sfe
Besserwisser
Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
Posts: 2,950
|
Post by sfe on Mar 9, 2011 9:28:08 GMT 1
Lite kryptisk rubrik kanske. Jag skulle vilja veta vad ni har för rutiner med ert instrumentvirke angående fuktighet och förvaring? Hur länge låter ni det ligga från leverans till användning? Under vilka förhållanden ligger det? Stänger ni ändfibrerna med vax, lim eller färg? Använder ni instrument för att mäta fuktigheten i respektive bit innan ni använder den?
|
|
|
Post by perhallgren on Mar 9, 2011 9:59:40 GMT 1
Du kanske kan specificera lite mer konkret vad du undrar över. Varje träbit måste behandlas individuellt beroende på dess fukthalt, dimensioner och träslag.
|
|
sfe
Besserwisser
Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
Posts: 2,950
|
Post by sfe on Mar 9, 2011 14:44:38 GMT 1
För att ställa en motfråga till Pers fråga på min fråga så: Hur vet man vilken träbit som skall behandlas hur? (Och jag förväntar mig då att det finns en hel del olika idéer och det är de som jag vill läsa här.)
Min egna "kunskap" begränsar sig i stort till att om jag haft en viss träbit i flera år i min verkstad där det aldrig går över 50% fuktighet (oftast runt 40) och aldrig blir frost och den fortfarande är rak så är den troligtvis OK att använda. Precis när man får hem virke så kan det löna sig att hålla koll eller sätta det i spänn på något sätt ifall det vill vrida sig. Jag köpte en gång för en massa år sedan några skivor flammig lönn efter ett dödsbo. Skivorna var märkta med årtal som var 10+ år före att jag fick dem men ändå så vred sig några av dem efter ett par veckor hemma hos mig. Jag hade inte verkstaden med luftavfuktare som jag har nu utan skivorna förvarades i bostaden. Dom planades, som tur var, lätt med strykjärn och höll sig sedan plana genom att ligga mellan några lösa hyllplan i en hylla.
Jag har, som sagt, ganska begränsad kunskap om detta och man kan läsa en hel del olika och motsägelsefulla rekommendationer om hur man skall göra. Det senaste jag läst är att virket skall ligga 2 månader i den miljö det färdiga instrumentet sedan skall användas i, i fråga om musikinstrument i så fall i bostaden, innan man bygger. 2 månader låter lite tycker jag (och bostaden för fuktig sommartid) om man snackar nysågat virke och det gör man nog för författaren till detta skrev också att man på välsorterade brädgårdar visst kan hitta virke som duger till musikinstrument om man letar runt lite. (Det blev inget bra inlägg tycker jag men jag postar det ändå.)
|
|
|
Post by perhallgren on Mar 9, 2011 15:24:00 GMT 1
1. När man får hem material i tunna dimensioner (typ lock, bottnar, sarger, huvudfaner) bör man lägga dessa i press omedelbart. Bäst är att ströa (lägga med distansremsor av t.ex masonit) men får man t.ex hem hundra jakaranda bottnar från Indien så bör de man ännu inte hunnit ströa ligga pressade i bunt i väntan på att ströas. Det kan räcka med en timma i "fritt" tillstånd för att bottnarna högst upp i högen ska se ut som potatischips. 2. Trä med hög densitet torkar långsammare än trä med låg täthet. 3. Ett färskt lock torkar från att vara helt blött till att ha byggtorrhet på några månader, men det innebär inte att det är färdigt att byggas med. Ju längre man väntar desto bättre ton. 4. När man hanterar tjockare dimensioner brukar man räkna en tum per år, en två tum tjock planka behöver två år för att komma i balans med den nya lokalens klimat. En mycket grov regel som du förstår. Det är givetvis skillnad på ceder och ebenholts... 5. Det är givetvis skillnad på gammalt och färskt trä. Ju närmare källan man handlar ifrån desto färskare trä. Det låter som om du är ivrig att komma igång!
|
|
sfe
Besserwisser
Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
Posts: 2,950
|
Post by sfe on Mar 9, 2011 20:35:30 GMT 1
"Det låter som om du är ivrig att komma igång!"
Ja, jag måste erkänna att lusten att bygga är väldigt stark men jag har ju ett bygge i full gång så det är inte det det hänger på. Jag har köpt lite virke ganska nyligen, och kommer snart att köpa lite mer, från virkesmånglare nere i Europa och jag känner mig lite osäker på hur jag skall hantera detta virke så att det inte blir fel. Tidigare har jag bara köpt här i Sverige och då mest virke som legat många år innan jag fick tag på det så det kan ju finnas en skillnad.
Tack för ditt svar! Verkar inte som att jag behöver vara orolig över att jag gör helt fel i alla fall. Är du noga med att vaxa ändträ som är oskyddat när du får bitarna?
Trots Pers ganska uttömmande svar är jag fortfarande intresserad av kommentarer från er andra.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Mar 9, 2011 23:50:54 GMT 1
En hel del av träbitarna som kommer från "månglarna" nere i Europa har redan lagrats ett bra tag, vissa väldigt länge. Men det kan man såklart inte utgå från iofs.
Vaxade ändar, förklarade en av "månglarna" för mig, var bara för amatörer då man inte kan stapla så högt för vaximpregneringen glider och staplarna ramlar. Doppat i lim och sedan sågspån skulle det vara!!
Annars tycker jag det som behöver vara skyddat mot för snabb torkning i ändarna brukar vara skyddat från dom "månglara" jag har haft affärer med.
|
|
|
Post by perhallgren on Mar 10, 2011 7:40:51 GMT 1
Är du noga med att vaxa ändträ som är oskyddat när du får bitarna? Jag är noga med att skydda ändträt i grövre dimensioner och tätare träslag. Det mesta man får från trägrossister/handlare är vaxat där så behövs, men inte alltid. Får jag hem gran- eller cederlock utan vaxning brukar jag inte bry mig. Likaså brukar jag inte bry mig om att cederhalsämnen kommer ovaxade, men när jag köpte fyra tum tjocka plankor av ceder såg jag till att skydda ändträt för att undvika sprickor i ändarna. Jag går på magkänsla för när träbiten är så beskaffad att deformation riskerar att uppstå pga ojämn uttorkning. Ebenholts är ett h-vete att torka, och det tar evigheter. När jag köper greppbrädor brukar jag ha dem i kallförråd i många år alternativt lägga dem i en stängd kartong och glömma bort dem i ett decennium. Jag skulle tveka på att använda en ebenholtsbräda som jag ägt i bara ett eller två år, trots att den är så tunn att den "borde" torka snabbt. Hör av dig om du har färsk greppbräda så har jag ett förslag.
|
|
|
Post by Klangfix on Mar 10, 2011 23:39:14 GMT 1
Jag vet slöjdare i Gällivare som torkar björkvrilar i mikråvågsugn genom att värma dem i en plastpåse någon minut varje dag i någon månads tid. Det går tydligen. Jag vet inte riktigt hur de gör när de gläntar på påsen etc... men mikrovågstorkning används ju även industriellt. Vacuumtorkning förekommer väl också.
Tyvärr har man ju ingen mikro som är 60 cm lång invändigt....
|
|
|
Post by perhallgren on Mar 11, 2011 11:28:21 GMT 1
Slöjdare behöver inte tänka på hur deras trä låter. En björkvril behöver bara torkas så att den inte spricker, men trä som ska användas i musikinstrument måste torkas långsamt. Om cellväggarna påverkas av för snabb torkning som t.ex i torkugn eller ännu värre micro klingar trät sämre. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet...
|
|
|
Post by Laer on Mar 11, 2011 11:35:56 GMT 1
Är det inte Taylor som ugnsbakar sitt virke? Har för jag sett nån fabriksvideo om nån av de stora amerikanska tillverkarna och de gjorde så i videon då. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet... Hehe, OT men, det uttrycket får mig att minnas det som HiFi-Klubben körde på sina skyltfönster förrut: "Du får INTE fett ljud där de har REA på brödrostar!" ;D
|
|
|
Post by perhallgren on Mar 11, 2011 11:53:06 GMT 1
Jovisst, Taylor ugnstorkar sitt virke och många andra också, t.ex Luthiers Mercantile. Jag uttryckte mig slarvigt. Vad jag menade att säga var att om man ugnstorkar för snabbt så förstörs cellväggarna med sämre klang som resultat. Jag vet inte exakt hur lång tid det tar att torka i ugn för Taylor men vi pratar om en oerhört noggrannt styrd process på flera veckor. Att själv köra sitt nyinköpta lock i köksugnen däremot är inget att rekommendera. Ville bara lyfta ett varningens finger för okontrollerad snabbtorkning.
Dock vet jag att det finns en metod som kallas "ugnsbakning". Har inte prövat själv men metoden går i princip ut på att upphetta ett redan torrt lock till en viss temperatur under en viss tid för att förbättra klangen. Värmen förändrar träts egenskaper på nåt sätt som jag inte är inläst på. Kanske Olav kan rycka in här. Har för mig att Landola har joxat med sånt.
|
|
|
Post by Laer on Mar 11, 2011 11:58:13 GMT 1
Ahh, så det var Taylor, se där, minnet fungerade idag också. ;D Men det måste ju vara (som du säger Per) föredragbart med långsam naturlig torkning ändå, rent generellt om man nu inte forskar fram nån überbra metod för en uppsnabbad process. Det finns ju dock som sagt alltid undantag, Taylors process kanske är ett sådan undantag. Nu gäller ju det visserligen bara elgitarrer, men Roukangas gör ju också nån variant som kallas thermo-nånting som ska göra under med virket.
|
|
|
Post by customsam on Mar 11, 2011 16:32:15 GMT 1
Ahh, så det var Taylor, se där, minnet fungerade idag också. ;D Men det måste ju vara (som du säger Per) föredragbart med långsam naturlig torkning ändå, rent generellt om man nu inte forskar fram nån überbra metod för en uppsnabbad process. Det finns ju dock som sagt alltid undantag, Taylors process kanske är ett sådan undantag. Nu gäller ju det visserligen bara elgitarrer, men Roukangas gör ju också nån variant som kallas thermo-nånting som ska göra under med virket. Läste nyligen "någonstans" om en tillverkare som "åldrade" gitarrer för att uppnå "vintageton". Var att placera gitarren (elgitarr var det nog) varmt en längre tid, för att på så sätt uppnå det torra trä som många menar är en del av orsaken till att gamla gitarrer låter bättre. Detta gjordes alltså på ett färdigt instrument. Som med allt som har med vintagegitarrer att göra var det mycket mojo kring hur uppvärmningen gick till, och sedan att instrumentet "landades" efter uppvärmningen på ett rätt sätt för att undvika sprickor och sättningar...
|
|
|
Post by Laer on Mar 11, 2011 17:02:06 GMT 1
Förlåt om du tycker det här blir lite OT sfe, men det är lite intressanta tankar som ändå härrör lite till grundfrågan. www.ruokangas.com/?p=1871
|
|
|
Post by gurra11 on Jun 9, 2011 14:43:21 GMT 1
Vad för lim är lämpligt om man ska limma ändarna? Funkar titebond wood glue?
|
|