Post by Patrik on Dec 11, 2008 9:05:01 GMT 1
Frågan om hur man lägger in bilder på forumet kommer ju upp då och då.
Här kommer en liten kurs i hur man kan göra.
-Om du vill redigera din bild, t.ex ändra storleken, behöver du ett bildredigeringsprogram som t.ex photoshop. Under rubriken Flera tips finns exempel på andra bildprogram som också funkar bra.
-Du måste sedan ladda upp bilden på en bilddatabas på internet, t.exwww.photobucket.com eller www.tinypic.com.
Så här kan du göra om du har en egen bild i datorn som du vill lägga in på forumet:
1. Använd ett bildredigeringsprogram och spara bilden i storleken 800 x 600 bildpunkter, eller ca 15 cm bredd och 150 dpi.
2. Gå tillwww.photobucket.com och skapa ett konto, (det är gratis) EDIT: Många gratistjäsnter som denna har numera blockerat möjligheten att få sina bilder visade på extern websida och börjat ta betalt för detta. Nya tjänster kommer och går, så sök själv efter lämplig sida där du kan förvara filer och bilder, och dubbelkolla att bilder du förvarar där KAN visas upp när de är länkade på en annan extern websida. Detta har diskuterats med lite tips på sidor här: ackegura.proboards.com/thread/15396/hur-alla-rsvunna-nkade-bilder /Admin, 2017-11-21
3. Ladda upp din bild genom att följa instruktionerna.
4. Under alla dina bilder brukar det finns finns länkar som HTML, HTML thumb, share etc.
5. Kopiera länken som skapas.
6. Växla till ackeforumet och klistra in länken.
Om du vill lägga in en bild som du hittat på internet:
1. Högerklicka på bilden som du vill länka till, och välj egenskaper. Du får då upp en ruta med "egenskaper". Kopiera länken bredvid rubriken "Adress URL"
Fortsätt sedan enligt punkt 6 ovan.
OBS!
Om du länkar till en bild på nätet kommer bilden att försvinna från forumet när annonsen försvinner eller den som publicerat den på nätet väljer att plocka bort den.
Det är praktiskt att trycka på knappen "Preview" i forumet, då vet man att allt blev rätt innan man postar."
Flera tips:
-----------------------------------------------------------------------------------
"Jag gör lite annorlunda:
-Jag använder www.tinypic.com/ (där behöver man inte skapa ett konto, det är bara att ladda upp bilderna... men vad som händer med bilderna vet jag inte...).
-Jag har inte Photoshop på min dator, så jag använder Paint.
-I Paint så minskar jag ner bilden från 100% till 40%."
-----------------------------------------------------------------------------------
Har man Microsoft Office 2003 (och nyare?) så finns där ett bildbehandlingsprogram som heter Microsoft Office Picture Manager. Det programmet är lätt och bra, fixar enkla saker såsom att minska bilder.
Här kommer en liten kurs i hur man kan göra.
-Om du vill redigera din bild, t.ex ändra storleken, behöver du ett bildredigeringsprogram som t.ex photoshop. Under rubriken Flera tips finns exempel på andra bildprogram som också funkar bra.
-Du måste sedan ladda upp bilden på en bilddatabas på internet, t.ex
Så här kan du göra om du har en egen bild i datorn som du vill lägga in på forumet:
1. Använd ett bildredigeringsprogram och spara bilden i storleken 800 x 600 bildpunkter, eller ca 15 cm bredd och 150 dpi.
2. Gå till
3. Ladda upp din bild genom att följa instruktionerna.
4. Under alla dina bilder brukar det finns finns länkar som HTML, HTML thumb, share etc.
5. Kopiera länken som skapas.
6. Växla till ackeforumet och klistra in länken.
Om du vill lägga in en bild som du hittat på internet:
1. Högerklicka på bilden som du vill länka till, och välj egenskaper. Du får då upp en ruta med "egenskaper". Kopiera länken bredvid rubriken "Adress URL"
Fortsätt sedan enligt punkt 6 ovan.
OBS!
Om du länkar till en bild på nätet kommer bilden att försvinna från forumet när annonsen försvinner eller den som publicerat den på nätet väljer att plocka bort den.
Det är praktiskt att trycka på knappen "Preview" i forumet, då vet man att allt blev rätt innan man postar."
Flera tips:
"Jag gör lite annorlunda:
-Jag använder www.tinypic.com/ (där behöver man inte skapa ett konto, det är bara att ladda upp bilderna... men vad som händer med bilderna vet jag inte...).
-Jag har inte Photoshop på min dator, så jag använder Paint.
-I Paint så minskar jag ner bilden från 100% till 40%."
Har man Microsoft Office 2003 (och nyare?) så finns där ett bildbehandlingsprogram som heter Microsoft Office Picture Manager. Det programmet är lätt och bra, fixar enkla saker såsom att minska bilder.