|
Post by rogerh on Nov 18, 2021 18:30:09 GMT 1
Det är aldrig fel att kapa brädan överst en halv sågbredd närmare 1:a bandet, då intonerar den lite bättre. Stewmacs mått är från den punkt där strängen "släpper", antingen framkanten på en översadel eller mitten på ett nollband.
|
|
|
Post by way2loud on Nov 18, 2021 19:58:59 GMT 1
Min poäng med detta är: Om man sågar alla slotar enligt tabell dvs band noll, ett, två osv och sedan kapar brädan i slot för band noll och sätter en översadel tight intill brädan. Det blir det inte samma sak som om man sätter ett nollband i slot noll. Kontaktpunkten på detta nollband är en halv sågbredd längre från band 1 än med översadel enl ovan. Fast Stewmac säger ju klart att mått till första band mäts från änden av en redan avkapad bräda. De templates som t.ex. Stewmac säljer - har dom ett hack även för band noll? I så fall är det ju upplagt för missförstånd...... www.stewmac.com/luthier-tools-and-supplies/tools-by-job/tools-for-fretting/measuring/stewmac-fret-scale-templates/
|
|
|
Post by way2loud on Nov 22, 2021 21:39:12 GMT 1
Jag tycker din gitarr låter bra och har fin sustain. Är det inspelat helt utan kompression?
Om man tolererar lite hög relief kan man ju alltid sänka sadelbenet en hel del för att få ner stränghöjden. Vid slidespel spelar det ju mindre roll. Möjligtvis minskar volymen en del. Alltihop förutsätter ju att hals, ribbor mm sitter någorlunda fast och det gjorde dom inte på min gitarr.
Den största vinsten med att renovera från grunden på en billig gitarr är att få lära sig många moment och pröva olika tekniker med enkla verktyg. Den mest tiden går faktiskt åt till att fundera ut lösningar och att tillverka olika hjälpmedel för att komma framåt. Det mesta av förvärvad erfarenhet och tillverkade hjälpmedel har man antagligen nytta av flera gånger! Om inte annat har man haft kul under tiden. Man har ju dessutom väldigt stor nytta av alla hjul som redan uppfunnits - inte minst av duktiga och hjälpsamma människor på detta forum.
|
|
|
Post by way2loud on Dec 13, 2021 13:13:32 GMT 1
Det går långsamt framåt med detta, men å andra sidan hinner man ju tänka efter så att man inte gör nåt förhastat.... Greppbrädan ska förses med 2mm djupa spår med lagom bredd. En liten såglåda tillverkades av kraftiga bitar ekträ. Min gamla listsåg har fått ett inställbart djupanslag av en bit plastskärbräda. Denna glider lätt på såglådan. Man lägger greppbrädan i lådan, pressar ner sågbladet dikt mot brädan, pressar djupanslaget mot såglådan och låser med vingmuttrarna. Sedan placeras ett mellanlägg med exakt tjocklek 2 mm under greppbrädan varvid spåren automatiskt får detta djup. Min såg gjorde lite för breda spår pga skränkningen, men det var lätt att korrigera med några tag med en fil. Den här sågen är av äldre modell och inte tandspetshärdad - då kanske det är svårare.
|
|
|
Post by way2loud on Jan 28, 2022 21:42:58 GMT 1
Beslöt att vänta med att limma på greppbrädan till efter att jag limmat halsinfästningen. Halsen limmades med varmt hudlim. Jag tog hyvelbänken till hjälp som ”jigg”. Då behövdes faktiskt bara en kompletterande tving för att pressa ner hälen i halsfickan. Dessutom ett par trälister och två kilar för att fixera övre delen av halsen. Sargsprinten med sina två skruvar drogs fast genom ljudhålet i samband med limningen.
|
|
|
Post by way2loud on Jan 29, 2022 17:07:38 GMT 1
Limning av ny greppbräda i rosewood med hudlim. Två smala remsor i hård kartong sattes fast med självhäftande tejp ovanpå längs greppbrädans kanter för att få ökat presstryck där och förhindra ev glipor mellan hals och bräda. Jag använde det rakaste och planaste jag äger, min rubank, som press över brädan. Greppbrädan fixerades under limningen med fyra små nubb som slogs ner i skåror för band ett och elva. Såg en kille på Youtube som strödde salt ovanpå limmet för att öka friktionen och hindra greppbrädan att glida. Funkar kanske, men jag litar mer på nubb......
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Jan 31, 2022 10:26:11 GMT 1
Rubank som limunderlägg, det var en ny variant!
|
|
|
Post by way2loud on Feb 7, 2022 11:48:23 GMT 1
Gjorde en väldigt förenklad ”jigg” med hyvelbänken som grund för att kunna slipa greppbrädan till rätt relief. Den blev faktiskt väldigt stadig och stum och kommer nog att funka. Granbiten under halsfoten är T-formad och fastspänd mha hyvelbänken. Det går inte att fälla upp gitarren till spelläge, men detta blir en soffgitarr och då spelar man ju nästan horisontellt 😀😀 Om anordningen funkar bra ska jag komplettera med flera bultar och hål under halsen. En fråga: hur mycket större blir reliefen i mm om man byter från ett 010 set till ett 011 set? Dragkraften ökar ju med ca 12-13 procent. Nu menar jag för en hals utan dragstång men med kolfiberförstärkning, Nån som har erfarenhet av detta?
|
|
|
Post by rogerh on Feb 7, 2022 12:41:10 GMT 1
En sak med jiggen som kan förbättras är att förankra även huvudet och översta delen av greppbrädan i det läge det har när strängarna är spända. Strängarnas vinkel över översadeln vrider upp huvudet längst ut och böjer även upp den allra översta biten av halsen (fram till ca 2:a bandet). Man bör dels staga upp den översta kanten av huvudet på samma sätt som halsen, men också dra fast en spännrem alldeles ovanför översadeln med spända strängar för att inte huvud/hals ska fjädra tillbaka när strängarna plockas av.
En liten och lätt parlor påverkas inte mycket när man vrider den till spelposition, även om det är bra om man kan "frysa" halsen i spelpositionen i sin jigg. Det är mest tunga instrument som elgitarrer och basar där gravitationen förändrar halsvinkeln, ibland en hel del.
|
|
|
Post by way2loud on Feb 7, 2022 12:47:17 GMT 1
Roger - tack för råden om jiggen. Har du nån uppfattning om hur mycket reliefen ökar när man sätter på 011 istf 010 set?
|
|
|
Post by rogerh on Feb 7, 2022 13:00:34 GMT 1
Kanske en tiondel, men det är bara att testa!
|
|
|
Post by way2loud on Feb 7, 2022 13:07:28 GMT 1
Tack. Jag tänkte börja med ett 010 set, sedan planslipa banden med en helt plan alu-profil, och till sist sätta på ett nytt 011 set. Hoppas jag ”automatiskt” får en relief på nån tiondel då......
|
|
|
Post by rogerh on Feb 7, 2022 20:25:25 GMT 1
Det bästa är att testa med ett 0.10 och ett 0.11 set innan du slipar. Där har du sanningen.
|
|
|
Post by way2loud on Feb 10, 2022 13:27:02 GMT 1
Reliefen blev bara marginellt större med 011 set och är nu nån tiondels mm. Måste säga att man blir imponerad av hur styv halsen blir av kolfiberstaven. Men samtidigt är det lite nervöst att inte kunna efterjustera relief och i viss mån halsvinkel som man kan med dragstång. Känns lite som att man bara har en chans, dels när man limmar halsinfästning och sedan när man slipar greppbräda och band.
Viss efterjustering av stränghöjd vid översadel och stallben återstår. Men redan nu kan man se att stallbenet kommer att sticka upp knappt 4 mm över stallet. Tycker det känns aningen högt, men jag antar att det är bra med lite marginal för framtida justering. Jag gjorde ny översadel och stallben av det som är kvar av mina märgben.
Gitarren får ligga uppsträngad några dagar innan slutjusteringen för att allt ska ”sätta sig”.
Under tiden ska jag tillverka nya knappar i ben eller ebenholz till stämskruvarna. De gamla är ganska dåligt skick och av olika typer.
|
|
Deleted
Deleted Member
Posts: 0
|
Post by Deleted on Feb 10, 2022 21:05:25 GMT 1
Du använder egna märgben alltså? Stackare, snart är det väl inget ben kvar i dig?
|
|