|
Post by niklasc on Dec 12, 2022 22:48:56 GMT 1
Vi ska bevara våra gamla kulturskatter så dom ska inte byggas om (eller ut på omfattande turneer) då gör dom sig bättre på väggen eller på ett museum.. Personligen är jag av den uppfattningen att ett instrument som bara duger att hänga på väggen inte är mycket till instrument. Javisst, när det bara finns 20st Leviner kvar i världen så är det väl ok om det hänger ett par på museum. Men annars tycker jag att om det krävs att man bygger om dom för att kunna använda dom så må det bli så. Att det generellt skulle behövas på Levin är dock inte min uppfattning.
|
|
|
Post by rogerh on Dec 13, 2022 8:50:32 GMT 1
En gitarr är i första hand ett verktyg som ska användas. Det finns kulturvärden i några få, särskilt sällsynta och historiskt betydelsefulla instrument, handbyggda av en som vet vad han gjorde eller såna som spelats på av berömda personer.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Dec 13, 2022 10:36:11 GMT 1
Håller med rogerh 100%. Det finns mycket att göra vad det gäller spelbarhet på gamla Levin och gamla gitarrer. Inte så kul att spela på en som är stelopererad med jättetjocka ribbor osv. För att inte tala om intonering.
|
|
|
Post by ledbertsson on Dec 19, 2022 16:46:42 GMT 1
Javisst pallar en Levin lite "hårda" tag. Mina Levingitarrer och mandoliner, gör och har gjort det både på scen och i studio. Min äldsta gitarr, som är byggd 1830 av gitarrbyggaren José Recio från Cadiz, spelas så klart med jämna mellanrum. Ett instrument ska spelas på är min devis.
|
|
|
Post by kallegitarr on Dec 22, 2022 19:44:27 GMT 1
Det är ingen mening med att försöka diskutera med Göran Diffner, diffner guitars, Kalle gitarr…..han vet alltid bäst och alla andra är idioter. Oklart varför han skapar nya konton på forum hela tiden. Antagligen har han nån diagnos. Cellogubben/slajdersson/helidioten/och alla andra fantasilösa nicks du skapar överallt du måste hitta nåt annat att göra. Försök att stå ut jag förstår att ditt liv är tomt och innehållslöst men det är ingens fel mer än ditt eget. Man lider med dig det måste vara outhärdligt att ha det så där. Vill du komplettera ditt detektivarbete med min årsinkomst, skostorlek och sexuell läggning också så ring för guds skull så det inte går varmt i kolan av förtvivlan. Har det inte sagts det förr så, du behöver inte leva om vi vet att du finns frågan är bara varför.
|
|
|
Post by kallegitarr on Dec 22, 2022 20:29:17 GMT 1
Ö
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Dec 23, 2022 8:42:15 GMT 1
Göran, du undviker noga att kommentera varför du gång på gång kallar alla för idioter och sen blir bannad…..detta är ju ditt beteende sedan många år tillbaka. Som jag skrev: ”Det är ingen mening med att försöka diskutera med Göran Diffner, diffner guitars, Kalle gitarr…..han vet alltid bäst och alla andra är idioter. Oklart varför han skapar nya konton på forum hela tiden. Antagligen har han nån diagnos.”
Sen bevisar du iofs min poäng genom att kalla mig idiot. Rätt intressant.
|
|
|
Post by rogerh on Dec 23, 2022 12:53:34 GMT 1
Vilken knäpp debatt, jag föreslår att ni mailar till varandra istället för på forumet. Googlade "diffner guitars" för att jag blev nyfiken men inte en träff.
Vad artister spelar på är tämligen ointressant, i alla fall inget mått på om en gitarr är bra eller dålig. Artister använder vad de får gratis eller billigt och spelar nog för det mesta på en annan och bättre gitarr när de inte står på en scen... När det gäller original Levin är de inte sämst, men de är alltid lite (eller mycket) överbyggda och det finns en del saker som gjordes för att det skulle gå snabbt, billigt och hålla mer än att den skulle låta bra. Flytande stall användes på de allra billigaste instrumenten, enkelt och snabbt men de låter mest sträng. Kul för slide, men tråkigt för allt annat.
|
|
|
Post by vikingbeard on Dec 24, 2022 1:06:31 GMT 1
man får helt enkelt anpassa sig till gitarren och för bästa resultat ska det vara ganska mycket skinn med i anslaget för att nå bästa ton när det gäller fingerspel. Det här plinkade jag in för ett tag sedan. Skit bakom ratten = jag och superbillig mick pen formatet litet membran för några hundra spänn från gear4music men trots det så låter det helt ok och som det låter här i mitt rum. Har selv en gammel Levin som Roger har renovert, den har fått betraktelig bedre spillbarhet og holdbarhet. Lyden var bra og har blitt enda bedre spør du meg. Men selv den billigste gitar har unike egenskaper, og du fant en vakker melodi i den enkle gamle Levinen, takk!
|
|
|
Post by kallegitarr on Dec 27, 2022 18:36:22 GMT 1
Vilken knäpp debatt, jag föreslår att ni mailar till varandra istället för på forumet. Googlade "diffner guitars" för att jag blev nyfiken men inte en träff. Kort sagt det är som när man googlar dig
|
|
|
Post by kallegitarr on Dec 27, 2022 19:11:39 GMT 1
Göran, du undviker noga att kommentera varför du gång på gång kallar alla för idioter och sen blir bannad…..detta är ju ditt beteende sedan många år tillbaka. Som jag skrev: ”Det är ingen mening med att försöka diskutera med Göran Diffner, diffner guitars, Kalle gitarr…..han vet alltid bäst och alla andra är idioter. Oklart varför han skapar nya konton på forum hela tiden. Antagligen har han nån diagnos.” Sen bevisar du iofs min poäng genom att kalla mig idiot. Rätt intressant. Du som är så modig och framträder helt öppet med ditt riktiga namn har din morsa verlligen döpt dig till Cello i förnamn och Mannen hette ni givetvis redan i efternamn? Slajderson är din brorsa förstår jag och båda gillar gitarrverkstan söder om liljeholmen. För mig behöver ingen förklara vem som är en idiot det framgår klart men jag tror nån i universum kanske inte redan vet så det är bäst att förtydliga att det = du och så tror jag du är lite dum i huvvet också dessvärre. Som sagt vi hör dig vi vet att du finns men det är lite svårt att veta varför. God fortsättning
|
|
|
Post by kallegitarr on Dec 27, 2022 19:14:26 GMT 1
Har selv en gammel Levin som Roger har renovert, den har fått betraktelig bedre spillbarhet og holdbarhet. Lyden var bra og har blitt enda bedre spør du meg. Men selv den billigste gitar har unike egenskaper, og du fant en vakker melodi i den enkle gamle Levinen, takk! Selvtack det var vänligt av dig
|
|
|
Post by kallegitarr on Dec 28, 2022 5:01:05 GMT 1
Ö
|
|
|
Post by kallegitarr on Jan 1, 2023 2:39:37 GMT 1
Ö
|
|
|
Post by kallegitarr on Jan 1, 2023 23:44:29 GMT 1
Nej men vad hände Cellogubben blev du utslängd härifrån, vad tråkigt för dig men vem fan bryr sig. Jag kan rekommendera Mindler till knoppen din. Faktum är att planeten jorden har större nytta av stopp i toan än dig så det blir ett hårt jobb ändå dessvärre.
För den som tycker att det här har varit tråkigt ja det tycker jag också men Cello har jag ingen mejl till dessvärre.
|
|