arnt
Lärt mej ta barré
Posts: 65
|
Post by arnt on Jan 12, 2010 11:03:25 GMT 1
I tråden som heter ” Norwegian wood....?” blir det diskutert hvorvidt vår nordiske gran er egnet som materiale i musikkinstrumenter. Jeg nevnte at jeg er i ferd med å bygge en mandola kun med trevirke fra Norge, og at jeg kunne lage en tråd med bilder og tekst som viser byggingen av dett instrumentet. Byggingen pågår nå, men jeg tar det innimellom andre gjøremål (som jeg får betalt for!), så det kan ta en stund før jeg blir ferdig... Jeg vil legge ut tekst og bilder underveis, i den grad jeg klarer å huske det… Jeg legger bildene og en engelsk versjon av denne tråden ut på det amerikanske forumet MIMF (Musical Instrument Maker’s Forum) som noen av dere kanskje kjenner. Der deltar jeg i en slags uformell konkurranse, hvor man det er meninga at man skal lage et spillbart, akustisk instrument for deler som til sammen koster under $100, innen mars en gang. Den som får flest stemmer, vinner… Sjekk det ut selv, se etter ”The $100 Acoustic Challenge”. MIMF er litt gammeldags (jeg har vært medlem der i 10 år, forumet har sett likedan ut hele tiden!), og størrelsen på filene man kan laste opp er maks 60 Kb, så billedkvaliteten er ikke all verden. Her følger en slags oversettelse av det jeg skriver der: En lokal musiker spurte meg i høst om jeg kunne bygge en ”Hardingmandola” for ham, og min første ide var å bruke denne anledningen til å lage en prototyp på et slikt instrument, altså til <$100. Han ombestemte seg imidlertid nylig, og nå ønsker han en vanlig mandola i stedet. Så, jeg kommer fortsatt til å lage en prototyp, men det vil være en mandola. Jeg har laget mange mandoliner i løpet av de siste årene, men aldri en mandola, så jeg bruker denne anledningen til å gjøre jeg kjent med instrumentet. Dette er en arch top mandola, Gibson-type, mer eller mindre. Mensuren er cirka 420 mm, kroppen 300 mm bred, sarg 50 mm, ovalt lydhull, X-spant. Jeg kommer til å lage dette instrumentet med kun norske treslag, noe som også er nytt for meg. Jeg har brukt lokale treslag i instrumenter tidligere selvsagt, men alltid sammen med noen, eller størsteparten, tre fra andre land. I dag tegnet jeg plan og snitt av instrumentet, maler, saget opp det meste av treet, limte lokk og bunn, forhåpentligvis vil jeg lime sargen i kveld. Her er tegningen (jeg er utdannet arkitekt og godt kjent med CAD selvfølgelig, men for raske tegninger som dette bruker jeg gjerne papir og blyant). Bunn, sarg og hals vil bli laget av bjørk. Jeg fant et 3”-bord i billig-kroken på en lokal trelasthandel. Jeg fikk nok tre til 3 mandoliner ut at dette emnet. Lokket er gran, som ble hugget av bonden på gården rett her i nabolaget. Gripebrett, og kanskje litt av detaljeringen, vil jeg lage av pæretre, som ble gitt meg av en god kompis i Seljord. Jeg vet ikke om jeg skal lage en justerbar Gibson-type truss rod eller bare bruke karbonfiber som forsterkning av halsen. Her er bjørke-emnet med mandola-malen. Bjørka er ganske godt flammet, men det er en mengde kvister, så det viste seg vanskelig å få gode emner ut av den. Jeg fikk som nevnt nok til 3 instrumenter fra den, men jeg er ikke sikker på om de blir uten kvist eller kosmetiske feil. Ja-ja! Her er en av granstokkene. Jeg splittet og sagde den opp i biter som har tørket i verkstedet siden april i år. Jeg foretrekker vanligvis å lagre treet mye lenger enn som så, men det er godt og tørt, så jeg vil ikke få problemer med krymping osv. Nok småprat, nå må jeg i gang!
|
|
arnt
Lärt mej ta barré
Posts: 65
|
Post by arnt on Jan 12, 2010 11:03:55 GMT 1
Her er sargen i forma, med gran i halsblokka og kryssfiner i endeblokka (begge deler fra skraphaugen, selvsagt...). Bjørk er en glede å bøye, forresten, selv om den er relativt godt flammet, som denne. Jeg brukte nesten ikke vann, og sargen er ca 2,2 mm tykk. Jeg brukte den gamle stålpipa og propanbrenneren for å varme den opp. Lokket ble kanthøvlet og limt (med hudlim) i går. I dag sagde jeg ut formen, høvlet bunnen flat, trimmed kanten ned til ca 5 mm på fresebordet. Her har jeg begynt å høvle resten av lokket med en gammel Stanley #5 rubank. Etter grovforminga bruker jeg fiolinhøvler og jevner ut formen til slutt til formen med avrundet sikling. Til denne siste delen liker jeg å bruke et kraftig lys fra siden, som gjør det enklere å kontrollere at kurvene ser riktige ut. Jeg lagde bare en kurve-mal til dette instrumentet, de øvrige formene får jeg ta på feeling’en… Slik så det ut etter pussing Deretter monterte jeg en 15-mm forstener bor i boremaskina og en bolt (med glatt hode) rett under den, og satte dybde-stoppen på 6 mm. Her er resultatet. Jeg bruker en skje-høvel og fiolin-høvler til å fjerne det meste av treet. Her er min hjemmelagde tykkelsesmåler, ikke spesielt fancy, men funker fint. Til slutt sikles og pusses innsiden av lokket.
|
|
|
Post by Laer on Jan 12, 2010 11:07:45 GMT 1
Ska bli väldigt spännande att följa!
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
Posts: 6,787
|
Post by magnus on Jan 12, 2010 14:10:43 GMT 1
Arnt, Jag har en liknande tråd i UMGF:s "Log Cabin", är det OK att jag lägger ut länken till denna byggtråd?
Det är såklart mest engelskspråkiga läsare, men bilderna talar ju för sig själva.....
|
|
arnt
Lärt mej ta barré
Posts: 65
|
Post by arnt on Jan 12, 2010 16:03:17 GMT 1
Magnus, link gjerne dette til andre steder hvis du vil. Som sagt legger jeg ut denne tråden på MIMF paralellt med dette, så en link dit er kanskje lurere siden det er engelskspråklig. www.mimf.com/cgi-bin/WebX?128@202.iWg0akgqE1u.2@.2cb6ba9eHer er litt mer på norsk: Bestemte meg for å jobbe litt med bunnen i dag. Den ble limt sammen med hudlim for noen dager siden, så i dag begynte jeg med å høvle den plan. Denne gode gamle Spiers (”infill”)-høvelen har ingen problemer med å høvle selv ”vanskelig” treverk som dette. Som jeg nevnte i begynnelsen, var det ganske mange kvister og geil i denne bjørka, men jeg skar ut emnene utenom de aller fleste. Det var fortsatt en i denne bunnen, men jeg var ganske sikker på at den ikke var særlig dyp, og at den ville forsvinne så snart jeg begynte å høvle litt. Feil! Den var mye dypere enn jeg hadde håpet, og var meget tilstede da bunnen begynte å ligne på sin endelige form. Oooops… Se på den, da! 8o Så, nå prøver jeg å bestemme meg for om jeg skal lage en ny bunn, eller om jeg skal forsøke å fikse denne med superlim (eller epoxy eller noe…?), og bare håpe at den ikke faller ut. Jeg ser den ikke på innsiden, men jeg vet ikke hvor dyp den er, egentlig. Men, kanskje den egentlig er litt tøff, hvis instrumentet ellers er fint laget…? På samme måte som pallegitaren til Taylor, eller ”trelast”-archtop’en til Benedetto. Det er jo meningen det skal være en prototyp tross alt, og på et <$100-instrument er det kanskje på en måte passende med en kvist eller to? Vi får se…
|
|
arnt
Lärt mej ta barré
Posts: 65
|
Post by arnt on Jan 12, 2010 16:03:49 GMT 1
Før jeg bestemmer meg, jobber jeg litt med halsen. Emnene er nå ca 75x75 mm, og altså stor nok for en hals i ett stykke hvis jeg ikke lager hodet for stort. Jeg begynner med å slipe en side plan, sage ut profilen, og deretter slipe gripbrett- og hodedelene plana og i rett vinkel mot den første flaten. I stedet for å stresse med en justerbar truss rod, har jeg bestemt meg for å bruke karbonfiber for å styrke halsen. Jeg monterer denne så dypt i halsen som mulig for at den skal få størst mulig virkning (der vil den ta primært strekklaster), og monterer en midlertidig kloss ved hodet slik at sporet for truss-rod’en vil ligge parallelt med den ferdige baksiden av halsen. Over karbonfiberstaget feller jeg inn et stykke bjørk i samme tykkelse som denne. Denne halsen er ”flattskåret”, slik som fiolinene (og Fender-halsene…), slik at flammene vises best på siden, som vender mot den som spiller. Truss-rod’en skjæres i en vinkel som tilsvarer vinkelen på hodet, og limes med West System epoxy. Den vil også styrke overgangen mellom hals og hode, og ikke gjøre den svakere, som en tradisjonell Gibson-rod. Beklager limsølet…
|
|
arnt
Lärt mej ta barré
Posts: 65
|
Post by arnt on Jan 12, 2010 16:05:04 GMT 1
Som tidligere nevnt har jeg tenkt å bruke pæretre til gripebrett etc. Jeg fikk treet for omtrent et halvt år siden, men kom aldri lenger enn at jeg kløyvde det slik at det ikke sprakk. Jeg håper det er tørt nok… Her er jeg i ferd med å kløyve den en gang til, jeg spikrer emnet til en sponplate som kan føres langs anlegget på saga. Ganske tøffe farger, ja? Lurer på om jeg kan utnytte den kontrasten på en måte...? Kanskje sånn? Jepp, det tror jeg nok blir fint! Angående den bunnen med kvist i... Dess mer jeg jobbet med den, dess mindre likte jeg den. Det var ikke bare kvisten, jeg var ikke helt fornøyd med måten jeg hadde formet den heller, så i stedet for å bruke masse tid på noe jeg ikke var helt fornøyd med, gikk jeg heller i gang med et nytt emne. Dette emnet er fra samme planken, og heller ikke det er uten visuelle feil, den har til og med en kvist som er nesten like stor som på den første! Men det viktigst var at jeg fikk høvlet den til slik at jeg ble mer fornøyd. Sannelig bra jeg er glad i å høvle mandolabunner!
|
|
arnt
Lärt mej ta barré
Posts: 65
|
Post by arnt on Jan 21, 2010 21:04:59 GMT 1
Jeg har hatt alt for mye å gjøre med andre ting i de siste to ukene, så det har ikke blitt mye gjort med denne. I dag fikk jeg endelig ryddet litt tid. Første oppgave var å sage ut lydhullet. Jeg laget en papirmal av halve hullet som jeg speilvendte om senterlinja, sagde noen hull innenfor denne for å gi plass til kop-saga. Rensliping av kantene med en slipetrommel montert i boremaskina. Etter dette kløyvde jeg litt bjørk og pæretre på sirkelsage, og slipte dem i trommelsliperen ned til riktig tykkelse som finer og intarsia. Her er rosettkutteren min. Det er en billig sirkelkutter for montering i boremaskina som jeg har gjort om litt, og jeg bruker den for hånd. Den må kvesses meget godt for at dette skal funke. Her er en godsak som jeg fant på loppis for mange år siden, et gammelt 1/8” Kongsberg-tappjern. Holder en veldig fin egg, og kan for eksempel brukes til å ta ut fasen for rosetten. Bjørk og pærefinerene (og en litt tykkere profil som skal være i midten, som jeg bøyde på varmepipa) legges inn i fasen, tvinges ned og limes med superlim. Endeveden i fasen ble først forseglet med skjellakk for å unngå misfarging. Rosetten høvles ned med en hjemmelaget fiolinhøvel og til slutt pusset plant med lokket. Ferdig rosett. Ikke perfekt, men det får holde for en prototyp... En ting jeg glemte når jeg installerte finerene var at den øverste delen av rosetten ikke vil bli skjult av gripebrettet (som på en gitar), fordi gripebrettet vil krage ut over lokket. Jeg vet ikke helt hvor iøynefallende det vil bli (gripebrettet vil jo tross alt ligge over dette området), hvis det plager med for mye må jeg kanskje gjøre noe med det seinere… Jeg bestemte meg for å lage massive kantlister, slike som brukes i fioliner. Her har jeg kløyvd litt bjørk på sirkelsage, ca. 5 mm tipper jeg. Den ene kanten rundes til med en støthøvel og pusses jevnt til slutt. Bjørk er lett å bøye på varmepipa. Her er kantlistene installert. De små C-tvingene er greie å bruke på de områdene som trenger litt ekstra hjelp…
|
|
|
Post by Laer on Jan 21, 2010 22:49:44 GMT 1
Som jag sade tidigare, spännande!
|
|
|
Post by Klangfix on Jan 21, 2010 23:21:08 GMT 1
Underbara bilder och fantastiskt hantverk! Jag följer med stort intresse ditt arbete.
|
|
hrlarson
Jag är en forumsnörd
Posts: 1,573
|
Post by hrlarson on Jan 21, 2010 23:47:18 GMT 1
Mums!
|
|
|
Post by Tyge on Jan 22, 2010 0:53:00 GMT 1
Så sant så!
|
|
arnt
Lärt mej ta barré
Posts: 65
|
Post by arnt on Jan 22, 2010 18:30:56 GMT 1
Nå skal jeg lage X-spantet. Jeg har kløyvd litt gran (norsk, selvsagt…), her avtegner jeg profilen på lokkets innside mot siden på det ene spantet. Så må jeg høvle bort det overflødige med denne enkle jig’en og en støthøvel. Etter at begge spantene er nøyaktig tilpasset, feller jeg dem sammen. Når tilpasningen er god, limer jeg dem sammen. Til slutt limes X-spantet til lokket med varmt hudlim.
|
|
|
Post by Laer on Jan 22, 2010 20:59:24 GMT 1
Fan vad smart!
|
|
arnt
Lärt mej ta barré
Posts: 65
|
Post by arnt on Jan 25, 2010 1:42:06 GMT 1
Da dette er min første mandola, må jeg simpelthen gjette (mer eller mindre kvalifisert) når det gjelder...mange ting! Jeg tar notater underveis, slik at jeg vet grunnen hvis den bryter sammen senere… Jeg bruker “go-bars” som tvinge for å lime lokket mot sargen. Tada! Litt jobbing med halsen igjen, nå. Jeg har kløvd opp litt av det der pæretreet for bruk som finer foran og bak på hodet. Her slipes de til riktig tykkelse på trommelsliperen. Det meste av av overflødig tre på baksiden av hodet fjernes med en “Safe-T planer”. Overgangen mellom hode / hals formes på endetrommelen på kantpusseren. Til slutt går jeg over det hele med siklinga. Fineren som skal limes på baksiden av hodet bøyes på varmepipa og formes for å tilpasses overgangen mellom hals / hode. Til slutt limes finerene foran og bak på hodet, med stifter som holder dem på plass mens tvingene strammes til, og med tilpassete klosser.
|
|