|
Post by way2loud on Oct 15, 2021 8:57:09 GMT 1
Som jag nämnde i annan tråd har jag fått en Levin mod 62 från 40-talet i ganska dåligt skick. Mittskarvar i lock och botten har gått upp, ribbor lösa, halsen lös mm. Jag är nybörjare på den här typen av renovering men det är en lämplig gitarr att börja med. 😀 Har sprättat av botten och ska laga sprickorna, Ett alternativ när det gäller locket är att pressa ihop sprickan med tvingar vilket går ganska lätt - den är max 1 mm. Men jag är rädd att man bygger in spänningar i locket, speciellt då jag tänkte att de nya ribborna ska vara lätt välvda. Eller de nylimmade ribborna gör att den risken blir mindre? Annars får jag lägga i en smal sticka av gran men det blir svårt bättra snyggt på sunburst lock. I botten kommer jag att limma in en list av betsad lönn eller rosewood i mitten för att få botten lite bredare. Det kommer även att bli ett nytt pinnstall och ny ribbning typ gammelgura med A-frame
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
Posts: 1,058
|
Post by peterd on Oct 15, 2021 9:35:20 GMT 1
Så här hade jag gjort: Ta loss locket också. Limma sprickan hoppressad med limknektar. Sätt nya ribbor och limma sedan fast locket. Om det inte passar skulle jag fyllt med faner i kanterna. Det är lättare att göra en, mindre synlig tuch-up där.
Det finns en annan lösning, som jag inte valt: Man kan, givetvis även fukta locket, tills sprickan sluter sig. Men då måste man se till att fortsätta fukta. Annars spricker det på nytt. Jag tycker det är en dålig lösning.
Dessutom hade jag fixat botten först och limmat den. Så att formen på gitarren håller sig stabil. Därefter tagit mig an locket
|
|
|
Post by way2loud on Oct 15, 2021 17:56:48 GMT 1
Så här hade jag gjort: Ta loss locket också. Limma sprickan hoppressad med limknektar. Sätt nya ribbor och limma sedan fast locket. Om det inte passar skulle jag fyllt med faner i kanterna. Det är lättare att göra en, mindre synlig tuch-up där. Vet inte om det var detta jag ville läsa. 😱.......jag uppfattar det som riskfyllt att pilla av celluloidbindningen runt locket och sedan kunna limma dit den hel och rätt igen. Men någon gång måste ju bli den första. Och man kan ju sätta dit ny mer lättlimmad binding, kanske även runt botten. Nybörjarfråga: Fyller man på med faner efter att man limmat på locket? Det gäller ju att få rätt djup på falsen för bindningen. Annars får man väl fräsa om falsen?
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
Posts: 1,058
|
Post by peterd on Oct 15, 2021 18:34:27 GMT 1
I de flesta fall tycker jag nog stt det går ganska lätt att få loss bindningarna hela på Levingitarrer. Men självklart måste man vara försiktig och förskära i skarven, så att man inte får med trä från locket eller sargarna. Om Du inte lyckas, finns det nya att köpa hos GMF eller på ebay
|
|
|
Post by way2loud on Oct 22, 2021 11:29:41 GMT 1
Vågade inte ta av locket också - jag lagade locksprickan från insidan med en kilformad list i stället. Även sprickan fick samma kilform mha en vass kniv. Fördelen bli att man får stor limyta och att sprickan inte behöver vidgas på utsidan där det syns. Jag har alltid för få och för små tvingar så jag hittade billiga bambukäppar 5 x 100 cm på Biltema som passade utmärkt att klämma fast mellan källartaket och arbetsbänken. Kommer att köpa flera såna. En liten variation i tjocklek gör att man kan välja en tjockare pinne där man behöver mer presskraft. Någon som provat deras 25 mm minihyvel? Har den tillräcklig kvalitet för att hyvla ribbor och annat?
|
|
|
Post by niklasc on Oct 22, 2021 15:52:15 GMT 1
Någon som provat deras 25 mm minihyvel? Har den tillräcklig kvalitet för att hyvla ribbor och annat? Testat och, ja, den har tillräcklig kvalitet för det. Jag använder den faktiskt ganska mycket. Den ligger alltid i min ta-med-verktygslåda när jag åker till stugan och fixar eller till döttrar eller svärmor som ska ha nåt fixat, kärvande dörrar osv. Men det är lite krångligt att justera stålet så att den tar jämnt längs hela "bredden" och så att den tar lagom mycket.
|
|
|
Post by way2loud on Oct 23, 2021 18:49:59 GMT 1
Eftersom gamla Levin halsar bara sitter fast med limmet gjorde jag en sargsprint med två hål för att förstärka. Sargsprinten har diameter 7 mm och är gängad för skruvar M4. På halsklotsens insida blir det någon form av brickor ev i kombination med en tunn pålimmad lönnplatta. Den lilla sprinten i kanalen är för att sargsprinten (och de gängade hålen) inte skall vrida sig. Senare blir det limning av kolfiberstav och trälist. Har gjort prov med två sorters epoxylim. Lite besviken över att de inte blir hårdare vid härdning. (casco rapid epoxy, biltema superstark epoxy) Kan man verkligen inte använda hudlim till kolfiberstaven om man ruggar upp ytan? Hudlim blir hårt...
|
|
|
Post by rogerh on Oct 23, 2021 20:50:22 GMT 1
Jag använder långsamhärdande Strong Epoxy Professional. Epoxy brukar inte bli jättehård direkt, men den blir allt hårdare efter en tid. Har inte testat hudlim med uppruggad yta, men det funkar antagligen hyfsat. Fisklim är nog ett bättre val då den är kladdigare än hudlimmet.
Snygg sargsprint, har du tillverkat den själv? Jag använder helt enkelt en hård träskruv/metallskruv av typen med djupa och vassa gängor och rak profil, inte konisk som äkta träskruvar. De som man kan hitta i lösviktshyllan med skruvar i närmaste järnaffär. Hålet i halsfoten förstärks med tunt superlim. Det blir en lättare lösning än metalljoxet.
|
|
|
Post by way2loud on Oct 23, 2021 22:41:29 GMT 1
Ja, sargsprinten är egen tillverkning. Finns att köpa liknande men jag har inte hittat såna med tillräckligt liten diameter. Först tänkte jag en ensam rampamuff med maskinskruv längst ner men den här varianten fördelar belastningen över hela hälen och borde förhindra sprickor. Jag är så gammal att jag har upplevt och saknar lokala järnhandlare som hade allt och sålde allt styckvis. Men det finns ju iaf Bauhaus här i Skåne som säljer skruv, mutter mm efter vikt 😀
Betr epoxy måste det vara bra med så hård sådan som möjligt för att inte kolfiberstången ska kunna ändra läge eller att hela halskonstruktionen absorberar vibrationer. Jag får vänta med limningen någon dag och kolla om mina limprover blir hårdare.
|
|
|
Post by Poul Hansen on Oct 24, 2021 8:44:07 GMT 1
Køb epoxy til reparation af kulfibercykel eller båd. Hærdetid opgives til 6 timer men vent 24 timer og det er helt hårdt. Det kan endda poleres helt blankt.
|
|
|
Post by way2loud on Oct 24, 2021 11:10:20 GMT 1
Køb epoxy til reparation af kulfibercykel eller båd. Hærdetid opgives til 6 timer men vent 24 timer og det er helt hårdt. Det kan endda poleres helt blankt. Tack för tipset! Har du något förslag på fabrikat och inköpsställe? Jag behöver ju inga större mängder.... Annars funderar jag på ett test med varmt hudlim, kanske uppblandat med slipdamm för att det ska fylla bättre. Kolfiberstången bör nog ruggas upp också.
|
|
|
Post by Poul Hansen on Oct 24, 2021 11:22:33 GMT 1
Køb epoxy til reparation af kulfibercykel eller båd. Hærdetid opgives til 6 timer men vent 24 timer og det er helt hårdt. Det kan endda poleres helt blankt. Tack för tipset! Har du något förslag på fabrikat och inköpsställe? Jag behöver ju inga större mängder.... Annars funderar jag på ett test med varmt hudlim, kanske uppblandat med slipdamm för att det ska fylla bättre. Kolfiberstången bör nog ruggas upp också. Jeg har købt et reparations sæt til karbon cykel her men kan ikke finde(hitta) det nu. gordner.dk/produkt-kategori/lamineringsepoxy/Men søg på epoxy repair set. Det er dog altid i lidt større mængder men det kan jo anvendes til så meget andet.
|
|
|
Post by way2loud on Oct 25, 2021 10:13:20 GMT 1
Kollade på den danska siten, intressant, men tyvärr lite dyr frakt i förhållande till vad man köper. Men jag får revidera vad jag skrev om framför allt Biltemas epoxi tidigare. Efter 4-5 dagars härdning har det blivit tillräckligt hårt. Så jag tänker använda detta till limningen. Färgen är vit men det syns ju inte under greppbrädan. Testet att limma trä på uppruggad kolfiberstav med varmt hudlim blev katastrof. Det håller inte alls. Epoxy häftar inte heller på fet plast som t.ex. kapsyl på PET-flaskor. Hoppas det fäster på en blank kolfiberstav. det har jag inte gjort motsvarande test på. Någon som har gjort det? Alltså inte gjutning runt hela staven utan punktlimning trä/kolfiberstav som till höger på bilden nedan.
|
|
|
Post by rogerh on Oct 25, 2021 13:18:23 GMT 1
Kul att du testade hudlimmet på kolfiberstaven, då slipper jag göra det. Nog sitter träet på kolfiberstaven med epoxylimmet, men jag har faktiskt inte testat då den är gjord för att limma kolfiber och det sitter som tusan på trä också. Varför inte kolla min nya variant på kolfiberstav limning? Skrev lite på min blog: gammelgura.se/wordpress/?p=5362
|
|
|
Post by way2loud on Oct 25, 2021 16:54:28 GMT 1
Intressant läsning. Allt som stärker halsinfästningen och hälen måste ju vara bra. Nästa steg blir kanske att förebygga på insidan då, dvs halsklotsen och sprickorna i locket som kan bli bredvid nedersta delen av greppbrädan, På min modell 62 är bottenklotsen sprucken på mitten rätt genom det borrade hålet. Var detta hål nåt som användes vid hantering (lackering etc) på fabriken? Jag limmade kolfiberstång och ribba idag. Det gick åt förvånande lite epoxi, kanske ca 15 ml totalt. Eftersom jag inte har någon digitalvåg med nollställning använde jag ”gungbrädemetoden” för att få någorlunda rätt blandningsförhållande: 2 plastmuggar placeras i jämvikt på en linjal med en tandpetare under mitten på linjalen. 1. Om man vill ha ca 20 ml färdigt lim (50/50 bas/härdare) hälls först 10 ml vatten i ena muggen. 2. Sedan häller man epoxibas i andra muggen tills jämvikt uppnås. 3. Ytterligare 10 ml vatten hälls i första muggen. 4. Härdare hälls i andra muggen tills jämvikt uppnås. Blanda runt noga och limma.
|
|