|
Post by way2loud on Apr 10, 2016 20:20:08 GMT 1
Ett ljudprov till - två bandmikrofoner utlånade till en livesession med piano och elgitarr. Bandmikrofonerna sitter framför gitarrstärkaren, en på vardera högtalarelement.
|
|
|
Post by favino on Apr 11, 2016 13:57:02 GMT 1
Dina mickar låter bra..! Coolt!
Det är påtagligt hur "bra" saker kan låta när folk spelar bra. Fin musik..
|
|
|
Post by way2loud on Apr 12, 2016 7:42:29 GMT 1
Jag tycker själv det är fantastiskt hur många duktiga och nyskapande unga musiker det finns nu jämfört med när jag själv var i den åldern på sextio-sjuttiotalet. För att inte tala om förutsättningarna både tekniskt och ekonomiskt för nästan alla att kunna spela in och mixa med fin ljudkvalitet utan behöva hyra en dyr studio. Det som är sämre nu är väl att det är svårt att livnära sig på musiken samt att det finns få spelställen, klubbar etc. ( iaf om man vill ha ekonomisk ersättning)
Betr mikrofonerna har jag mest fått positiv feedback. Det enda negativa är att brusnivån kan vara något hög när man tar upp ljudsvaga källor. Det märks när man sololyssnar på just det spåret. Men eftersom dom låter bäst på ljudstarka som elgitarr- och elbasförstärkare, trummor etc är det ett mindre problem.
Dock kan nog skärmning och jordning göras bättre, bl.a. har jag inte lött fast gallret i mikrofonhöljet. Det kommer jag att åtgärda om jag behöver serva dom senare eller om jag bygger flera. Jag har ett par magneter, ett par ringkärnor och lite folie kvar - varför inte en stereomikrofon?
|
|
|
Post by way2loud on Jan 21, 2018 11:55:36 GMT 1
Två intressanta videoklipp om tillverkning och konstruktion av Royers bandmikrofoner. Många tips och förklaringar här. Önskar jag hittat dessa filmer innan jag byggde mina egna mikrofoner. Typiskt för många passiva bandmikrofoner är brusnivån som tenderar att vara något högre än för t.ex. en kondensatormikrofon. Kritiska faktorer här är det elektriska kontakten mellan band och anslutningskablar som måste vara perfekt eftersom bandet och transformatorns primärlindning har resistanser typiskt under 1 ohm. Dålig kontakt någonstans i primärkretsen får ett katastrofalt resultat. En brusfattig preamp med rätt ingångsimpedans och hög förstärkning är också viktigt.
|
|
|
Post by favino on Jan 31, 2018 21:53:06 GMT 1
Intressanta filmer, tack!
Att sätta bandet offset var ny info för mig iaf, och Jag gillade verkligen deras underbelysta monteringsbord.
Royer 121 låter verkligen snorbra i mina öron..
|
|
|
Post by way2loud on Feb 1, 2018 13:22:07 GMT 1
Ja, jag skulle gärna göra en dags studiebesök på Royer Labs. Ett par ljus gick upp för mej också när jag såg filmerna. 1. Den övre bandklämman är av mässing och i kontakt med järnramen som alltså används som dubbel återledare. Jag har ju använt dubbla kablar, det var kanske onödigt. 2. Det tunna skyddsnätet på ömse sidor av bandet är primärt inget ”puffskydd”, det ska begränsa bandets rörelse.
Tidigare har jag studerat info på Jensen Transformer och Lundahl Transformers hemsidor. Man kan säkert linda mina toroidtransformatorer med flera sektioner och använda skärmfolie mellan primär och sekundärlindningar för att få bättre bandbredd och framför allt mindre brus. Kanske även bygga in trafon i en liten järn- eller mymetallburk för magnetisk avskärmning. Men det får bli ett framtida projekt.
|
|
|
Post by way2loud on Apr 2, 2018 21:26:59 GMT 1
Well - I finally decided to write something that can be understood not only by the swedish builders.... A lot of people have noticed this thread (at least compared to my other build threads on this forum) and it would be nice with some kind of feedback if someone else have built a similar ribbon microphone. I would love to hear how it turned out - how it sounds and perhaps a picture or just a comment!
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on May 3, 2018 19:00:35 GMT 1
Jag har nu satt samman min tredje bandmikrofon, den här gången formad av ekträ. Trafo från xaudia och motor från Fischer med mitt eget band. Har nu (tror jag) nio bandmikrofoner som jag använder flitigt. Faktum är att jag senaste året inte riktigt kunnat använda något annat då mina öron anser att det låter så mycket mer naturligt än allt annat. Har ett kommande projekt med att bygga om en gammal svensk mikrofon från 60-talet till en cardioid bandmikrofon. Egen motor blir nödvändigt men det där med trafo har jag lite mindre koll på.....hur komplicerat är det egentligen? (skulle jag skrivit på engelska eller??)
|
|
|
Post by way2loud on May 3, 2018 20:59:38 GMT 1
Kul att du gillar dina bandmikrofoner. Jag tycker också de låter bra, åtminstone på de flesta ljudkällor. Nackdelen jag har hört när jag lånat ut mina till studioändamål är den något högre brusnivån, något som märks främst vid lite volymsvagare ljudkällor och/eller långa avstånd till mikrofonen. Om man dessutom använder EQ för att höja det övre frekvensområdet förvärras problemet. Jag har försökt undersöka hur professionella tillverkare av trafos och bandmikrofoner löser detta, t.ex. Jensen, Lundahl och givetvis Royer. Förslag till åtgärder är t.ex. bättre skärmning av bandmotor och trafo samt att linda trafon i flera sektioner Det finns en del att läsa i denna skrift: jensen-transformers.com/wp-content/uploads/2014/09/Audio-Transformers-Chapter.pdfKolla på trafos för moving coil pickuper, dom har väldigt låg inimpedans likt bandmikrofoner. (Se sid 16) Lundahl har också en lite på sin hemsida. Jag lyckades komma över lite lämpliga toroidkärnor som gratis varuprov av en vänlig säljare när jag berättade om ändamålet. Lindningstråd är ganska lätt att skaffa. Man räknar ut antal varv med hjälp av omsättningstalet, tar reda på hur lång tråden blir och kan då räkna ut resistansen. Men - vill man vara säker på att det blir bra eller inte är så intresserad av ämnet är det bättre att köpa en av Lundahls färdiga trafos för bandmikrofoner. Eftersom jag har gott om tid numera och är en utpräglad gör-det-själv typ med elektronikintresse sedan tonåren var jag tvungen att pröva själv..... Nä, du behöver inte skriva på engelska, jag är tacksam för alla kommentarer och förbättringsförslag. Det måste vara flera som byggt liknande mikrofoner att döma av antalet som tittat på tråden. För närvarande har har jag lagt bandmikrofonerna åt sidan och håller på att uppgradera ett par billiga kinesiska karaokemikrofoner typ BM800 med bättre Transsound kapslar och Shoeps elektronik till typ ”pimped Alice” som finns beskrivna på nätet. Kanske blir det en byggtråd om detta så småningom. Faktiskt väldigt prisvärt att använda bara höljet till kinesiska mikrofoner typ BM700 och BM800 till egna projekt, även med den nya svenska införselavgiften. Dessa mikrofoner kostar bara ca 15-20 eur per styck inklusive shockmount, kabel och puffskydd, och det kräver en enorm arbetsinsats att bygga ett liknande hölje själv. Modellen passar även utmärkt för montering av bandmotorer med lite kortare band.  Lägg gärna upp en bild på din gamla svenska mikrofon, skulle vara kul att se. Även gärna på den med trähölje. Hur löste du skärmningen - metalltejp på insidan? Edit: Såg även idag att Artur Fisher experimeterar med en skärmburk för sina toroidtrafos. Materialvalet framgår inte, men sådana brukar göras i my-metall vilket är svårt att få tag på och dyrt i små kvantiteter. Han provar även att sänka primärlindningens resistans genom att använda dubbel tråd. Jag har kört med en klippt remsa av kopparplåt isolerad med plastlack för att få låg bygghöjd och stor kabelarea. www.instagram.com/arturfisherdiy/?utm_source=ig_embed
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on May 5, 2018 23:28:49 GMT 1
Ja, jag isolerade med lite metalltejp på insidan vilket verkar ha funkat bra än så länge. Vad det gäller tranformatorer så har jag själv övervägt att det förmodligen är vettigare för mig att köpa dom färdiga även om jag precis som du är en utpräglad "gör det självare". Någonstans måste man trots det dra sina gränser men det tar ändå emot att inte göra också den delen själv....har än så länge bara inte lyckats hitta någon beskrivning alls. Annars kan jag varmt rekommendera xaudia för transformatorer, Lundahl är inte så intressant för mig så länge jag kan få skräddarsydda tranformatorer till lägre pris med mycket tips och ideér från xaudia för lägre pris. Är väldigt nöjd med allt jag har köpt därifrån (även en renoverad och uppgraderad Reslo "beep" mikrofon). Ja, det är definitivt enklare att köpa färdigt hölje för div mikrofonobjekt men då jag undviker allt från Kina så länge det går så är det alternativet mindre intressant för tillfället. Vet i katten hur jag ska kunna visa några bilder....mitt Photobucket är inte var det var och något annat bra alternativ har jag inte.
|
|
|
Post by way2loud on May 6, 2018 8:47:03 GMT 1
Jag förde över mina forumbilder till Imgur och det funkar ju bra, men hur länge vet man inte. Egentligen skulle man väl skaffa egen domän med tillhörande hemsida och epost men jag har inte riktigt det behovet ännu. Betr att bojkotta Kina förstår jag dina ambitioner, men tyvärr blir man då väldigt begränsad när man ska köpa t.ex. elektronik, muskutrustning, datorer, elhandverktyg och en massa andra saker. Dessutom upptäcker man att färdiga produkter som det står Made In (”godkänt” land) ändå innehåller många komponenter som av kostnadsskäl är tillverkade i Kina. Detta gäller också professionella tio gånger dyrare grejor. Jag köpte för ett par år sedan ett Babyface Pro från RME som alltid hävdat att de säljer bara tysktillverkade produkter. Detta gäller då inte det ganska dyra ljudkortet Babyface Pro som jag senare förstått tillverkas i Kina. F.ö. verkar det hålla samma höga kvalitet som deras övriga ljudkort och använder samma stabila drivrutiner och fina mixermjukvara. Själv behöver jag inte alla in/utgångar som finns på de större, ännu dyrare modellerna. Dock vill jag ha ett Class Compliant interface som funkar med Ipad. Här är f.ö. RME:s svar på frågan: ”The Babyface Pro has been designed and engineered in Germany, of course. It is manufactured (by manufacturers that also work for other well-known and respected brands in the pro audio world) under our supervision in China and Hongkong.” Det skulle vara intressant att lyfta på huven på deras andra ljudkort t.ex. UFX, Fireface etc och kontrollera från vilket land alla ingående komponenter kommer. Men förhoppningsvis sker tillverkning och kontroll av övriga ljudkort i Tyskland ? Det enda alternativ jag ser då är att själv tillverka allt eller att köpa äldre grejor begagnat, men elektronik och elverktyg har trots allt en teknisk livslängd. Många gamla analoga elektronikprodukter är högt ansedda hos musiker och hemstudioägare, men då får man vara förberedd på att förr eller senare (troligen förr) byta alla elektrolytkondensatorer som ofta ger upp efter 15 - 20 år. Trösten är att i de flesta fall är dessa inte ytmonterade, men felsökning, lödning och beställning av rätt typ kräver trots allt en viss fackkunskap. Och kinesiska komponenter är ju no-no i så fall..... Senast i går stod jag på vårt lokala loppis och vände på ett fungerande Trio tvåkanals oscilloskop för 900kr, men satte tillbaks det när jag insåg att det var tillverkat i början av 80-talet och när som helst kunde skicka upp röksignaler........ Trots att jag själv jobbat i många år med automation i byggbranschen blir jag förbannad när t.ex. biltillverkare bygger in ”elektroniska julgranar” i sina bilar. Detta förkortar den tekniska livslängden för en annars mekaniskt och miljömässigt helt ok bil. Varför kan man inte tillverka en bil utan sådana oumbärliga finesser som startspärrar, elektriska fönsterhissar och dörrlås som kommunicerar via bussystem? Om priset för att laga dessa prylar överstiger bilens andrahandsvärde blir det skroten, trots helgalvad kaross och en välskött motor. För att inte tala om den dagen när du befinner dig på semester 50 mil från hemmet och bilens startspärr (aka immobilizer) plötsligt bestämmer att bilen inte ska gå att starta.........och måste bogseras. Nä nu har jag gnällt färdigt för idag 
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on May 6, 2018 18:52:32 GMT 1
Håller med dig helt med all onödig elektronik. Själv bestämde jag mig för att så långt som möjligt undvika allt som är tillverkat i Kina vad det gäller min studio. Vissa kompromisser har jag fått göra, kanske framförallt själva datorn (Lenovo T-serie såklart....), men resten i min studio är tillverkat i USA, England, Japan och Tyskland. På mikrofonsidan kommer Ryssland, Australien och Sverige därtill. För mig handlar det mycket om vikten att göra medvetna köp. Jag var i kontakt med tillverkarna för att riktigt kontrollera vad dom tillverkar. Det finns faktiskt flera tillverkare som inte gör sina produkter i Kina om man verkligen ger sig mödan att kontrollera och söka. För mig är det även viktigt vilket land jag väljer att placera den största summan pengar i och på det viset försöka undvika att i förlängningen stödja någon stat som jag inte riktigt tycker stämmer med mina värderingar. Vad det gäller gammal utrustning så har jag en hel del sådan också. Än så länge har jag aldrig haft några problem med exploderade elektrolytkondensatorer trots att man läser om det överrallt. Upplever och hör oftare att nyare elektronik (inklusive datorer, mobiltelefoner och bilar) går sönder av diverse olika konstiga anledningar. Priserna för gamla elapparater är dessutom oftast så låga att man kan kosta på sig en reparation när det behövs, iallafall om det är en studiodel som man verkligen använder och tycker om.
|
|
|
Post by way2loud on May 6, 2018 22:09:07 GMT 1
Jag tycker absolut din inställning är lovvärd - problemet är att alla tillverkare måste ta hänsyn till att ekonomin är global, vilket gör att man måste köpa komponenter där det blir billigast, och då blir det ofta från Kina tyvärr. Att det finns Made in Germany utanpå höljet garanterar inte att t.ex. komponenter och kretskort är tillverkade där. Man skulle vilja ha en märkning i stil med den svenska ursprungsmärkningen på kött och även en seriös miljömärkning. Sedan tror jag att merparten av konsumenterna ser på produkten som en ”låda” och inte är så insatta i vad som finns inuti. De flesta är inte heller intresserade av att göra medvetna köp. Det bevisas bl.a. av att väldigt få frågar efter produkter som går att underhålla och reparera utan tar för givet att man ska kasta prylen i stället. Man kan konstatera att vissa grejor är direkt underhållsfientliga - de går inte ens att öppna för att byta batteri eller byta en strömbrytare. Där är jag själv lite inkonsekvent eftersom jag äger en Ipad, och Apple är ett skolexempel på ovanstående.
Intressant att du har ställt frågor om detta direkt till tillverkare. Kunde/ville någon tillverkare av sammansatt utrustning garantera ursprunget och produktionslandet för enskilda komponenter?
Det är rätt att elektrolyter av olika fabrikat och kvalitet har mycket varierande livslängd. Till viss del spelar det roll hur mycket dom utsätts för höga temperaturer också. Dock, har man t.ex ett gammalt analogt mixerbord är det sällan lönt att bara byta bara en kondensator i taget allt eftersom de slutar funka, det blir ineffektivt om man avser att fortsätta använda bordet. Jfr med lysrörsbyte i en stor industribyggnad t.ex. Det är inte utan anledning som uttrycket ”recap” har myntats i elektronikbranschen.....
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on May 7, 2018 16:39:31 GMT 1
Nej, jag har inte frågat om var exakt varje liten komponent är tillverkad men är iallafall medveten om att flera små komponenter oftast kommer från olika länder i Asien, dock inte alltid Kina. Men en stor del är iallafall tillerkad på närmare håll och dom flesta pengarna landar i ett land som jag sympatiserar bättre med än Kina. Dessutom blir frakten av smådelar en mindre belastning för naturen än vad som är fallet för färdiga produkter som skeppas med smutsigaste skeppen från Kina. Ja, det är tyvärr så att dom flesta inte tänker så mycket på vad dom köper eller bryr sig om hur reparationsvändliga produkterna är. Men jag hoppas på en förändring och en större medvetenhet. I mitt yrke stöter jag ofta på ett intresse för hela frågan och jag tar varje tillfälle i akt att prata om det hela utan att för den skull vara någon expert på området. Anser bara att ett intresse bland folk i allmänhet är en bra start på en större medvetenhet som i förlängningen förhoppningsvis kan leda till smartare val - för varje individ och för vår jord.
|
|
|
Post by way2loud on May 7, 2018 21:32:47 GMT 1
Jag håller med om det mesta där och hoppas också på en större medvetenhet,
|
|