Calle
Allvetande
Posts: 6,909
|
Post by Calle on Jan 26, 2010 15:01:35 GMT 1
Följer med intresse den här tråden
|
|
arnt
Lärt mej ta barré
Posts: 65
|
Post by arnt on Jan 29, 2010 0:08:24 GMT 1
Litt mer jobbing med halsen. Det første som må gjøres etter at tvingene er av er å trimme ned halstykkelsen. Dette gjør jeg ved å heve den ene enden på halsen så mye som jeg vil den skal skrå i tykkelse, og kjøre den under Safe-T planer’en. Det neste som må gjøres er å skjære ut hodeformen på båndsaga. På mandoliner er det vanlig at vinkelen på ”ørene” og fronten på hodet er i rett vinkel i forhold til kroppen, og ikke i forhold til hodet, som på de fleste gitarer. For å oppnå dette, må halsen holdes vannrett mens det sages. Det samme gjelder når jeg pusser det i boremaskina Den tradisjonelle halsskjøten for disse instrumentene er en svalehaleskjøt. Jeg bruker en variant av denne som er litt enklere, men har større limflate enn den Gibson bruker. Den vil i tillegg bli mekanisk forankret ved et par innlimte plugger. Skjøten innebærer at denne enden av halsen må få sin endelige form nå, og dette fikser jeg raskt med båndsag og kantsliper. Nota i halsblokka sager jeg og tapper ut for hånd, og da ser det slik ut. Etter dette kommer den nøyaktige tilpasningen mot halsen, hvor jeg skjærer og pusser i nota til halsen passer nøyaktig inn. Her testes skjøten (nei, høvelsponene er fra et annet prosjekt!) Til slutt limes kroppen og halsen sammen på et brett, hvor en felles senterlinje sørger for at de kommer i rett posisjon sideveis, og en ”stol” under kroppen (vises ikke på bildet) gjør at kroppen kommer i riktig høyde i forhold til ønsket strengehøyde og bru.
|
|
arnt
Lärt mej ta barré
Posts: 65
|
Post by arnt on Jan 29, 2010 0:27:12 GMT 1
Så, halsen forankres med et par innlimte plugger i hull som bores rett ned, slik at halsen kan dampes ut på normal måte senere, skulle det bli nødvendig i forbindelse med reparasjon. Med halsen festet inn, kan jeg også lime på bunnen. Jeg burde vel lage meg noen enkle spoletvinger eller noe, dette er litt rotete! Jeg er forsiktig med limet, det er vanskelig å renske det opp etterpå gjennom det lille lydhullet på mandolinen… Jeg kommer ikke til å bruke noen utvendig kantlist på bunnen, og mp derfor være ekstra forsiktig når jeg trimmer bort det overflødige. Vanligvis ville jeg gjort dette med en fres, men for sikkerhets skyld bruker jeg håndverktøy på denne… Sargen sikles med min trofaste Sandvik sikling. Her er jig’en jeg bruker for å frese ut falsen for kantlista på mandoliner. Jeg bruker altså fresebordet, og en ¼” downcut spiral notfres, som skjærer mye renere enn en ”binding cutter” fra Stewmac, som jeg brukte før. Sånn ser den ut på nært hold. Den nedre delen er skrudd fast, jeg har gjenget opp et par hull i stålplata over fresen. Den øvre delen, kan skyves ut og inn for forskjellige notbredder, og sikres med vingemutteren. Action! Sjekker om det passer... Som bildet viser, er nota ganske presis rett fra fresen, så det er ikke noe håndarbeid med denne etterpå. Hvis dette derimot hadde vært en F-modell (eller H, siden vi snakker mandola), ville saken vært en annen! Jeg går raskt over lokket med skjellakk, for å unngå at teipen tar med seg fiber når den fjærnes og for å unngå misfarging fra limet, og limer kantlistene med superlim.
|
|
|
Post by rogerh on Jan 29, 2010 13:38:45 GMT 1
Väldigt fint arbete, imponerande! Och vilka mysiga maskiner
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
Posts: 6,787
|
Post by magnus on Feb 3, 2010 22:54:05 GMT 1
Arnt?
|
|
arnt
Lärt mej ta barré
Posts: 65
|
Post by arnt on Feb 4, 2010 9:26:28 GMT 1
Hei?!
Jeg har ikke fått satt sammen den norske versjonen av de siste tingne som er gjort, men det kommer...
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
Posts: 6,787
|
Post by magnus on Feb 4, 2010 11:42:48 GMT 1
Hei?! Jeg har ikke fått satt sammen den norske versjonen av de siste tingne som er gjort, men det kommer... Kanon! Jag såg på MIMF igår att du kommit vidare. Jag länkar till din MIMF-tråd ifrån min "norske-trätråd" i Log-Cabin på UMGF. Ett fantastiskt trevligt projekt att följa, din Mandola. Lite spännande att över 60% av materialkostnaden utgörs av stämmisarna...., fanns verkligen inga billigare som var tillfyllest? Vill även nämna att UMGF-tråden får mycket positiva omdömen av UMGF medlemar, främst av amerikaner med skandinaviskt påbrå. Olav har även fått positiva kommentarer från folk som gått vidare och hittat Tallströms YT-klipp.
|
|
hrlarson
Jag är en forumsnörd
Posts: 1,573
|
Post by hrlarson on Feb 4, 2010 12:16:31 GMT 1
Nu har jag varit inne på den engelska sidan. Fy fan, vad snygg den blir! Habegäret kommer utan förvarning.
|
|
arnt
Lärt mej ta barré
Posts: 65
|
Post by arnt on Feb 5, 2010 0:12:26 GMT 1
Jeg har så vidt vært innom UMGF, det er moro at det er interesse for våre treslag der også. Skal kanskje gi lyd fra meg der også... Når det gjelder stemmeskruene... Jo, jeg har jo noen litt enklere Grover-saker som er OK, men når jeg likevel ville komme under $100-grensen med disse ble fristelsen for stor! OK, vi går videre... Jeg har ikke mal til gripebrett for mandola, jeg vet ikke om de finnes en gang, så jeg bruker bare en gitar-mal for 24,9” mensur, minus de 6 første båndene. Dette vil gi en mensur på ca. 421,1 mm, eller omtrent 16 ½”, som er en ganske normalt for dette instrumentet. Det betyr at jeg kan lage de første 17 båndene raskt, men da tar denne malen slutt. Det er fortsatt noen bånd igjen… …som må sages manuelt. Jeg satte inn tallene for min “uvanlige” mensur i et regneark, og fikk regnet ut posisjonene for dø øvrige båndene. Her markeres disse med en rissekniv. Saging langs en vinkel. Jeg savner IKKE å lage hele gripebrett på denne måten! Etter at formen på gripebrettet er risset inn, sages det meste som er overflødig bort med båndsaga. Jeg høvler deretter helt inn til selve linjene med en skarp høvel. Jeg vil ha en 12’ radius på dette gripebrettet, og denne høvler og pusser jeg til, mens jeg måler med rettholt og radiusmaler. Båndene presses inn med boremaskina. Jeg bruker fiskelim som ”smurning”, og lar dybdestopperen holde stempelet nede en liten stund etter at båndet er presset inn. Dette gjør at trefibrene vil holde bedre fast i ”piggene” på båndstammen, slik at båndet setter seg bedre. Gripebrettet lims til slutt på halsen med epoxy (West System), for å unngå å tilføre vann i limfugen, noe som kan føre til at halsen beveger seg før limet får herdet.
|
|
arnt
Lärt mej ta barré
Posts: 65
|
Post by arnt on Feb 5, 2010 0:27:20 GMT 1
Nå må ting klargjøres for gripebrettet. Understøttelsen for gripebrettet limes, og tvinges midlertidig med en skrue diagonalt inn i halsblokka (den vil bli fjernet før gripebrettet limes). ”Småbitene” rundt halsfestet limes også på, igjen går det i bjørk og pæretre Dattera mi kom innom verkstedet og poserte litt… Understøttelsen høvles plant med halsen... ...til det flukter hele veien Her får jeg endelig bruk for den lille, håndlagde raspa mi! Den store bruker jeg på halsen… ...til den ser omtrent rett ut, i forhold til det jeg hadde tenkt Front Nå må jeg må begynne å tenke på strengefestet, den enkle metallsaken jeg hadde tenkt å bruke ser litt billig, og kanskje feil ut på dette instrumentet. Hmmm… Hva med litt mer pæretre…? Dessuten har jeg lyst å oppgradere stemmeskruene litt i forhold til mitt opprinnelige budsjett. Jeg har noen bra Gotoh-saker som jeg betalte $62 for. De gjør at jeg nærmer meg den tillatte budsjettgrensa, men det får så være.
|
|
arnt
Lärt mej ta barré
Posts: 65
|
Post by arnt on Feb 5, 2010 0:45:02 GMT 1
Jeg kommer til å sette opp dette instrumentet midlertidig før lakkering, slik at jeg kan gjøre de siste tilpasningene uten å lage riper i lakken (som kan være meget fort gjort, og veldig frustrerende!). Her er jeg’en jeg bruker for å bore hull til stemmeskruene. Jeg hadde laget en av tre som jeg brukte tidligere, med denne gjør livet mye enklere (og stemmeskruene går bedre). Takk, Stewmac! Å tilpasse nøtta sammen med halsen er en god ide. Det beskytter treet i halsen rundt nøtta, og sikrer god tilpasning mellom dem. Som tidligere nevnt, har jeg tenkt å lage også brua av pæretre. Jeg vet at dette treslaget har vært brukt til dette formålet i andre instrumenter (lutt?). Jeg skal i alle fall se hvordan det fungerer Slik ser den ut etter at den er tilpasset til lokket. Ganske mye for stor ennå, men det er mye lettere å ta bort noe enn å tilføye det etterpå! Jeg kommer til å sette på strengene mer eller mindre slik, for å la alt ”sette seg” et par dager, slik at jeg kan gjøre den endelige tilpasningen. Selv om brua er mye større nå enn den kommer til å bli til slutt, veier den allerede bare 15 gram, eller 1 gram mindre enn en standard Gibson-type ibenholtbro (inkl. skruer) som jeg veide. Det bør bety…noe! Sannsynligvis bedre respons, mer diskant… Spennende! Hode, med stemmeskruer og strenger. Jeg kommer til å bore opp hullene for å gi plass til metallforinger etter lakkering. Fargene på knottene stemmer bra med resten! Baksida på hodet. Lakkering neste!
|
|
|
Post by Laer on Feb 5, 2010 7:53:40 GMT 1
Underbara framsteg Arnt!
|
|
|
Post by rogerh on Feb 5, 2010 8:39:39 GMT 1
Stewmac jiggen för stämskruvsborrandet är kanonbra. Just det momentet är faktiskt ett av de svåraste, ett par tiondelar fel i placering och lutning på borrandet gör att stämskruvarna kärvar. Alla som bygger borde ha en! Extremt vackert med "sap wood" i greppbräda och andra detaljer
|
|
|
Post by Tyge on Feb 5, 2010 22:13:01 GMT 1
Färgspelet blir vackert i päronvirket.
Anser du att det inte finns någon skillnad i tonkvalitet mellan splint- eller kärnved? Det kan ju vara som två olika träslag. Just päronträ har jag ingen erfaring av, men andra träslag har väldigt olika karaktärer i hårdhet, bearbetningsvillighet, fuktbeständighet m.m.
|
|
arnt
Lärt mej ta barré
Posts: 65
|
Post by arnt on Feb 6, 2010 10:28:21 GMT 1
Anser du att det inte finns någon skillnad i tonkvalitet mellan splint- eller kärnved? Det kan ju vara som två olika träslag. Just päronträ har jag ingen erfaring av, men andra träslag har väldigt olika karaktärer i hårdhet, bearbetningsvillighet, fuktbeständighet m.m. Du har helt rett i at det kan være stor forskjell mellom kjerne- og ytved (som vi sier her oppe) i mange treslag, men i dette tilfellet er virker ytveden ("sap wood") å være minst like hard hard som kjerneveden. I mange treslag er det ikke fargeforskjell på kjerneveden og det øvrige tverrsnittet av stokken, og vi tenker ikke så mye over hvilken del av treet vi bruker. Uansett, dette er bare et eksperiment, og jeg ønsker å finne ut hvordan det fungerer (eller ikke). På disse instrumentenen er jo enkelt å lage en ny bro av f.eks lønn, eller palisander, eller ibenholt etc. og se hvordan lyden forandrer seg. Den foreløpige dommen etter å ha testet instrumentet nå, før lakkering, er at det låter overraskende bra!
|
|