|
Post by Anton on Sept 4, 2009 18:05:12 GMT 1
Ja, det är frågan, är detta ett fynd? En gammal mandolin rör det sig om, BILDER! hehe, hela locket har lossnat, sitter bara fast i greppbrädan och längst upp. (skumt dock; nedre halvan av kroppen saknar helt kerfing (eller sån där tunn list... typ), knappt någon limyta alls för locket. Inte konstigt att locket släppt... skumt...) hmmm, har aldrig sett en sån huvud/hals-skarv tidigare coola gammla band! Riktigt risigt skick, massor med sprickor i bottnen och lock, tror att jag ska plocka bort hela locket, så att jag kan laga alla sprickor och ribbor. Mycket av kantlisten saknas dessutom Ska bli spännande att se om man kan få det att låta om den igen... Någon som vet något om detta instrument? Var och när den är byggd är jag mest nyfiken på
|
|
|
Post by rogerh on Sept 4, 2009 18:14:45 GMT 1
Den där halsen var helskum. Är det hela plattjärn till bandstavar är det definitivt en 1800-talare. Fågelmotivet har jag på en av mina gamla mandoliner. Antagligen gjort nåstans i Tyskland. Spritlack borde det vara och det är bra det, lättjobbat. Fram med hudlimspannan, det perfekta limmet för den här. En hel del kul jobb, men det ska nog gå bra till slut
|
|
|
Post by Anton on Sept 4, 2009 20:25:25 GMT 1
Jasså 1800-tal, så pass gammal, kul! Men funderar på om det är klokt att lossa locket ifrån greppbrädan och resten av mandolinen, eller om det är bättre att låta det sitta kvar. Blir ju lättare att komma åt utan lock, men det kanske är svårt att få tillbaka locket på rätt plats igen Några åsikter, råd? (just nu lutar jag åt att plocka bort locket...)
|
|
|
Post by rogerh on Sept 4, 2009 20:53:39 GMT 1
Tror att locket ska av. Greppbrädan måste nog lös först av allt, men sen kan man fixa alla sprickor i lock och botten i godan ro. Locket kan man nog få på plats igen med långa gummiband och/eller packtejp som inte är så hårt klister på.
Men det är svårt att säga vad som är bäst om man inte har den i handen.
|
|
|
Post by Anton on Sept 7, 2009 22:07:19 GMT 1
|
|
|
Post by Anton on Sept 7, 2009 22:26:40 GMT 1
Har limmat ihop lite faneeremsor till deckorationen på kanten på locket Och så limmade jag ihop sprickorna i bottnen. Använde hudlim, och eltejp som drar ihop sprickorna Magneter e ju smidiga för att få kanterna "i linje" Två av ribborna var också sprukna Fortsättning följer, då locket ska lagas... vi får se hur det går
|
|
|
Post by rogerh on Sept 7, 2009 22:51:06 GMT 1
Bra jobbat! Alla rätt så långt. Det du ser är gamla reparationer, kerflingen, plattan på sidan och laglappen i locket är det en glad amatör som fixat till instrumentet med Eller också är det original det som sitter och sen är det bitar som ramlat bort. Jag skulle sprätta lös den gamla lagade kerflingen och ersätta med ny runt om. Känn om nåt sitter löst och i så fall limma om med hudlim.
|
|
|
Post by Anton on Sept 8, 2009 12:44:29 GMT 1
Insåg att jag var tvungen att ta bort hela greppbrädan, för att kunna sätta tillbaka locket igen... gick ju nästan bra men ni kan vara lungna, det blev inga blodfläckar på mandolinen. hehe, greppbrädan satt fast med en liten plugg vid tredje bandet, det förstod ju inte jag, så jag tog i lite med kniven... Tjoff, så flög brädan av, och min tumme var på fel ställe. Men, men, då har man lärt sig en läxa idag
|
|
|
Post by rogerh on Sept 8, 2009 12:47:24 GMT 1
Ajjjjjj!!! Mitt tips att använda en stekspade i tunn plåt för att sprätta med ökar i värde.
|
|
|
Post by alfredsson on Sept 8, 2009 13:25:17 GMT 1
ajjjjj! fan det är ju rena blodbadet tur att det inte hände mig, jag hade svimmat. använder sällan vassa verktyg till sådana moment, min erfarenhet säger att det gör mer skada än nytta
|
|
|
Post by Anton on Sept 8, 2009 13:55:36 GMT 1
nej, man ska allt ha respekt för allt som är vasst. En liten kniv känns ju inte så farlig efter att man hållt på o såga i en stor bandsåg, och så blir man mer avslappnad och tänker sig inte riktigt för. På så vis så är ju de små "harmlösa" verktygen nästan farligare än de stora ibland. De stora ser man ju till att ha koll på. (sen ska det väl erkännas att jag droppade lite extra blod på kniven, blir ju mer effektfullt på så vis )
|
|
|
Post by danove on Sept 9, 2009 0:04:01 GMT 1
Det mest dramatiska hittills på forumet.
|
|
|
Post by Anton on Sept 12, 2009 15:16:56 GMT 1
jepp, behövdes ju lite extra "kerfing"-lister så jag böjde till några, fyra stycken, två till var sida. Jag kunde inte böja så tjockt som jag ville ha, så jag la två lister på varandra. mjuka upp dom vem 17 behöver ett bending iron listerna får svalna i spänn Listerna limmas, det gör även sprickorna längst ner på locket. Här ska det pusslas o här har det pusslats (de är inte i nivå, så det ser väldigt skevt ut... när de blev i nivå så såg det bara ganska skevt ut ) Men ack, det är ju fel färg på det o lackerade trät, då undrar jag ju, HUR ska jag lackera? Spritlack sa väl Roger att de va, men hur funkar det? Hur får man tag på det? Är det pigment i? men, men, ska ju dit en till sektion med kantlist... sen blir det spännande att se om jag får tilbaka locket på plats igen...
|
|
|
Post by rogerh on Sept 12, 2009 19:02:41 GMT 1
Bra jobbat! Spritlack är som vilken lack som helst, men lösningsmedlet är sprit. Inga farliga eller aggressiva ångor från den. Spritlacken torkar snabbt, man har väl 20 sekunder på sig att dona med den, vilket inte är ett problem. Man behöver en finhårig pensel, ju bättre pensel desto lättare att få lacken fin. Kladdfri på en kvart och kan hanteras efter en timme. Tar en dag innan det är torrt och ett par veckor innan det härdat hela vägen. Det intressanta är att din mandolin redan är lackad med den typen av lack och ett nytt lager fäster fint. Spritlack finns att köpa på... www.ostmansmusik.se... i olika nyanser. Jag gillar att ha ofärgad lack och tillsätta färg via pulver som kan köpas i olika färger. På nytt trä ska man lägga på spritlacksprimer som torkar jättesnabbt och gör att spritlacken inte går in i träet lika mycket (mindre lack behövs) och lacken fäster bra på primern. Lacken brukar behöva spädas ut en aning med rödsprit, lacken i burken är lite för tjock. Spritlack är lättjobbad och det blir bra, speciellt om man är ute efter original looken. Jag brukar avsluta med att matta ned den alltför blanka lacken med finaste stålull och sen handpolering med en linneduk. Börja med att betsa träet till ungefär rätt färg. Hedins av rätt nyans funkar bra, alternativt någon av de spritlösliga betspulver man kan köpa på Östmans siten. Sen lite primer och sist klar spritlack. Ett betstips är att mosa ned filspån från valnöt/rosewood eller annat färgat trä i rödsprit i ett par timmar (det ska bli som ett mos, spriten ska bara täcka spånen) och betsa med den färg som löses upp i rödspriten. Kan väl tillägga att jag tycker spritlack är överlägsen cellulosalack när det gäller ton och tusen gånger bättre än tjock plastlack. Helt enkelt för att spritlacken är tunn och passar på trä som hand i handske. Ungefär som hudlim. Den enda ytbehandling som är bättre på ett instrument är frensh polishing, men den har nackdelar som att vara känslig för vatten som inte spritlacken har.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,087
|
Post by Tyko on Sept 12, 2009 23:00:26 GMT 1
Så himla känslig för vatten är väl inte schellack (french polishing är egentligen det sättet som man på traditionelt vis kan slutpolera schellack på). Om man bara torkar av vattenstänk eller droppar så brukar det inte bli några problem och mer än så blir det väl knappast tal om vad det gäller vatten på ett instrument. Jag är inte heller riktigt säker på att det är just spritlack på den gamla mandolinen. Schellacklackering var väldigt vanligt på möbler och instrument fram till 30-40 talet iallafall. Fast å andra sidan så är dom stora ingredienserna i spritlack schellack och sprit vilket också är ingredienserna i schellacklack.
|
|