|
Post by favino on Apr 1, 2015 14:15:00 GMT 1
Tack! Smart gjort, ser fint ut.
Att det skulle bli trångt när man ska få ner paketet tror jag mig ha koll på, men att avlasta lödpunkterna ska jag fundera på. Det var mer att det blir trångt att komma åt att löda kablarna då det är så nära varandra, den inre lödpunkten har ingen större marginal för något dräll.. Jag får öva lite..
|
|
|
Post by way2loud on Apr 2, 2015 13:50:43 GMT 1
Monterad i lånad shockmount....man skymtar magneterna genom nätet. 
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Apr 10, 2015 14:08:45 GMT 1
Jag har ju byggt tva sådana där också, far ta och leta upp bilderna där hemma. Jag köpte också motor och trafo av Arthur Fischer. Har även bandat om en annan av mina bandmikrofoner samt lagat en av motorerna fran Fischer da magneten lossnade och hoppade till sin vän mittemot. Bandet fint hoppressat mittemellan..... Jag gillar bandmikrofoner. Man kan leka mycket med epoximityeffekten och även jobba flitigt med eq om man vill det.
|
|
|
Post by rogerh on Apr 10, 2015 17:19:49 GMT 1
"epoximityeffekten" - en freudiansk felsägning 
|
|
|
Post by favino on Apr 10, 2015 18:33:38 GMT 1
Det blir så i hjärnan om man limmar epoxy hela dagarna... 
|
|
|
Post by way2loud on Apr 10, 2015 21:59:45 GMT 1
Jag har ju byggt tva sådana där också, far ta och leta upp bilderna där hemma. Jag köpte också motor och trafo av Arthur Fischer. Har även bandat om en annan av mina bandmikrofoner samt lagat en av motorerna fran Fischer da magneten lossnade och hoppade till sin vän mittemot. Bandet fint hoppressat mittemellan..... Jag gillar bandmikrofoner. Man kan leka mycket med epoximityeffekten och även jobba flitigt med eq om man vill det. Då kanske du köpte en motor med plexiram. Jag använde en mellanbit av 6 mm plexi när jag limmade magneterna, men det visade sig onödigt när man har järnram. Attraktionskraften magnet-ram är starkare än magnet-magnet, åtminstone med 6 mm magnetgap.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Apr 11, 2015 16:16:44 GMT 1
Proximityeffekten eller som man på svenska kan säga "närhetseffekten" skulle det såklart vara....vet i katten hur epoxi lyckades slinka in där.....  Ja, den färdiga motorn med plexiram. Intressant att din ram hade starkare attraktionskraft än kompismagneten.
|
|
|
Post by way2loud on Apr 11, 2015 18:05:09 GMT 1
Attraktionakraften är en funktion av avståndet mellan magneterna resp magnet-järnram. Därför gäller inte samma för 6mm magnetgap som för smalare magnetgap, där tar nog kraften mellan magneterna överhanden. På Artur Fishers sida (eller om det var på FB-sidan) finns en intressant bild på hur magneternas kraftlinjer leds och fördelas i en järnram. Utsignalen lär förstärkas ca 3dB med järnram pga kraftigare magnetfält runt bandet.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Apr 11, 2015 21:09:24 GMT 1
En bild på mina båda. I botten sitter en vanlig xlr-panelkontakt. Allt är upphängt inuti på träram. Likaså är topp- och bottenplattan av trä. Jag har dessutom en liten rörbit som passar precis utanpå mikrofonerna så att jag kan ställa en mikrofon med kontakten uppåt på den andra för att få bästa möjligt blumleinposition på mikrofonerna. ...och nej, jag har inte putsat dom och kommer inte att göra det heller  , vill ha dom så ruffiga som möjligt som en skön kontrast till allt fabrikspolerat. Enda inbyggda puffskyddet är en liten tunn strumpa över motorn. Resten får man reglera med yttre puffskydd vid närupptagning. 
|
|
|
Post by way2loud on Apr 11, 2015 22:15:16 GMT 1
Kul att se, designen är ju rätt snarlik. Snyggt med mässing i både hölje och skruvar. Lite samma tänk utseendemässigt som Didrik de Geers svindyra mikrofoner, hans är dock inte bandtypen och dom är väl numera gjorda i brons. Hur gjorde du slitsarna i höljet; dom hade jag störst problem med? Ditt rör har nog större diameter än mitt. Det borde nästan passa i en shockmount för vanliga stormembrans kondensatormickar. Finns spalt på insidan mellan ram och inre rörvägg för att få kort ljudväg mellan bandets fram- och baksida? Vilken trafo finns i dina, Edcor kanske?
Jag har tänkt att antingen bygga en likadan till för stereobruk eller kanske i stället en variant med hälften så långt och något smalare band för att se om man kan få utökad diskantåtergivning.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Apr 11, 2015 22:33:08 GMT 1
Hur gjorde du slitsarna i höljet; dom hade jag störst problem med? Ditt rör har nog större diameter än mitt. Det borde nästan passa i en shockmount för vanliga stormembrans kondensatormickar. Finns spalt på insidan mellan ram och inre rörvägg för att få kort ljudväg mellan bandets fram- och baksida? Vilken trafo finns i dina, Edcor kanske?
Jag har tänkt att antingen bygga en likadan till för stereobruk eller kanske i stället en variant med hälften så långt och något smalare band för att se om man kan få utökad diskantåtergivning. [/quote]
Slitsarna gjorde jag på frihand med vinkelslipen och en kapskiva. Diametern på röret är ca 40 mm och det är något för litet för en "vanliga" stormembranmikrofoner. Går att göra ett mellanlägg av något slags uppslitsat rör eller kork om man vill men som det är nu passar mikrofonerna bra i en standardklämma från K&M och det funkar också bra för det mesta. Ja, det finns rejält med luft mellan ram och rörets insida. Trafon är den som herr Fisher låter linda i USA.
Jag har också en Beyerdynamik m260 (var det väl den hette?) och där är bandet extremt kort. Den låter fantastiskt bra men samtidigt har jag lånat hem en stor dyr AEA 44C (seriös kopia på RCA 44)och den har ett rejält långt band. Största skillnaden på den och mina med kortare band var att AEA 44C hade märkbart utökad diskantåtergivning som jag enkelt kunde trolla fram med EQ på mina. Alternativt ha längre avstånd till mikrofonen.
|
|
|
Post by way2loud on Apr 11, 2015 23:18:35 GMT 1
Skickligt att kunna få slitsarna såpass bra på frihand. Det tycks inte vara någon dramatisk skillnad mellan långt och kort band om man läser av tester på nätet. Och det är ju alldeles rätt att man kan kompensera mindre diskant med EQ. Men tyvärr kräver det en dyr preamp med lågt brus, hög inimpedans och hög förstärkning i ingångssteget. En diskanthöjning med EQ höjer ju på samma gång mikrofonens och preampens egenbrus, har du märkt av det? Man kan ju ta en genväg med att göra en aktiv bandmikrofon, men jag tycker det blir som att sätta en hjälpmotor på en cykel; inte kul längre. Jag tycker det är lite faschinerande att en liten folieremsa kan alstra ett såpass fint ljud. Min är för ögonblicket utlånad för jämförande test av ljudkvalitet och brusnivå mha en högkvalitativ preamp; jag vill ha lite referens. Senaste tiden har jag även letat info om bästa typen av toroidkärna för mikrofontransformatorer, det verkar vara en väl bevarad hemlighet hos tillverkarna.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Apr 12, 2015 0:07:13 GMT 1
Jag håller med dig om jämförelsen med hjälpmotor, det förlorar liksom sin charm och enkelhet. Jag har väl förmånen att ha hyffsat bra mikrofonförstärkare i form av RME UFX och SPL Gainstation (Motu har jag också men det är väl bara ok) så jag har inte haft direkta problem med bruset när jag har haft en tillräckligt stark signalkälla. Om jag inte har en tillräckligt stark signalkälla så väljer jag inte en bandmikrofon. Allra bäst blir det med rejält avstånd till mikrofonen och stark ljudkälla. Det är då som jag gillar det bäst. Eller för alla möjliga rytminstrument där transienterna fångas på ett väldigt naturtroget vis och upptagningskaraktären ger lagom mycket rumsljud. Likaså närmikning av förstärkare upplever jag som väldigt tacksamt med en bandmikrofon.
|
|
|
Post by favino on Apr 12, 2015 19:52:41 GMT 1
Fina byggen Tyko!
3 db är inte att förakta i sammanhanget. Får bli metallram på nästa. Jag tror att man har väldigt mycket att vinna på att ha en riktigt bra preamp. Och i dag finns det ju många bra alternativ för relativt lite pengar. Grace design, warm audio t ex. Planerar att köpa en 500 serie modul då utbudet blir betydligt större..
|
|
|
Post by way2loud on Apr 17, 2015 12:22:52 GMT 1
Jag börjar förstå nu varför det finns lindningsmaskiner för toroidtrafos, speciellt dom små. Och varför mikrofontransformatorer är så dyra.... Se bild, jag lindar sekundärlindningen för hand. Givetvis är det helt ohållbart att dra flera meter tunn tråd hundratals ggr genom ett hål som är 12 mm, så jag gjorde en skyttel och lindade upp tråden på. Det går mycket lättare, men fortfarande tar det en j_a tid.....Den svarta slangen är för att låsa tråden, man behöver fyra händer annars. Utanpå skall sedan primärlindningen lindas (den som ansluts direkt till bandet i mikrofonen). Som tur är är den bara på ett fåtal varv. Jag tänkte linda med en 1mm remsa av tunn kopparplåt för att få bättre anliggning och koppling, får se om jag lyckas med det. Jag har ju inte isolerad plåt så i så fall får jag lacka den med polyuretanlack först. Till sist fixerar man lindningen med lack, löder man på anslutningstrådar och isolerar allt med teflontejp; jag tänkte använda vit gängtejp, den är tunn och bra. 
|
|