|
Post by niklasc on Oct 7, 2009 13:23:23 GMT 1
Givetvis... Tack! Men jag såg också att det faktiskt går att köpa direkt från JLD. /N
|
|
|
Post by svenake12 on Aug 15, 2022 16:22:10 GMT 1
Eftersom det är en del år sedan denna tråd var aktuell, . . . så vill jag fråga:
Vad har ni för åsikt om JLD Bridgedoctor nu efter många år användning? Håller den? Hur påverkas ljudet i det långa loppet? Har någon testat att göra en egen variant? Är det någon principiell skillnad, om man installerar på en ny gitarr eller en gammal?
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Aug 15, 2022 23:35:22 GMT 1
Jag kan bara upprepa vad jag väl sagt tidigare. Jag anser att en sådan konstruktion som den så kallade "bridge doctorn" är en ganska knasig tingest som ganska säkert leder till en degradering av instrumentets klang då den kommer att hindra lockets vibrationer ganska rejält. Att en gitarr fortfarande kan anses låta bra med en sådan konstruktion monterad kan man förmodligen sortera in under olika smaker om hur en gitarr ska låta. Jag har under alla mina år då jag jobbat med gitarrer aldrig stött på en gitarr som har behövt någon sådan hjälp. Om alla ribbor är riktigt limmade och gitarren har en rejäl uppböjning bakom stallet så kommer med största sannolikhet den uppböjningen att vara stabil under strängarnas konstanta dragkraft och uppböjningen är således enbart ett kosmetiskt problem. Eller har jag missat något?
|
|
|
Post by svenake12 on Aug 16, 2022 13:46:47 GMT 1
Jag kan bara upprepa vad jag väl sagt tidigare. Jag anser att en sådan konstruktion som den så kallade "bridge doctorn" är en ganska knasig tingest som ganska säkert leder till en degradering av instrumentets klang då den kommer att hindra lockets vibrationer ganska rejält. Att en gitarr fortfarande kan anses låta bra med en sådan konstruktion monterad kan man förmodligen sortera in under olika smaker om hur en gitarr ska låta. Jag har under alla mina år då jag jobbat med gitarrer aldrig stött på en gitarr som har behövt någon sådan hjälp. Om alla ribbor är riktigt limmade och gitarren har en rejäl uppböjning bakom stallet så kommer med största sannolikhet den uppböjningen att vara stabil under strängarnas konstanta dragkraft och uppböjningen är således enbart ett kosmetiskt problem. Eller har jag missat något? Jo, jag vet att många kvalificerade handbyggare har den åsikten, - och, å andra sidan, att många säljare tycker att bridgedoctor är fantastisk. Därför hade jag velat höra vad en som provat den i praktiken, tycker. Jag gissar att ljudet påverkas. Det sker ju även med basbjälken och ljudpinnen i en fiol. Det skulle vara intressant att veta HUR ljudet påverkas.
|
|