inti
Nybörjare
|
Post by inti on Mar 31, 2023 13:36:32 GMT 1
Halloj!
Nyregistrerad här på forumet, men har förstås hittat till era fina trådar då och då tidigare när man undrat nåt om gitarrer.
Nu är jag på jakt efter en ny nylongitarr att ha för att spela på hemma, jamma fram låtar på och kanske använda live nån gång ibland. Jag är väl formad av spelandet på min mammas gamla Bjärton, och gillar det där lite råare bruks-aktiga soundet från den typen av gitarrer, snarare än det där finstämda, klassiska mer reverbiga ljudet som jag upplevt när jag använt min kompis Alhambra-gitarr. Gillar om det finns ett liksom bett i tonen, att den tar tag i träet i gitarren och kanske till och med skorrar till en aning.
Antar att jag är ute efter det som jag sett att många här helt enkelt brukar kalla en trubadur-gitarr.
Kan ju inte undgå att bli sugen på en Levin (tjatigt, jag vet)...
Min fråga till er är helt enkelt: vilken modell av Levin (eller möjligen Bjärton) skulle ni rekommendera? Har spanat på en G17 från -77 (tillverkad i Finland), men förstår det som att den är en replika av en spansk klassisk (?) gitarr. Så kanske är det lite fel sound?
Å andra sidan har någon här tipsat om att "60-talsmodellerna från LG-8 och uppåt är utmärkta trubadur-gitarrer".
Nån take på detta?
Allt gott
|
|
|
Post by niklasc on Apr 11, 2023 15:53:41 GMT 1
Jag förstår vad du menar. En väl fungerande "klassisk" gitarr funkar bra i händerna på den som behärskar den tekniken. Och, för all del, det funkar utmärkt som trubadurkomp. Men man får ett primitivare/råare "rassel" med en enklare gitarr och då tycker jag precis som du säger att LG-8 "och uppåt" funkar utmärkt. Jag har fastnat för LG-17 som jag har haft några stycken av de senaste 35 åren. De funkar perfekt för mej till just det ändamål du beskriver.
|
|
inti
Nybörjare
|
Post by inti on Apr 25, 2023 15:46:29 GMT 1
Precis! Tack för bra input, får nog bli någon i den Levin-serien, eller en Bjärton La Rita 
|
|
|
Post by ledbertsson on Apr 25, 2023 22:09:34 GMT 1
Jag har en Bjärton Isabella som jag köpte 1976. Den är strängad med "John Pearse folk" 0.16-0.43. Det är en gitarr som jag säkert gjort 300-400 spelningar med. En verklig bruksgitarr.
Med ålder och "John Pearse" strängarna har hon fått ett riktigt bluesigt sound som har gjort sig bra i studion också.
Sen tycker jag att det svårt rekommendera gitarr till andra. De enda gitarrer som jag är riktig "expert" på är mina egna och jag har jättemånga, både stålsträngade och nylon.
Hoppas du hittar den där gitarren som har det lilla extra....behöver inte nödvändigtvis vara den allra dyraste.
|
|
inti
Nybörjare
|
Post by inti on Apr 26, 2023 12:43:53 GMT 1
Låter som en härlig gitarr! Finns en Isabella till försäljning just nu nära mig, ska nog be att få testa den. Dock från -82.
|
|