|
Post by johnnycash on Nov 27, 2011 15:34:16 GMT 1
|
|
stinkey
Jag är en forumsnörd
|
Post by stinkey on Nov 27, 2011 16:23:27 GMT 1
Synd att Gävle ligger så långt bort( från mig sett).
|
|
|
Post by Laer on Nov 29, 2011 8:32:57 GMT 1
Jag kan mellanlagra om någon köper och vinner, men orkar inte ta på mig att packa och skicka. Och jag har gott om plats så det kan stå här nån månad om en köpare här från forumet slår till men inte kan ta sig till Gävle på en gång. PM isåfall.
|
|
hula
Musiker av rang
|
Post by hula on Nov 30, 2011 10:33:14 GMT 1
Om det är någon som är intresserad av några av gitarrerna så kan vi ju gå ihop. Jag skulle gilla den där parlorn.
|
|
|
Post by Klangfix on Nov 30, 2011 20:46:22 GMT 1
Jag är intresserad av Boleron, men jag kanske inte är ensam. Jag har lagt ett spontant bud, men det lär inte stanna där... Dessutom har jag inga kontakter i Gävle.
|
|
|
Post by Laer on Nov 30, 2011 20:50:17 GMT 1
Varför budar ni nu för? Driver ju bara upp priset. Bestäm er för vad ni är beredd att betala istället, ställ ett larm och gå till datorn och buda er maxsumma sista minuten.
|
|
zamn
Jag är en forumsnörd
singer/songwriter/poet/dreamer
|
Post by zamn on Nov 30, 2011 23:36:55 GMT 1
Ett tips för er som bjuder på tradera angående deras system för tid som jag tror rätt få känner till kommer här F5 är eran vän till att börja med. När det är 2 minuter kvar så börjar ni trycka på F5 med jämna mellanrum (varje 2 eller 3 sekunder ungefär). Alla auktioner avslutas nämligen inte på samma sekundintervall, så precis när ni ser att den byter från 2 till 1minut så slänger ni en koll på en klocka med sekundvisare och ser vart den bytte. Sedan väntar ni till det är ca 10-20 sekunder kvar (beror på hur kylig man är och hur säker er internetuppkoppling är och hur precis ni var med uppdateringen av minutstatusen). Glöm inte att redan vara inloggade Lägg då max av vad ni är beredda att betala som Erik sa, och hoppas på att det blir så billigt som möjligt ändå I 90% av fallen får man varan billigare så här än om man lägger bud tidigare.
|
|
hula
Musiker av rang
|
Post by hula on Nov 30, 2011 23:39:30 GMT 1
Jo jag säger samma sak, driv inte upp priset!
|
|
|
Post by banjolasse on Dec 27, 2011 16:37:22 GMT 1
Och vad är vitsen med allt detta krångel? Hur kan man påstå att det blir billigare att buda i sista minuten? I 90% av fallen dessutom...hur kan man veta det?
|
|
|
Post by daionsavage on Dec 27, 2011 19:16:56 GMT 1
Och vad är vitsen med allt detta krångel? Hur kan man påstå att det blir billigare att buda i sista minuten? I 90% av fallen dessutom...hur kan man veta det? Människans psyke. Bjuder man i förväg så ger man de andra intressenterna tid på sig att fundera på om de inte är beredda att lägga lite till (och lite till och lite till, etc...) tills de har bjudit mer än man själv är beredd att ge. Det är dessutom mycket lätt hänt att den som bjuder upplever budandet som en tävling och lägger lite till då han inte har det vinnande budet.
|
|
|
Post by daionsavage on Dec 27, 2011 19:45:19 GMT 1
Och vad är vitsen med allt detta krångel? Hur kan man påstå att det blir billigare att buda i sista minuten? I 90% av fallen dessutom...hur kan man veta det? Människans psyke. Bjuder man i förväg så ger man de andra intressenterna tid på sig att fundera på om de inte är beredda att lägga lite till (och lite till och lite till, etc...) tills de har bjudit mer än man själv är beredd att ge. Det är dessutom mycket lätt hänt att den som bjuder upplever budandet som en tävling och lägger lite till då han inte har det vinnande budet. En sann historia: För många år sedan lade jag ut en 12-strängad gitarr på tradera. Jag hade köpt den för lite mer än 800:-, så jag lade ut den med ett utgångsbud på 500:- och tänkte att det var ungefär vad jag ville ha för den. Sedan var det tre pers som började att bjuda över varandra och auktionen slutade på 1400:- Nästan dubbelt så mycket som jag givit för den från början. Då skämdes jag!
|
|
|
Post by banjolasse on Dec 27, 2011 20:12:34 GMT 1
Jag har också en historia: Jag sålde en Bohlingitarr på Tradera för några år sen. Högsta budet blev 7500:-, men en kille hörde av sig och påstod att han bjudit 10500:- i sista minuten. Han var väldigt påstridig och ville köpa gitarren, men Tradera godkände inte att han skulle få köpa gitarren, så killen som bjudit 7500:- fick den.
Jag tycker det är mycket irriterande med folk som ska bjuda i sista minuten. Om jag bjuder på en sak så vet jag hur mycket jag vill betala och lägger mitt maxbud därefter. Jag ändrar det inte för att någon bjuder över, det vore väl ganska ologiskt, eller hur? Däremot kan jag bli trött på att man tror man kanske ska vinna en auktion, men givetvis kommer nästan alltid någon och bjuder över sista minuten...
Själv brukar jag ta bort akuktionen om ingen bjuder de två första dagarna, jag vill inte sälja till de som bjuder i sista minuten. Ett annat sätt kanske skulle vara att man var fri att avsluta auktionen när som helst, det skulle nog också stävja detta.
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Dec 27, 2011 21:22:35 GMT 1
Det jag upplevt flera ggr när jag lagt tidiga bud är att andra budgivare lagt bud efter bud och ökat lite för varje bud tills de toppat. Det har någon enstaka gång hänt att jag budat emot och sedermera vunnit auktionen, inte sällan till ett pris högre än det jag egentligen ansåg mig beredd att betala från början.
Det verkar ligga lite i människans natur att man dras med i budgivningen och det kräver lite kallt sinne att rannsaka sig såpass att man drar sig ut när man borde.
På en del auktionssajter har man en ordning där auktionen automatiskt förlängs, oftast 5 min, om budet höjs under slutminuten. Om ett nytt but läggs inom den nya slutminuten upprepas ordningen. På det viset hålls auktionen igång så länge det finns aktiva (eller seriösa om ni så vill) budgivare. Detta är även mer likt live-auktioner. Ebay (som ju även äger Tradera) har fått mycket kritik för att man inte valt denna ordning.
Om man som säljare vill försäkra sig mot att köpare vinner på sena skambud så kan man väl sätta ett reservationspris?
|
|
|
Post by banjolasse on Dec 28, 2011 0:07:58 GMT 1
Att jag inte vill sälja till folk som bjuder i sista minuten beror inte på att jag tror att jag ska få mindre för varan. Om det vore så skulle jag ju argumentera emot mig själv.
Jag tycker det systemet du skriver om, Magnus, att hålla igång auktionen, så länge det kommer bud, verkar bättre. Själv orkar jag inte bjuda på Tradera överhuvudtaget länge, jag tänker bara att nån "smart" kille i alla fall bjuder över med 10 kr i sista minuten.
|
|
bakfot
Musiker av rang
|
Post by bakfot on Dec 28, 2011 9:05:22 GMT 1
Jag har heller aldrig begripit det där sistaminuten-fixandet. Är jag intresserad av en vara bestämmer jag hur mycket jag är beredd att betala, lägger ett bud och hoppas på det bästa. Bjuder nån över, ja, då var ju den beredd att betala mer.
|
|