magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Oct 6, 2009 11:19:38 GMT 1
Jag har funderat mycket på för och nackdelar med Bridgedoctor, och när nu Olav skall testa en på sin AKA så finner jag det lämpligt att skapa en separat tråd om denna tingest. Triggat av denna tråd: ackegura.proboards.com/index.cgi?board=talk&action=display&thread=6980&page=1Jag har sett Bridgedoctor (låt oss kalla den JLD om inte någon vet varför det är en olämplig förkortning) som något av en "nödlösning" att ta till på gitarrer som utvecklat bula ("belly") bakom stallet, främst på gitarrer där en "riktig" åtgärd blir för kostsam. JLD rätar upp stallet så att locket rätas ut och man får tillbaka en vettig brytvinkel över stallsadeln. Jag tror dock att det finns en del sidoefekter med JLD, som inte nödvändigtvis är bra. Till att börja med så "jordas" stallet i sin möjlighet att rotera som följd av strängdraget. Jag har nyligen reviderat min syn på detta då jag inser att det bara är i mitten av stallet roterande rörelse förhindras. Ute i ändarna (vi E-strängarna) är effekten mindre, men för D- och G-strängen borde stallet i proncip vara fixerat avseende rotation. Exakt hur detta påverkar ljudbilden vet jag inte, och jag vgar inte mig på en "publik" gissning, men det kanske Olavs test kan visa. Förändringen kan säkerligen upplevas som positiv på en del gitarrer. Den andra effekt som rimligen borde inträffa är att strängarnas spänning "string tension" borde vara mer fix påverkas mer när man tar grepp på ackord-greppbrädan. Ett lock utan JLD har en vidd rörlighet och ger efter när en sträng trycks ner. Detta reduceras av JLD, och borde göra att strängarna känns styvare, gitarren borde bli något med trögspelad. Detta borde rimligtvis även ha effekt på hur gitarren intonerar. Om gitarren inte ger efter i samma grad så borde effekten bli att strängen töjs mer, vilket borde ge ökat behov av kompensation i stallsadeln. Breedlove designar sina gitarrer, åtminstone vissa modeller, för att ha en JLD från start, vilket ger viss frihet i dimensionering av ribbor som normalt skall bära den last som nu tas av JLD:n, ribbor som jag antar nu kan optimeras för att styra vibrationerna i locket snarare än att ge det styrka. Någon som har funderingar eller erfarenheter kring detta?
|
|
|
Post by rogerh on Oct 6, 2009 12:39:43 GMT 1
Har en Landola 12:a med BD och locket är forfarande platt. Det funkar onekligen Att sätta dit en BD när det är problem är en fungerande nödlösning, men byggs den in från första början med anpassning av resten av bygget blir det nog riktigt bra och hållbart. Inom parentes är en "Tilton" en stav som går från hals till ändblocket, BD går från stall till ändblock. "Tilton" avlastar locket från drag, men ger en stum gitarr som inte låter så bra. Dessutom är det tailpiece som används med en "tilton" och ett lättare ribbat lock. BD är en bättre princip. Det finns ju en annan lösning med ett ribba i form av en "luftbro" 90 grader mot och över stallet på undersidan för att hålla emot vridkraften.
|
|
magnus
Allvetande
|
Post by magnus on Oct 6, 2009 12:56:29 GMT 1
Har en Landola 12:a med BD och locket är forfarande platt. Det funkar onekligen Att sätta dit en BD när det är problem är en fungerande nödlösning, men byggs den in från första början med anpassning av resten av bygget blir det nog riktigt bra och hållbart. Inom parentes är en "Tilton" en stav som går från hals till ändblocket, BD går från stall till ändblock. Tilton avlastar locket från drag, men ger en stum gitarr som inte låter så bra. BD är bättre. Såvitt jag kan förstå så borde en JLD ha långt större påverkan, i de flesta fall mer hämmande avseende rörelser i locket, än en "tilton", om jag förstår din beskrivning av denna rätt. Jag tror mig ha sett liknande tingestar i några Larson-gitarrer. Oavsett när en JDL sätts in så torde den ha samma effekt på stallets möjlighet att rotera i gitarrens längsled. Jag tvivlar inte ett ögonblick på att det går att tvinga stallet till "neutralläge" vilket normalt ger ett platt lock. Problemet jag ser är att det tvingas för mycket, har ingen möjlighet att röra sig, t.ex. när en sträng trycks mot greppbrädan, eller sätts i svängning.
|
|
|
Post by danove on Oct 6, 2009 13:31:13 GMT 1
Intressant vad som händer, när hela bygget anpassas för JLD, med smäckrare lock och med botten och sidor gjorda för att resonera.
Jag har provat några 6str Landola, som var byggda med JLD Bridge, och de lät genomgående mycket bra. Inte så volymstarka, men övertonsrika och jämna, med en bas som var väl ”tämjd” och tydlig. Plockvänliga.
|
|
|
Post by danove on Oct 6, 2009 13:33:36 GMT 1
Annat användningsområde:
Jag har satt JLD-bridge och stålsträngat på ett par gamla nylonare.
På nr1 har nedre delen av locket (massivt) lyft en aning. Där finns en kännbar skarv i sarg/lock över nedre klotsen, som kan ha funnits där innan, eller bero på att limmet kryper. Däremot har locket inte tryckts ned nämnvärt framför stallet mot ljudhålet
Nr2 har laminatlock och vis av nr1 har jag den nedstämd en halv ton med Heritage .011 Den har inte påverkats synbart.
>>EDIT: kör alltid med drop-D
|
|
|
Post by niklasc on Oct 6, 2009 17:05:24 GMT 1
Har en Landola 12:a med BD och locket är forfarande platt. Det funkar onekligen Vilken variant har du satt i 12:an, den genom hålen eller den som är skruvad i ett för ändamålet borrat hål? /N
|
|
gormii
Musiker av rang
|
Post by gormii on Oct 6, 2009 17:11:11 GMT 1
Om bridge doctorn ikke skulle være tilgjengelig kan man "spjelke" skaden med ymse løse deler fra skrotsamlingen eller jernvarehandelen. Flere bilder finner du her: www.angelfire.com/la2/elloree/repair.htmlDet burde være mulig å gjøre denne modifikasjonen med både lettere og mer fleksible materialer.
|
|
magnus
Allvetande
|
Post by magnus on Oct 6, 2009 17:28:17 GMT 1
Har en Landola 12:a med BD och locket är forfarande platt. Det funkar onekligen Och jag har en Levin (Goya) 12:a med ett helt litet sågverk som ladderbracing, den har också platt lock....
|
|
|
Post by Laer on Oct 6, 2009 18:55:53 GMT 1
|
|
magnus
Allvetande
|
Post by magnus on Oct 6, 2009 19:56:59 GMT 1
Det där killen borde kunna bättre än så. Han verkar ju inte tveka att plocka isär gitarrer i beståndsdelar, så varför inte öppna den i botten och fixa till ribbningen på riktigt? Väsentliga delar av balksystemet under locket måste ju ha lossnat.... Det där var ju en skitful lösning, och säkerligen än värre än en bridgedoktor.
|
|
gormii
Musiker av rang
|
Post by gormii on Oct 6, 2009 20:58:52 GMT 1
Det där killen borde kunna bättre än så. Han verkar ju inte tveka att plocka isär gitarrer i beståndsdelar, så varför inte öppna den i botten och fixa till ribbningen på riktigt? Väsentliga delar av balksystemet under locket måste ju ha lossnat.... Det där var ju en skitful lösning, och säkerligen än värre än en bridgedoktor. Gjennomførelsen er kanskje ikke elegant, men prinsippet er helt ok, og gjør akkurat det samme som bridgdoctor; fjerner vridningskraften som strengene påfører lokket. Det hele er imidlertid grovt overdimensjonert. Prinsipielt skulle det ikke være noen forskjell på denne løsningen og bridgedoctor. Hva som er gjort med spantene på innsiden vet vi ikke, men løse spant kan ofte limes uten at gitaren åpnes. Om man roterte hele arrangementet 180 grader om stolen, og plasserte det på innsiden av gitaren, så kunne det hele gjøres usynlig og lettere enn bridgedoktor. Da må naturligvis metallbitene erstattes med noe i tre, karbonfiber e.l. Stagene kunne kobles av mot gitarens midje slik at de ikke blir synlige gjennom hullet.
|
|
magnus
Allvetande
|
Post by magnus on Oct 6, 2009 22:42:41 GMT 1
Gjennomførelsen er kanskje ikke elegant, men prinsippet er helt ok, og gjør akkurat det samme som bridgdoctor; fjerner vridningskraften som strengene påfører lokket. Jag tror inte att detta får riktigt samma effekt. Denna lagning avlastar locket och stallet helt från dragkraften i strängarna, precis som att sätta en vanlig tailpiece. Jag är inte helt säker men jag tror att det är en väsentlig skillnad från effekten av bridgedoctor. Men min poäng är att denna gitarr att döma av bilderna hade ett totalt kollapsat balksystem under locket. Rätt lagningsmetod hade varit att reparera det. Inte minst för en kille som denna, som är van vid att demontera gitarren.
|
|
gormii
Musiker av rang
|
Post by gormii on Oct 7, 2009 9:41:25 GMT 1
Jag tror inte att detta får riktigt samma effekt. Denna lagning avlastar locket och stallet helt från dragkraften i strängarna, precis som att sätta en vanlig tailpiece. Jag är inte helt säker men jag tror att det är en väsentlig skillnad från effekten av bridgedoctor. Men min poäng är att denna gitarr att döma av bilderna hade ett totalt kollapsat balksystem under locket. Rätt lagningsmetod hade varit att reparera det. Inte minst för en kille som denna, som är van vid att demontera gitarren. Du har jo rett. Arrangementet avlaster strekkraften ala tailpiece. Bridgedoctor øker jo faktisk denne kraften noe med trykket som pinnen utfører mot endeblokka. Jeg vil anta at vridningskraften betyr mye for gitarens klang, og for konstruksjonenes levetid (i dette tilfellet), men at strekkraften påvirker systemet i liten grad. Her kan jeg imidlertid ta feil. Løsningen er ikke elegant, men sikkert billigere enn den løsningen du skisserer. Av en eller annen grunn er reparatør og kunde blitt enige om denne løsningen.
|
|
|
Post by niklasc on Oct 7, 2009 12:35:15 GMT 1
Något i utkanten av ämnet men ändå inom... Ni har installerat JLD Bridge System - vart har ni köpt? Om jag fattar rätt så kan man inte köpa från JLD direkt.
/N
|
|
|
Post by rogerh on Oct 7, 2009 12:59:07 GMT 1
|
|