|
Post by neonkortex on Dec 29, 2023 13:58:27 GMT 1
Hej, i julas fick jag en gammal J-45 De Luxe (tror jag) av min far, som i sin tur fick den av sin far i konfirmationspresent. Jag själv är inte så duktig på att spela men tanken är väl att börja nu när man fått denna fina gåva. Jag vet dock inte så mycket om modellen men serienumret är 54156340, går det avgöra när den är tillverkad osv? Jag själv tänkte kanske reparera den, finns lite sprickor osv, i alla fall få den genomgången. Somliga tycker att det är synd, jag själv är kluven. Jag vill ju ta vara på denna och tänkte laga det som går. Vad tycker ni?
|
|
|
Post by savarezguy on Dec 29, 2023 14:28:07 GMT 1
Borde väl vara runt 1975 om man läser på Vintage Guitars sidor om modellen.
Sen är det väl fråga om var sprickorna sitter och om stränghöjden är helt kass?
Jag brukar trycka på strängarna vid andra bandet och se om första bandet ligger nära strängarna men inte direkt an. Ett par vanliga pappersark emellan är bra. Då brukar det vara lättspelat med öppna ackord som brukar vara lättast för nybörjare.
Sedan mäta stränghöjden över 12e bandet så det är kanske 3mm vid tjockaste strängen och 2mm vid tunnaste.
|
|
|
Post by neonkortex on Dec 29, 2023 15:43:10 GMT 1
Tack för det
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
Posts: 1,058
|
Post by peterd on Jan 1, 2024 10:22:05 GMT 1
Halsomsättning på dessa, med skruvad hals, är lätt. Bara skruva loss och sätta in ett shim. Brukar bli bättre ljud också, med lite tryck på stallbenet. Sprickor är däremot lite svårare. Föreslår att Du testar på en mindre värdefull gitarr först.
|
|
|
Post by kallegitarr on Jan 1, 2024 22:21:59 GMT 1
Shims finns att köpa på olika ställen. Dom kan vara lite dyra men man kan också göra ett shim/liten "trappa" av spelkort som man klipper till. Spelkort är gjorda av papper och papper är gjort av trä, på tex Citygross har dom ofta korlekar i 10 kronors lådorna som är styva och bra. Hålen för skruvarna gör man med en håltång som finns på Biltema, jula etc etc.
|
|
|
Post by neonkortex on Jan 6, 2024 22:29:38 GMT 1
Halsomsättning på dessa, med skruvad hals, är lätt. Bara skruva loss och sätta in ett shim. Brukar bli bättre ljud också, med lite tryck på stallbenet. Sprickor är däremot lite svårare. Föreslår att Du testar på en mindre värdefull gitarr först. Varför behövs halsomsättning?
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
Posts: 1,058
|
Post by peterd on Jan 11, 2024 14:02:53 GMT 1
Det avgör Du själv.
Utgick bara från hur det brukar se ut: Stallbenet nerjusterat i lägsta läget, för att stränghöjden inte skall göra gitarren svårspelad. När stallbenet är nerjusterat i bottenläget blir trycket på stallet lågt och ljudet blir lidande. Ljudet på de här gitarrerna har fått lite dåligt rykte. Jag menar att det beror på just det jag beskrivit. Med rätt vinkel på halsen blir det oftast mycket bättre ljud. Jag har gjort operationen flera gånger med jättebra resultat. Jag använder faner som shim.
Men, har Du turen att äga en gitarr med rätt vinkel på halsen, skall Du givetvis inte ändra något. Ville bara berätta hur lätt det är fixa OM det behövs
|
|
|
Post by kallegitarr on Jan 13, 2024 0:11:23 GMT 1
Ja gjorde en kil/trappa av spekort till den här 12 strängade Framus gitarren. Framus låter enligt mig lite bättre än Bjärton gitarrer men oavsett det så låter den som på filmen efter att jag vinklat om halsen.
|
|
|
Post by way2loud on Jan 13, 2024 16:33:33 GMT 1
Om man ska sätta ett shim på skruvad hals måste det vara bäst med en riktig kilformad bit av faner av ett hårt träslag t.ex. lönn eller liknande som är slipad till perfekt passform. Det finns flera ”tidsbesparande” metoder med pappersbitar o.d. Visserligen sparar man tid men resultatet kan bli sämre kontakt mellan kropp och hals vilket ger sämre sustain. Ett skräckexempel är den micro-tilt som finns på vissa av Fenders elgitarrer där man kan ändra halsvinkeln med en liten skruv som trycker på en metallbricka på halsens undersida i halsfickan. Hur tänkte man där? Kontaktytan mellan hals och kropp reduceras från hela botten på halsfickan till framkanten på fickan plus den lilla skruven/brickan…. www.fender.com/articles/setup/how-micro-tilt-majorly-affects-your-action•Men man behöver ju inte använda denna ”finess” om man har en sådan gitarr utan i stället slipa till halsfickan eller sätta dit en shim med bra passning.
|
|
|
Post by savarezguy on Jan 13, 2024 17:12:23 GMT 1
Är det inte enklare att räkna ut hur många mm man ska ta bort från halsen och börja fila? Ja, det måste ju bli rätt direkt förstås. Ett shim går ju att göra om ifall man misslyckas första gången.
Jag tänker att bara vetskapen att det sitter ett shim där ger en psykologisk effekt av att reparationen inte är färdig.
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
Posts: 1,058
|
Post by peterd on Jan 13, 2024 18:45:32 GMT 1
Å andra sidan är det shim på merparten av alla Taylorgitarrer. De har även shim för olika vinklar. Om man bortser från de billigaste varianterna är de väldig välljudande gitarrer. Taylor hävdar dessutom att merparten av gitarrens ljud kommer från nedre, bredaste delen av gitarren. Det som händer ovanför ljudhålet är möjligen mätbart, med känsliga instrument, men knappast vad man kan höra med det mänskliga örat
|
|
Deleted
Deleted Member
Posts: 0
|
Post by Deleted on Jan 14, 2024 9:07:44 GMT 1
Spelkort var ju oerhört smart!! Måste jag testa
|
|
|
Post by kallegitarr on Jan 15, 2024 11:42:36 GMT 1
Spelkort var ju oerhört smart!! Måste jag testa Ja det fungerar ganska bra om man inte kan eller vill lägga ut pengarna på trä kilar. Jag har riktiga kilar/shims av trä från Stewmac så jag kan ju testa om det blir bättre än kilar gjorda av spelkort, har också ett gäng olika gitarrer som jag kan testa på. Men jag tror inte det behövs för papper görs av trä och styva sprillans nya spelkort duger nog bra. Kontaktytan är så tunn då halsfickan nog bara ska vinklas om ytterst lite för att det ska bli bra så det som är viktigast att det blir stumt mellan kil och botten på fickan.
|
|
|
Post by niklasc on Jan 15, 2024 15:21:13 GMT 1
]Varför behövs halsomsättning? Halsomsättning görs för att ändra halsens vinkel mot kroppen så att stängarna "landar" mot stallet högre upp / längre ifrån locket. Om du ögnar längs halsen från sadeln ner mot stallet, eller använder dej av något åtminstone 60cm långt och rakt (som t.ex. ett väl rengjort vattenpass somm läggs direkt på halsen/banden utan strängar) så kommer du förmodligen att finna att översidan på halsen + bandstavarna i förlängningen landar någgra millimeter ner på trädel av stallet. Kanske flera millimeter ner. Därifrån och upp till toppen av stallets metalldel är det då kanske 6-8 millimeter vilket är dubbelt mot vad du har mellan toppen av tolfte bandstaven och undersidan av sträng. För att kunna få t.ex. 2 mm mellan tolfte bandstaven och sträng så behöver halsen ändra vinkel så att den "landar" mot stallet 4mm under toppen av metalldelen vilket förmodligen är ungefär i plan med överdelen av stallets trädel. Siffrorna är exempel men teorin är sådan att om du vill minska stränghöjden med 2 mm vid tolfte bandet så behöver du förändra det dubbla vid stallet, alltså 4 mm. Detta genom att sänka stallbenet, eller vad nu strängarna vilar på, eller ändra vinkeln för halsinfästningen. Ett väl anpassat shims är alltså i trä och kilformat så att du får den här önskade vinkeln på halsen (på en limmad hals hade man fått fila på halsklacken men det slipper du som tur är i ditt fall). Ett kilformat shims kan man köpa färdigt eller göra själv med sandpapper och ett stort tålamod (möjligtvis sandpapper i kombination med såg, hyvel, sickel eller vad man nu har tillgång till). Ett kilformat shims gör att man får anliggning mellan hals och kropp i hela halsfickan. Vill man inte köpa eller har tålamod att göra så kan man "bygga en trappa" som har nämnts här, alltså använda fler shims med olika längd. Man förlorar lite anliggning och därmed åtminstone i teorin lite ljud. Här är trä att föredra. Du kan förståss använda vad du har till hands. Spelkort, ölburksplåt, tändstickor you name it. För att förändra vinkeln funkar det. Ljudet blir vad det blir. Om inte annat kan det vara ett sätt för att ta reda på hur tjock ett kilformat shims bör vara på tjockaste stället. Det går också att använda ett helt platt (inte kilformat) shims som täcker hela halsfickans botten men detta behöver då vara betydligt tjockare än ett kilformat shims. Det du då vinner i form bra anliggning mot botten av halsfickan förlorar du i anliggning mot (och stöd från) halsfickans sidor. Detta har jag själv aldrig testat i praktiken och inget jag föredrar.
|
|
|
Post by ledbertsson on Jan 15, 2024 16:16:23 GMT 1
Efter att ha arbetat som verktygsmakare och prototyptillverkare i 47 år, kan jag väl säga att jag har en viss erfarenhet av shims och att shimsa. Min erfarenhet är att det går utmärkt att shimsa med vissa sorters papper i torra miljöer. Fördelen med spelkort är ju tjockleken, ett spelkort brukar ligga på 0,2 - 0,3 mm. Nackdelen är en viss "utflytning" av materialet i kortet, vilket man kan kompensera genom att förpressa shimset i ett skruvstycke. Ett "Öberg's" spelkort brukar flyta ca: 0,05 - 0.1 mm.
Men.....När det gäller gitarrer så måste man också tänka på hur materialet på shimset påverkar ljud och utseende.
|
|