|
Post by daionsavage on Dec 28, 2011 10:43:23 GMT 1
Här har ni en guldtråd från förr då en annan basist skulle shoppa på Kaplans auktioner. pratabas.se/viewtopic.php?t=17682(Humorinnehållet drar igång på sida 2, men ta hela tråden om ni orkar!)
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Dec 28, 2011 13:21:50 GMT 1
Jag har heller aldrig begripit det där sistaminuten-fixandet. Är jag intresserad av en vara bestämmer jag hur mycket jag är beredd att betala, lägger ett bud och hoppas på det bästa. Bjuder nån över, ja, då var ju den beredd att betala mer. Jag tror ändock att du kommer att finna i längden att den metoden gör att du antingen får din vara för ungefär så mycket som du kunde tänka dig att betala (för att buden höjts underifrån nästan upp till ditt maxpris) , men oftast kommer du även att finna att du precis missar varan för att någon annan ändrade sig i sista stund och bestämde sig för att han ville ännu lite mer. Om man avvaktar och lägger ett sent bud så har man betydligt större chans att få loss varan för lägre pris än din smärtgräns, genom att tidiga budgvare ofta fegar lite. För mig är det det som är lite vitsen med att handla på auktion, chansen att få varan till ett hyfsat lågt pris. Om jag vill betala vad säljaren hoppas få ut för den så köper jag hellre på Blocket, utan budgivning.
|
|
|
Post by banjolasse on Jan 3, 2012 11:19:40 GMT 1
Är det någon som håller med om att Tradera är en ganska urvattnad och ointressant marknadsplats idag, jämfört med för några år sen? Vitsen med auktioner borde väl vara att både säljare och köpare är beredda att chansa lite? Så är det inte längre, menar jag. Reglerna gynnar sk. psykologiska "maximerare", som alltid måste gneta in till sista kronan, alltså av den typen som sitter och trycker på F5 i sista minuten, eller lägger höga reservationspriser.
På en liveauktion tror jag det är större chans att det kan bli lite mer "aktion", på ren svengelska, säljaren har möjlighet att få mycket mera än förväntat för varan, men också risken att den blir bortslumpad. En auktion där både säljare och köpare till varje pris vill maximera blir ointressant i alla fall för mig, och det tycker jag är vad Tradera blivit.
|
|
|
Post by banjolasse on Jan 3, 2012 11:30:59 GMT 1
Ett exempel på en helknäpp regel på Tradera: Om man lägger "köp-nu-pris", så försvinner detta så fort ett lägre bud läggs! Jag lade ut datorprylar för ett par veckor sen, men köpnu-pris på 500 kr. Högsta prioritet var att få en snabb affär, inte att få ut maximalt betalt. Givetvis bjöd något ljushuvud 1 kr, så att köpnu-priset försvann...
|
|
|
Post by daionsavage on Jan 3, 2012 15:09:13 GMT 1
Är det någon som håller med om att Tradera är en ganska urvattnad och ointressant marknadsplats idag, jämfört med för några år sen? . Jo, men jag tror inte att det beror så mycket på hur auktionerna är upplagda utan mest för att man måste sortera bort mängder av skräp för att hitta de riktiga guldkornen (åtminstone på instrumentsidan).
|
|
Calle
Allvetande
|
Post by Calle on Jan 3, 2012 16:59:44 GMT 1
Här har ni en guldtråd från förr då en annan basist skulle shoppa på Kaplans auktioner. pratabas.se/viewtopic.php?t=17682(Humorinnehållet drar igång på sida 2, men ta hela tråden om ni orkar!) ;D ;D ;D ;D ;D Länge sedan jag skrattade så, helt värt att kolla tråden, blackparkas, hahahahaha
|
|