akej
Nybörjare
Posts: 3
|
Post by akej on Jun 30, 2011 16:24:54 GMT 1
Hindrade en granne från att ta dessa gitarrer till tippen häromdan. Gissar att ingen av dem är så mycket att ha men tänkte det kunde vara kul att försöka få dem spelbara som ett litet projekt. Har fått en del tips om vad som kan göras med den stålsträngade, kanske återkommer med lite specifika frågor om den senare... Nu undrar jag angående den nylonsträngade. "Enda" felet på den verkar vara att den spruckit lite i limningen så det glappar en aning mellan halsen och kroppen. Om det nu inte är en fin gitarr, kan jag prova att dra i en skruv för att få dem att sitta ihop helt? Den verkar vara byggd i polen 1974. På etiketten står: Dolnoslaska fabryka instrumentow Lutniczych Lubin, UL. odrodenzia 22 POLAND BN-69/8263-03 data produkcji och två stämplar där det står L-13 samt maj 1974 Är detta en gitarr man kan gå loss lite på?
|
|
|
Post by rogerh on Jun 30, 2011 17:24:15 GMT 1
Inga höjdare, men archtopen kan ju bli lite kul färdigfixad.
Flashig bindning på den från 1974! Är det helgran i locket kan det bli en helt OK fungerande soffgitarr. ;D
|
|
|
Post by Klangfix on Jun 30, 2011 18:00:02 GMT 1
Bra träningsobjekt. Kanske får du anledning att räta ut halsarna, slipa och kröna om bandstavarna och hitta lite nya detaljer till archtoppen. Ebay har en del begagnad mekanik. Vissa musikaffärer säljer också mekanik, eller kan man surfa efter GMF eller Stewmac. De har det mesta. Lycka till.
|
|
akej
Nybörjare
Posts: 3
|
Post by akej on Jul 7, 2011 21:22:38 GMT 1
Nu har det gått framåt, båda gitarrerna är spelbara! Blev ok stränghöjd på båda och de intonerar ok såvitt jag kan höra. Har lite frågor kring hur jag ska göra med archtopen bara: Någon har tidigare tagit av och gjort något med halsen, antagligen har den varit lite krokig och har hyvlats lite ser det ut som. Men nu sitter den i en vinkel så att stallet måste vara väldigt lågt (ca 1 cm eller lite mindre). Tyckte inte stallen jag hittade på internet såg ut att vara så låga så jag provade att göra ett eget provisoriskt stall av en träbit och två spikar istället. Eftersom det fungerar hyfsat vill jag gärna göra ett nytt men lite mer ordentligt. Hur ska jag göra det annorlunda? Vilket träslag ska jag använda? Hur bör själva konstruktionen se ut, ska strängarna ligga mot både "spiken" och trät bakom? Annat jag bör tänka på? Vet att det ska vara två fötter så bas och diskant delas upp, men hur stort ska avståndet vara och hur mycket yta ska stallet ha mot gitarrkroppen? Nu låter det ganska tunt om den, hoppas ett bättre stall kan hjälpa lite... Sen till fråga 2. Jag råkade slipa ner översadeln nån halv mm för mycket så jag la en bit tjockt papper under när jag limmade så blev stränghöjden bra, kan det påverka ljudet? Och översadeln är av plast, blir det bättre ljud med ben eller annat? Bifogar lite bilder till frågorna. I övrigt så har jag putsat upp den ordentligt, oljat in greppbrädan, satt nya stämskruvar och strängar.
|
|
|
Post by rogerh on Jul 7, 2011 21:36:21 GMT 1
Ha, ha! Ja, det där stallet andades entusiasm ;D Skaffa en bit björk (lönn, rosewood eller ett hårt exotiskt träslag fungerar också) och snickra lite som ett gammalt nedhyvlat Levin stall Papper är väl inte så bra under översadeln, man vill att vibrationerna ska föras över till halsen utan vibrationsdämpare emellan. Så, det påverkar. Ben ger en klirrig och ljudstark ton. Seg plast är en styggelse i översadeln, dov och dämpad ton från den. Hårt ska det vara. Låter som halsen borde sättas om i en ny vinkel så att ett standardstall passar på höjden. Då får du större tryck på locket och mer volym.
|
|
|
Post by Klangfix on Jul 8, 2011 21:07:43 GMT 1
Precis som Roger skriver är det nog bra idé att försöka sätta om halsen i en annan vinkel. Det krävs lite lämpliga verktyg och mycket tålamod, men det går att göra själv om man läser på först. Om du inte vågar ge dig på det, så finns det reparatörer som kan göra det åt dig. Halsen bör vara satt så att stallets höjd blir drygt 2,5cm (en tum ) högt för att strängarna ska trycka lagom mycket på locket. När man har för lågt stall och väldigt flack vinkel sätter inte strängarnas vibration fart på locket och ljudet blir tunnt och svagt. Du kanske kan få lite inspiration av hur stall kan konstrueras genom att lösa följande tråd: ackegura.proboards.com/index.cgi?board=gitarrer&action=display&thread=8682&page=3Man måste inte ha två fötter på stallet. Levins archtop-stall ligger an under hela underdelen, men det är lättare att få god anliggning mot locket med två fötter. Ett bra stall är intonerat, dvs stallet är justerat så att stränglängden blir något olika beroende på tjocklek och om strängen är spunnen eller ospunnen. Intoneringen av stallet har till uppgift att kompensera för att olika tjocka strängar klingar med något felaktig ton eller frekvens då de trycks ner. Det beror på en massa fysikaliska orsaker som jag inte vill gå in på, men generellt är det annars så att en lagom tjock ospunnen sträng stämmer bäst i de flesta lägen.
|
|
akej
Nybörjare
Posts: 3
|
Post by akej on Jul 10, 2011 21:12:36 GMT 1
Ja de stallen såg ju lite finare ut Om jag tar mig an att ta av och ändra halsen, kommer intoneringen ändras så att jag behöver ge mig på bandstavarna också då? Kan man räta ut halsen på något relativt enkelt sätt när den ändå är av? Det är lite bananform på den... Har ni tips om några trådar eller andra ställen där jag kan läsa om att lossa och ändra vinkeln på halsen? Är det ett riskabelt projekt, lätt att förstöra gitarren helt?
|
|
|
Post by rogerh on Jul 10, 2011 21:38:20 GMT 1
Det enda som händer om du bryter upp halsen i en aning brantare vinkel så ett högre stall passar är att det flyttbara stallet behöver flyttas nån millimeter. Intoneringen ges av den öppna stränglängden och hur högt strängarna är satta på 12:e bandet (och strängtjokleken och annnat smått & gott). Räta ut halsar gör man med dragstången om den finns. Annars är det ett strykjärn, tvingar och mothåll som är lösningen. Det kan man gör med halsen på plats eller med en lös hals. Lämpligen ställer man strykjärnet på ett lagom långt plattjärn på banden för arr fördela värmen. Är greppbrädan kupad måste man ha två tunnare plattjärn att ställa strykjärnet på. Sen värmer man där man vill böja tillbaka halsen och sätter ett mothåll av mjukt trä på samma plats under halsen, kanske med kork eller gummi i kontaktytan med en bit aluminiumfolie mot lacken om den skulle börja kladda av värmen. Kroppen klämmer man fast med tvingar mot ett bord, vid bottenklossen och halsklossen (se upp om botten är kurvad!). Sen använder man tvingar på ömse sidor om strykjärnet för att tvinga halsen åt andra hållet så att den blir rak och en gnutta till i överböj. Sätt strykjärnet på bomull eller 75%. Låt stå i 20 minuter och slå sedan av strykjärnet. Trä som blir ca 70 grader eller varmare "smälter" och "stelnar" i det nya läget permanent. Sätta om halsen är alltid ett projekt, svårast är att få lös halsen. Hur mycket man förstör på vägen beror på hur försiktig man är, det ska inte behöver bli en katastrof - men det kan det bli
|
|