|
Post by marcusbjork on Jun 8, 2011 0:43:41 GMT 1
Hej! Nu är det dags igen! En Levin Barcelona från 1951 gäller det den här gången. www.vintage-guitars.se/Levin_Model_12_Barcelona_info.htm10 års garanti, som tyvärr gått ut. Kanske det är ett tecken på bra bygge? Den låter i alla fall 100 gånger bättre än Levin Nevada från ungefär samma år som jag har att jämföra med. Men det kan delvis bero på att Barcelona har limmat stall. En juste påse fick man med: Känns enormt stor jämfört med parlor-modellerna: Stränghöjden är 4 mm vid 12:e bandet, vid båda e-strängarna, trots att stallet lutar: Är det halsomsättning som gäller? Skulle i så fall vilja göra det utan kil. Men hur går det till?
|
|
|
Post by marcusbjork on Jun 8, 2011 0:49:00 GMT 1
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
Posts: 6,787
|
Post by magnus on Jun 8, 2011 7:48:55 GMT 1
Bättre att lappa sprickorna med "diamantformade" laglappar, antingen i samma trä som botten, annars gran. Sprid ut dem med 4-5 cm mellanrum.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Jun 8, 2011 8:35:14 GMT 1
Sprickorna ser ut som torrsprickor. Återfukta tills dom krupit ihop och limma samt förstärk med laglappar.
Vad det gäller halsomsättning utan kil så är det just så som många föredrar att göra det. Du slipper då problemet med strängrassel runt på dom högre banden när konstruktionen rör sig beroende på olika fuktigheter samt strängdrag. En liten dip på greppbrädeöverhänget byggs ofta in av många både mindre och stora tillverkare.
|
|
|
Post by marcusbjork on Jun 8, 2011 17:55:52 GMT 1
Bättre att lappa sprickorna med "diamantformade" laglappar, antingen i samma trä som botten, annars gran. Sprid ut dem med 4-5 cm mellanrum. OK, jag förstår att detta är beprövad erfarenhet. Men varför egentligen? Borde det inte vara bättre att lägga remsor under hela sprickorna? Så gör man ju med mittfaner längs med botten, t.e x.
|
|
|
Post by marcusbjork on Jun 8, 2011 17:58:31 GMT 1
Sprickorna ser ut som torrsprickor. Återfukta tills dom krupit ihop och limma samt förstärk med laglappar. Vad det gäller halsomsättning utan kil så är det just så som många föredrar att göra det. Du slipper då problemet med strängrassel runt på dom högre banden när konstruktionen rör sig beroende på olika fuktigheter samt strängdrag. En liten dip på greppbrädeöverhänget byggs ofta in av många både mindre och stora tillverkare. Intressant! Återfukta: kan man då lägga den i case med ett glas vatten eller dylikt? Halsomsättning: sätter man då shims eller liten kil under hälen då? Eller vad styr man vinkeln med om man inte har kil under halsinfästningen?
|
|
|
Post by marcusbjork on Jun 8, 2011 21:11:50 GMT 1
Förövrigt låter den så här i befintligt skick. Jag har inte gjort något utom att byta strängar till Martin 011. Intonerar förfärligt som jag försöker visa. Kanske svårt att säga från ett mobilkameraklipp, men vad säger ni om möjligheterna till klang i övrigt? Påverkar det klangen mycket att laga sprickor? Utan capo: Capo II:
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Jun 8, 2011 23:40:00 GMT 1
Sprickorna ser ut som torrsprickor. Återfukta tills dom krupit ihop och limma samt förstärk med laglappar. Vad det gäller halsomsättning utan kil så är det just så som många föredrar att göra det. Du slipper då problemet med strängrassel runt på dom högre banden när konstruktionen rör sig beroende på olika fuktigheter samt strängdrag. En liten dip på greppbrädeöverhänget byggs ofta in av många både mindre och stora tillverkare. Intressant! Återfukta: kan man då lägga den i case med ett glas vatten eller dylikt? Halsomsättning: sätter man då shims eller liten kil under hälen då? Eller vad styr man vinkeln med om man inte har kil under halsinfästningen? På A svarar jag ja och på B vet jag inte riktigt hur du tänker. Jag trodde du pratade om utfyllnadskil under greppbrädeöverhänget. Någon annan kil brukar man aldrig använda sig av hur man än gör. Skulle vara om man tvingas att ändra halsvinkeln åt motsatt håll än vad som är normalt. Har gjort den en gång men det är ytterst sällan man behöver justera på det hållet. Normalt sett vill man få ned stränghöjden och tar alltså bort trä från halshälens anliggningsyta.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Jun 8, 2011 23:45:47 GMT 1
Bättre att lappa sprickorna med "diamantformade" laglappar, antingen i samma trä som botten, annars gran. Sprid ut dem med 4-5 cm mellanrum. OK, jag förstår att detta är beprövad erfarenhet. Men varför egentligen? Borde det inte vara bättre att lägga remsor under hela sprickorna? Så gör man ju med mittfaner längs med botten, t.e x. Beprövade metoder är ofta bra av någon anledning..... 1: En hel list under en spricka skulle innebära väldigt mycket onödigt trä som inte ingår i orginalkonstruktionen. 2: En hel list är svårt att pressa på plats medan små lappar lätt kan pressas på plats med fingret, tvingar eller via specialkonstruktioner där man drar laglappen på plats utifrån. 3: En hel list är onödigt om sprickan är limmad eller uppfylld på riktigt vis (med trästicka). Faktum är att med en återfuktad torrspricka som gått tillbaka helt och limmats är laglappar ganska överflödiga då en riktig limfog är starkare än träet. 4: En list över mittfogen på botten är en annan sak då den är en orginaldel i gitarrens konstruktion. Många gitarrer har ingen förstärkning alls där och andra byggare väljer att göra förstärkning med många små träbitar istället för en list.
|
|
|
Post by marcusbjork on Jun 9, 2011 18:45:46 GMT 1
OK, jag förstår att detta är beprövad erfarenhet. Men varför egentligen? Borde det inte vara bättre att lägga remsor under hela sprickorna? Så gör man ju med mittfaner längs med botten, t.e x. Beprövade metoder är ofta bra av någon anledning..... 1: En hel list under en spricka skulle innebära väldigt mycket onödigt trä som inte ingår i orginalkonstruktionen. 2: En hel list är svårt att pressa på plats medan små lappar lätt kan pressas på plats med fingret, tvingar eller via specialkonstruktioner där man drar laglappen på plats utifrån. 3: En hel list är onödigt om sprickan är limmad eller uppfylld på riktigt vis (med trästicka). Faktum är att med en återfuktad torrspricka som gått tillbaka helt och limmats är laglappar ganska överflödiga då en riktig limfog är starkare än träet. 4: En list över mittfogen på botten är en annan sak då den är en orginaldel i gitarrens konstruktion. Många gitarrer har ingen förstärkning alls där och andra byggare väljer att göra förstärkning med många små träbitar istället för en list. Tackar för förklaringen! Jag är nu övertygad!
|
|
|
Post by marcusbjork on Jun 9, 2011 19:21:40 GMT 1
Intressant! Återfukta: kan man då lägga den i case med ett glas vatten eller dylikt? Halsomsättning: sätter man då shims eller liten kil under hälen då? Eller vad styr man vinkeln med om man inte har kil under halsinfästningen? På A svarar jag ja och på B vet jag inte riktigt hur du tänker. Jag trodde du pratade om utfyllnadskil under greppbrädeöverhänget. Någon annan kil brukar man aldrig använda sig av hur man än gör. Skulle vara om man tvingas att ändra halsvinkeln åt motsatt håll än vad som är normalt. Har gjort den en gång men det är ytterst sällan man behöver justera på det hållet. Normalt sett vill man få ned stränghöjden och tar alltså bort trä från halshälens anliggningsyta. Är det du menar magnus teknik i den här tråden när han skär ner en kil i hälen? (Sorry magnus att du blev tredje person singularis, fast du skrivit i tråden... ) ackegura.proboards.com/index.cgi?board=bilder&action=display&thread=6921
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Jun 11, 2011 20:52:10 GMT 1
Den tråden du länkar till visar ett tämligen normalt tillvägagångssätt vid en halsomsättning, exemplariskt förevisat av Magnus. Något annat vis finns i princip inte när det gäller laxstjärtsinfästa halsar. Dock finns det en viss risk att din Barcelona har en lite annan typ av halsinfästning där halsfoten går in i hela sin bredd ca 5 mm i halsblocket. Kan vara så.
|
|