|
Post by Klangfix on Jan 13, 2023 13:49:52 GMT 1
Hej! Denna fråga har diskuterats någon gång innan, men just nu så är det väldigt frustrerande att se hur forumet inte riktigt fungerar som man önskar. På de 15+ år som gått, har forumet inte utvecklats nämnvärt vad det gäller möjligheterna att lägga in bilder och videos. Allt bygger på externa länkar till Image Hosting och Youtube. Youtube är väl OK, men i nuläget finns inga enkla sätt att lägga in bilder. Forumet går mer och mer mot ett textbaserat forum.
Jag tycker själv att forumformatet är trevligare än Facebook, eftersom det är lättare att organisera och läsa. Dessutom är Facebook inte guds gåva till mänskligheten. Om man går in i deras värld, kommer man automaiskt drabbas av en massa riktad reklam som är skräddarsydd för din personlighet baserat på vad du tittar mest på. Detta är naturligtvis obehagligt.
Fördelen med Facebook är annars att man kan fokusera på Facebookgruppen istället för att titta på det vanliga flödet där man även får reklam insprängt som om de vore vanliga inlägg. Jag driver en Facebookgrupp som har med släktforskning att göra och den är turligt nog välfungerande och hyfsat fri från nackdelarna i det vanliga flödet.
Vad tycker ni? Ska vi köra på som vanligt, eller göra ett försök på Facebook? Lättheten att lägga in bilder och videos är i alla fall otroligt lockande.
|
|
|
Post by way2loud on Jan 13, 2023 16:47:29 GMT 1
Helst inte Facebook. Jag hade ett sällan använt konto för många år sedan men gick ur när man plötsligt skulle lämna även sitt mobilnummer för att få logga in. Visst är det kanske smidigt att lägga in bilder mm. men Facebook har sedan i princip rätt att sälja bilderna vidare utan ersättning. Samma gäller såvitt jag fattar andra personliga uppgifter, mobilnummer, mailadresser, mm mm. Sedan har man riktad reklam i mail och sms som ett brev på posten (ursäkta) 😅
Jag har inte testat alla möjligheter till lagring av egna bilder på nätet, men använder själv sedan många år Imgur för att lägga bilder på forumet utan problem. Kanske borde detta utredas mer.
Dock är det tråkigt att aktiviteten på vårt trevliga forum har minskat. Kan det bero på att det uppfattas som svårt att lägga in bilder?
|
|
|
Post by svenake12 on Jan 13, 2023 18:22:05 GMT 1
Det finns möjlighet att starta i ett forum som heter "iFokus" Jag har lagt in bilder där som jag länkat hit. Exempel på detta musik.ifokus.se/
|
|
|
Post by ledbertsson on Jan 14, 2023 16:32:11 GMT 1
Jag skippade "Facebook" för ett antal år sedan. Ett beslut som jag inte har ångrat. Det här formatet passar mig bättre än de gitarrgrupper som jag vad med i på FB. Där var mest käbbel och personangrepp, lite flashbackvarning. Den här sidan tycker jag känns mer seriös med många duktiga "gitarrpulare."
|
|
|
Post by niklasc on Jan 19, 2023 10:26:25 GMT 1
Jag instämmer. Jag använder förvisso facebook flitigt men tycker att den här forumsformen har fler fördelar. Osmidigheten att dela bilder är egentligen den enda "tekniska" nackdelen, men den har ju lösningar. Sen är ju inaktiviteten ett problem. På forum brukar det vara så att aktivitet föder aktivitet och omvänt. Så med det blir det ju vad vi gör det till.
|
|
|
Post by svenake12 on Jan 19, 2023 22:42:52 GMT 1
Flyttning OK. Skillnaden mellan Facebook och IFokus, som jag gillar, är att man slipper vara med på . . . .facebook. Jag har länge tänkt att lägga upp alla "Tips och Trix" bilder som jag sparat, och lägger man upp dom bilderna på Facebook, så äger Facebook bilderna.
|
|
|
Post by way2loud on Jan 19, 2023 23:07:50 GMT 1
Jag är egentligen ingen expert på detta, men tror att en migration av hela akkeguraforum ( text plus bilder) blir ett ganska omfattande arbete. Iofs finns länkarna till alla bilder som är lagrade på diverse ställen på nätet inbäddade i texten för resp inlägg, och detta fungerar kanske även på t.ex. facebook. Men själva osäkerheten i att bilderna finns hos aktörer som närsomhelst vill ta betalt för lagringen försvinner inte.
Vill man vara säker på att bilderna visas i resp tråd får man flytta bildlagringen till facebook med de nackdelar och arbete som detta innebär. Vissa medlemmar har väldigt många intressanta trådar som då måste bearbetas.
Själv flyttade jag alla mina bilder från Photobucket till Imgur och ändrade länkarna i mina inlägg här för några år sedan, delvis för min egen skull ( jag ville själv kunna läsa mina inlägg med bilder). Det tog flera timmar men jag som pensionär har ju gott om tid 😀. Men göra om det jobbet igen tror jag inte att jag vill.
Eftersom jag inte använder Facebook kan jag ha fel i mina invändningar. Tacksam i så fall för info om hur det fungerar.
|
|
|
Post by vikingbeard on Jan 21, 2023 3:35:40 GMT 1
Själv flyttade jag alla mina bilder från Photobucket till Imgur och ändrade länkarna i mina inlägg här Takk! Er det mulig å oppgradere forumet så det er plass til bilder og videoer? Hvor langt kommer man med donasjon på 100 SEK per aktivt medlem per år? Fant dette da jeg googlet: "As a free forum, 200MB of storage is allowed for uploaded images, and that has been reached. It took several years to reach the maximum. So to get extra storage, there is a monthly charge. I gave this some thought-- do I want someone else's hand reaching in my pocket each month? Initially I thought no, but the amount they want each month is minimal, so I decided to upgrade the image storage space. Problem solved."
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Jan 30, 2023 8:37:11 GMT 1
Vore för mig smidigt att ha det på FB då jag redan har en massa andra grupper där med andra gitarrbyggare odyl. För mig vore det alltså ok men om flera andra har något emot det så fungerar väl vad som helst annat lika bra för mig. Något telfonnummer har jag inte gett FB då jag inte har någon mobiltelefon men annars blir man såklart låst till att följa deras regler i deras hem så att säga.
|
|
|
Post by strordrulen on Apr 6, 2023 18:25:23 GMT 1
Jag tycker forum alla dagar i veckan före FB och andra sociala media där folk oftast bara hafsar i väg någon kommentar eller bild för att få likes.
Fast det är rejält visset att detta forum inte klarar att ladda upp bilder direkt från dator eller mobil, det går alldeles utmärkt på många anda forum så det är ju inte ett olösligt problem.
Jag tror just det ligger bakom att det är rätt dålig fart här.
|
|