|
Post by strordrulen on Apr 21, 2023 16:21:07 GMT 1
Om du bestämt dig för att pröva oljad hals kan du skrapa bort lacken enbart på halsen för att kunna behandla den delen som du vill. Jo, jag hade tänkt att olja halsen i många lager med en blandning av kokt Linolja och Balsamterpentin så som man gör med bösskolvar. Det ger behaglig och tålig yta som dessutom brukar får trä att se bra ut och åldras med värdighet.
|
|
|
Post by strordrulen on Apr 21, 2023 21:18:33 GMT 1
Undrar om inte denna lilla "Rondo" helt enkelt är en Levin 134 med annat klistermärke på huvudet och Lönn i botten och sidor i stället för Björk ? Levin 134Rondo
|
|
|
Post by strordrulen on Apr 21, 2023 21:36:04 GMT 1
Förutom principerna du beskrivit ovan ovan kan man använda s.k. rampamuffar som brukar finnas på större byggvaruhus. Betr skruvar är det en fördel med huvud med torx eller liknande för att underlätta jobbet att skruva genom ljudhålet. Om du använder principen med sargsprint - tänk på att om den är inbyggd bör man låsa den så att den inte roterar. Annars kan det bli problem att gänga i skruvarna  Rampamuff var ett bra förslag, ska nog införskaffa några sådana.  Det blir nog insexskruv plus bricka inifrån lådan i så fall.
|
|
|
Post by way2loud on Apr 21, 2023 23:12:27 GMT 1
För tydlighets skull har jag inte själv använt rampamuffar i just gitarrhalsar men väl i möbler och andra snickerier. Man bör vara noga med att borra hål med rätt diameter och djup så att inte hälen spricker när man skruvar i muffen. Ev kan man i så fall testa först i en annan liknande träbit med ung samma storlek.
En vanlig Levin-häl utan laxstjärt är ganska bred. Eftersom din visade sig ha laxstjärt gör det att hälen blir väldigt smal och dessutom konisk. Därför är det nog säkrare att i stället använda en tunnare träskruv med tunna, skärande gängor som du visade i tidigare inlägg.
|
|
|
Post by strordrulen on Apr 22, 2023 7:21:39 GMT 1
Ja det har du har rätt i, det är inte så grovt trä att borra i där laxen är som tunnast i midjan. Rampmuff finns ner till M3 som är rätt grunda.
jag ska mäta lite och se så vi inte riskerar spräcka något.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Apr 24, 2023 16:22:34 GMT 1
Jag ser ingen anledning alls till att skuva i en "rampamuff" i halshälen eller någon annanstans. En vanlig 5 mm träskruv håller gott och väl och lämnar mycket mer trä runtom. Vad man kanske kan rekommendera att göra för högre hållfasthet är att borra ett 10 mm hål rakt ner i halshälen (ta bort hälkappan och borra under den så den kan limmas tillbaka sedan) och limma i en stav av hårdträ där för att förstärka halsfoten och ge lite starkare gängmaterial för träskruven.
|
|
|
Post by rogerh on Apr 25, 2023 19:10:23 GMT 1
Jag använder alltid en träskruv med höga och vassa gängor (av den typ man kan köpa som lösvikt), en liten bricka och en mindre låsbricka ovanpå. Rampamuffar använde jag först, men de är inte starkare än en träskruv som väger mindre. Innan jag skruvar droppar jag i lite tunn superglue för att förstärka träet hålet. Skruven skruvas in och ut ett antal gånger innan monteringen. Skruven vaxas för att det ska gå lättare att dra fast skruven med en kort trubbnosig kryssmejsel genom ljudhålet. Jag borrar och limmar en 8 mm rundstav i björk genom nästan hela halsfoten ovanifrån då jag alltid plockar lös greppbrädan. Dels för att förstärka halsfoten men också ge bättre fäste för skruven.
|
|
|
Post by strordrulen on Jul 14, 2023 13:19:27 GMT 1
Sido-dottar monterade på halsen då gitarren helt saknade sådana, band 12 fick dubbla prickar. 2mm tjocka vita plaststavar, borrade försiktigt med 2mm borr, flytande hudlim i hålet sedan knacka i pinnarna. Kapade pinnarna nära halsen när det torkar och slipade sedan jämt. Även monterat dubbeldott på band 12 med hjälp av 6mm träborr och flytande hudlim, dom blev något ljusare än dom gamla som satt påband 5,7,9, vi får väl ge dom lite olja för att "missfärga dom" och se om dom går att få lite mera lika. Ett jäkla pillejobb var det då jag fick använda skavstål/sickel som sista justering för att få dom i exakt höjd med greppbrädan. Sprickan i bottenribban är limmad med hudlim, jag använde träbitar som kapades lagom långa för att spänna ner ribban när man tryckte dit dom mellan botten/lock. Nu skorrar det inte längre när man knackar på gitarr kroppen. Halsen har fått en sista grundoljning, nu ska det på x antal lager med linolja/terpentin för att få yta och lyster.  
|
|
|
Post by strordrulen on Jul 18, 2023 18:02:15 GMT 1
Tre av axlarna till stämskruvarna var rejält sneda. Genom att värma rejält med en liten gasol låga och böja med en tång med tejpade käftar så gick det att rikta dom utan att något brast. Helt perfekt är närapå omöjligt att rikta dom utan att bryta isär nitningen och sätt upp dom i en svarvchuck med indikatorklocka, men nu kastar dom i alla fall inte inte när man roterar stämskruven så jag är nöjd med hur det blev. Nu ligger dom i bad av lacknafta för rengöring med påföljande polering och smörning. Dom små skruvarna är "naggade" då någon dragit dom med dåligt passande mejsel, detta ska fixas till. Halsen fick sitt första lager av linolja med terpentin. 
|
|
|
Post by strordrulen on Jul 21, 2023 19:02:11 GMT 1
Vissa av kugghjulen på stämmekanismen gick ojämt, kugghjulet bottnade ojämt i skruven. Jag skruvade i sär och satt axlarna som strängarna lindas runt i skruvdragaren med kugghjulen fastskruvat och polerade med våtslip papper för att fåbort lite grader som fanns, upprepade tills det började gå jämt.
Sedan monterade jag i hop mekanismen och körde runt dom sakta med hjälp av skruvdragaren för att "köra in dom", nu börjar gå dom mycket jämnare och finare utan att det hugger. Lite smörjning så kommer dom nog bli riktigt bra.
|
|
|
Post by nutjob on Jul 28, 2023 15:43:57 GMT 1
Köpet av Gitarren skedde på distans och enligt säljaren så tyckte denne att stränghöjden var väl hög och att det eventuellt kunde vara aktuellt med en halsomsättning. Känslan är att gitarren var rejält torr, den kom från norra delarna av landet där klimatet är lite annorlunda än här i Mälardalen. Så vitt jag kan se visuellt så ser halsen ganska rak ut utan större bananböjar och andra ojämnheter om man tittar efter banden, jag ska ordna med en lagom lång stålskala från jobbet så får man svaret. Strängade upp med ett sett kasserade utspelade "Daddario coated phosphor bronze" som tidigare suttit på min Richwood P-40 från fabrik mest för att kunna mäta stränghöjd på Levin-Rondon. Tunna e höll 0.25mm i diameter med digitalskjutmått vilket borde ge att det är ett 010 set ? Nåväl, nyuppstämd och dags att mäta vilket inte är helt lätt att göra korrekt. Tjocka E har ett mått på 2,94mm från topp på band 12 till undersida sträng. Tunna e har ett mått 2,56mm från topp på band 12 till undersida sträng. Verkar väl inte vara helt åt pipsvängen ? Jag skull nog kunna leva med den stränghöjden i alla fall. Översadeln verkar vara i rätt höjd med efter vad jag kan bedöma, tycker man ner stäng E och e på band tre så går ett enkelt ark papper lätt i mellan sträng och band ett men ett dubbelvikt tar i strängarna. Strängspace cc E till e mätte jag till 38,50mm Den saknade strängar vi leverans, vi får se om måtten rör sig när den varit uppstämd ett tag. jag tycker allt över runt 1.85 mm vid 12 band är för högt. Spelar man bara till band 5 kan väl högre gå an.
|
|
|
Post by strordrulen on Jul 31, 2023 8:27:31 GMT 1
jag tycker allt över runt 1.85 mm vid 12 band är för högt. Spelar man bara till band 5 kan väl högre gå an. Har inte luskat i vad som är "lagom" på denna typ av gitarr ännu....i den mån det finns något lagom. Ska mäta lite på min andra gitarr och se vad den har för mått och kanske försöka använda den som målbild vid montering av halsen på denna.
|
|
|
Post by strordrulen on Oct 8, 2023 18:34:50 GMT 1
Det gick ju att få bort den där med lite värme och en het stekspade. Om man tittar riktigt noga så borrade jag två tunna hål under där sadeln ska sitta ner genom locket så man kan sätta i två knappnålar när man limmar tillbaka med hudlim för att få stallet att sitta i samma läge som det monterades från början. Härnäst ska stallet rensas på krackelerad gammal lack med hjälp av färgborttagningsmedel. 
|
|
|
Post by strordrulen on Oct 25, 2023 19:04:17 GMT 1
Underarbetet går sakta men säkert, det är väl till viss del en smaksak om man gillar den gamla rätt slätstrukna betsen som drog lite mot vinrött eller något med lite mera liv. Bilden luras lite, det är inte så mörkt betsat som det ser ut i dom icke belysta partierna. Härnäst blir det finslipning och lack. <a href="  ">Gitarr1</a> <a href="  ">Gitarr2</a>
|
|