peterd
Jag är en forumsnörd
|
Post by peterd on Apr 23, 2020 12:41:00 GMT 1
Fantastisk affärside. Vi säljer de längsta 500 mm linjalerna av alla!!!
Har också en sådan. Så mycket fel jag har mätt med den utan att vreta om det
|
|
|
Post by way2loud on Apr 23, 2020 13:08:53 GMT 1
Jag kollade mina, också från Biltema, ca 3-4 år gamla. Den ena i aluminium 100 cm och den andra i stål 50 cm. Det var ingen skillnad inbördes. Synd vi inte kan kalibrera med arkivmetern från Paris.
|
|
|
Post by way2loud on Nov 7, 2020 21:12:18 GMT 1
Efter ett tag blir det frustrerande att inte kunna mäta tjockleken när jag tunnar ner lock, botten och sidor till lagom tjocklek. Vanligt skjutmått funkar ju egentligen bara längs kanterna. Så jag tillverkade denna mackapär som bygger på hävstångsprincipen - inte noggrannhet på hundradels millimeter men den funkar. Mätområde 0-4 mm och man bör kalibrera före mätning.  Kalibrering av nolläget görs genom att skruva på ekernippeln nedanför fjädern. ”Utväxling” på avläsningen ca 10-12 ggr, dvs 1 mm ger drygt 1 cm på skalan. Det är viktigt att själva ”mätproben” har en lagring som löper lätt men utan glapp i sidled för minsta mätfel. Jag använde två ekernipplar med något förstorade hål. Materialåtgång tre cykelekrar, en tryckfjäder från kulspetspenna, en uträtad x-krok och spillbit med plywood. Här testar jag den med en tunn bit lönn med tjocklek från nästan noll till som mest 3,5 mm Satte även på en utfällbar fot för att den ska kunna stå stadigt.
|
|
sfe
Besserwisser

Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Nov 16, 2020 9:40:05 GMT 1
Fräckt! Är det nåt jag gillar skarpt så är det enkla lösningar. Själv har jag en mätklocka på en stålbygel. Förutom att den är tung så måste man också använda bägge händerna när man skall lyfta på mätpinnen. Brukar sätta fast den i ett skruvstäd när jag skall använda den. Kanske skall ta och bygga mig en enligt way2loud också då den verkar vara betydligt lättare att hantera. Min stålkonstruktion visar visserligen tiondelar utan problem men enligt min erfarenhet såhär långt behöver man ändå inte den noggrannheten när man bygger gitarrer. Dom sista tiondelarna på ett lock justerar man efter "känsla" och ingen träbit är exakt en annan lik.
|
|
|
Post by way2loud on Feb 17, 2022 17:51:10 GMT 1
Ett tips om hur man kan göra nya knoppar i ben till stämskruvar mha en modifierad hålsåg med borttagen centrumborr. Hålsågen används i borrmaskinstativ eller pelarborr. I detta fall var gitarren Levin mod 62 från 1941. Bitarna slipades till rätt tjocklek och centrumhålen borrades. Hålen fick göras något ovala med dremel eftersom dessa axlar har vingar. Limmas lämpligen med epoxy. 
|
|