|
Post by Klangfix on Jun 13, 2011 0:03:18 GMT 1
Jag skulle vilja veta mer om ursprunget till denna bas. Jag hittar inget på nätet. På basen står stämplat: Tacksam för tips. På bild ser den OK ut, men den har insjunket lock p g a en basbjälke som har släppt i ena änden. Stallet är böjt och ljudpinnen har trillat. För några timmar sen limmade jag om halsinfästningen. Fortsättning följer.
|
|
|
Post by chopper on Jun 13, 2011 7:57:34 GMT 1
Det var en vacker sak.
|
|
|
Post by snapcase on Jun 15, 2011 12:11:12 GMT 1
I'm not too familiar with viol maker not building guitars, but i know a few Scherzers anyway. Some from Markneukirchen and one from Vienna. This scan is from a dealer in Markneukirchen, Volkmar Scherzer. He traded with viols, guitars an accesories. This kind of "outboard" stamps were often added by the resellers more than the makers, but anything is possible. It looks like a post war make to me. === Jag är inte så insatt i gamba maker inte bygga gitarrer, men jag vet några Scherzers ändå. Några från Markneukirchen och en från Wien. Detta scan är från en återförsäljare i Markneukirchen, Volkmar Scherzer. Han handlade med viols, gitarrer ett tillbehör. Denna typ av "yttre" stämplar ofta till av återförsäljare mer än beslutsfattare, men allt är möjligt. Det ser ut som en efter kriget gör för mig.
|
|
|
Post by Klangfix on Jun 28, 2011 23:40:24 GMT 1
Jag har precis haft en nära-döden-upplevelse i verkstan i kväll. Efter två dagars mätande och skådande genom f-hålen på locket, dels med spegel och dels med en mini-webkamera på svanhals, tog jag till slut mod till mig och påbörjade en limning av den lösa basbjälken. På kameran fäste jag först en liten 12V lampa som kunde lysa upp inuti kroppen. Efter det borrade jag några 0,35mm hål där jag trädde genom gitarrsträngar på båda sidor om bjälken. Strängarna tråcklade jag ut genom ett av f-hålen och knöt där ihop dem med en tredje sträng. På detta sätt kunde jag dra i strängarna och pressa basbjälken på plats med hjälp av strängkraften inuti kroppen. Den tredje strängen knöt jag dit för att jag senare skulle kunna avlägsna de eventuellt fastlimmade strängarna. På kameran fäste jag senare också en pinne med en tunn plastslang kopplad till en grov injektionsspruta med lim (Liquid hide glue). Limningen började med att jag tittade på en laptop-skärm var limslangen befann sig innan jag försiktigt klämde ut lim. Problemet var bara att sprickan var så stor att det rann ut bakom och ner längs insidan av locket. Fult och kladdigt. Strängarna jag använde var först .016" , men då jag skulle spänna ihop allting drog jag av båda "sträng-slingorna" så jag fick göra om övningen med .019" sträng. Två tvingar gick att få dit genom f-hålet, men sen fick all kraft appliceras med strängarna. Nu sitter allting i spänn och jag är osäker på hur bra anliggningen är mellan basbjälken och locket, men kanske har limningen fungerat åtminstone en bit. Den kan inte bli sämre än innan, möjligen kladdigare. Ja, det var nog inte min mest lyckade reparation. Nästa gång skulle jag nog faktiskt överväga att lyfta på locket, även om basen har kantlister i trä. Bilder kommer men just nu är jag lite för trött för att ladda upp dem. Får se om jag hinner imorgon annars blir det efter helgen. Nästa övning blir att göra en ny ljudpinne och få dit den. Någon hade nämligen bytt ljudpinne efter det att basbjälken lossnat och låtit locket sjunka in. Sista övningen blir att limma nya fötter på stallet och rikta om detta. To be continued....
|
|
|
Post by Klangfix on Jun 30, 2011 23:15:39 GMT 1
Hej! Just nu testar jag att surfa via laptop med Wifi-koppling till en Sony Ericsson Play, som får agera surfpunkt. Det går låångsamt på grund av mobilnätets begränsade datahastighet, så det blir bara tre bilder ikväll. Min verkstad lämpar sig bättre för mindre instrument... En "strängtving". Jag måste säga att 0.35mm hål är verkligen små. De syns knappt även då de inte är pluggade i efterhand. Hädanefter kommer jag nog även att våga göra detta på mindre instrument och även i solida lock. Detta lock är plywood. Titthålskirurgi. Så här ser det ut på datorn. Lite svårt att hålla kameran inuti basen med en hand och fotografera skärmen med en annan. Att ta s k "screen shots" lyckas jag inte med en hand eftersom det kräver två eller tre tangentnertryckningar samtidigt. fortsättning följer...
|
|
|
Post by Klangfix on Jul 6, 2011 0:11:44 GMT 1
Nu har det gått några dagar och idag har jag ägnat mig åt mässingsslöjd halva dagen. Det började med att jag insåg att jag inte hade någon enkel möjlighet att mäta hur lång en ny ljudpinne inuti basen skulle vara. Ja, alltså för er som bara känner till gitarrer och andra modernare instrument kan jag berätta att i stråkinstrument såsom violin, viola, cello och kontrabas sitter det en pinne mellan lock och botten löst inkilad. Pinnens placering är strax nedanför ena stallfoten på diskantsidan.För ett tag sedan drabbades jag av ett prylköpinfall (det har väl aldrig hänt er... ). Jag köpte tre stycken fiolverktyg på Tradera för en billig peng, bl a en ljudpinnemätare. Jag tänkte att den kanske skulle kunna vara "bra att ha" nån gång - ja, även om jag bara lagat två fioler i mitt liv hittills... Nu visste jag i alla fall hur en sådan skulle se ut. Likadan fast STÖRRE. Bauhaus heter en affärskedja som säljer dyrt byggmaterial till överentusiastiska hobbypulare som sett för mycket på "Äntligen hemma" - det känner ni säkert till. Jag var där idag och tok-shoppade mässingsstång, mässingsrör och en rundstav i passande diametrar. Den gamla ljudpinnen var inte gjord av speciellt bra virke, så en rundstav från Bauhaus skulle säkert inte vara sämre. Bauhauspinnen visade sig ha dubbelt så tätt mellan årsringarna som den befintliga pinnen, så jag var ganska nöjd. Väl hemma blev det att mäta, böja, såga, böja igen, och löda. Resultatet blev så här: Lödningen ser bättre ut på andra sidan. Det är svårt att löda mässing som är 6mm tjockt med en vanlig lödkolv på 30W. Sen var det bara att stoppa in härligheten i basen och mäta avståndet mellan botten och locket på rätt plats, dra åt skruven och tråckla ut mätgrunkan. Därefter kunde jag lätt såga till en ny ljudpinne i rätt längd, som dessutom skulle vara lite sned i ändarna för att passa locket och bottens lutning. Hur jag sen fick in ljudpinnen var lite knixigt. Jag tittade först på en Youtube-film som visade hur det skulle gå till. Här syns proceduren: Ett riktigt verktyg ser ut ungefär såhär: Jag hittade en metallstav i skrotlådan som jag böjde och vässade i ena änden. Det funkade också. Den vassa änden ska tydligen vara mejselformad så man kan sticka in "mejseln" parallellt med ådringen kanske en femtedel - fjärdedel från änden. Sen gäller det att hitta rätt position. Ja, nu har jag i alla fall strängat på strängarna. Stallet är ännu inte inslipat på riktigt i fötterna, för jag måste ändå ha av stallet och sänka skårorna. Nu är frågan, vilken stränghöjd ska man ha??? Har ni några tips?
|
|
sfe
Besserwisser
Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
Posts: 2,950
|
Post by sfe on Jul 6, 2011 19:19:53 GMT 1
|
|
|
Post by Klangfix on Jul 6, 2011 21:04:47 GMT 1
Den skulle möjligen kunna funka. Problemet är att man har inte rak väg från f-hålet till ljudpinnen och man vill kunna ha styr på pinnen i alla ledder. Egentligen hade det vait idealiskt om man hade en tång som var tunn, lång och böjd. Jag har för mig att fiolbyggare har sådana också, men den krökta vässade pinnen funkar faktiskt OK. På bilden visas troligen raka verktyg. Jag tror det är upp till byggaren att böja verktyget efter behag.
Annars är gripklon ett jättebra verktyg i många avseenden när man fixar genom f-hålen. Jag ska nog skaffa mig en eller två. Tack för tipset.
|
|
|
Post by Klangfix on Jul 6, 2011 21:12:31 GMT 1
Förresten, slipade jag in stallet idag. Höjderna för de olika strängarna mätt vid greppbrädans slut var från den tunnaste till den tjockaste: 7mm, 8mm, 8mm, 9mm Men då ägaren kom och provspelade klagade han på skrammel i tjockaste strängen (E), så jag fick limma i en liten lönnbit och höja skåran 1mm. Det gick bra eftersom jag hade gjort skårorna ganska djupa. Till sist hamnade E-strängen på ca 10mm. Fortfarande finns lite skrammel, men det kan också handla om anslaget. Om man knäpper parallellt med greppbrädan är det inga som helst problem, men det är inte lika enkelt att göra det med E-strängen eftersom man då inte har samma vinkel på handen och tummens anhåll blir lite olika. Ja ja, det är svårt att beskriva... Ägaren fick med sig basen hem idag på påseende, så får vi se om han vill ändra nåt. En läskig upplevelse var när vi precis hade strängat upp basen för andra gången efter insplipningen. Vid en viss ton fanns då en groteskt skorrande vibration i kroppen. Fan också! tänkte jag och blev rädd att det var en vibration i den invändiga basbjälkens ena ände som var lite sämre limmad. Det visade sig lite senare att det var stackeln som inte var tillräckligt långt utfälld. När stackeln är infälld i kroppen står pinnen och vibrerar inuti som en jättelik stämgaffel. Fast det var lite jobbigt innan vi kom på orsaken.
|
|
|
Post by Klangfix on Aug 20, 2011 22:16:01 GMT 1
För fullständighetens skull vill jag kommentera mina egna experiment med strängtvingar.
Denna limning höll endast delvis, vilket berodd på att basbjälke och lock inte blivit helt ihop-pressade i övre änden vid limningsögonblicket.
Att använda strängtvingar kan i bästa fall ge en tvingkraft på kanske 300N (motsvarar ungefär kraften av en 30kg tyngd). Sen går strängarna av, vilket hände för mig två gånger. Problemet med kontrabasar är bara att de är så himla stora. Att böja ett stort lock och en tjock basbjälke kräver väldigt mycket kraft för att det ska fungera. Jag vill därför ge ett råd till dig som kanske hamnar i samma situation:
Om du lyckas få in lim bakom basbjälken och locket är gjort av plywood, så skulle jag faktiskt välja att skruva ihop lock och basbjälke med ett antal skruvar. Låt vara att det blir fult, men det är nog tyvärr det enda möjliga om man inte ska plocka av lock eller botten. I det här fallet bedömde vi att det skulle innebära större risk för förstörelse av lack, kantlister och trädetaljer - och på tok för mycket jobb för en bas som bara kostat kring tvåtusen kronor. Om man använder försänkta skruvar, kan man täcka skruvskallarna med små lock av fanér, så blir utseendet måhända lite prickigt men inte så hemskt som nakna stjärnskruvar i alla fall.
Är locket däremot massivt och skuret i ett stycke riktigt trä, ska du aldrig försöka skruva i det eftersom det då spricker. Då är det nog öppning av lådan som gäller och det överlåter jag till någon som har erfarenhet av stråkinstrumentreparation att förklara hur det går till, för det övergår mina erfarenheter.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Aug 21, 2011 22:15:54 GMT 1
Visst kan du skruva i solit lock utan att det spricker men då måste du ha hålet i locket större så att skruven inte gängar i locket. Det måste du väl för övrigt också ha på laminerat lock, hur lyckas du annars dra upp balken mot locket med hjälp av skruven? Du kan ju även välja att ta bort skruvarna efteråt och plugga hålen. Då blir det iallafall bara trä i locket och inte något metallskrot. Kan underlätta sömnen för en del.... Smart annars!
|
|
|
Post by Klangfix on Aug 21, 2011 22:52:49 GMT 1
Att jag inte tänkte på det från början. Ja, naturligtvis skulle man kunna limma och skruva och sen ta bort skruvarna. Riktigt smart.
|
|