|
Post by lonewonder on Dec 17, 2012 22:58:48 GMT 1
Hej, Jag ska kika på den här imorgon. Säljaren verkar inte veta mycket om den mer än att stallet är nedhyvlat för lägre stränghöjd, och att den inte har några sprickor. Kan säker behöva en halsomsättning. 600 kr vill han ha för den. Nån som vet vilken modell det är? Ser ju ut lite som en Kansas, men har fel huvud.
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Dec 17, 2012 23:14:07 GMT 1
|
|
|
Post by lonewonder on Dec 17, 2012 23:17:25 GMT 1
Tack Magnus!
|
|
|
Post by rogerh on Dec 17, 2012 23:36:24 GMT 1
Den smala typen av huvud har jag sett på en liknande från 1929.
|
|
|
Post by chopper on Dec 18, 2012 14:47:57 GMT 1
Skulle också säga 52 eller 55. Jag har en 55HG med fantastiskt tigrerad hals. Och jag har en Kansas som ska renoveras. De är "peg-bridge" men storleken är annars väldigt lika.
|
|
|
Post by lonewonder on Dec 18, 2012 15:39:13 GMT 1
Nu är den i mina ägor. Av de bilder jag har hittat på nätet ser den mer ut att vara en 52:a, och den verkar vara från 1946. Den är i helt ok skick förutom stallet som är trasigt. Ena vingen som håller stallbenet är av. Den har även en liten spricka från ljudhålet upp till halsen, men det borde vara enkelt åtgärdat. Och halsen, ja det är en annan historia....
Återkommer med nya bilder ikväll.
|
|
|
Post by lonewonder on Dec 18, 2012 22:41:14 GMT 1
Här är en bild på det skadade stallet. Ser inte helt enkelt ut att laga... Om jag blir tvungen till att byta stall, vad skulle ni rekommendera? Ett liknande stall (som egentligen påminner mer av ett stall för klassisk gitarr), eller ett med hål för strängstift och därmed borra hål i locket med ny stallplatta och allt vad det innebär. Jag hittade ett liknande stall för klassisk gitarr på blocket. Frågan är bara hur länge det håller för stålsträngar? cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200768231940
|
|
|
Post by chopper on Dec 18, 2012 23:03:28 GMT 1
Det här är inte nån ovanlig gitarr direkt, och skicket är väl inte sådär överdrivet. Så sett kan du ju göra hur som helst. Idealet skulle kanske vara om du fick tag på ett "originalstall" De håller, var så säker. Det du länkade till ser väl helt rätt ut?
|
|
|
Post by chopper on Dec 18, 2012 23:09:40 GMT 1
Å appropå hoppas jag du fick med gitarrbandet . Det har coolhetsfaktor Precis som den fina blombuketten
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Dec 19, 2012 0:20:14 GMT 1
Jag har precis en sådan fast från -44. Den låter kanon! Fast jag har visst byggt om den ganska kraftigt med stall modifierat till pinnstall och helt ny ribbning i locket......men den var kul redan innan tror jag.
|
|
|
Post by rogerh on Dec 19, 2012 2:32:57 GMT 1
Att den låter kanon är nog ditt fel. Levin gjorde fina instrument men fuskade nästan alltid med virket i ribborna som är av största betydelse för ljudet
|
|
|
Post by lonewonder on Dec 19, 2012 8:34:54 GMT 1
Ja, det är rejäla ribbor inne i gitarren. Vem vet, en dag kanske jag också tar mig tid att byta dom. Jag gillar formen på gitarren väldigt mycket.
Jag står mellan att göra min första halsomsättning, eller att låta halsen vara och göra den till en akustisk lapslide. Jag sålde min squareneck i våras och saknar den lite. Men jag vet inte om halsen klarar det. Det blir ju ganska mycket mer tryck på grejorna när man höjer upp strängarna en dryg cm.
I vilket fall, lutar det nog åt ett pinn-stall ändå. Borde inte det vara bättre rent ljudmässigt också?
Det fina blommiga bandet följde med. Jag tror jag behåller blomman på gitarren också. Den ger lite karaktär. En peace-maker!
|
|
|
Post by chopper on Dec 19, 2012 9:23:49 GMT 1
Min 55HG är ju i princip samma gitarr. HG står ju för Hawaiigitarr, dvs den är byggd med ett förhöjt stall samt att det låg en förhöjd översadel i böjd plåt på den. Det tog mej ett par dar att inse vad jag köpt. Jag trodde halsen behövde omsättning ända tills jag började mäta med rätskiva och insåg att halsen låg rätt. Jag köpte av en dam vars man haft gitarren sen ny på 40-talet och fast hon berättade att han hade brukat spela "hawaii-musik" på den fattade jag inte att gitaren var tillverkad i det syftet. Med den här utläggningen tänkte jag väl bara säga att gitarren förmodligen tål förhöjda strängar, men jag skulle ändå hålla mig till ganska tunna... 0,011 eller nåt sånt.
|
|
|
Post by lonewonder on Dec 19, 2012 10:00:44 GMT 1
Jag mätte precis halsen igen och den verkar faktiskt vara helt ok, men den dippar vid 13:e bandet där halsen möter kroppen. Kanske räcker det med en kil under greppbrädan på dom sista banden? Vi får se.
Men jag tror ändå att jag byter till ett pinn-stall. Det visade sig att det stallet jag köpte till min Harmony, som jag skriver om i en annan tråd, passar perfekt till den här gitarren.
Hur låter din 55HG förresten, Chopper?
|
|
|
Post by chopper on Dec 19, 2012 11:28:56 GMT 1
Tja.... hur förklarar man ett sound... perfekt till gammal blues. Om jag låter min vän Staffan illustrera. Hans är lite nyare, men de låter rätt lika. Han är en jäkel på gitarr, det är inte jag:
|
|