|
Tord
Sept 19, 2007 12:17:51 GMT 1
Post by rogerh on Sept 19, 2007 12:17:51 GMT 1
|
|
|
Tord
Sept 19, 2007 12:46:27 GMT 1
Post by mikjans on Sept 19, 2007 12:46:27 GMT 1
Häftigt! Vilka mängder av små gitarrtillverkare det fanns under förra seklet...
Tord Lundgren hade Tords instrumentverkstad i Stockholm.
Denne man, född i Vännäs, arbetade en tid hos Levin innan han startade en liten gitarrfabrik hemma i Vännäs i slutet av 40-talet där han byggde enklare akustiska gitarrer.
1953 öppnades Tord sin instrumentverkstad i Stockholm, och där byggde han en del gitarrer, ffa akustiska men även några elgitarrer, skämtsamt kallade "Les Tord".
Enligt uppgift avled Tord Lundgren i slutet av 80-talet.
|
|
|
Tord
Sept 19, 2007 18:56:48 GMT 1
Post by rogerh on Sept 19, 2007 18:56:48 GMT 1
Har börjat jobba på den. Halsen gick lätt att ta lös. Det fanns många skador på sidan som är svåra komma åt, så jag bestämde mig för att ta bort botten. Inte var det lätt. Fick såga lös.
Det intressanta är att det inte är mahogany, det är ett betydligt hårdare och tyngre träslag. Kan vara ljust rosenträ, men jag tror det är något annat ädleträ...
Gitarren är välbyggd och snarare över än underdimensionerad.
Någon som kan säga vad det är för trä?
|
|
|
Tord
Sept 19, 2007 19:05:50 GMT 1
Post by Lasse on Sept 19, 2007 19:05:50 GMT 1
Valnöt
|
|
|
Tord
Sept 19, 2007 21:47:28 GMT 1
Post by rogerh on Sept 19, 2007 21:47:28 GMT 1
Ja jäklar! Bådar inte gott för tonen.
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Tord
Sept 19, 2007 21:53:47 GMT 1
Post by magnus on Sept 19, 2007 21:53:47 GMT 1
Ja jäklar! Bådar inte gott för tonen. Varför? Är valnöt inte bra? Det användes ju flitigt av Levin inte minst på orkestermodellerna..., och mandolinerna.
|
|
|
Tord
Sept 19, 2007 22:06:01 GMT 1
Post by rogerh on Sept 19, 2007 22:06:01 GMT 1
Har väl fått nåt om bakfoten när det gäller valnöt, den funkar definitivt inte i greppbrädor i alla fall. Får ingen riktigt kul tappton i botten som är lös heller. Kanske är det ett undermåligt tonträ, eller är det bara jag som har en dålig dag?
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Tord
Sept 20, 2007 1:13:05 GMT 1
Post by Tyko on Sept 20, 2007 1:13:05 GMT 1
Om det är valnöt i botten på Tordgitarren kan jag inte gå i god för men jag kan gå i god för att valnöt är ett underbart tonträ!!! Man brukar väl säga att det ligger någonstans emellan mahogny och Rosewood i tonkaraktären och det är ett underbart trä att arbeta i. Snyggt som rackans är det också!!! Man kan också få ett mycket trevligt ljud om man väljer att bygga även locket i valnöt. Vad taptonen i botten beträffar så beror det nog mer på hur den är byggd än om du har en dålig dag. ......(tjocklek på träet, ribbor, lack odyl) Valnöt i greppbrädorna på gamla Levin har jag ingen dålig erfarenhet av iallafall. Vad för dålig erfarenhet har du av dom?
|
|
|
Tord
Sept 20, 2007 6:27:46 GMT 1
Post by Lasse on Sept 20, 2007 6:27:46 GMT 1
Ja jäklar! Bådar inte gott för tonen. Nämen NU vet jag inte Walnut som är sååå bra och snyggt är det också .................. Hmm..............
|
|
|
Tord
Sept 20, 2007 6:36:59 GMT 1
Post by rogerh on Sept 20, 2007 6:36:59 GMT 1
>Valnöt i greppbrädorna på gamla Levin har jag ingen >dålig erfarenhet av iallafall. Vad för dålig erfarenhet >har du av dom?
Alla gitarrer med valnöt i greppbrädan jag testat har haft ett tråkigt och fattig ton. En gitarr jag bytte bräda till rosenträ fick en mycket bättre ton efteråt.
Jag vet att just greppbrädan (tillsammans med halsen) är en av de viktigaste delarna i gitarren som bidrar till tonen mer än sidan och botten faktiskt.
|
|
|
Tord
Sept 20, 2007 6:50:28 GMT 1
Post by Lasse on Sept 20, 2007 6:50:28 GMT 1
>Valnöt i greppbrädorna på gamla Levin har jag ingen >dålig erfarenhet av iallafall. Vad för dålig erfarenhet >har du av dom? Alla gitarrer med valnöt i greppbrädan jag testat har haft ett tråkigt och fattig ton. En gitarr jag bytte bräda till rosenträ fick en mycket bättre ton efteråt. [glow=red,2,300]Jag vet att just greppbrädan (tillsammans med halsen) är en av de viktigaste delarna i gitarren som bidrar till tonen mer än sidan och botten faktiskt[/glow]. VA Är det verkligen så Hur går det till
|
|
|
Tord
Sept 20, 2007 6:50:42 GMT 1
Post by Peter on Sept 20, 2007 6:50:42 GMT 1
>Valnöt i greppbrädorna på gamla Levin har jag ingen >dålig erfarenhet av iallafall. Vad för dålig erfarenhet >har du av dom? Alla gitarrer med valnöt i greppbrädan jag testat har haft ett tråkigt och fattig ton. En gitarr jag bytte bräda till rosenträ fick en mycket bättre ton efteråt. Jag vet att just greppbrädan (tillsammans med halsen) är en av de viktigaste delarna i gitarren som bidrar till tonen mer än sidan och botten faktiskt. Jag är böjd att hålla med Roger. Jag har haft en massa Levin-mandoliner i den billigare klassen och de har valnöt i greppbrädan. Det blir inget "bett" i tonen, liksom. Det kanske hade sina orsaker att Levin valde valnöt i de billigare modellerna. Däremot att ha valnöt i sidor och botten eller t.o.m. i locket är ju bra som Tyko skriver.
|
|
|
Tord
Sept 20, 2007 6:52:17 GMT 1
Post by Peter on Sept 20, 2007 6:52:17 GMT 1
>Valnöt i greppbrädorna på gamla Levin har jag ingen >dålig erfarenhet av iallafall. Vad för dålig erfarenhet >har du av dom? Alla gitarrer med valnöt i greppbrädan jag testat har haft ett tråkigt och fattig ton. En gitarr jag bytte bräda till rosenträ fick en mycket bättre ton efteråt. [glow=red,2,300]Jag vet att just greppbrädan (tillsammans med halsen) är en av de viktigaste delarna i gitarren som bidrar till tonen mer än sidan och botten faktiskt[/glow]. VA Är det verkligen så Hur går det till I princip så är varenda detalj i ett instrument bidragande till en bra ton. Jag har t.o.m. hört en fiolbyggare påstå att en fiol skulle låta annorlunda med "vanliga" stämskruvar
|
|
|
Tord
Sept 20, 2007 6:54:46 GMT 1
Post by Lasse on Sept 20, 2007 6:54:46 GMT 1
>Valnöt i greppbrädorna på gamla Levin har jag ingen >dålig erfarenhet av iallafall. Vad för dålig erfarenhet >har du av dom? Alla gitarrer med valnöt i greppbrädan jag testat har haft ett tråkigt och fattig ton. En gitarr jag bytte bräda till rosenträ fick en mycket bättre ton efteråt. [glow=red,2,300]Jag vet att just greppbrädan (tillsammans med halsen) är en av de viktigaste delarna i gitarren som bidrar till tonen mer än sidan och botten faktiskt[/glow]. VA Är det verkligen så Hur går det till Det där skulle jag vilja förstå bättre, (veta mer om)
|
|
|
Tord
Sept 20, 2007 6:58:14 GMT 1
Post by Peter on Sept 20, 2007 6:58:14 GMT 1
VA Är det verkligen så Hur går det till Det där skulle jag vilja förstå bättre, (veta mer om) Varför inte anmäla dig till en gitarrgyggarkurs?
|
|