|
Post by Laer on Jun 21, 2009 22:50:07 GMT 1
Hej på er. Har en vän som har en trevlig Levinare från Martin-tiden och en av de senare årgångarna, #560442, så år 1977 om jag tolkat listorna korrekt. Enligt Vintage Guitars kom jag fram till att det måste vara en WR34 ( www.vintage-guitars.se/Levin_WR_34_Ragtime_info.htm). Lite skoj är att på är att hans (som då verkar vara av senare modell( har stor stallsadel istället för induviduella, men den har även slotted head, en kombination som inte verkar funnits så många år.  Denna på Vintage Guitars är den enda andra jag hittat som är likadan: www.vintage-guitars.se/Levin_1976_Levin_WR_34_Ragtime_549134.htmNågon mer som har en? Bilder?  Vad tycker ni? Jag gillar den lilla krabaten och har sagt åt honom att vara rädd om den, ärvd efter hans far. Även om den säkert inte är värd så mycket så hade han ingen aning om Levin och Martins samarbete osv, så det var lite skoj att berätta lite.  Så upp med lite tycken och bilder på era (eller liknande) sån här.  Här är på kompisens:  
|
|
|
Post by Philipe on Jun 21, 2009 22:57:48 GMT 1
Superfin gitarr!  Det finns inget snyggare än slottedheadstocks!  Philip E
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Jun 21, 2009 23:02:04 GMT 1
Den här måste vara precis i skarven mellan slotted och solid head. Jag har inte tidigare sett någon med slotted head och dragstång. De med solida huvuden hade dragstång, och sådana är de i 78 års katalog.
WR34 är något jag verkiligen letar efter.
Hittar jag ingen så får jag väl bygga en... ;D
De har egentligen ingenting med Martin-samarbetet att göra då de introducerades 1973, samma år Martin köpte upp företaget. Utvecklingen startade något år tidigare och projektet var Göran Levin själv högst engagerad i. Modellen kom fram delvis efter önskan från en Österikisk musiker (har glömt namnet men har det någonstans) som saknade en gitarr för att spela ragtime och blues på. Denne man var även Levins säljare i södra tyskland.
Har för mig att efternamnet var Klein. Han var rätt känd musiker, och trumpetare i grunden.
|
|
|
Post by Laer on Jun 21, 2009 23:05:05 GMT 1
De har egentligen ingenting med Martin-samarbetet att göra då de introducerades 1973, samma år Martin köpte upp företaget. Utvecklingen startade något år tidigare och projektet var Göran Levin själv högst engagerad i. Modellen kom fram delvis efter önskan från en Österikisk musiker (har glömt namnet men har det någonstans) som saknade en gitarr för att spela ragtime och blues på. Denne man var även Levins säljare i södra tyskland. Har för mig att efternamnet var Klein. Han var rätt känd musiker, och trumpetare i grunden. Se där, bra info, tack för det Magnus. "I Levin-fabriken kan/kunde allt hända"... ;D 
|
|
|
Post by Peter on Jun 22, 2009 5:13:10 GMT 1
Tyge har två stycken och om jag inte är helt ute och cyklar så ska den ena vara till salu.
Jag hade hans äldsta hemma hos mig för bandslipning för några veckor sen.
Riktigt goa gitarrer det där.
|
|
LoSt
Musiker av rang

|
Post by LoSt on Jun 22, 2009 7:52:52 GMT 1
I min ögon är ragtimegitarren den snyggaste Levintillverkade gitarren. Jag har provspelat en vid ett tillfälle och den lät väldigt bra. Högst upp på min vill-ha-lista!
|
|
magnus
Allvetande
|
Post by magnus on Jun 22, 2009 8:17:25 GMT 1
Jag har en recension ur en brittisk gitarrtidning från 70-talet som jag tror jag lagt ut på forumet tidigare. Skall försöka komma ihåg att klippa in den i denna tråden i kväll.
Jag vill minnas att den fick överlag bra betyg.
|
|
|
Post by molle on Jun 22, 2009 11:08:05 GMT 1
Hittar jag ingen så får jag väl bygga en... ;D Läcker gitarr! Bygg en åt mig med när du ändå har ångan uppe! 
|
|
Calle
Allvetande
|
Post by Calle on Jun 22, 2009 11:15:18 GMT 1
En önskefavorit bland många andra 
|
|
|
Post by Tweedman on Jun 22, 2009 17:54:21 GMT 1
Håller på med att renovera en WR34 från -75 med nr 545984 med slotskalle och pluppstall. Funderar på att göra om stallet till ett riktigt med bensadel. Eller kanske benpluppar a la Magnus är en gyllene kompromiss?
Vad anser ackeforumarna?
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Jun 22, 2009 19:30:57 GMT 1
Håller på med att renovera en WR34 från -75 med nr 545984 med slotskalle och pluppstall. Funderar på att göra om stallet till ett riktigt med bensadel. Eller kanske benpluppar a la Magnus är en gyllene kompromiss? Vad anser ackeforumarna? Beror på hur mycket nära orginal du kommer i övrigt. Inget större fel med plupparna och Magnus benvariant är säkert helt kanon. Jag har ju själv en WR34 med skårat huvud. Får återkomma med bilder och lite omdömen sedan. En intressant gitarr iallafall.
|
|
magnus
Allvetande
|
Post by magnus on Jun 22, 2009 20:34:52 GMT 1
Jag har en recension ur en brittisk gitarrtidning från 70-talet som jag tror jag lagt ut på forumet tidigare. Skall försöka komma ihåg att klippa in den i denna tråden i kväll. Jag vill minnas att den fick överlag bra betyg. Här var den.... 
|
|
|
Post by Tyge on Jun 22, 2009 21:45:02 GMT 1
WR34 ser ut som en gitarr ska se ut: Med skårat huvud, vacker, kvinlig kroppsform och endast 12 fria band.
Som sagt var har jag två stycken, men ingen till salu. Det var bara Peter som hade möjligheten då han var spekulant på samma instrument men jag ropade in den åt "oss". Den blev tyvätt något dyr och behöver dessutom ett besök hos gitarrdoktorn. Då han inte vill köpa den för auktionspriset behåller jag den.
Den gamla har serienummer 539242 och är en -75 som var byggd med plastpluppar. Den har numera ett standardstall och det är förvånande att modellen får högsta betyg i testet beträffande intonering, för den dåliga intoneringen var skälet till ombyggnaden. Ska dock sägas att guran har varit med om en del och är något deformerat. Locket ser ut som en atlantdyning och det kanske påverkade tonträffen. Vad jag minns satt inte plupparna "snett" och definitivt inte "ojämt" som jag har sett på några Goyor. Nu har Peter bandslipat och finjusterat sadeln och den är underbart lättspelat. Återstår att hitta en flickvän med så smal arm att hon får sagda kroppsdel in i ljudhålet för att fixa lösa bottenribbor. Peter har tillverkat en specialvantskruv, men har för fläskiga extremiteter för att fulborda arbetet.
Den "nya" med nr 549134, en -76:a är byggd med normalstall. Den största skillnaden som jag har observerat är att stallplattan är närmare dubbelt så stor på den nya. Möjligen har det ändrats pga att man såg att den gamla konstruktionen var för vek.
Har tyckt att den nyare har känts tyngre än den gamla, så nu vägde jag dem och 75:an väger 1611g medan 76:an väger 1740g och det verkar lustigt nog vara halsen som skiljer. Balanspunkten skiljer på två band närmast ljudhålet.
Om makterna är med oss kommer det bilder på Galleriet.
|
|
|
Post by Peter on Jun 22, 2009 22:17:39 GMT 1
Peter har tillverkat en specialvantskruv, men har för fläskiga extremiteter för att fulborda arbetet. För den oinvigde så menar Tyge att jag inte får in armen i ljudhålet och ställa dit "vantskruven" på plats vid den lösa ribban ;D Jaaaa, ja. jag vet att det finns en liten domkraft på Stew-Mac, men nu har jag ingen sån 
|
|
|
Post by Tyge on Jun 22, 2009 22:25:50 GMT 1
Nä men nu jävlar... Följde länken www.vintage-guitars.se/Levin_1976_Levin_WR_34_Ragtime_549134.htmför att se på guran i fråga och kollade serienumret och - det var ju MIN gura!!! Det kan ju hända även den bästa, men jag känner mig nästan förföljd, för den äldsta kända Bolero i den nya Levinsammanställningen är också mitt ägandes exemplar.
|
|