhus. Betr skruvar är det en fördel med huvud med torx eller liknande för att underlätta jobbet att skruva genom ljudhålet. Om du använder principen med sargsprint - tänk på att om den är inbyggd bör man låsa den så att den inte roterar. Annars kan det bli problem att gänga i skruvarna 
|
|
|
Post by strordrulen on Apr 21, 2023 15:57:31 GMT 1
Tack för tips grabbar.  I dag var det dags att gå ner i hobbyrummet och försöka få loss en gitarrhals för första gången, lag värmde med värmepistol där man kan justera värmen med 10graders intervall och samtidigt ångtvätt i limglipan. Det ville liksom inte släppa om man vickade lite försiktigt även om man kunde känna att limmet börjat mjukna, så jag tog till en tving och brädor för att pressa halsen uppåt mot locksidan. Efter denna manöver släppte det ganska lätt, samtidigt kom svaret på varför den först inte ville lossna. Vad man läst sig till på internet så brukar inte Levintillverkade gitarrer ha laxinfästning av halsen så värst ofta, men denna var tydligen en av undantagen. Passade även på att sickla och skrapa bort överflödigt lim på träytorna. Jag är lite fundersam varför halsen hade börjat röra sig trots laxningen, kanske var inte inpassningen från fabrik helt perfekt....hoppas bara det inte är något krångel med halsklossen som sitter limmad i kroppen. Lock, botten och sarg buktar inte på något onaturligt sätt av vad jag kan bedöma i alla fall.    
|
|