|
Post by Tyge on Mar 17, 2011 17:33:51 GMT 1
|
|
|
Post by 1948 on Mar 30, 2011 11:32:39 GMT 1
Den klippte jag för 450:- med hårt orginalfodral för 150:- Säljaren ringde när jag var på väg mot Uppsala och sa att de ringer o ringer t.o. fr Norge å bjuder flera tusen över. Hon sålde till mig som hon lovat för alltihop för 600:-
|
|
|
Post by Laer on Mar 30, 2011 12:51:08 GMT 1
Den klippte jag för 450:- med hårt orginalfodral för 150:- Säljaren ringde när jag var på väg mot Uppsala och sa att de ringer o ringer t.o. fr Norge å bjuder flera tusen över. Hon sålde till mig som hon lovat för alltihop för 600:- Grattis. Kul med folk som håller sitt ord när sånt där händer.
|
|
|
Post by 1948 on Mar 30, 2011 15:41:12 GMT 1
Den klippte jag för 450:- med hårt orginalfodral för 150:- Säljaren ringde när jag var på väg mot Uppsala och sa att de ringer o ringer t.o. fr Norge å bjuder flera tusen över. Hon sålde till mig som hon lovat för alltihop för 600:- Grattis. Kul med folk som håller sitt ord när sånt där händer. Tack för - här bild på ekipaget Fixade bildlänken. /Admin
|
|
|
Post by Tyge on Mar 31, 2011 19:11:21 GMT 1
Apropå Norge, så finns det ju en Classic 4 till salu utan prisuppgift som jag tidigare har länkat till. När den hade legat ute en månad så skrev jag till säljaren och undrade över hur mycket han förväntade sig Han hade fått den värderad till 25 000 nkr och trodde inte att han skulle sälja den för mindre än hälften.
Har jag missat något? Är det verkligen så bra instrument? Klassen över vissångarens men knappast solistinstrument, eller?
Kan ångra idag att jag inte slog till på den Classic 3 som jag hade kunnat köpa för 4000 skr - jag tyckte det var för dyrt...
|
|
|
Post by 1948 on Apr 1, 2011 9:38:36 GMT 1
Grattis. Kul med folk som håller sitt ord när sånt där händer. Tack för - här bild på ekipaget Fixade bildlänken. /AdminSchysst - tack för det!
|
|
|
Post by 1948 on Oct 26, 2011 11:50:09 GMT 1
Tack för - här bild på ekipaget Fixade bildlänken. /AdminSchysst - tack för det! Här bild på Levin 174
|
|
gåran
Musiker av rang
|
Post by gåran on Oct 26, 2011 18:59:24 GMT 1
Ni som kan det här: Vad är denna gitarr värd ungefär?
|
|
|
Post by Peter on Oct 26, 2011 19:32:33 GMT 1
Ni som kan det här: Vad är denna gitarr värd ungefär? Mellan 6 - 10.000:- Lite beroende på vart den säljs (typ Stockholm vs. landsorten) och vilket skick . Det är svårt att säga ett "värde"-pris. Värdet på en produkt är det pris en köpare betalar vid just det tillfället. Och det kan variera mycket. Det har vi väl sett på Tradera.
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Oct 26, 2011 19:49:34 GMT 1
Ni som kan det här: Vad är denna gitarr värd ungefär? Mellan 6 - 10.000:- Lite beroende på vart den säljs (typ Stockholm vs. landsorten) och vilket skick . Det är svårt att säga ett "värde"-pris. Värdet på en produkt är det pris en köpare betalar vid just det tillfället. Och det kan variera mycket. Det har vi väl sett på Tradera. Vi har ju sett exempel på 174:or som gått betydligt billigare. jag sålde en i hyfsat skick för 5000 för ca 3 år sedan, och det gick ju en i kanonskick i Kungsbacka häromdagen för 4900. Jag tror aldrig jag hört att någon sålt för i närheten av 10000. Jag skulle sagt att de går för 4-8000, och kanhända borde de gå för något mer. På Ebay (USA) kan man få dem billigare, men ar då transporten att räkna in. Det är bra gitarrer men man får räkna med att lägga tid och/eller pengar på en justering, som ofta innefattar halsomsättning.
|
|
|
Post by 1948 on Oct 28, 2011 13:08:29 GMT 1
Mellan 6 - 10.000:- Lite beroende på vart den säljs (typ Stockholm vs. landsorten) och vilket skick . Det är svårt att säga ett "värde"-pris. Värdet på en produkt är det pris en köpare betalar vid just det tillfället. Och det kan variera mycket. Det har vi väl sett på Tradera. Vi har ju sett exempel på 174:or som gått betydligt billigare. jag sålde en i hyfsat skick för 5000 för ca 3 år sedan, och det gick ju en i kanonskick i Kungsbacka häromdagen för 4900. Jag tror aldrig jag hört att någon sålt för i närheten av 10000. Jag skulle sagt att de går för 4-8000, och kanhända borde de gå för något mer. På Ebay (USA) kan man få dem billigare, men ar då transporten att räkna in. Det är bra gitarrer men man får räkna med att lägga tid och/eller pengar på en justering, som ofta innefattar halsomsättning. Peters och Magnus uppfattning stämmer väl överens med min egen. Har även lyssnat lite med folk som har bättre koll än jag på detta. Med tanke på att det behövs en halsomsättning så är 5 Tkr eller bästa bud däröver inte orimligt. Halkan (Janne Hallqvist) kan ta hand om försäljning av denna åt mig i hans butik, men då blir nog priset 6-7 Tkr med ev byten/delbyten som kan uppstå - vi får se.
|
|
gåran
Musiker av rang
|
Post by gåran on Oct 30, 2011 21:34:31 GMT 1
"Peters och Magnus uppfattning stämmer väl överens med min egen. Har även lyssnat lite med folk som har bättre koll än jag på detta. Med tanke på att det behövs en halsomsättning så är 5 Tkr eller bästa bud däröver inte orimligt. Halkan (Janne Hallqvist) kan ta hand om försäljning av denna åt mig i hans butik, men då blir nog priset 6-7 Tkr med ev byten/delbyten som kan uppstå - vi får se."
Av någon anledning trodde jag att du köpt gitarren för dig själv.
Vad trevligt att säljaren höll sitt ord och inte sålde gitarren för flera tusen kronor...så att du kan tjäna så mycket som möjligt.
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Oct 30, 2011 22:39:15 GMT 1
Av någon anledning trodde jag att du köpt gitarren för dig själv. Vad trevligt att säljaren höll sitt ord och inte sålde gitarren för flera tusen kronor...så att du kan tjäna så mycket som möjligt. Inte mycket att snacka om tycker jag. Jag har själv gjort klipp på Blocket-varor. En del behåller jag, en del säljer jag vidare vad det lider, och då vill jag givetvis ha ut det jag tror att varan är värd på marknaden.
|
|
|
Post by 1948 on Oct 31, 2011 9:29:31 GMT 1
Håller helt med Magnus som jag passar på att tacka för så pass bra synpunkter att jag egentligen inte har något mer att tillägga i fråga om jag kan tjäna så mycket som möjligt eller inte. Inte heller om det varit eller är min avsikt att äga eller sälja en gitarr jag köpt för 600 svenska kronor som var ett av säljaren utannonserat pris. "Pengar berör" som SwedBanks VD utryckte det i TV-intervju nyligen.
|
|
|
Post by meatlof on Oct 31, 2011 11:20:23 GMT 1
Håller med. Pengar har ett innehåll av uppoffring och energi. Det är inte förvånande att det kommer olika reaktioner.
Ursäkta min utsvävning här, men det här är ju lite intressant... Visst kan man känna att säljaren agerat väldigt reko genom att hålla sitt ord till någon som verkligen velat ha hennes gitarr och därför inte fallit för frestelsen att trissa upp priset, trots att efterfrågan varit stor? Hon förstod uppenbarligen att den var värd mer, men ville hålla fast vid sitt ord. Löftet var tydligen värt mer än mellanskillnaden ursprungspris-marknadspris, vilket är anmärkningsvärt. Inte en helt vanlig egenskap!
Och andra hand. För henne var den ursprungligen inte värd mer än just 600kr. Köparen använder sen sin kunskap och tid till att sälja gitarren vidare genom andra kanaler för att göra en förjänst. En slags förädling. En kunskap som säljaren inte hade i ett första skede. Känns ju helt ok från det här perspektivet.
Observera, ingen moralisk pekpinne således, bara lite tankar kring situationen.
|
|