|
Post by way2loud on Jun 4, 2018 11:08:43 GMT 1
Ja, jag skulle gärna göra en dags studiebesök på Royer Labs. Ett par ljus gick upp för mej också när jag såg filmerna. 1. Den övre bandklämman är av mässing och i kontakt med järnramen som alltså används som dubbel återledare. Jag har ju använt dubbla kablar, det var kanske onödigt. 2. Det tunna skyddsnätet på ömse sidor av bandet är primärt inget ”puffskydd”, det ska begränsa bandets rörelse. Tidigare har jag studerat info på Jensen Transformer och Lundahl Transformers hemsidor. Man kan säkert linda mina toroidtransformatorer med flera sektioner och använda skärmfolie mellan primär och sekundärlindningar för att få bättre bandbredd och framför allt mindre brus. Kanske även bygga in trafon i en liten järn- eller mymetallburk för magnetisk avskärmning. Men det får bli ett framtida projekt. Ang pkt 1ovan: Jag kollade och jämförde resistiviteten för koppar resp järn på Wiki. Förenklat kan man säga att en järntråd har ca 5 ggr så hög resistans som motsvarande tråd av koppar. I mina bandmikrofoner har jag använt 2st kopparledare 0.75 kvmm som ledare från övre bandklämman. Det är nog smartare att som Royer använda båda sidorna av järnramen som återledare eftersom den pga mycket större area får ett lägre motstånd. Dessutom blir det enklare och snyggare. Edit: att ramen används som ledare innebär att den måste isoleras från det jordade höljet. Hur Royer löser detta vet jag inte.....
|
|
|
Post by way2loud on Nov 14, 2019 13:25:03 GMT 1
Den svaga länken med passiva bandmikrofoner är brusnivån eftersom utnivån är låg. I stället för att göra mikrofonen aktiv med en inbyggd preamp kan man göra så här om man har ett litet externt ljudkort med hyfsade mikrofonpreamps: Man tillverkar eller köper en XLR adapter hona-hane och monterar mikrofonen direkt på ljudkortet. I mitt fall kan sedan ljudkortet monteras på ett mikrofonstativ eftersom lämplig gänga finns i bottenplattan. 
|
|