Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Jun 18, 2021 9:03:23 GMT 1
Grattis till den fina basen! Kontrabasar är så kul att spela och vi har en här hemma som jag börjat använda en hel del för inspelning nu, blir så fint tryck och ton när man får till intonationen bara...Men lite avundsjuk blir man ju allt när man ser en sådan fin bas som din. Vår är ärvegods och av billigare sort och den behöver väl också lite omsorg som jag såklart aldrig kommer till att ta tag i. Vad det gäller reparationen av baksidan på din bas så tror jag att du har en hel del god ideér och jag kommer inte på något klurigt att lägga till just nu. Det stämmer väl att man normalt sett tar loss bottnen för att reparera en sådan skada på en kontrabas men jag förstår att du gärna vill pröva lite andra metoder. Hudlim är också det traditionella valet för stråkinstrumentreparationer även om en del modernare modiga reparatörer har börjat inse möjligheter med andra limmer. Tex vore det på en gitarr en helt accepterad metod att först se till att få sprickan stabiliserad med laglapparna och om den sedan sitter helt ihop dränka den med väldigt tunnflytande CA-lim som kan penetrera väldigt bra och ger en mycket stark reparation om träet verkligen ligger helt ihop. Träet måste för övrigt ligga väl ihop även med hudlim men det är svårare att få in i en helt tät spricka. Stora nackdelan med CA-lim är dock att det hotar att förstöra lacken runt omkring skadan och att du bara har en chans. I detta fallet avråder jag från CA-lim om du inte har stor erfarenhet av det. Men om du lyckas fixera laglapparna ordentligt med hudlim så att dom båda bottenhalvorna inte ligger i olika plan borde reparationen egentligen hålla bra även utan lim i själva sprickan. Så tätt med laglappar borde bli tillräckligt stabilt så allt lim du lyckas få i sprickan blir kanske något av en bonus på sätt och vis. Strängläget verkar ju dock inte bara något högt utan snarare dubbelt så högt mot vad som många anser bra, om du inte ska spela "slapping bas" förstås. För mer normalt spel brukar 4-5-6-7 mm höjg vid greppbrädans slut för respektive sträng vara i mitten på normalområdet. Ett justerbart stall brukar kunna ändra tonen ganska märkbart. Om det finns tillräckligt med trä att ta av på översidan av stallet är det nog enklast att börja där. Du kan sänka en sträng i taget genom att göra skåran längre, rita upp först en linje nedåt på stallet under strängen under varje sträng så du har en riktlinje för att undvika att strängarna ändrar sitt läge i sidled. När sedan alla strängarna har önskad höjd sågar, filar och täljer du bort överflödigt trä tills bara en fjärdedel av strängen ligger i en skåra. Men jag undrar om du inte behöver ett nytt lägre stall istället.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Jun 20, 2021 23:36:27 GMT 1
För övrigt är jag ganska säker på att den där tjocka listen som du tror är limmad utanpå lockets kant inte är limmad utanpå lockets kant. Det skulle vara mycket komplicerat att bygga så. Jag har kollat på vår bas och den listen är där limmad som en utanpåliggande limlist vilken då dubblar limytan mot när det är bara en limlist på insidan. Sedan när locket/bottnen limmats slipas allt så det ser ut som en list utanpå. Därefter döljs den lilla skarven av lacken. Som fot på vår kontra har jag satt en vinkork vilket också funkar prima.
|
|
|
Post by way2loud on Jun 21, 2021 11:05:01 GMT 1
Tack för synpunkter Tyko, det är värdefullt. Stränghöjden tror jag relativt enkelt kan sänkas genom att ta av material på överdelen av stallet. Men det blir efter spricklagningen. Jag har kollat hur skarven mellan limlist och lock resp limlist och botten ser ut, se bilder nedan. Vid en tidigare reparation har man förutom lim använt tunna trästickor (eller tandpetare ?) för att sätta fast yttre listen. Lite kontroversiell metod......förstår inte varför. Detta syns på utsidan som små runda hål, och på insidan syns även trästickorna. Förutom detta verkar det på utsidan finnas en tunn blyertslinje under fernissan på listen. Först uppfattade jag denna som skarven mellan lock och list. Kanske har linjen använts när hålen för trästickorna borrades? Eller är det en linje som skulle användas för att såga genom listen för att lossa lock/botten? Och ja, det finns en tunnare limlist även på insidan, både vid lock och botten. Ena bilden visar skarven lock/list och där ser man tydligt ändträet på locket. Eller är det slipmärken på listen?. Om det är ändträ verkar det vara ett solitt lock. Andra bilden visar skarven botten/list. Här ser det ut som att listen täcker bottnens kant. Observera blyertslinjen även här. Nu undrar jag om lock och/eller bottnen är solid eller laminat. Jag har svårare att se sånt när det inte finns tydliga årsringar eller frilagt ändträ. Sammanfattningsvis - det här är lite av ett mysterium och mer svårbedömt än gamla gitarrer.
|
|
|
Post by way2loud on Oct 3, 2021 15:02:52 GMT 1
Har börjat kolla på min kontra igen för att försöka få den i skick. Efter att ha läst om alla ljudpinnar som faller när man släpper strängspänningen beslöt jag att förhindra detta. Jag tillverkade två ”liktornsplåster” av förpackningsmaterial och självhäftande tejp. Det var relativt lätt att klistra fast dessa runt ljudpinnen på lock och botten med titthålskirurgi genom f-hålen. Nu blir ljudpinnen kvar i sitt läge, t.o.m. när stall och strängar tas av helt. Operationsverktyg: böjd cykeleker och ett handtag från gammal plasthink. Dock upptäckte jag att den lilla höjdförskjutning i sprickan mellan bottenhalvorna som finns är precis lika stor vid full strängspänning som utan strängar. En närmare titt med förstoringsglas avslöjar att sprickan är helt fylld med hårt lim. Antagligen är sprickan redan åtgärdad med lim men man har inte lyckats få bottenhalvorna helt i nivå. Därför kommer jag att låta detta bero och se om sprickan vidgas mera efter en tids full strängspänning och lägre relativ fuktighet. Om sprickan är öppen och rör sig borde det märkas eftersom strängtrycket belastar locket som sedan via ljudpinnen bara trycker på ena halvan av botten. Återstår att justera stallet så att stränghöjden blir normal men det är nog betydligt enklare. Sedan behövs lite allmän rengöring både av greppbräda, kropp och mekanik. Ska se om mekaniken får plats i ultraljudstvätten. Kan man använda Fulgentin även på kontrabasar?
|
|
|
Post by way2loud on Oct 6, 2021 11:10:58 GMT 1
Nu börjar det likna nåt.... Under alla smutsavlagringar fanns en fin greppbräda utan märken och en lite flammig ljus baksida på halsen. Har sänkt stallet upptill med ca 5 mm, filat nya strängskåror, och nu är stränghöjden vid slutet på brädan ca 5-8 mm (G-E) Tjockleken på stallet behöver minskas lite upptill efter operationen och någon av översadelns slottar sänkas någon 10-dels mm. Man får tydligen bara bearbeta framsidan av stallet. Baksidan måste förbli plan. Varför? Många frågor blir det..... Basen är betydligt mer lättspelad men möjligtvis lite volymsvagare. Jag har även noterat vissa knarr-ljud från strängaxlarna som är av trä vid uppstämning. Inte helt olikt knarrandet från en osmord hyvelbänk! Undrar om man kan smörja upp strängaxlarna med samma talg som används till Sjöbergs hyvelbänkar?
|
|
|
Post by way2loud on Dec 30, 2021 16:08:49 GMT 1
Kontran är klar nu. Låter fint och är lättspelad. Återstår lite små färgbättringar på vissa ställen. Eventuellt låter jag den vara som den är, dvs med spår av många års användning. Sista åtgärderna var att: Minska tjockleken på stallet upptill till mer normala 5 mm Demontera stämmekaniken med sina koniska träpinnar. Dessa, och även hålen i stämlådan smordes med Sjöbergs talg för hyvelbänkar. Alla tendenser till knarrljud försvann. Själva snäckväxlarna med mässingsplatta och allt fick en omgång i min ultraljudstvätt. Eller, två omgångar, eftersom man fick vända dem och köra två gånger för att få plats. Till sist ett tunt lager hjullagerfett på mekaniken. Nu går det lätt och ljudlöst att stämma. Jag tillverkade en enkel piezo-pickup som klämdes fast på bassidan av stallet. Den är gjord av två små hoplimmade granplattor, ca 20x20 mm. I nedre plattans översida gjorde jag ett urtag med plan botten mha min dremel(kopia)fräs, diameter ca 15 mm, och limmade dit en piezodisk 12 mm i urtagets botten med superlim. Piezodisken med lödningar ska kunna röra sig fritt inuti hålrummet och inte vidröra övre granplattan (locket). Skänklarna i bas-stallets ”gap” rundas av något med fil eller sandpapper så att de klämmer endast runt pickupens mittdel. Detta gör att disken flexar lättare vid vibrationer i stallet. Pickupens tjocklek anpassas med nerslipning av övre plattans yttre del så att man får lagom presspassning i gapet. En telekontakt hona monteras med buntband på stränghållaren. Ljudet blev förvånansvärt bra. Jag använder en MXR bass compressor mellan pickup och basförstärkare för att kunna få lite mer kompression och mindre strängljud.
|
|
|
Post by way2loud on Jan 24, 2022 16:21:14 GMT 1
Lite små ljudprov från kontran ( jag kan alltså inte spela särskilt bra) Inspelat via usb-ljudkort till PC med Reaper DAW. Helt rent utan EQ och andra pålägg. Fläktljud och surr från PC:n finns med tyvärr. Bandmikrofon och piezopickup av egen tillverkning. soundcloud.app.goo.gl/DjJi3rF3RLathqxu6. Enbart bandmikrofon, ca 2 dm från f-hål soundcloud.app.goo.gl/aLTjry95hgJqFHX67 Enbart piezopickup på stallet soundcloud.app.goo.gl/rhdSQoVcARYrmCNH7 Två hopmixade spår. Enbart bandmikrofon Dessa ljudprov är alltså helt rent inspelade. Men vid livespelning kan man med fördel använda kompressionspedal och basförstärkarens EQ för att förändra ljudet.
|
|
|
Post by way2loud on Jun 11, 2022 12:05:53 GMT 1
|
|
|
Post by ackegura on Feb 10, 2024 21:12:31 GMT 1
När det gäller reparationen av baksidan på basen, är ditt förslag med hudlim och noggrann fixering av laglapparna en klok metod. När det gäller kasinot är mitt råd att leta efter ett med möjlighet till opdata via swish casino. Jag håller med om att användningen av CA-lim kan vara riskabelt, särskilt om det hotar att skada lacken och om man bara har en chans. Att försäkra sig om att laglapparna sitter ordentligt ihop och att träet är i rätt plan verkar vara nyckeln här.
|
|