|
Post by lonewonder on Dec 19, 2012 11:44:07 GMT 1
Tack. Skön video. Jag förstår vad du menar med soundet... Jag hittade en annan video med modell 52 av bottleneck john
|
|
|
Post by lonewonder on Dec 19, 2012 20:08:21 GMT 1
Här kommer lite nya bilder på gitarren. Dom enda riktiga sprickorna sitter ovanför ljudhålet vad jag kunnat se. Ett stall gjort för en Guild GAD30, som jag beställt tidigare, kommer passa perfekt till den här levinen. På den sista bilden kan man se hur greppbrädan kröks vid infästningen av halsen.
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Dec 19, 2012 21:16:47 GMT 1
Ett stall gjort för en Guild GAD30, som jag beställt tidigare, kommer passa perfekt till den här levinen. Ser bra ut. Kolla upp att det sitter en stallplatta under stallet där stifthålen hamnar. På den sista bilden kan man se hur greppbrädan kröks vid infästningen av halsen. Inget att bry sig om, kolla bara att halsen har rimlig vinkel relativt det nya stallets höjd.
|
|
|
Post by rogerh on Dec 19, 2012 21:18:26 GMT 1
Nä greppbrädan sluttar sådär finns det chans att geometrin mot stallet är som den ska. Fram med stållinjalen och testa.
|
|
|
Post by lonewonder on Dec 19, 2012 23:07:25 GMT 1
Jag kollade lite grovt med stållinjal idag (linjalen var lite gör lång...), och det såg lovande ut. Det var som sagt bara efter 12:e bandet som det gick utför.
En stallplatta i lönn har jag sen tidigare från stewmac som jag kommer sätta på. Just nu sitter det en orakad planka där under. Det borde inte vara altför svår att får bort. Men detta projekt får jag förpassa till år 2013... ; )
|
|
|
Post by lonewonder on Dec 19, 2012 23:08:24 GMT 1
Förresten, hur är det egentligen att spela på en helt flat greppbräda utan radius??
|
|
magnus
Allvetande
|
Post by magnus on Dec 20, 2012 6:22:19 GMT 1
Förresten, hur är det egentligen att spela på en helt flat greppbräda utan radius?? Har du aldrig spelat nylonsträngad? Man tänker inte mycket på det efter ett litet tag tycker jag.
|
|
|
Post by lonewonder on Dec 20, 2012 8:04:51 GMT 1
Jo, men det var nog en 10 år sen. Tänkte inte på det...
|
|
|
Post by lonewonder on Dec 20, 2012 13:49:21 GMT 1
Nu har jag mätt med stållinjal längs banden, och höjden vid framkanten av stallet blir då 8,5 mm ovan locket. Och om jag lägger linjalen från första bandet (saknar översadel) och lyfter linjalen så jag får ca 2,5 mm vid 12 bandet, blir höjden vid stallet ca 14 mm. Borde väl funka utan halsomsättning då, va?
|
|
|
Post by lonewonder on Dec 20, 2012 14:15:22 GMT 1
Det är tveksamt om det nya stallet kommer funka. Det är bara 7,5 mm högt, så då kommer stallbenet behöva sticka upp ca 6,5 mm. Men å andra sidan sitter ju inga strängar på nu, så stallet kommer väl behöva vara lite lägre, eller?
|
|
|
Post by rogerh on Dec 20, 2012 14:21:53 GMT 1
Standardhöjd på stall brukar vara ca 10 mm, ditt är ovanligt lågt. Det finns pyramidstall att köpa från stewmak som skulle passa. Det går också att limma på en 3 mm shim under ditt stall i samma träslag eller t.ex. lönn och betsa in.
Om halsen är mjuk kan det hända lite grand, annars ska man ska nog inte räkna med mer än högst en mm.
Sätta om halsen är ett alternativ eller också ta bort banden och slipa greppbrädan tunnare kring infästningen så den blir i det närmaste rak.
|
|
|
Post by lonewonder on Dec 20, 2012 14:55:13 GMT 1
Hmm, det tål att tänkas på. Pyramidstallen var lite för små tyvärr. 3 mm lönn har jag å andra sidan. Vi får se.
|
|
|
Post by lonewonder on Dec 20, 2012 15:46:53 GMT 1
Jag funderade lite på hur jag mätte egentligen. Jag mätte ju från första bandet, och strängarna ligger ju betydligt högre än så från översadeln, vilket resulterar i lika mycket lägre distans nere vid stallet. Eller tänker jag fel?
|
|
|
Post by rogerh on Dec 20, 2012 16:40:44 GMT 1
Du lägger stållinjalen i en skåra på översadeln (tjocka E strängen förslagsvis) och lägger någonting som är 2.5 mm tjockt på 12:e bandet. Låt stallet vila på sin plats. Notera hur högt över stallet som stållinjalen flyger. Det ska helst vara 2-3 mm över stallträet.
|
|
magnus
Allvetande
|
Post by magnus on Dec 20, 2012 21:58:53 GMT 1
Kanske man kan räkna med att locket reser sig en aning plus lite halsböj så kanske stallbenet blir "lagomt"...
|
|