|
Post by way2loud on Jun 2, 2021 11:16:50 GMT 1
Jag har alltid önskat mej en kontrabas och härom dagen hittade min son en åt mej på en loppis. Den verkar vara ganska gammal, lite sliten och med fin patina men fullt spelbar. Såvitt jag kan se solitt lock och botten samt greppbräda och stränghållare i ebenholz. Stackeln är bytt till ny. Tonen och volymen är fin och jämn över alla strängar och inget rassel. Halsen är omsatt vid något tillfälle och kompletterad i hälen med en skruv med inslagsmutter på insidan. Dekorationer runt lock, botten och på halshäl och gravyr på stämskruvsplatta. Strängskruvar och strängstolpar ser lite märkliga och gamla ut - är detta en vanlig modell? Har man konverterat från äldre stämpinnar typ violin? Edit: Såg att liknande mekanik tydligen finns att köpa nytillverkade, t.ex. av fabrikat Rubner Mensur 108 cm, totallängd 191 cm, kropp 115 cm. Stränghöjd vid greppbrädans slut G= 11 mm, E= 14 mm, lite för högt alltså Relief mitt på greppbrädan ca 2 mm Det finns en 25 cm lång tunn spricka i botten. Troligen är det mittskarven som gått upp pga tryck från ljudpinnen. Mittskarven är täckt på insidan i hela sin längd med små pyramidskurna lappar och detta verkar vara original. Sprickan syns inte på insidan och ligger nog under lapparna. Se bild tagen genom f-hål. Finns en del andra gamla små lagningar på insidan av sarg och vid f-hålen. Ljudpinnen verkar sitta rätt strax nedanför stallet på diskantsidan. Basbjälken sitter fast och limningen verkar ok. Dock har jag aldrig spelat bandlös bas, än mindre kontra, så jag skulle vilja veta hur gammal den kan vara och var den är tillverkad. Jag har inte hittat någon märkning alls, varken på insida eller utvändigt. Var kan den finnas? Vad är mest akut att åtgärda? Måste botten tas av för att kunna laga sprickan i botten eller går detta att göra utifrån? Tydligen täcker sargens skyddslister kanten på bottnen. Det innebär väl då att man måste ta bort listerna alternativt såga genom listerna för att kunna lossa bottnen? Är det bäst att fila av några mm på toppen av stallet för att sänka stränghöjden? Eller ska man konvertera till ställbart stall? Det finns ju ställskruvar att köpa. [/i][/i]
|
|
|
Post by Peter on Jun 3, 2021 9:31:19 GMT 1
Oj. Vilket kap. Grattis. Lycka till med restaureringen. Om den vore min skulle jag bara se till att den blev spelbar och strunta i skador. Jag kanske bara skulle smeta i lite hudlim i sprickorna om träet vibrerar till jag kommer på nåt bättre Jag kanske har tröttnat på att renovera till 100%
|
|
|
Post by way2loud on Jun 3, 2021 19:45:19 GMT 1
Ja mitt mål är att göra den spelbar men också att säkra att inte sprickor mm blir allvarliga. Lite patina och märken av tidigare spelande är bara ett plus. Eventuellt ska jag försöka få en bedömning av en riktig instrumentmakare. Jag kompletterade med två nya bilder i första posten ovan. Sprickan har noll bredd men en nivåskillnad mellan halvorna på knappt 1 mm. På insidan kan man precis pressa in ett rakblad på ena sidan av laglapparna. Så där har troligen limmet släppt.
|
|
|
Post by way2loud on Jun 5, 2021 9:57:39 GMT 1
Stackeln på basen är försedd med en vass stålspets som är väldigt inkompatibel med vanliga golvmaterial. Detta är kanske ett gammalt ”trick-of-the-trade”, men det enklaste och billigaste alternativet jag kom på var en vanlig doppsko avsedd för kryckor eller stödkäppar. Kostar 20 kr på apoteket. Det finns en stålbricka med centrumhål nere i botten på doppskon. Denna bricka verkar som gjord för att stålspetsen ska centreras och inte gå genom botten på doppskon. För bättre stabilitet i sidled kan man dessutom trä en stor mutter eller en bit rör över stålspetsen.
|
|
sfe
Besserwisser
Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
Posts: 2,950
|
Post by sfe on Jun 14, 2021 8:27:14 GMT 1
Kul! (Jag loggade in på forumet via min jobbdator enbart för att skriva den kommentaren.)
|
|
|
Post by way2loud on Jun 14, 2021 12:28:44 GMT 1
Bortskämd som man är med alla goda råd och synpunkter från diverse forumsdeltagare hade jag hoppats på lite hintar om hur man kan laga bottensprickan på basen.
Själv tänkte jag prova men lite ”titthåls-kirurgi” via de ganska stora f-hålen som ju sitter ganska bra till rakt över sprickan.
Så här har jag tänkt. Väldigt tacksam för råd, synpunkter och/eller andra bättre metoder
Förslagsvis börjar jag med att lossa strängarna såpass mycket att inte ljudpinnen ramlar för att tryckavlasta bottnen och för att sprickan ska kunna röra på sig. Kanske man ska märka ut pinnens placering om det värsta inträffar.
Sedan lossar man lapparna över sprickan med en böjd flexibel smörkniv med förlängt skaft, mha värme och lite vatten. Dessa verkar vara limmade med hudlim och aldrig rörda. Gammalt lim måste avlägsnas med lite varmt vatten och förlängd skrapa e.d.
Torkning av sprickan ett par dagar.
Limning av sprickan genom att massera in varmt hudlim i sprickan från utsidan. Före limning förbereds fixering med t.ex. mini-tvingar typ stämskruvar med tunn sträng genom sprickan och mothåll på insidan. Eller neodym-magneter på in/utsida ?
Limmar tillbaks lappar på insidan mha förlängningsredskap. Tyngder placeras över lapparna.
|
|
|
Post by rogerh on Jun 14, 2021 18:58:33 GMT 1
Om sprickan redan har en massa laglappar tvärs över på insidan kan man ju laga den utifrån. Med bara hudlim alternativt en sticka om sprickan är bredare. Gammalt hudlim behöver inte rensas bort, den smälter in i nytt hudlim.
|
|
|
Post by way2loud on Jun 14, 2021 23:08:11 GMT 1
Om sprickan redan har en massa laglappar tvärs över på insidan kan man ju laga den utifrån. Med bara hudlim alternativt en sticka om sprickan är bredare. Gammalt hudlim behöver inte rensas bort, den smälter in i nytt hudlim. Jo, jag tämkte på detta först som det enklaste alternativet. Men problemet är att laglapparna invändigt har släppt botten på den sida där ljudpinnen finns, se bild med rakbladet. Dessutom har sprickan ingen bredd, dvs den går bara att flexa lite i höjdled, vilket egentligen är positivt. Pga av trycket från ljudpinnen (som normalt måste finnas) skulle jag, förutom bottenhalvorna, även vilja limma fast laglapparna ordentligt. Det verkar svårt att få in hudlimmet under laglapparna från utsidan, hur gör man detta? Och hur smälter man i så fall det gamla limmet under lapparna? Jag inser att man som vanligt med hudlim måste förvärma området med hårtork eller dylikt. Jag har tillgång till ångtvätt men är rädd att det blir för fuktigt med den.
|
|
|
Post by rogerh on Jun 15, 2021 6:09:40 GMT 1
OK. Varför inte använda rakbladet eller en tunn spatel av nåt slag monterad på en pinne? Kladda in lim där det behövs och tryck sen ihop med ett par magneter eller en pinne. Sen hudlim utifrån i sprickan. Inte det lättaste, men med tålamod genomförbart. En van reparatör hade nog plockat av botten, det lär ska vara relativt enkelt på fioler även om de är stora.
Jag vet inte mycket om hur man reparerar fiolfamiljen, däremot är varmt hudlim tacksamt då man alltid kan kladda på nytt lim över gammalt.
|
|
|
Post by way2loud on Jun 15, 2021 20:47:36 GMT 1
Tack för synpunkter och råd. Jag vet inte heller mycket om stråkinstrument. En sak skiljer dessa från de flesta gitarrer dock: Man får inte in armen i kroppen Det blir väl till att prova sig fram och se vad som är möjligt utan att ta av botten. Det blir nästan tvunget att husera i uterummet eller utomhus pga storleken. Den får inte plats där jag brukar mecka med instrument... En sak dök upp i mitt huvud: Finns det någon orkestergitarr med välvt lock (archtop) som har ljudpinne? Konstruktion av lock, botten och f-hål är väl snarlik? Skulle det vara en fördel med avseende på klang/volym?
|
|
|
Post by rogerh on Jun 16, 2021 16:31:44 GMT 1
Nej, ingen ljudpinne på en gitarr. Fiolen får mycket mer och kontinuerlig kraft från stråken jämfört med ett enda *plånk* av strängar på en gitarr. Ljudpinnen gör att kraften från stråken driver både lock och botten i en fiol, i en gitarr dämpar den bara locket, som står för nästan all volym, och inget mer än så.
|
|
|
Post by niklasc on Jun 17, 2021 11:46:35 GMT 1
Jag har svårt att smälta att någon lyckas hitta en så pass fräsch kontra på en loppis. Avis. Jag har inget att bidra med i sak annat än hejarop. Skulle väl i så fall vara "mitt" knep att suga upp varmt hudlim i en slang monterad på en medicinspruta. Med slangen når du ner till sprickan genom f-hålen om du ska göra som Roger föreslår. Alltså att försöka få in nytt hudlim under laglapparna. Slangen kan stabiliseras med hjälp av najtråd/svetstråd fäst på sprutan. På så vis är det lättare att styra slangänden och du får slangmynningen att peka dit du vill.
|
|
|
Post by way2loud on Jun 17, 2021 12:03:27 GMT 1
Det var Musikhögskolans loppis och dom hade flera kontrabasar med varierande reparationsbehov. Denna var bäst och nog det dyraste som fanns på loppisen.
Betr. limningen ser jag att det största problemet ligger i att man måste jobba väldigt snabbt för att kunna limma inifrån och utifrån samtidigt med varmlim. Det finns ju andra lim med längre öppettid men ett sånt här instrument bör limmas med ursprungslimmet.
Annars tack för goda uppslag. Jag behöver nog alla råd jag kan få. Kommer att börja med lite ”torrsim” med hudlimmade lappar på ett trästycke och en tunn, kort spatel på långt, ihåligt skaft. Allt detta utanför kontran.
|
|
sfe
Besserwisser
Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
Posts: 2,950
|
Post by sfe on Jun 17, 2021 13:24:51 GMT 1
Jag har aldrig arbetat med instrument ur violinfamiljen (jag heller) men jag känner mig bara tvungen att lämna denna kommentaren. Är det inte så att man på violiner inte brukar lossa botten, som på gitarrer, utan plockar loss locket istället? Violiner är, har jag hört, till skillnad från gitarrer byggda för att kunna plockas isär.
|
|
|
Post by way2loud on Jun 17, 2021 14:20:17 GMT 1
Jag har aldrig arbetat med instrument ur violinfamiljen (jag heller) men jag känner mig bara tvungen att lämna denna kommentaren. Är det inte så att man på violiner inte brukar lossa botten, som på gitarrer, utan plockar loss locket istället? Violiner är, har jag hört, till skillnad från gitarrer byggda för att kunna plockas isär. Såg på videon, intressant. Så enkelt är det tyvärr inte i detta fallet. Sarglisterna (eller vad det kallas, se bild ovan som visar dekoration på halsfot) på sargen är väldigt breda och täcker helt skarvarna mellan lock/sarg resp botten/sarg. Så alternativet är att antingen ta bort listerna eller att såga genom listen i höjd med bottnens inre yta för att få bort bottnen. Limma tillbaks bottnen blir ju lättare, men kräver en massa långa tvingar (vilket jag inte har) Iofs hade jag då också kunnat städa undan en del andra mindre problem inuti, men detta är som sagt mitt första försök med stråkinstrument. Därav beslutet med ”titthålskirurgi” alltså. Edit: tydligen kan man använda en bit av en drivrem av gammaldags sort utan tänder som sargskydd, ”bass bumper” Förr hette det fläktrem, men på moderna bilar har man ju eldrivna fläktar...... [/quote]
|
|