gåran
Musiker av rang
|
Post by gåran on Oct 31, 2011 12:28:55 GMT 1
Visst Magnus, man kan tycka att det är inte mycket att snacka om. Rent tekniskt så är allting klockrent och helt rätt: säljaren begärde ett pris och köparen betalade det önskade beloppet.
Men faktum att säljaren höll sitt ord trots att hon inte behövde göra det - hon visste inte vad gitarren är värd men det fick hon veta några minuter/timmar efter at hon lagt ut annonsen - säger en hel del om henne. En ärlig människa med moral. Hon kunde lika gärna säga "Nej, nu känner jag att vill ha mer pengar" och sälja gitarren till högstbjudande.
Om hon visste att köparen kommer att tjäna minst 5000 kronor på hennes gitarr så hade hon med största sannolikheten sålt den till högstbjudande.
Alla vi gör som vi tycker är rätt. Jag hade betalat den kvinnan minst 3000 kronor - om jag rent hypotetiskt ville köpa en sådan gitarr. Även då kunde man tjäna en trevlig slant på gitarren. Även då hade det varit ett klipp.
Vi kanske nöjer oss med att vi tänker olika.
|
|
|
Post by meatlof on Oct 31, 2011 13:51:02 GMT 1
Ja, med perfekt information hade hon nog tagit ett annat beslut.
|
|
|
Post by 1948 on Oct 31, 2011 14:10:45 GMT 1
Ja, med perfekt information hade hon nog tagit ett annat beslut. Håller med - med perfekt information hade även jag fattat annat beslut. Till saken hör att jag inte visste vad denna Levin-gitarr ev kunde vara värd. Mer eller mindre än 600:- var vad jag visste just vid detta tillfälle. Det var faktiskt säljaren som upplyste mig om att det ringt personer och bjudit flera tusen kronor över utsatt pris som jag informerades om att utsatt pris var lägre än vad andra spekulanter var villiga att betala. Det kan ju knappast läggs mig till last att andra vill betala mer och att säljaren liksom jag vid det tillfället var osäkra på hur seriösa övriga spekulanters bud & löften telefonledes skulle värderas just då. Jag som var med vet ju vad som sagts och gjorts. Jag behöver inte spekulera i den delen. Frågan var om hon & han ( för det fanns även en han ) hellre ville avstå att sälja till mig för att ta emot nästa besökare som lovat mer pengar. På den direkt frågan var svaret att hon&han ville sälja till mig för att bli av med allt ringade på telefon osv samt att de kände sig bundna vid att givit mig löfte om att jag fick köpa, 45 minuter tidigare telefonledes. Det är först när jag börjar fråga om denna gitarr på nätet och bland mina övriga kontakter om ev värde på denna gitarr som jag får klart för mig att jag gjort ett klipp. Men låt mig fästa uppmärksamheten på att båda parter frivilligt (utan tvång eller hot) träffat en överenskommelse där båda parterna var överens. Hur svårt kan det vara ?
|
|
trout
Lärt mej ta barré
|
Post by trout on Oct 31, 2011 14:13:36 GMT 1
Inte svårt alls. Du gjorde helt rätt.
|
|
gåran
Musiker av rang
|
Post by gåran on Oct 31, 2011 15:47:25 GMT 1
Ja, med perfekt information hade hon nog tagit ett annat beslut. Men låt mig fästa uppmärksamheten på att båda parter frivilligt (utan tvång eller hot) träffat en överenskommelse där båda parterna var överens. Hur svårt kan det vara ? Ingen har hävdat att något tvång eller hot användes så det är ingen ide att fästa uppmärksamheten på det. Återigen rent tekniskt så har du gjort rätt. Jag fick för mig at du visste vad gitarren är värd ungefär. Nu när jag läser igenom tråden så ser jag att du inte gjorde det. Det ber jag om ursäkt för. Å andra sidan så tycker jag att det är fel att tjäna "för mycket" på saker man tänker sälja vidare. Något moralsik gräns borde följas så att alla involverade parter blir rättvist behandlade. På det sättet blir världen en bättre plats. Detta kan låta lite barnsligt men det är faktiskt så.
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Nov 1, 2011 6:22:42 GMT 1
En Levin 174 är inte automatiskt värd flera tusen kronor. Nu vet jag inte vad listpriset för en halsomsättning är men räkna med minst 1500 kr. Sedan är det stor risk att man behöver slipa banden för att få ordning på den. Sadlar och i värsta fall stall kan behöva repareras, förnyas eller limmas om. Sprickor, lösa balkar.....
Sedan är det det kosmetiska skicket att ta hänsyn till.
Vad jag vill säga är att det är inte helt säkert att det är en bra affär att köpa en sådan gitarr för 3000kr, det beror på skicket och även i hög grad på vad för slags köpare man är.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Nov 3, 2011 9:48:31 GMT 1
En Levin 174 är inte automatiskt värd flera tusen kronor. Nu vet jag inte vad listpriset för en halsomsättning är men räkna med minst 1500 kr. Sedan är det stor risk att man behöver slipa banden för att få ordning på den. Sadlar och i värsta fall stall kan behöva repareras, förnyas eller limmas om. Sprickor, lösa balkar..... Sedan är det det kosmetiska skicket att ta hänsyn till. Vad jag vill säga är att det är inte helt säkert att det är en bra affär att köpa en sådan gitarr för 3000kr, det beror på skicket och även i hög grad på vad för slags köpare man är. Senast jag kollade var listpriset på en halsomsättning hos Jam 3.000:- vilket är ett mycket skäligt pris för en limmad hals. Är det en skruvad halsinfästning bör priset regleras därefter.
|
|