|
Post by gurra11 on Oct 14, 2010 19:31:21 GMT 1
Fina gitarrer Är det koa kantlist på srb:n? Varför flyttat strängarna närmare kanten? Jag var hos mikael när han hade invigning i nya verkstaden för någon vecka sedan. Jag är vänsterhänt så det är skitsvårt att testa högerhänta gitarrer. Min kompis som kunde testa den riktigt gillade den skarpt. Men det är svårt att få en riktig känsla för den när jag bara kan spela några ackord på den upp och ner men jag gillade det jag hörde. Jag hade tänkt mig en taylor 814 först men det vore kul med något mer speciellt.
|
|
dew
Messersmither
|
Post by dew on Oct 14, 2010 21:15:53 GMT 1
Fina gitarrer Är det koa kantlist på srb:n? Varför flyttat strängarna närmare kanten? Jag var hos mikael när han hade invigning i nya verkstaden för någon vecka sedan. Jag är vänsterhänt så det är skitsvårt att testa högerhänta gitarrer. Min kompis som kunde testa den riktigt gillade den skarpt. Men det är svårt att få en riktig känsla för den när jag bara kan spela några ackord på den upp och ner men jag gillade det jag hörde. Jag hade tänkt mig en taylor 814 först men det vore kul med något mer speciellt. Jag är också vänsterhänt, jag har många gånger testat gitarrer upp och ner, sen när jag testat samma modell i vänsterutförande, alltså det går inte beskriva skillnaden i ljud, det blir en helt annan gitarr. Det som jag tycker går att testa upp och ner är tex storleken på gitarren, känslan på halsen. Det blir en mer speciell gitarr att beställa av en byggare, däremot är känslan när jag tittat på annonser att det är lättare att sälja de stora kända märkena än de okända bra handbyggda gitarrerna. Du får nog också mer beg för tex en Taylor eller Martin än för den stora massan ett okänt märke.
|
|
|
Post by rogerh on Oct 14, 2010 21:39:32 GMT 1
Allt är fint på de där, men vafför ser de så sura ut? ;D
|
|
zamn
Jag är en forumsnörd
singer/songwriter/poet/dreamer
|
Post by zamn on Oct 14, 2010 23:09:46 GMT 1
Som jag har förstått det så är det för att få en "längre längd på tjockaste strängen" så den ska gå att stämma ner den till C lättare tex. Jag förklarar dåligt, men tanken är att de är anpassade för låga stämmningar (iaf anders variant med fanned frets).
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Oct 15, 2010 7:58:40 GMT 1
Bland annat, men inte bara stämma ner till t ex C. Den är aningen mer ergonomisk. Titta bara på fingrarna hur de är utspridda när du håller upp handflatan framför ansiktet. Det jag upptäckte att är tjocka strängen stämd i normal E så är den rätt mer stabil i svängningarna om man tjongar till den rejält. Den stiger inte initialt mer upp i pitch, som den gör på de flesta vanliga guror.
Men fingerpickar man bara är det inte några problem.
Den jag känner använder den - hör och häpna - till SLIDESPEL enbart, med tillhörande alternativ/öppen stämning. Man behöver inte föra handleden "rakt" över greppbrädan hela tiden, utan den faller naturligt sig i ett "rakt ackord" bara man håller och låter bli att vrida handleden onaturligt. Dvs om slideröret ligger "snett" över greppbrädan så bildar den ett "rakt" barré ändå.
|
|
hrlarson
Jag är en forumsnörd
|
Post by hrlarson on Oct 15, 2010 12:09:55 GMT 1
Allt är fint på de där, men vafför ser de så sura ut? ;D Ja, de ser lite vrånga ut. Kanske bästa valet, visuellt sett, om man ska sjunga arga protestvisor.
|
|
Anders
Jag är en forumsnörd
|
Post by Anders on Oct 15, 2010 19:20:24 GMT 1
Fina gitarrer Är det koa kantlist på srb:n? Varför flyttat strängarna närmare kanten? Det är mahogny i kantlisten med en enkel herringbone-list innanför. Jag gjorde misstaget att beställa gitarren med blott 42 mm bred hals vid översadeln då jag trodde att jag villa ha samma bredd som på min gamla elgitarr. Big mistake... Men det gick som tur var att rädda situationen genom att flytta bassträngen närmare kanten och sprida ut övriga strängar lite mer.
|
|
piotr
Jag är en forumsnörd
Ugnsgratinerade parenteser?
|
Post by piotr on Oct 16, 2010 11:52:31 GMT 1
Gitarrer som verkligen ser sura ut är Breedlove.
Alltnog, jag testade flera Sandén på FUZZ-mässan våren 2009 och ytterligare en, en jumbo, på Uppsalafestivalen hösten samma år. Det var inte Sandén som ställde ut den, utan True Temperament.
Jag har samma intryck som flera andra, att de låter "moderna", kanske lite färglösa. Men det är mitt intryck av nästan alla nya gitarrer, kanske därför att min egna har väldigt stark karaktär. Jag hör förstås till dem som tror att gitarrer blir vad man spelar på dem efter ett tag.
Eftersom jag bara spelar med plektrum (med undantag av exakt en låt) var det jumbon som tilltalade mig mest.
Jag har spelat lite på Anders båda gitarrer och speciellt den ena (den i missonärsstämning) var den mest dedicerade fingerspelsgitarr jag prövat - att spela med plektrum gick överhuvudtaget inte!
Vad spelar TS?
|
|
|
Post by molle on Oct 16, 2010 13:08:40 GMT 1
Min enda erfarenhet av Sandéns gitarrer är att jag hört Anders spela på sin. Vilket var en njutning på alla sätt och vis! Men angående om en gitarr låter "modern" eller ej har ju inte bara att göra med hur gitarren är byggd utan även vilka strängar man använder. Jaha, tänker ni, nu ska han tjata om Newtone-strängar igen, och det är helt riktigt! ;D Om man vill ha ett mera vintage-aktigt ljud kan jag rekommendera Master Class. Mer värme och ett fetare ljud utan att den tappar för mycket briljans. Mina favoriter! Vill man ha ännu mer vintage, gå på Herritage. Lägre strängtryck, och en varm och go ton! Så köp du en Sandén och stränga upp med Newtone. Det lär låta skitbra! (Nej, jag är inte sponsrad av Newtone! ;D ;D )
|
|
svanne
Musiker av rang
|
Post by svanne on Nov 6, 2010 17:58:01 GMT 1
Michael Sandens gitarrer är utsökta, välbyggda och balanserade. Föresten har jag en till salu ;D. /Svante
|
|
|
Post by gitarrdoktorn on Sept 9, 2022 20:29:28 GMT 1
Sandén gitarrer. Erfarenhet. Jag har 5 Sandén gitarrer. De är helt fantastiska. Ljud efterklang varar så länge. Älskar dem.
|
|