fnurga
Musiker av rang

|
Post by fnurga on Mar 27, 2009 19:02:19 GMT 1
Jahapp, när jag har lite bestyr med att få tag i grejer till Levinaren tar jag fram nästa projekt och ställer frågor istället  Offret heter Nashville FAW802-M. Vet inte alls så mkt om den. Men jag antar det är nån billig historia. Kinatillverkad? Eller kan den tänkas komma från nashville som namnet antyder? Stod helt fredligt i ett hörn när katten utövade lite "down to ground fighting" och gitarren gjorde ett magplask i trägolvet och spräckte huvudet. Ingen riktig tråd utan bilder            Är insexan på bild fyra till tross-roden (heter den så?), eller är det bara för att fästa halsen? Eller har den rent av nån annan funktion? Sprickan är inte så svår att laga väl? Pressa in lim i sprickan och tvinga ihop det. Klart å betart. Det jag är lite mer bekymmrad över är stränghöjden (återkommande fenomen hos mina gitarrer  ). Finns inte mkt kvar att sänka stallet, så det är till att lossa halsen och sätta tillbaks den med lite mer vinkel då eller? Följdfråga på det: Hur lossar jag halsen på en sån här? Sådär, det var mina 200 frågor för en här gången  mvh
|
|
fnurga
Musiker av rang

|
Post by fnurga on Mar 30, 2009 23:06:17 GMT 1
|
|
|
Post by rogerh on Mar 31, 2009 7:51:59 GMT 1
Gitarren är väl ingenting man hurrar över, rätt ful tycker jag och antagligen plywood i locket? Kan det vara 70-tal? Stämskruvarna ser misstänkt dåliga ut... Intresseklubben är ljum  Visst håller din limmning. Titebond är ett bra lim, men just den här typen av skada är perfekt för varmt hudlim eftersom det är mera lättflytande än TiteBond eller det kalla hudlim du köpt. Det limmet tränger längst in i sprickan. Men det är akademiskt nu när det är gjort. Insex skruven är dragstången och den sitter ihop med halsen. Borde inte vara några extra problem när halsen lossas.
|
|
|
Post by molle on Mar 31, 2009 7:52:11 GMT 1
Insexan behöver inte lossas, den är till dragstången.
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Mar 31, 2009 7:53:49 GMT 1
Måste jag lossa den där insexan som syns på tidigare bilder för att värma loss halsen, eller kommer den loss med den? mvh Ser inte bilderna från jobbet, men ibland är dragstången förankrad så att den drar i halsblocket. Det är nog alltid bra att lossa dragstången innan halsdemontering. För säkerhets skull.
|
|
|
Post by danove on Mar 31, 2009 12:29:05 GMT 1
På bilden ser muttern ut att vara större än rännan ovanför. Avlägsnas i så fall. 
|
|
|
Post by molle on Mar 31, 2009 17:38:19 GMT 1
Insexan behöver inte lossas, den är till dragstången. Jag menar så klart att den inte ska skruvas bort! Men lossa på den är säkert en bra idé! 
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Mar 31, 2009 19:21:42 GMT 1
Försök att ta ett kort inifrån gitarren upp mot greppbrädans undersida, då kanske det är lättare att ställa rätt diagnos...
...och, du har väl kvar strängstolps-bussningarna, det är ju hemskt stora hål...
|
|
|
Post by maltjik on Mar 31, 2009 22:46:26 GMT 1
Visst håller din limmning. Titebond är ett bra lim, men just den här typen av skada är perfekt för varmt hudlim eftersom det är mera lättflytande än TiteBond eller det kalla hudlim du köpt. Det limmet tränger längst in i sprickan. Men det är akademiskt nu när det är gjort. den S.K. gitarrkirurgen morgan foss som frekventerar några andra forum brukar tipsa om lim utblandat med vatten som kan sprutas in i sprickor medelst kanyl. enligt honom letar sig limmet in överallt med kappillärkraften.
|
|
fnurga
Musiker av rang

|
Post by fnurga on Apr 1, 2009 22:23:30 GMT 1
Rogerh: Haha  Jag förstår att gitarren i sig inte är något som intresserar, men ändå så kan det ju vara intressant att följa/kommentera en renovering tänkte jag  Det låter ju bra att du tror det kommer hålla! Molle: Jodå, jag har bussningarna kvar  Molle, magnus, danove: Då kan vi enas om att insexan ska väck/lossas på alltså  maltjik: Kan man även blanda ut det här Titebond-limmet med vatten? Tack för svaren så långt, med stor sannorlikehet ger jag mig på ett försök att lossa halsen imorgon  Jag återkommer såklart med bilder  Mvh
|
|
|
Post by maltjik on Apr 2, 2009 19:52:59 GMT 1
maltjik: Kan man även blanda ut det här Titebond-limmet med vatten? det har jag ingen som helst aning om. jag har aldrig sysslat med sånt här själv. men jag vet att han flera gånger tipsat om att med kanyl spruta in upplöst lim i sprickor. sen vilket lim; om det är vitlim eller annat har jag ingen aning om.
|
|
fnurga
Musiker av rang

|
Post by fnurga on Apr 5, 2009 19:16:43 GMT 1
Jag struntade i att sätta om halsen. Jag nöjde mig med att slipa ner sadlarna lite, så det blev rätt okej stränghöjd ändå  Hur som helst så är den uppsträngad och spelbar igen nu  Jag måste säga att jag tycker det är härligt ljud i den! Tack för svaren i tråden också! mvh
|
|
fnurga
Musiker av rang

|
Post by fnurga on Feb 23, 2017 20:16:59 GMT 1
Jag fortsätter i samma anda med konstpauser på 5-10 år innan jag återupptar projekten Den här braspinnen har fått sig en omgång med spateln, ångtvätt och våld. Slangen är kylarslang med ½" innermått, passade perfekt på munstycket från ångmaskinen. I andra ändan sitter en liten slangkoppling av mässing med ca 4mm yttermått på utblåssidan. Lämpligt hål borrat genom halsklacken för den.  Greppbrädan är redan lossad med strykjärn, spatel och lite vatten.  Det här var ju ingen munter syn.    Omsättningen dokumenterade jag som tur var inte, för den gick käpprätt åt skogen. Så de där får jag göra om. Fick för mycket vinkel bakåt. Struntade dessutom i kilen under greppbrädan, vilket såklart var ett misstag som resluterade i en puckel. Stallbenet blir för högt så de kommer väl snart bryta sönder både det ena och det andra om jag inte sätter om halsen. Har dessutom nu sett att det börjat bli en bula bakom stallet. Har det att göra med det ökade trycket pga högt stallben? Vad säger ni om halsinfästningen. Bör jag göra något åt det hela, eller ska jag bara blunda och låtsas som att det regnar? Den låter grymt bra för att vara vad den är, får inte riktigt ihop det...
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
|
Post by peterd on Feb 23, 2017 20:54:32 GMT 1
Du kan väl kolla om det håller med bara lim. En skruv inifrån är ju annars en lösning. Om du nu ändå måste ta isär det du gjort kanske du skall förborra innan du gör ett nytt försök
|
|
|
Post by svenake12 on Feb 23, 2017 23:17:06 GMT 1
Bulan bakom stallet kan du fixa med en "JLD Bridge Doctor" men snacka inte om det för någon här. Konstigt nog håller halsen med endast lim (jag har använt titebond bruna flaskan)
|
|