fnurga
Musiker av rang

|
Post by fnurga on Mar 4, 2017 0:35:44 GMT 1
peterd, Den har stått uppsträngad några veckor nu och det verkar hålla så här långt iaf. Största problemet jag ser just nu är den enorma brytning som blir på stallbenet när jag behövde ta till höjden på det. Det näst största problemet är att det är en puckel vid 13 bandet som ger strängrassel om man blir lite inspirerad. svenake12, den där prylen såg läskig ut  Annan fråga: Vad ska jag använda för att reperara lacken runt halsen?
|
|
|
Post by svenake12 on Mar 4, 2017 15:00:17 GMT 1
 Ha, jo jag önskar att någon förståndig! person är lite kreativ och bygger en gitarr där den är integrerad och gör en utvärdering av den. Väldigt många "tycker" och "tror". Själv kan jag inte bedöma hur den är. Har bara satt en sådan på VÄLDIGT billiga gitarrer. Och dessutom är jag inte riktigt kompetent. Men jag skulle gärna vilja veta. . . . !
|
|
|
Post by rogerh on Mar 4, 2017 15:56:41 GMT 1
Min erfarenhet är att det aldrig är bra att knyta samman olika delar av gitarren. En pinne mellan hals och bottenkloss låter t.ex. inte bra. En bridge doctor låser locket mot bottenklossen, dessutom på den viktigaste punkten under stallet. Kan aldrig vara ett recept för bra ljud... hur man än dimensionerar resten av gitarren. Däremot fungerar den bra som nödlösning.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Mar 6, 2017 22:21:10 GMT 1
Gammalt inlägg men ändå: NEJ, oavsett vad den där "gitarrkirurgen" skriver vill jag starkt varna för att späda lim med vatten för fogar som ska vara hållbart limmade. Limmet blir helt enkelt och logiskt för svagt. Det finns andra smartare lösningar. Vitt titebond fungerar tex utmärkt att spruta in med en vanlig liten spruta och nål utan att behöva tunna ut det. Varmt hudlim kan få att rinna längre in då man värmer hela träbiten och på så vis ger limmet mer tid att tränga in. För sprickor finns CA-lim.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Mar 6, 2017 22:30:58 GMT 1
 Ha, jo jag önskar att någon förståndig! person är lite kreativ och bygger en gitarr där den är integrerad och gör en utvärdering av den. Väldigt många "tycker" och "tror". Själv kan jag inte bedöma hur den är. Har bara satt en sådan på VÄLDIGT billiga gitarrer. Och dessutom är jag inte riktigt kompetent. Men jag skulle gärna vilja veta. . . . ! Om det är så förståndigt vet jag inte men Breedlove har använt en variant av "Bridge doctor" som standard från fabrik på flera av sina gitarrer. Någon utvärdering har jag inte hört något om men det är ganska logiskt att lockets vibrationer kommer att hindras då man spänner fast stallet mot ändklossen. För att kompensera för det faktumet skulle man behöva bygga locket och ribbor lättare och då skulle det eventuellt bli en vits med det hela. På billiga gitarrer som har fått för mycket mage kanske "Bridge doctor" kan vara en viss hjälp efter att man kontrollerat att alla ribbor fortfarande är riktigt limmade mot locket. Men för bättre instrument finns det andra bättre sätt att korrigera en för stor mage på locket.
|
|
piotr
Jag är en forumsnörd
Ugnsgratinerade parenteser?
|
Post by piotr on Mar 14, 2017 17:56:50 GMT 1
 Ha, jo jag önskar att någon förståndig! person är lite kreativ och bygger en gitarr där den är integrerad och gör en utvärdering av den. Väldigt många "tycker" och "tror". Själv kan jag inte bedöma hur den är. Har bara satt en sådan på VÄLDIGT billiga gitarrer. Och dessutom är jag inte riktigt kompetent. Men jag skulle gärna vilja veta. . . . ! Om det är så förståndigt vet jag inte men Breedlove har använt en variant av "Bridge doctor" som standard från fabrik på flera av sina gitarrer. Någon utvärdering har jag inte hört något om men det är ganska logiskt att lockets vibrationer kommer att hindras då man spänner fast stallet mot ändklossen. För att kompensera för det faktumet skulle man behöva bygga locket och ribbor lättare och då skulle det eventuellt bli en vits med det hela. På billiga gitarrer som har fått för mycket mage kanske "Bridge doctor" kan vara en viss hjälp efter att man kontrollerat att alla ribbor fortfarande är riktigt limmade mot locket. Men för bättre instrument finns det andra bättre sätt att korrigera en för stor mage på locket. www.frets.com/FretsPages/Musician/Guitar/XGallery/xgallery4.htmlOm kopplingar mellan delar - jag har berättat detta förut. Jag lämnade min Gréven F till Andras Novak för att fixa till mittsömmen på locket - det var en glipa där. När jag farit hem med gitarren började jag spela och tyckte det var en konstig metallisk klang, men samtidigt påtaglig kraft och sustain. Så jag undrade vad han egentligen gjort och sträckte in en hand för att känna efter. Han hade glömt kvar en limtving.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Mar 14, 2017 21:01:12 GMT 1
Har hänt mig med men jag upptäckte det innan jag lämnade tillbaka gitarren till kunden....
|
|
|
Post by rogerh on Mar 15, 2017 1:16:31 GMT 1
Har skickat iväg en gitarr med en träkloss under greppbrädan fastklämd inuti som var ett mothåll för ombandning. Lossnade ett år senare...
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Mar 16, 2017 20:35:04 GMT 1
...ok, du vinner!!  (:
|
|